Viimesenpäälle kylähullunidea :D

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
NesteHukka

Re: Viimesenpäälle kylähullunidea :D

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

vvieri kirjoitti:Tekstin mukaan, jos oikein ymmärsin, tuolla pyöritetään suoraan kampiakselia: "The steam is then conducted directly into an expansion unit linked to the crankshaft of the internal combustion engine." Turboihin systeemi ei vissiin nimestään huolimatta liity.
Toki systeemistä tulee autoon lisäpainoa joten se hieman leikkaa hyötyä. Sinänsä idea pakokaasun hukkalämmön hyödyntämisestä on hyvä... vielä kun löytyisi tehokkaita ja yksinkertaisia keinoja muuttaa lämpö suoraan liike- tai sähköenergiaksi.
Jep, tapani mukaan postasin ennen kun tutustuin artikkeliin perinpohjin ;)

Siinä VAG konsernin käyttämässä G-ahtimessakin on ihan hyvä idea, mutta siitä kai ei ainakaan toistaiseksi ole ollut vakavaan virityskäyttöön. Syynä kait suht kapea toiminta-alue?

Takaisin aiheeseen, niin hukkalämmön käyttömahdollisuudet kyllä on tosiaan kiinnostavia.

Mielenkiintoista, että minkävuoksi BMW on todennut höyryvoiman käytön suoraan kampiakselille parhaaksi vaihtoehdoksi.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Viimesenpäälle kylähullunidea :D

Viesti Kirjoittaja vvieri »

NesteHukka kirjoitti:Siinä VAG konsernin käyttämässä G-ahtimessakin on ihan hyvä idea, mutta siitä kai ei ainakaan toistaiseksi ole ollut vakavaan virityskäyttöön. Syynä kait suht kapea toiminta-alue?
Ainakaan kestävyys tuossa ei ollut mikään kovin kaksinen.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
eaton/holset power
Viestit: 1470
Liittynyt: 20.10.2006 21:42
Paikkakunta: Ruovesi

Re: Viimesenpäälle kylähullunidea :D

Viesti Kirjoittaja eaton/holset power »

Palatakseni tähän legendaariseen keskusteluun voiko asian kääntää päälaelleen miten jo tehdystä höyrystä höyrykoneen jälkeen saisi hukkalämmön hyödynnettyä. Kattilan syöttöveden sillä pystyy lämmittämään 95 asteeseen, mutta muut menee hukkaan. Kuvassa (mikäli osasin laittaa) on viimeisen kahden kesän projekti. Juhannukseksi sain järveen ja polttoaineisiin mennyt sen verran rahaa mitä klapeja teki.

IMG_20220623_231559_01.jpg
IMG_20220623_231559_01.jpg (51.31 KiB) Katsottu 429 kertaa
Kovahkoa nettivirittämistä. -0,3 bar
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Viimesenpäälle kylähullunidea :D

Viesti Kirjoittaja wellu »

eaton/holset power kirjoitti: 04.08.2022 01:52 Palatakseni tähän legendaariseen keskusteluun voiko asian kääntää päälaelleen miten jo tehdystä höyrystä höyrykoneen jälkeen saisi hukkalämmön hyödynnettyä. Kattilan syöttöveden sillä pystyy lämmittämään 95 asteeseen, mutta muut menee hukkaan. Kuvassa (mikäli osasin laittaa) on viimeisen kahden kesän projekti. Juhannukseksi sain järveen ja polttoaineisiin mennyt sen verran rahaa mitä klapeja teki.


IMG_20220623_231559_01.jpg
Kattilan paloilman lämmittämiseen voisi tuota hukkaan menevää lämpöenergiaa vielä käyttää. Se, olisiko asiasta paljoakaan hyötyä tässä mittakaavassa, onkin toinen juttu.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Viimesenpäälle kylähullunidea :D

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Nyt on hieno laite! :thumb: Pannuhuoneesta kuvaa tänne ilman muuta!

Onko ihan kaksipaisunta-kone? Valmiin koneen tapauksessa ei taida oikein muu onnistua, kuin enintään syöttöveden lämmitys. Tai sitten pistää turbiinin antamaan lisätehoa, kuten Titanicissa (muista varoa jäitä.) Vetureissa höyryä käytetään lisäämään tulipesän vetoa.
https://www.youtube.com/watch?v=ptDFqY-0Do8
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
eaton/holset power
Viestit: 1470
Liittynyt: 20.10.2006 21:42
Paikkakunta: Ruovesi

Re: Viimesenpäälle kylähullunidea :D

Viesti Kirjoittaja eaton/holset power »

Autotallissa tehdyllä compundikoneella varustettu laite kyseessä :D höyryt koneesta menee tosiaan korsteeniin mikä parantaa vetoa tuntuvasti. Puuta kuluttaa täyden kottikärryllisen kolmeen tuntiin matkanopeuden ollessa 9solmua. Oli aika mukava projekti ja tuli kohtuullisella työmäärällä. Höyrykoneita löytyy nurkista jokunen jos joku innostuu myös kyseisen tekniikan parissa painimaan. Kuvia tuli näemmä otettua aika huonosti kun laite valmis, lähinnä rojekti kuvia. Vene noi 9 metriä pitkä ja painaa arviolta 4-5 tonnia.
Liitteet
IMG-20220521-WA0005.jpeg
IMG-20220521-WA0005.jpeg (56.57 KiB) Katsottu 372 kertaa
IMG-20210716-WA0013.jpeg
IMG-20210716-WA0013.jpeg (82.83 KiB) Katsottu 372 kertaa
IMG-20210718-WA0000.jpeg
IMG-20210718-WA0000.jpeg (56.35 KiB) Katsottu 372 kertaa
Kovahkoa nettivirittämistä. -0,3 bar
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Viimesenpäälle kylähullunidea :D

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Sain vuosi sitten kesällä Kymen rannassa täysesittelyn varttuneelta höyryharrastajalta, onnekkaan sattuman kautta: hänet tunsi naapurini, joka on sisävesiveneilijä, ja sitten minua vietiinkiin suoraan pannuhuoneeseen. Voi veljet, mitä laitteita, toista tuntia meni siellä ruumassa heittämällä! Vähän olin vaistoavinani, ettei vain koeteltu ns. kepillä jäätä: laiva etsisi uutta omistajaa, kun ylläpito vaatii runsaasti aikaa ja viitseliäisyyttä... Kerhon viimekeväisen vuosikokouksen myötä vaan se Fiat-lentokonemoottorikin houkutteli, joten jäitä hattuun ;)
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Vastaa Viestiin