Jep, tapani mukaan postasin ennen kun tutustuin artikkeliin perinpohjinvvieri kirjoitti:Tekstin mukaan, jos oikein ymmärsin, tuolla pyöritetään suoraan kampiakselia: "The steam is then conducted directly into an expansion unit linked to the crankshaft of the internal combustion engine." Turboihin systeemi ei vissiin nimestään huolimatta liity.
Toki systeemistä tulee autoon lisäpainoa joten se hieman leikkaa hyötyä. Sinänsä idea pakokaasun hukkalämmön hyödyntämisestä on hyvä... vielä kun löytyisi tehokkaita ja yksinkertaisia keinoja muuttaa lämpö suoraan liike- tai sähköenergiaksi.
Siinä VAG konsernin käyttämässä G-ahtimessakin on ihan hyvä idea, mutta siitä kai ei ainakaan toistaiseksi ole ollut vakavaan virityskäyttöön. Syynä kait suht kapea toiminta-alue?
Takaisin aiheeseen, niin hukkalämmön käyttömahdollisuudet kyllä on tosiaan kiinnostavia.
Mielenkiintoista, että minkävuoksi BMW on todennut höyryvoiman käytön suoraan kampiakselille parhaaksi vaihtoehdoksi.