Viimesenpäälle kylähullunidea :D
Viimesenpäälle kylähullunidea :D
Tulipas aika mielipuolinen idea... Käytännössä kyllä enempi kuriositeetti kun mikään esim. autoon sovellettava... Joku puutarhakone tms. voisi olla hauska kokeilukohde...
Mitä, jos pakoputki lämmittäisi vesisäiliötä jossa vesi sitten alkaa kiehua. Tästä höyry johdettaisiin pieneen höyryturbiiniin, joka pyörittäisi tavallista turboahtimen ahdinta!
Ahdin pyörisi ihan pelkällä hukkaan menevällä lämpöenergialla, eikä haittaisi pakopuolen virtauksia! Ahdinkaan ei altistuisi korkeille lämpötiloille.
Sitä pientä vesisäiliötä voisi täyttää vaikka jollakin mäntäpumpulla isommasta säiliöstä samalla kun se systeemi on toiminnassa!
Löytyykö porukasta sellaista, joka osaisi pähkäillä jonkin suuntaa-antavan laskukaavan, että onko mahdollista saada höyrystä tarpeeksi puhtia ahtimen pyörittämiseen? Noin kolmasosa moottorin polttoaineen energiastahan haihtuu lämpönä, joten luulisi että sitä höyryä pystyisi tuottamaan riittävästi.
Mitä, jos pakoputki lämmittäisi vesisäiliötä jossa vesi sitten alkaa kiehua. Tästä höyry johdettaisiin pieneen höyryturbiiniin, joka pyörittäisi tavallista turboahtimen ahdinta!
Ahdin pyörisi ihan pelkällä hukkaan menevällä lämpöenergialla, eikä haittaisi pakopuolen virtauksia! Ahdinkaan ei altistuisi korkeille lämpötiloille.
Sitä pientä vesisäiliötä voisi täyttää vaikka jollakin mäntäpumpulla isommasta säiliöstä samalla kun se systeemi on toiminnassa!
Löytyykö porukasta sellaista, joka osaisi pähkäillä jonkin suuntaa-antavan laskukaavan, että onko mahdollista saada höyrystä tarpeeksi puhtia ahtimen pyörittämiseen? Noin kolmasosa moottorin polttoaineen energiastahan haihtuu lämpönä, joten luulisi että sitä höyryä pystyisi tuottamaan riittävästi.
Re: Viimesenpäälle kylähullunidea :D
En epäile ettäkö ei toimisi. Mutta toiminta aika lienee melkosen pieni riippuen paineistetusta vesimäärästä...
Re: Viimesenpäälle kylähullunidea :D
Niinpä. Jos niinkin hurjia ajattelee, että ihan autokäyttöön, niin ehkä paksuseinämäinen "kattila" kuivana varastoisi lämpöä senverran, että tuota systeemiä voisi käyttää ilokaasun tavoin. Pumppu päälle pumppaamaan vettä takapaksista, joka höyrystyisi välittömästi. Tietysti viivettä olisi silti niin paljon, että äkkiäkin puoli kierrosta tai kierros radalla, ennen kun alkaa turbiinit pyöriä kunnolla.väisänen kirjoitti:En epäile ettäkö ei toimisi. Mutta toiminta aika lienee melkosen pieni riippuen paineistetusta vesimäärästä...
Itsellä on joku outo kiinnostus höyryvoiman hyödyntämiseen nykypäivän kohteissa, joten tällaisia kummia ideoita tulee välillä
BTW, höyryvetureiden toimintasäteen kasvattavaa ideaa voisi soveltaa kyllä tuossakin, eli turbiinin jälkeen jäähdytetään höyry vedeksi, ja pumpataan takaisin säiliöön.
Re: Viimesenpäälle kylähullunidea :D
Ilman tuota nesteen uudelleen käyttämistä sanoisin järjestelmän kuulostavan käytäntöön täysin mielipuoliselta..NesteHukka kirjoitti: BTW, höyryvetureiden toimintasäteen kasvattavaa ideaa voisi soveltaa kyllä tuossakin, eli turbiinin jälkeen jäähdytetään höyry vedeksi, ja pumpataan takaisin säiliöön.
ja varsinkin jos nestettä ei kierrätä uudelleen, niin sanoisin että saavutettu hyöty ahtimella kadotetaan parin kertaisesti siinä, että kannetaan niitä hirvittäviä määriä uutta painavaa tekniikkaa ja nestettä kyydissä.
Mutta ideana kuulostaa toimivalta, eriasia on kuinka järkevä se on (:
Fiat Bravo 1,2l -99, | | Fiat Tempra 1,6l -96
Ford Mondeo 2,0l -98, | | Renault 19 1,4l -94
Kawasaki ZZR 600cc -90, | | Opel astra metrosport 1,8l -01
BMW 518i 1,8l -87, | | Nissan sunny 1,6l -88
Kawasaki eliminator 125cc -99, | | Laverda lav 125cc -86
Ford Mondeo 2,0l -98, | | Renault 19 1,4l -94
Kawasaki ZZR 600cc -90, | | Opel astra metrosport 1,8l -01
BMW 518i 1,8l -87, | | Nissan sunny 1,6l -88
Kawasaki eliminator 125cc -99, | | Laverda lav 125cc -86
Re: Viimesenpäälle kylähullunidea :D
Agrekaatissa tai vastaavassa saattas toimia.
ladan esiisä Fiat 124 special T
Re: Viimesenpäälle kylähullunidea :D
Varmaan se toimisi autossakin. Voihan nuita lämmitettäviä säiliöitä olla vaikka kaksi ja site kerätä jäähdytetty neste kolmanteen. Äkkiä aateltuna höyryn jäähdytyksen on oltava vaan tehokasta...
Re: Viimesenpäälle kylähullunidea :D
Siitä vaan joku laskemaan, millainen massavirta höyryä tarvittaisiin, että saataisiin vaikka 2-litraiseen 5000rpm kiertävään koneeseen puolikin kiloa ahtopainetta. Veikkaan, että moinen setuppi saa auton muistuttamaan ulkonäöltäänkin jossain määrin höyryveturia. Paikallismoottoreissa saattaisi toimiakin jotenkin, tosin lämpö pitäisi pakokaasuista saada todella tarkasti talteen.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
- eaton/holset power
- Viestit: 1470
- Liittynyt: 20.10.2006 21:42
- Paikkakunta: Ruovesi
Re: Viimesenpäälle kylähullunidea :D
hauska idea
tuli taas toissa päivänä kirkkonummella koettua höyryn voimat kun toinen 500kw papukattiloista hieman ylikuumeni, 158 astetta oli pt 100 anturin mukaan. 4bar päävarot ampu höyryä 3 tuuman putkista melkosta kyytiä ja koko lämpökeskus tärisi. ht energon pannu joutui hieman kuntotestiin mutta selvisi täysin pistein,
vain höyryveturin pilli puuttui meiningeistä.
tuli taas toissa päivänä kirkkonummella koettua höyryn voimat kun toinen 500kw papukattiloista hieman ylikuumeni, 158 astetta oli pt 100 anturin mukaan. 4bar päävarot ampu höyryä 3 tuuman putkista melkosta kyytiä ja koko lämpökeskus tärisi. ht energon pannu joutui hieman kuntotestiin mutta selvisi täysin pistein,
vain höyryveturin pilli puuttui meiningeistä.
Kovahkoa nettivirittämistä. -0,3 bar
Re: Viimesenpäälle kylähullunidea :D
Joo, lisäpaino on aina pahasta. Muistan aina kun pikkuserkku joskus puhui 127 Sport kilpuristansa että "tekis mieli laittaa tohon näkökenttään sellanen iso kiekkamittari vaihtovalolla, mutta se painaa liikaa..."Brawwo kirjoitti:Ilman tuota nesteen uudelleen käyttämistä sanoisin järjestelmän kuulostavan käytäntöön täysin mielipuoliselta..NesteHukka kirjoitti: BTW, höyryvetureiden toimintasäteen kasvattavaa ideaa voisi soveltaa kyllä tuossakin, eli turbiinin jälkeen jäähdytetään höyry vedeksi, ja pumpataan takaisin säiliöön.
ja varsinkin jos nestettä ei kierrätä uudelleen, niin sanoisin että saavutettu hyöty ahtimella kadotetaan parin kertaisesti siinä, että kannetaan niitä hirvittäviä määriä uutta painavaa tekniikkaa ja nestettä kyydissä.
Mutta ideana kuulostaa toimivalta, eriasia on kuinka järkevä se on (:
Enemmän tuo mun idea menee häkäpönttö ja maamoottoriosastolle varmaan
Vanhaan väljään ruohonleikkuriin tuota vois kokeillakin, kun ei ole paljon väliä jos se tuhoutuu... Mulla on noita "itsemurha"-ahtimia, tai kehitelmiä, mitkä pakokaasukäytössä riksrattonissa tuhoutuis varmaan alle puolen minuutin, mutta höyryllä vois lämpötilat jäädä riittävän alhaisiksi että kuulalaakerit kestäisi niissä vähän pitempäänkin. Tasapainotuksesta ei tarvi edes puhua siipipyörät on reikäsahalla otettu rosterista ja pellisaksilla leikattu siivet ja pihdeillä taivutettu Oikein siis kunnon huumoridestructionkamaa
Hitsausmaski suositellumpi mitä suojalasit
Re: Viimesenpäälle kylähullunidea :D
Tai sitten tyytyy pienempään massavirtaan, generoi energiasta sähköä ja pukkaa sen sopivan moottorin kautta suoraan kampiakselille. Silloinkin puhuttaneen melko pienistä tehoista.luigi kirjoitti:Siitä vaan joku laskemaan, millainen massavirta höyryä tarvittaisiin, että saataisiin vaikka 2-litraiseen 5000rpm kiertävään koneeseen puolikin kiloa ahtopainetta. Veikkaan, että moinen setuppi saa auton muistuttamaan ulkonäöltäänkin jossain määrin höyryveturia. Paikallismoottoreissa saattaisi toimiakin jotenkin, tosin lämpö pitäisi pakokaasuista saada todella tarkasti talteen.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: Viimesenpäälle kylähullunidea :D
Jep, mutta silloin se ei olisi enää yhtä jännäävvieri kirjoitti:Tai sitten tyytyy pienempään massavirtaan, generoi energiasta sähköä ja pukkaa sen sopivan moottorin kautta suoraan kampiakselille. Silloinkin puhuttaneen melko pienistä tehoista.luigi kirjoitti:Siitä vaan joku laskemaan, millainen massavirta höyryä tarvittaisiin, että saataisiin vaikka 2-litraiseen 5000rpm kiertävään koneeseen puolikin kiloa ahtopainetta. Veikkaan, että moinen setuppi saa auton muistuttamaan ulkonäöltäänkin jossain määrin höyryveturia. Paikallismoottoreissa saattaisi toimiakin jotenkin, tosin lämpö pitäisi pakokaasuista saada todella tarkasti talteen.
Re: Viimesenpäälle kylähullunidea :D
Jaa, jostain syystä ei ole kirjoitukseni tullut tähän lainauksen perään...NesteHukka kirjoitti:Jep, mutta silloin se ei olisi enää yhtä jännäävvieri kirjoitti:Tai sitten tyytyy pienempään massavirtaan, generoi energiasta sähköä ja pukkaa sen sopivan moottorin kautta suoraan kampiakselille. Silloinkin puhuttaneen melko pienistä tehoista.luigi kirjoitti:Siitä vaan joku laskemaan, millainen massavirta höyryä tarvittaisiin, että saataisiin vaikka 2-litraiseen 5000rpm kiertävään koneeseen puolikin kiloa ahtopainetta. Veikkaan, että moinen setuppi saa auton muistuttamaan ulkonäöltäänkin jossain määrin höyryveturia. Paikallismoottoreissa saattaisi toimiakin jotenkin, tosin lämpö pitäisi pakokaasuista saada todella tarkasti talteen.
Mutta voisihan sen saman sähkön purkaa ahdistimeen ahtamaan. Tai sitten höyryä voisi käyttää kabiinin lämmitykseen.
Viimeksi muokannut wellu, 05.02.2011 09:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Viimesenpäälle kylähullunidea :D
Katoppa vaan, ei se sitten ollutkaan mikään kylähullun idea http://www.gizmag.com/go/4936/
Oon vaan vähän myöhässä idean kans... 8)
Oon vaan vähän myöhässä idean kans... 8)
Re: Viimesenpäälle kylähullunidea :D
Tekstin mukaan, jos oikein ymmärsin, tuolla pyöritetään suoraan kampiakselia: "The steam is then conducted directly into an expansion unit linked to the crankshaft of the internal combustion engine." Turboihin systeemi ei vissiin nimestään huolimatta liity.
Toki systeemistä tulee autoon lisäpainoa joten se hieman leikkaa hyötyä. Sinänsä idea pakokaasun hukkalämmön hyödyntämisestä on hyvä... vielä kun löytyisi tehokkaita ja yksinkertaisia keinoja muuttaa lämpö suoraan liike- tai sähköenergiaksi.
Toki systeemistä tulee autoon lisäpainoa joten se hieman leikkaa hyötyä. Sinänsä idea pakokaasun hukkalämmön hyödyntämisestä on hyvä... vielä kun löytyisi tehokkaita ja yksinkertaisia keinoja muuttaa lämpö suoraan liike- tai sähköenergiaksi.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: Viimesenpäälle kylähullunidea :D
Alkeellisin sovellutus ideastahan oli Still-moottori joskus 100 vuotta sitten. Mun mielestä Sulzer teki vähän myöhemmin isoja diesel-moottoreita, joissa tulistettua höyryä käytettiin puristussuhteen nostoon.