Kokemuksia Thesiksestä

Yleistä keskustelua Lancioista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
Avatar
Isola
Viestit: 250
Liittynyt: 13.08.2011 12:31
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja Isola »

Isola kirjoitti: 13.05.2022 21:09 Se väliliitin paisuntasäiliön vieressä on minulla katsomatta. Ei varmaan täysin mahdotonta etteikö vika voisi olla siinäkin.
Avasin viikonloppuna tuon liittimen ja totesin sen oikein hyvän näköiseksi: piikeissä näkyy kiiltävä pinnoite, liitin on todella tiukka eikä kosteudesta näy merkkiäkään. Kun se nyt oli auki, suihkautin siihen kontaktisprayta vailla sen suurempaa ideaa.

Hämmästykseni on ollut suuri kun tuon jälkeen olen ajanut 550 km ilman yhtäkään ABS-vikavalon välähdystä. En suostu uskomaan vian olleen liittimessä vaan ennemmin vaikka johtosarjassa, mutta noin pitkään se vika ei ole vielä koskaan pysynyt poissa.

Koska Thesikseen tulee aina yksi uusi vika yhtä korjattua kohden*, alkoi soitin pätkiä ääntä. Vika ilmenee vasta reilun tunnin ajon jälkeen, joten saattaisi olla lämpöongelma. Ääni katkeaa alle sekunniksi hyvin epäsäännöllisesti, joskus muutaman sekunnin välein ja joskus muutaman minuutin välein. CD-vaihtajan ja radion ääni pätkii samalla tavalla.

*Tämähän on yhdenlaista peliä: Vika vaihtuu korjaamalla toiseen, ja uusi voi olla lievempi tai pahempi kuin entinen. Vikaa ei siis kannata korjata, jos se ei ole liian häiritsevä.
dnapekko
Viestit: 46
Liittynyt: 05.05.2021 20:48

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Pitääpä katsoa nuo kohdat. Minulla on kestovikana kaikilla keleillä soittimen näytön vipatus, joskus siinä näkyy jopa oikea kuva, mutta nykyään etupäässä vipattaa. Myös osa säätimistä ei toimi. Auto oli seissyt pari vuotta, ehkä siinä osasyy ongelmaan. Pitää tutustua aiheeseen, kun on aikaa. Toisaalta Tallinnanreissun teki ilman draamaa )
Avatar
Isola
Viestit: 250
Liittynyt: 13.08.2011 12:31
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja Isola »

Soittimen vika paheni samaa tahtia aiemmin alkaneen hehkulamppuvalojen (rekkarivalot, ovivalot, lämmityslaitteen näytön taustavalo) kirkkauden huojunnan kanssa. Tämä johti epäilyt latausjännitteen suuntaan. Bingo: ajossa juuri pahasti pätkinyt soitin soi virheettömästi kun moottori on sammuksissa. Eilen löytyi lopultakin aikaa vaihtaa viikkoja paketissa odotellut uusi laturi paikalleen ja kas, nyt tuntuisivat nuo ongelmat olevan poissa.

Samalla vaihdettiin uusi starttimoottori talvisten käynnistysvaikeuksien takia. Tämän mahdollisen vaikutuksen näkee vasta syksyllä kun säät taas viilenevät. Lisäksi operoin ajovalojen korkeussäädön etupään anturiin uuden yhdystangon metritavarasta eli kahdesta 5 mm kuulanivelestä (Motonetistä) ja M5 ruuvista.

Ilmeisesti mitenkään noihin liittymättä auto alkoi heti korjauksen jälkeen valittaa jarrunesteen vähyyttä. Säiliö on kyllä täynnä, joten hälytys on väärä. Se poistui puhdistamalla jarrunestesäiliön anturin liitin. Nyt taas hetki ilman vikavaloja tai oireita, mutta kuinka pitkä hetki?
dnapekko
Viestit: 46
Liittynyt: 05.05.2021 20:48

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

ABS-EBD- ym ongelmat liittyvät selkeästi sateeseen: Aika kun sataa kunnolla, ja kattoantennista pääsee vettä kattolamppuun, voi olla varma että absivalot syttyvät. Yksi kaveri sanoi, että voiskohan väylä mennä sekaisin, ja aiheuttaa sitä sun tätä. Pitää aloittaa antennin tiivistämisestä ja sen kattovalon kortin lakkaamisesta. Muutenhan tuo pelaa ihan mukavasti, kun ei heti hätkähdä jokaisesta merkkivalosta.
Avatar
Isola
Viestit: 250
Liittynyt: 13.08.2011 12:31
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja Isola »

Thesiksen ECUt on jaoteltu toiminnoittain kolmeen eri CAN-väylään. Kattolamppu on B-väylässä ja ABS-ohjain C-väylässä. Siksi kattolamppu ei oikein mielekkäästi voi vaikuttaa jarruihin. Toisaalta yhden moduulin sekoilun ei missään järjellisesti suunnitellussa järjestelmässä pitäisi tukkia koko väylää, mutta tässä nuo moduulit ovat joka tapauksessa eri väylissä. Omassa tapauksessanihan se kattolampun kontrolleri kyllä sekosi sukkiinsa, mutta ei silti häirinnyt B-väylän toimintaa.

Kätevintä olisi katsoa MESillä mikä sitä ABS:ää kiukuttaa. Jos se on edelleen se oikean etupyörän anturi, sen liittimen herkistely saattaa hyvinkin auttaa. Noinhan kävi minulla vaikka en uskonut (enkä vieläkään suostu uskomaan vian oikeasti korjautuneen). Ellei se auta, niin ABS-ohjaimen liittimen puhdistus ja kuivaus voisivat tehota. Siihen ei pitäisi päästä roiskevettä missään normaaleissa olosuhteissa jos sisälokarit ja pohjamuovi ovat edes suunnilleen ehjät. Näyttäkö se moduuli märältä sateella?
dnapekko
Viestit: 46
Liittynyt: 05.05.2021 20:48

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

ABS-vika tulee päälle heti liikkeelle lähdettäessä kovalla sateella, vaikka auto olisi seissyt usean päivän ajan, kun nykyään kuljen enempi prätkällä työmatkat. Mutta tietojesi pohjalta ei vaikuta kovin mahdolliselta tuo väylävika. Pitää kiltisti putsata / kuivata ne liittimet ensin, ja katsoa jatkoaja sitten, kytkeä MES myös kiinni.
Avatar
Isola
Viestit: 250
Liittynyt: 13.08.2011 12:31
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja Isola »

Kuulostaa siltä kuin ongelma olisi enemmän kondensoituvassa kosteudessa kuin suorissa vesiroiskeissa. Kaikki ABS:n liittimet voisi olla ideaa puhdistaa huolellisesti. Tosin MESillä saa rajattua vikaa kivasti. Taka-anturien liittimien paikkoja en muista mutta saattavat olla ikävästi siellä penkin verhoilujen takana samalla tavalla kuin käsijarrun johtojen liittimet. Siksi mieluummin katsoo ensin MESillä missä jallu luuraa.
Avatar
Isola
Viestit: 250
Liittynyt: 13.08.2011 12:31
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja Isola »

Vaihdoin tänään jarrunesteet ja päätin samalla aukaista nestesäiliön sihdin vaikka väkisin. Sitä ei tosiaankaan ole tehty irrotettavaksi, mutta lähteehän se irti kun tarpeeksi repii. Säiliön pohjaan ankkuroitu koho tuntui liikkuvan, joten panin sihdin paikalleen, säiliön täyteen ja korkin kiinni. Auttoi hetken, mutta vain hetken. Ilmeisesti kohon kontaktipinnat ovat jotenkin ottaneet itseensä vaikka jarrunesteessä uidessaan niiden ei pitäisi pystyä pahemmin hapettumaan. Koko säiliön irrottaminen ei varmaan olis pahakaan rasti, joten ehkä se täytyy vielä joku päivä tehdä.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Ainakin vanhemmissa konsernin laitteissa oli tasoantureissa reed-putki. Ne kyllä tuppasi joskus hajoamaan.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Isola
Viestit: 250
Liittynyt: 13.08.2011 12:31
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja Isola »

Tämän viikon "Arvaa vika" -kisan voitto meni Savoon. Reed-putkihan siellä, ja kyljessä pimeyden ruhtinaan nimi. No, on se 19 vuotta toiminut - ihan hyvä suoritus. Kuoren saumaus oli auennut tyvestä, ja aivan vähänkin taivuttaessa kontaktit eivät enää osuneet yhteen. Nuukuuttani tuumasin putsaavani pinnat ja liimaavani anturin kokoon. Jos se ei kestä, niin tilataan uusi hakusanalla Lucas 32662496.
Avatar
Isola
Viestit: 250
Liittynyt: 13.08.2011 12:31
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja Isola »

Dnapekko, tulipa mieleen märän kelin ABS-ongelmasta myös anturin tai sen kaapelin vaurio. Pääsisikö jostain vettä anturiin? Vähänkin väljä laakeri syö helposti anturin pinnan puhki, ja se voi hyvinkin oireilla ensin vain märkänä.
Avatar
Isola
Viestit: 250
Liittynyt: 13.08.2011 12:31
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja Isola »

Posti toi reed-putken. Juotin sen paikalleen vanhaan anturirunkoon, tuuppasin kiinni ja ajoin lyhyen koelenkin. Hyvänen aika, vikavalohan ei syty! Tämä on nyt todettava korjatuksi. Putki on sitä mitä eBaysta sattui löytymään eli Meder KSK-1A87. Käytännössä mikä tahansa kielirele eli reed-putki käy, kun vain mahtuu anturin kuoriin. Tämä on kooltaan 10 mm x 2 mm eli saman kokoinen kuin alkuperäinen.

Uusi laturi on ollut nyt kiinni 500 km verran, ja yhtäkään sähköoutoutta ei ole ilmennyt.
dnapekko
Viestit: 46
Liittynyt: 05.05.2021 20:48

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Isola kirjoitti: 22.06.2022 17:24 Dnapekko, tulipa mieleen märän kelin ABS-ongelmasta myös anturin tai sen kaapelin vaurio. Pääsisikö jostain vettä anturiin? Vähänkin väljä laakeri syö helposti anturin pinnan puhki, ja se voi hyvinkin oireilla ensin vain märkänä.
Itse asiassa liitinrunko oli poikki, mutta sähköinen kytkentä pelasi kuitenkin. Puhdistin ´molemmat etupään ABS-liittimet kontaktispraylla ja kävin katsastamassa ennen sateita :D ja läpi meni kerralla. Lomalla täytyy tutustuan tuon sielunelämään tarkemmin, ja saada se antenninjalka pitämään vettä.
Avatar
Isola
Viestit: 250
Liittynyt: 13.08.2011 12:31
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja Isola »

Antenninjalassa ongelma ei välttämättä ole tiiveys (vaikka niin taisin kirjoittaa), vaan paljas peltipinta joka aiheuttaa kondensoitumista. Se piirilevy on siis hyvä lakata tai suojata vaikka muovikalvolla. Hyvähän se on tehdä, vaikka se ei ABS-ongelmiin voikaan vaikuttaa.

Eilen illalla ährättiin öljynsuodattimen jalkaan uusi o-rengas. Tällä luultavasti saatiin lopultakin loppumaan inhottava öljyvuoto suodattimen takaa. Homma on melkoista ähräämistä ahtaissa raoissa, mutta muuten helppo. Vanha o-rengas oli selvästi litistynyt ja melkoisen hapero, joten eiköhän syy ollut siinä.

Paikka näytti ensi alkuun mahdottomalta luoksepäästävältä, mutta näin sinne mennään 20-venttiilisessä dieselissä:
- Ensin löysätään öljynjäähdyttimen putkien pidike jäähdyttimen alareunan tuntumasta, hiukan auton keskilinjan vasemmalta puolen. Onnistuu alakautta kun purkaa pois myös etummaisen pohjamuovin, mutta vaatii pienet kädet ja kohtalaisesti kärsivällisyyttä (tai sitten palan sahaamista pois puhaltimen kehyksestä, mihin taas en halunnut ruveta vaikka murjottu kohta jäisikin piiloon)
- Seuraavaksi irrotetaan öljynsuodatin
- Suodattimen yläpuolella on öljynjäähdyttimen putkien lähdöt. Näiden 10 mm mutterit avataan - jälleen ikävän ahtaassa kolossa, mutta mahdollista
- Putkia väännetään väkisin sivuun sen verran, että niiden laipat nousevat irti pinnapulteista
- Nyt suodattimen keskiputki irrotetaan pitkällä (!) 27 mm hylsyllä
- Tämän jälkeen suodattimen jalka onkin irti ja se kikkaillaan ulos turbon pakopesän ja moottorin kannakkeen välistä
- Pannaan uusi o-rengas paikalleen. Sen pysyvyys asennuksen aikana on hyvä varmistaa hennolla sipaisulla tiivisteliimaa uran pohjalle.
- Suodatinjalka kikkaillaan takaisin paikalleen samasta raosta. Lohkoa vasten tuleva pinta (jossa o-rengas on) on hyvä suojata vaikka muovikelmulla, jotta se ei kerää matkalta kaikkea kuraa mukaansa.
- Suodattimen jalassa on pykälät, joilla se kohdistuu lohkoa vasten. Varmista näiden osuminen kolohinsa, jotta jalka menee oikeaan asentoon ja perille asti.
- Lopuksi suodattimen keskiputki ja öljynjäähdyttimen putket kiinni ja sen putkikiinnikkeen kiristys.

O-rengas on mitoiltaa 63,09 mm x 3,53 mm ja materiaalin on syytä olla fluorikumia (Viton), koska se on tietääkseni ainoa kuumaa moottoriöljyä sietävä tiivistemateriaali.

Öljynjäähdyttimen putkissa on luonnollisesti myös o-rengastiivistys. Näitä renkaita emme nyt uusineet, koska uusia ei ollut käsillä ja lähdöt eivät olleet vuotaneet. Sen verran mittasin, että putket menevät 22 mm koloihin. Ulkohalkaisija on siis sama kuin öljynjäähdyttimen päässä, joten lienevät saman kokoiset muutenkin, eli paksuudeltaan 2,6 mm. Näidenkin täytyy olla Vitonia.

Kymmenventtiilisessä dieselissä on periaatteessa sama vikapaikka ja korjauskin on sinänsä sama. Siinä kaikki käy vain paljon helpommin, koska öljynjäähdyttimen putket lähtevät eri suuntaan ja ne on siksi paljon helpompi purkaa pois tieltä.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Kokemuksia Thesiksestä

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Tiivisteliimaksi tuollaiseen paikkaan suosittelen kovettumatonta ainetta, esim. Wurth DP300.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Vastaa Viestiin