Lybra

Yleistä keskustelua Lancioista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Lybra

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Kokemuksia Lybrasta? Vaihtoehtoina olisi farkut 1.8 ja 2.0-bensakoneilla, ja jokerina 1.9-dieseli, jolle tosin ei ole tarvetta näillä kilometreillä. Millainen lie kulutusero noilla 1.8- ja 2-litraisilla, ja onko vitoskoneisen Lybran hihnanvaihto millainen jumppa? Haun perusteella speksattu aika on 12-14h, mutta vähemmälläkin pitäisi päästä (tai ainakin ilman koneen irrotusta)? Onko tuo 1.8 Marean/Stilon sukua, vaiko Alfan? Kerran olen Lybran kyytiä saanut matkustajana, ja silloin ainakin jäi mieleen kitinättömyys mukulakivillä jossain 300tkm:n tuntumassa olevista mittarilukemista huolimatta. Onko nuo ajoltaan minkälaisia verrattuna esim. Kappaan ja Themaan?

Vähän on alkanut tuntumaan, että käyttis voisi olla sellainen, jota tarvitsee vain huoltaa, ja harrastepelit sitten erikseen. Tosin tuo 400€:n 16v-Thema on nyt useamman kuukauden palvellut ongelmitta päivittäiset lyhyet ja pidemmät ajot, mutta on selvää, että koppa tulisi tarvitsemaan kohtapuoliin pitkät pätkät miggilankaa. Kansi ei tule olemaan kaupan, eli likaiset näpit irti vastausnappulasta, jos sellaisen kuva alkoi mielessä kiilumaan. :twisted:
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
kare
Viestit: 170
Liittynyt: 24.09.2004 10:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lybra

Viesti Kirjoittaja kare »

Sivistynyt pelihän tuo on. Mun mielestä näillä nykyluvuilla ei ole paljon mieltä laskea dieselin kannattavuutta kilsojen puolesta. Kun vertasin teurastamaani bensavolkkariin, niin laskin että 1,9JTD on säästänyt käyttövoimaveron polttoainekuluissa 11'000 km:n kohdalla. Loppui se laskeminen siihen. Dieselin parempi hyötysuhde näkyy aika merkittävästi pienempänä kulutuksena normaaliajossa - kun em. VW:n 1.8-litraisella bensalla tasan kuuden litran kulutukseen pääseminen vaati ihan kauheaa (lue naurettavaa) askartelua, vie tämä sen jämptin 6,0 normaaliajossa suoraan tankkauksista laskettuna.

Joku voisi yllättyä siitäkin, että kaikki sähkölaitteet toimivat. Takalasinpyyhin vaati tosin sen, että kaaputin moottorin asentotunnistimesta ylimääräiset vaseliinit pois - rupesi nimittäin laahari plaanaamaan varsinkin kylmällä kelillä ja sulka pysähtyi sitten kesken toimeksiannon, mikä oli tietysti sikäli kamalaa, että se huusi kaikelle kansalle sen, että makaroonissa ei sähköt taas oikein toimi mikä taas johti häntä koipien välissä tehtyihin ylimääräisiin varikkopysähdyksiin.

Huono puoli aikaisempaan verrattuna on se, että tästä joutuu pitämään huolta. Tämän kanssa on ajautunut sellaiseen kierteeseen, että kaiken on syytä olla ehjää ja toimia. Sakemanni oli siinä suhteessa paljon helpompi, että viat ja kolhut vaan naurattivat, eikä esim. talvirenkaita tarvinnut pestä ennen varastointia... ja jos joku olisi Vokkelosta kolhinut puskurin riekaleiksi, niin ei olisi tullut mieleenkään tilata uutta tilalle Saksasta. Jotain teippiä tai poppareita olisin korkeintaan laittanut jos se olisi roikkunut liian pahasti.

Lähiviikkoina nähdään mitä se huutaa leimalle päästyään. Osat on ainakin halpoja, joten ei kauheasti huoleta.

2,4 JTD:hen verrattuna 1,9 JTD:n konehuoneessa on ihan älyttömästi tilaa. En näe mitään syytä miksei sama pätisi myös bensakoneissa; ei kai se 5-sylinterinen bensakone voi sinne mainittavasti paremmin mahtua, joten 1,6/1,8-bensan huoltaminen on varmasti vastaavasti helpompaa.
Avatar
124 AC
Viestit: 570
Liittynyt: 07.01.2003 15:42
Paikkakunta: Tyrwää

Re: Lybra

Viesti Kirjoittaja 124 AC »

Taitaa käyttöautossa tuo 1.9 dieseli tai 1.8 bensa normaaliajoihin olla parhaat vaihtoehdot.

Eniten laskisin arvoa siistille kokonaisuudelle ja kyllä ne Alcantaratkin siistinä pysyy mutta nahkapinnat toki helpoiten.

Pitänee itsekin tuolla etelän Lapissa käydä kuikuilemassa tuota myyntiosaston dieseliä josko siitä emäntä saisi ajoauton.. tai sitten Kappa Coupe talviautoksi :D
Fiat 124 AC 2.0 TC 1967
Lancia Kappa V6 SW Softronic 1999
Lancia Thesis V6 Emblema 2002
Lancia Kappa JTD 1999 Berlina
Maserati 222 SE 2.8 Bii-turbo 1990
Alfa-Romeo 159 2.4 JTDm Q-tronic 2008
Avatar
jtm
Viestit: 179
Liittynyt: 16.09.2006 17:03
Paikkakunta: kotka

Re: Lybra

Viesti Kirjoittaja jtm »

Lybra on todella hiljainen auto ajella ( ex 2.4jtd )

ja kaikin puolin muutenkin mukava pirssi. ei paljon valittamista jäänyt. kulutus pyöri tolla 2.4jtd koneella 6-7 litran väliä, riippuen pitkälti
kaasujalan asennosta.

tohon hiljaisuuteen vielä palatakseni; hyvin voi verrata esim v70 volvoon tota lybran farkkumallia. peräkanaa kun kyydissä/ ajaen olin,
niin yhtä hiljaisilta vaikuttivat. ( volvo vm 2006 )

rengastus luonnollisesti vaikuttaa paljon, mutta kuitenkin.
400nm 3000-6000rpm 16vt
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Lybra

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Taidetaankin tehdä niin, että jos Thema ei napsahda leimalla mihinkään erityisen ikävään, niin valinta on ilman muuta tuo 1.8, mutta muuten 2-litrainen on vakavassa harkinnassa. Pitääkin yrittää kokeilla leimata tuo Thema nyt pikimmiten. Jos se jää liikenteestä pois, tulee Lybra ajoautoksi enemmänkin minulle, ja sitten voisi kuunnella viittä sylinteriä... Käyttökuluissa verotus huomioiden arvioin n. 350€/v eroa 1.8:n hyväksi - ei mitään ratkaisevaa, kun hintapyynneissä on lähtökotaisesti jo parin vuoden ero 2-litraisen hyväksi. Ja eihän näitä pelkällä järjellä valita. :mrgreen:

Ai niin, olikos nuo 2001-malliset 1.9JTD:t 105- vai 110-heppaisia?
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
kare
Viestit: 170
Liittynyt: 24.09.2004 10:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lybra

Viesti Kirjoittaja kare »

Mun käsityksen mukaan 1.9 JTD:stä Lybraan on asennettu sekä 110- että 115-heppaista versiota. Jälkimmäisen ainoa ero lienee karvan verran kovempi puristussuhde ja olematta lähimainkaan varma luulen noiden olleen rinnakkain tuotannossa. 2.4 JTD:stäkin on kai lukuisia versioita.
Avatar
lanciay10
GFF
Viestit: 989
Liittynyt: 17.07.2003 09:07
Paikkakunta: Laihia, pohojanmaa

Re: Lybra

Viesti Kirjoittaja lanciay10 »

Itse olen nyt puhaltanut noin 110tkm tuolla 2.4jtd:llä, noin 40tkm vuosivauhdilla. Kohta tulee 300tkm autolle täyteen.

Kovassa iskussa tuntuu edelleen olevan. Pahuksen mukava auto ajella. Referenssinä voisin sanoa, että kesällä kävin koeajamassa uuden 159 jtd Alfan. Mielestäni kaikinpuolin mukava ja laadukkaan oloinen auto. Silti ei yhtään harmittanut lähteä Lybralla takaisin autoliikkeestä.

Tuo mun on 99kW versio 2.4jtd moottorista. Ensimmäisen sukupolven common rail moottori, max ruiskutuspaine muistaakseni 1350bar. 99kW (135hp) versio on varustettu kiinteällä ahtimella, eli ihan hukkaportillisella. Alfa 156:ssa on ainakin ollut 100kW(136hp) versiota, jossa on VNT-ahdin. Uudemmissa Lybrissa oli sitten 150 heppainen moottori VNT:llä. Moniventtiilisiä jtd-koneita ei harmi kyllä Lybraan keritty asentamaan.

Jotain remonttiakin toki autoon on tehty. 200-250tkm tuntui olevan se "määräikaishuoltoväli". 250tkm jälkeen on vaan ajettu ja välillä vaihdettu öljyjä. Tasan 200tkm kohdalla piti tehdä kytkinremppa, se on suurin tehty korjaus.

Konehuone on ahdas, mutta toistaiseksi rempoissa on selvitty ihan vaan parilla kirosanalla. Onneksi laturin tienoolle ei ole konehuoneessa tarvinnut kajota, se näyttää vähän ahtaalle. Nelimukiset on kyllä tuossa suhteessa helpompia. Itse en kyllä vaihtaisi vitosen murinaa neloskoneeseen, vaikka ei tuota vitosen ääntä nyt kovin useasti korviin saakka tule.

Kulutus on kesärajoituksilla 7l/100km, tai vähän alle. Talvella 6l, tai alle. Oma ajelu on 22km työmatkaa edestakaisin, kaupassa käyntiä ja sitten viikonloppuisin ristiinrastiin ympäri Suomea. Edellinen tankillinen oli juuri 5.7l/100km.

Voin kyllä suositella lämpimästi Lybrailua.
Lanciat: Lybra 20v, Kappa 20vt sw, Y10 FIRE turbo ja sit vielä Abarth Punto Evo & Ducato & Ducati
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Lybra

Viesti Kirjoittaja Luigi »

2-litrainenhan se tuli sieltä hankittua.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
kare
Viestit: 170
Liittynyt: 24.09.2004 10:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lybra

Viesti Kirjoittaja kare »

Mä olen tässä nyt viikon päivät ehtinyt ajella etupuskuri ja pohjapanssari paikallaan (joku ruoja tärveli ensimmäisen parkkiksella viime keväänä ja jälkimmäinen oli säpäleinä roikuttuaan aikansa auton alla puoliksi kiinni) ja täytyy kyllä sanoa, että onpas taas harvinaisen sivistynyt peli kun moottorin ääni ei kuulu sisään ja lämpöä riittää ohjaamoon asti. Uskallan kyllä suositella Lybraa kaikille, sillä fiilis on melko yhteneväinen luokkaa isompien autojen kanssa!
hessu75
Viestit: 2
Liittynyt: 14.12.2010 09:00

Re: Lybra

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Moro kaikki,

Piti nyt tuo profiili tänne luoda, että pääsee kyselemään harrastajilta ja Lybran omistajilta kyseisestä autosta kokemuksia ja mahdollisia odotettavia vikapaikkoja.

Olen yhtä Lybra SW: tä menossa katsomaan huomenna keskiviikkona 15.12.

Auto näyttää ja kuullostaa hyvältä omistajan puheiden perusteella.

Nyt olisin tarkkojen faktojen tarpeessa.

1,8L bensamoottori.

Varmaankin hihna? Miten nokkahihnan vaihtoväli ko koneessa?
Varmaankin 16v. Miten on venavälykset hoidettu ko koneessa? Hydrauliset nostimet, vai säätöpalat? Talvella kovemmassa pakkasessa pitääkö ääntä?
Vm 2000 ja ajettu 141tkm. Mitä osien vaihtoja olisi pitänyt jo tapahtua? hihna varmaankin kertaalleen. Entä kytkin? normaalisti auton kytkin pelittää sen 200tkm +/- 50tkm. Sitten mennään laina-ajalle.
Alustan puslat, iskarit, jouset? Mikä kesto normaalissa käytössä?

Onko herkkä ruostumaan? Mitkä ovat peruspaikat, mistä alkaa kukkimaan?

Autossa Bosen audio järjestelmä? Onko samaa laatua ja ääntä, mitä esim Audin Bose järjestelmä?
Nahkapenkkien laatu? Tarviiko alkaa heti etsimään auto verhoilijaa? Eli, kestääkö miten saumat penkeissä?

Muita ongelmia odotettavissa/ huomioitava? Sähkölaitteissa tms?

1,8L koneen kulutus maantieajossa?

Varaosat? Delta? Motonet?

Tämmöstä tällä kertaa. Kiitos etukäteen vastanneille.

-Hessu-
Avatar
kare
Viestit: 170
Liittynyt: 24.09.2004 10:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lybra

Viesti Kirjoittaja kare »

- Hihnan vaihtoväli on ilmeisesti 120'000 km kaikilla moottorivariaatioilla.
- Alustan osien kesto vähintäänkin normaali, saatavuus hyvä, hinta suorastaan halpa.
- Kori lienee galvanoitu kauttaaltaan eli ei ruostu, mutta maali saattaa irtoilla helmojen nurkista tms.
- Takaripustuksen poikittaispalkki tahtoo ruostua kaikissa Lancioissa. Sitä kannattaa pitää silmällä ja huoltaa/maalata/suojata.
- Mulla toimii kaikki sähkölaitteet, 80-luvun laatuongelmista on päästy eroon jo aikoja sitten.
- Kulutus riippuu varmasti kuljettajasta. Menee varmaan alle seiskalla, mutta molempia polkimia jatkuvasti tumppaamalla saa tietysti kympinkin rikki.
- Ricambi Heikka toimittaa kaikki varaosat, sikäli kun et jaksa haalia niitä itse esim. Saksan tai Italian Ebaystä.
- Saa niitä osia toki Deltan ja Autokeskuksenkin kautta, mutta laite voi olla niille vähän vieras.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Lybra

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Hienonnäköinen peli, jos tämä on se nettiautossa oleva sininen. Oli itselläkin harkinnassa, mutta tunnepuoli veti 2-litraiseen viisisylinteriseen. Sikäli kyllä sama, että mulla ei vieläkään ole kuin muutaman kymmenen kilometriä siitä ajokokemusta, vaimohan sillä on vakituiseen ajellut. Kovasti on laitteesta tykännyt, vaikka yleensä ei ole kommentoinut autojen ajettavuutta suuntaan tai toiseen. Kovastihan tuo on mukavuuspainotteinen, eli ajontuntumassa ei ole samanlaista herkkyyttä ja tuntumaa, kuin vaikka Themassa, mutta tuollaisiahan ne nykyautot tuppaa olemaan. Ei nykypäivänä uuden auton ostaja yleensä halua tietää, mitä renkaan ja tien pinnan välissä tapahtuu. Moinen saattaisi pistää pelottamaan, eikä uskaltaisi ajaa niin kovasti... :mrgreen:

Sähkölaitteista tuossa pelaa kaikki. No, ICS:n näytön valaistus välkkyy hetken aikaa kylminä aamuina, mikä saattaa olla ominaisuuskin. Loppuu kirkkautta säätämällä. Boseja en osaa vertailla dresdeniläisten postitoimistojen vastaavien kanssa, kun ei niistä ole liiemmälti kokemusta, mutta on tuo nyt parhaimmasta päästä itse kuulemiani tehdasasennuksia. Radio saisi olla herkempi. Ruostetta ei näy missään, mutta enpä ole vaivautunut pohjan alle kurkkimaan. Ensi kesänä pohja ja kotelot tulee kuitenkin öljyttyä. Etupäähän tuohon oli edellinen omistaja vaihdattanut raidetangonpäät ja koiranluut, kilometrejä tuolloin lienee n. 180tkm.

Venttiilinostimet taitaa olla hydrauliset. Kone itsessään lienee Marea/Stilo-sukua, mutta niissä ei tietääkseni ole tasapainoakseleita, kuten tuossa 1.8:ssa ilmeisesti on. Koneen rakenteita ja osien ristiinsopivuuksia voi tutkailla vaikka tuolla varaosa-ohjelmalla (toimii vain IE:llä):
http://www.spangerum.com:7080/navi?KEY=STARTUP

Ihan varma en ole, mutta skandinaviassa taitaa remmin vaihtoväli olla lyhennetty 3v/60tkm:iin johtuen ilmasto-olosuhteista. Tuon neloskoneen ympärillä on tilaa sen verran hyvin, että vaihdon ei pitäisi olla kohtuuttoman työläs. Vaati kylläkin nokkien lukituspalat, jotka saa muutamalla kympillä. Kaikkia osia ei ehkä saa ooppelin tapaan maitokauppareissulla, mutta hieman ennakoimalla ei ongelmia. Omaani tilasin termostaatin (samaa vain Lybrassa, Thesiksessä ja Stilo 2.4:ssa, eli hyllykamaa), tuli Saksasta puolessatoista viikossa. Heikan, ebayn ja nettikauppojen kautta saanee kaiken, mitä tarvitsee niistä, mitä ei varaosaliikkeestä löydy.Huolto-osathan on pitkälti samoja konsernin muiden merkkien kanssa.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Lybra

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Juu 60tkm taitaa tuossakin olla se remminvaihtoväli. Ja kun tuo 1.8 kone on samaa sukua kuin nuo Alfankin TS:t niin tuskin kannataa ainakaan sen enempää remmillä ajaa...
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
hessu75
Viestit: 2
Liittynyt: 14.12.2010 09:00

Re: Lybra

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Oolraittista,

Kiitos vastauksista.

Tänään keskiviikkona katsotaan, jos vaikka minusta tulee se lancia´nisti kanssa.

Jos rallattaa kylmänä sen hetken, niin onko se justiinsa silloin nuo hydrauliset nostimet, jotka ovat tiensä päässä. Saab 9000 2,3L täyspaine turbo teki tätä kylmänä sen muutaman sekunnin. Inhoan sellaista ääntä.
Kolinaa ei saa kuulua missään muodossa minun autosta käydessään...

Ai niin,

Kuulemma kuskin puoleinen taka tukivarsi kolistaa kuopissa. Puslat vaihtoon, vai koko tukivarsi kerralla uusi? Ricambi Heikka?

TAI

http://cgi.ebay.de/QUERLENKER-LANCIA-LY ... 518ce61f0a
Rahti Suomeen 22€.

Mutta mutta,

Mikäköhän näistä varaosa numeroista on oikea vm 2000 SW Lybraan taakse vasemmalle:

Hersteller Vergleichsnummer

FIAT / LANCIA links 46764746
FIAT / LANCIA links 46525407
FIAT/ LANCIA rechts 46764747
FIAT/ LANCIA rechts 46522142

-Hessu-
Viimeksi muokannut hessu75, 15.12.2010 08:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Lybra

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Yleensä, jos rallatteluja kylmäkäynnistyksen jälkeen esiintyy, on syynä nokka-akselin ajoituksenmuunnin. Ellei tee asialle mitään, rallattelu lisääntyy hiljalleen, kunnes jää pysyväksi, ja taitaapa ajoituksenmuunnin lakata toimimasta. Ääni muistuttaa dieselkonetta jossain määrin. Mitään isompaa tuhoa ei kuitenkaan pitäisi tulla. Uutta muunninta tai korjaussarjaa saa esim. Heikalta.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Vastaa Viestiin