Sivu 2/2

Re: Viimesenpäälle kylähullunidea :D

Lähetetty: 10.02.2011 20:01
Kirjoittaja NesteHukka
vvieri kirjoitti:Tekstin mukaan, jos oikein ymmärsin, tuolla pyöritetään suoraan kampiakselia: "The steam is then conducted directly into an expansion unit linked to the crankshaft of the internal combustion engine." Turboihin systeemi ei vissiin nimestään huolimatta liity.
Toki systeemistä tulee autoon lisäpainoa joten se hieman leikkaa hyötyä. Sinänsä idea pakokaasun hukkalämmön hyödyntämisestä on hyvä... vielä kun löytyisi tehokkaita ja yksinkertaisia keinoja muuttaa lämpö suoraan liike- tai sähköenergiaksi.
Jep, tapani mukaan postasin ennen kun tutustuin artikkeliin perinpohjin ;)

Siinä VAG konsernin käyttämässä G-ahtimessakin on ihan hyvä idea, mutta siitä kai ei ainakaan toistaiseksi ole ollut vakavaan virityskäyttöön. Syynä kait suht kapea toiminta-alue?

Takaisin aiheeseen, niin hukkalämmön käyttömahdollisuudet kyllä on tosiaan kiinnostavia.

Mielenkiintoista, että minkävuoksi BMW on todennut höyryvoiman käytön suoraan kampiakselille parhaaksi vaihtoehdoksi.

Re: Viimesenpäälle kylähullunidea :D

Lähetetty: 15.02.2011 14:44
Kirjoittaja vvieri
NesteHukka kirjoitti:Siinä VAG konsernin käyttämässä G-ahtimessakin on ihan hyvä idea, mutta siitä kai ei ainakaan toistaiseksi ole ollut vakavaan virityskäyttöön. Syynä kait suht kapea toiminta-alue?
Ainakaan kestävyys tuossa ei ollut mikään kovin kaksinen.

Re: Viimesenpäälle kylähullunidea :D

Lähetetty: 04.08.2022 01:52
Kirjoittaja eaton/holset power
Palatakseni tähän legendaariseen keskusteluun voiko asian kääntää päälaelleen miten jo tehdystä höyrystä höyrykoneen jälkeen saisi hukkalämmön hyödynnettyä. Kattilan syöttöveden sillä pystyy lämmittämään 95 asteeseen, mutta muut menee hukkaan. Kuvassa (mikäli osasin laittaa) on viimeisen kahden kesän projekti. Juhannukseksi sain järveen ja polttoaineisiin mennyt sen verran rahaa mitä klapeja teki.

IMG_20220623_231559_01.jpg
IMG_20220623_231559_01.jpg (51.31 KiB) Katsottu 470 kertaa

Re: Viimesenpäälle kylähullunidea :D

Lähetetty: 04.08.2022 05:59
Kirjoittaja wellu
eaton/holset power kirjoitti: 04.08.2022 01:52 Palatakseni tähän legendaariseen keskusteluun voiko asian kääntää päälaelleen miten jo tehdystä höyrystä höyrykoneen jälkeen saisi hukkalämmön hyödynnettyä. Kattilan syöttöveden sillä pystyy lämmittämään 95 asteeseen, mutta muut menee hukkaan. Kuvassa (mikäli osasin laittaa) on viimeisen kahden kesän projekti. Juhannukseksi sain järveen ja polttoaineisiin mennyt sen verran rahaa mitä klapeja teki.


IMG_20220623_231559_01.jpg
Kattilan paloilman lämmittämiseen voisi tuota hukkaan menevää lämpöenergiaa vielä käyttää. Se, olisiko asiasta paljoakaan hyötyä tässä mittakaavassa, onkin toinen juttu.

Re: Viimesenpäälle kylähullunidea :D

Lähetetty: 04.08.2022 12:49
Kirjoittaja Luigi
Nyt on hieno laite! :thumb: Pannuhuoneesta kuvaa tänne ilman muuta!

Onko ihan kaksipaisunta-kone? Valmiin koneen tapauksessa ei taida oikein muu onnistua, kuin enintään syöttöveden lämmitys. Tai sitten pistää turbiinin antamaan lisätehoa, kuten Titanicissa (muista varoa jäitä.) Vetureissa höyryä käytetään lisäämään tulipesän vetoa.
https://www.youtube.com/watch?v=ptDFqY-0Do8

Re: Viimesenpäälle kylähullunidea :D

Lähetetty: 05.08.2022 01:10
Kirjoittaja eaton/holset power
Autotallissa tehdyllä compundikoneella varustettu laite kyseessä :D höyryt koneesta menee tosiaan korsteeniin mikä parantaa vetoa tuntuvasti. Puuta kuluttaa täyden kottikärryllisen kolmeen tuntiin matkanopeuden ollessa 9solmua. Oli aika mukava projekti ja tuli kohtuullisella työmäärällä. Höyrykoneita löytyy nurkista jokunen jos joku innostuu myös kyseisen tekniikan parissa painimaan. Kuvia tuli näemmä otettua aika huonosti kun laite valmis, lähinnä rojekti kuvia. Vene noi 9 metriä pitkä ja painaa arviolta 4-5 tonnia.

Re: Viimesenpäälle kylähullunidea :D

Lähetetty: 05.08.2022 20:18
Kirjoittaja MultiplaJTDmies
Sain vuosi sitten kesällä Kymen rannassa täysesittelyn varttuneelta höyryharrastajalta, onnekkaan sattuman kautta: hänet tunsi naapurini, joka on sisävesiveneilijä, ja sitten minua vietiinkiin suoraan pannuhuoneeseen. Voi veljet, mitä laitteita, toista tuntia meni siellä ruumassa heittämällä! Vähän olin vaistoavinani, ettei vain koeteltu ns. kepillä jäätä: laiva etsisi uutta omistajaa, kun ylläpito vaatii runsaasti aikaa ja viitseliäisyyttä... Kerhon viimekeväisen vuosikokouksen myötä vaan se Fiat-lentokonemoottorikin houkutteli, joten jäitä hattuun ;)