Mikäs ahdin 1.6 16V vakiokoneen kylkeen radalle?

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Mikäs ahdin 1.6 16V vakiokoneen kylkeen radalle?

Viesti Kirjoittaja arpati »

Tuli tosta Jurvan reissusta sen verran kipinää että pitää vissiin koittaa enstalvena yrittää jotain viritellä. Auto siis toi vakio -96 1.6 16V Brava.

Koneeseen ei kosketa paitti jos ny jakohihna vaihdettais. :mrgreen: Ahtoja ei hirveesti laiteta kun ajettavuus on pääsijalla ja puristussuhdetta ei lasketa ts tuossa kait on 10.15 purkat...

Ehdoteltu on jotain evo mitsun vakiohyrrää eli siis mitsubishiä mutta olisko tarkempia haku/kyttäyskriteereitä? Rahaa tähän ei toki ole juuri laittaa mutta tilanteen ja varojen mukaan edetään.

Jankosilla kait oli soppelit isommat suuttimet ja mun megapoksikin pitäis olla kait valmis ja johdotukset kuulemma onnistuu parissa tunnissa. :mrgreen: Kimppa rakentelua siis tyrkyllä kun rakentajat pääsee ajamaankin... :lol: Auto on nyt ainakin kohtuu kunnossa ja toimiva paketti niin talven ajojen jälkeen vois asennella tällättiäkin...
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Mikäs ahdin 1.6 16V vakiokoneen kylkeen radalle?

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Noin niinkuin nyrkkisääntönä, ahdin valitaan tehotavoitteen mukaan eli iskutilavuudella ei sinänsä niin suurta merkitystä ole. Jonkin perusmallisen 2-litraisen ahdin passaa varmasti hyvin mikäli kaavaillaan sellaisia tehoja kuin kyseisessä elimenluovuttajassa on tai ehkä hieman sen päälle.

Ainakin polttoaineen 98:ksi tai varsinkin E85:ksi päivittämällä korkeasta puristussuhteesta huolimatta voidaan moottorista ahtamalla irrottaa hieman lisätehoja. Korkean puristussuhteen ja sitä kautta nakutusherkkyyden vuoksi kannattaisi metsästää myös jonkinlainen välijäähdytin.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Mikäs ahdin 1.6 16V vakiokoneen kylkeen radalle?

Viesti Kirjoittaja arpati »

Jees no varsinaisia tehotavoitteita ei oikein ole mutta toiveissa että hyrrä pistää mahdollisimman vähän hanttiin, kun ihan mahdottomia paineita ei oteta ja tehollinen/toimiva kierrosalue on tällä hetkellä ~4000 - 6000 (kiihtyy siis rata-ajossa järkevästi kolmosella ja nelosella. Jurvassakin siis kannatti vaihtaa kolmoselta neloselle tuossa 6000 niin tuli loppunopeutta lisää kolmosella vinguttamiseen nähden. Kolmosella toi ottaa jotain +140 mittarinopeutta kun jaksaa vinguttaa. lootan vaihtokin voi tulla kyseeseen niin saa kolmosen sopimaan alemmas eikä tarttis enää kakkoselle vaihtaa hitaammissakaan mutkissa(?)

Lisätehoa tosiaan tarvittais lähinnä suorilla eli näilläkin tehoilla suttailee hiukan sisäkurvan puoleista ainakin näillä renkailla ja alustalla... Koneessa kyllä jenkaa piisaa tuonne 7000 ennenkuin rajoittaja puuttuu peliin joten sinnekkin vois puhaltimen kanssa saada vähän lisää henkeä näin vakionokilla.

EDIT: Välijäähdytin on ihan selviö juu mutta ihan hyvä tietty mainita :wink:
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Mikäs ahdin 1.6 16V vakiokoneen kylkeen radalle?

Viesti Kirjoittaja arpati »

Googletin vähän ja lieköhän tuo evo mitsun ahdistin tollanen TD05H? Tota si löytyy nähtävästi montaa versiota eli 14B ja 16G jne :? No tähän käyttöön se lienee samantekevää mikä versio sattuu löytymään. Myynnissäkin noita lie välillä käytettynä joten pitää seurailla nettiä...
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8809
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Mikäs ahdin 1.6 16V vakiokoneen kylkeen radalle?

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Jotenkin musta tuo evomitsun fööni kuulostaa vähän rajulta jos tavoitteena ei ole kuin saada pientä piristystä - eiks tollasella revitä ihan kohtuullisen isoja tehoja ilman kuristinta... Musta joku Volvo/baaS linjalta löytyvä TD04:sen variaatio kuulostais huomattavasti enemmän siltä mikä olisi teillä haussa.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Mikäs ahdin 1.6 16V vakiokoneen kylkeen radalle?

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Juu ja vähän eppäilen että ei nakuta 0,5 bar ahdolla jos se ahdin on siä mis pitääkin. Oli coolerit tai ei...
Saabbaasta taisi löytyä muitakin käypäsiä osia. Kandee hutkia tutkia. Suuttimet taisi joissain huidella kans melko soppelia kokoa... :roll:
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Mikäs ahdin 1.6 16V vakiokoneen kylkeen radalle?

Viesti Kirjoittaja arpati »

Ookke, mätä 900 turpo saapas olis muutenkin kyttäyslistalla niin tulis samalla :P Ainoo vaan että oliko niitä Väisäsen meinaamia osia tollasessa 2.0 T16 900 sarjaisessa saappaassa jos 90 luvun puolelta kattelee - ts sitä hyvää mappia yms? Tuosta joutais tosiaan ahdin hetkeksi lainaan jos sattuu olemaan ehjä. Tulis ehkä kustannustehokkain ratkaisu kun ei tarttis hyrrää ostaa erikseen. :P Se 9000 saappaan kone ei kait ihan suoraan mene siihen 900 lootaan niin en sellasta rupee hakemaan paitti tietty vileenit voi taas käydä kun nettiauton hakuagentti päällänsä. :mrgreen:
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Mikäs ahdin 1.6 16V vakiokoneen kylkeen radalle?

Viesti Kirjoittaja väisänen »

No joo sitä 2 bar mappia oli ysitonnareissa. Kone tais olla B202XL. Nuot oli si vissiin viäl pienillä 712 loppusilla bossin suuttimilla... juu ja en tiä varpilla en. Kaikissa ysisatkuissa tais olla kans sama hommeli 712 loppuset suuttimet. Tai ainaki melko pieniä käyttivät...
Noit useimmat saabit on varustettu kuumalankamittarilla. Tais lankamittarillaki päästä melko pitkälle. Tai mitä sit pitää melko pitkänä :lol:
Mun mielestä ysisatasissa on ollut garretin kolmosia ja sitten nuita tdo4 vissiinkin vähän mitenkä sattuu... bla bla en tiä varmana en. Mut sen tiän et garretin kolomonen on kyl iha pjaska. Ainakin käytetyis pakopesä o yleensä iha silppuna :mrgreen:
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Mikäs ahdin 1.6 16V vakiokoneen kylkeen radalle?

Viesti Kirjoittaja vvieri »

MAP-anturin nyt voi tietysti viritellä noista normaaleista Freescalen antureistakin eli ei välttämättä ole tarvetta metsästää autojen alkuperäisiä antureita ellei nyt helpolla satu löytymään. 2,5 barin MAP-anturihan on esimerkiksi ahdettujen Megaruutoissa yleisimmin käytetty malli.

Vanhemmat turbo-saappaat on, ainakin mitä kaverin kamppeita oon katsellut, ilmamäärämittarillisella ruiskulla ja perinteisellä jakajalla joten niissä tuskin MAP-anturia on?
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: Mikäs ahdin 1.6 16V vakiokoneen kylkeen radalle?

Viesti Kirjoittaja Ippe »

arpati kirjoitti:Ookke, mätä 900 turpo saapas olis muutenkin kyttäyslistalla niin tulis samalla :P Ainoo vaan että oliko niitä Väisäsen meinaamia osia tollasessa 2.0 T16 900 sarjaisessa saappaassa jos 90 luvun puolelta kattelee - ts sitä hyvää mappia yms? Tuosta joutais tosiaan ahdin hetkeksi lainaan jos sattuu olemaan ehjä. Tulis ehkä kustannustehokkain ratkaisu kun ei tarttis hyrrää ostaa erikseen. :P Se 9000 saappaan kone ei kait ihan suoraan mene siihen 900 lootaan niin en sellasta rupee hakemaan paitti tietty vileenit voi taas käydä kun nettiauton hakuagentti päällänsä. :mrgreen:

Noissa 900:ssa kannattaa suoraan eritellä OG900 ja NG900, NG on poikittaisella koneella ja hyvin lähellä tonnaria tekniikaltaan, noissa poikittaismoottorisissa saabeissa on myös V6:sia, joten noista lootien sopivuuksista on paha sanoa.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Mikäs ahdin 1.6 16V vakiokoneen kylkeen radalle?

Viesti Kirjoittaja arpati »

Ippe kirjoitti:
arpati kirjoitti:Ookke, mätä 900 turpo saapas olis muutenkin kyttäyslistalla niin tulis samalla :P Ainoo vaan että oliko niitä Väisäsen meinaamia osia tollasessa 2.0 T16 900 sarjaisessa saappaassa jos 90 luvun puolelta kattelee - ts sitä hyvää mappia yms? Tuosta joutais tosiaan ahdin hetkeksi lainaan jos sattuu olemaan ehjä. Tulis ehkä kustannustehokkain ratkaisu kun ei tarttis hyrrää ostaa erikseen. :P Se 9000 saappaan kone ei kait ihan suoraan mene siihen 900 lootaan niin en sellasta rupee hakemaan paitti tietty vileenit voi taas käydä kun nettiauton hakuagentti päällänsä. :mrgreen:

Noissa 900:ssa kannattaa suoraan eritellä OG900 ja NG900, NG on poikittaisella koneella ja hyvin lähellä tonnaria tekniikaltaan, noissa poikittaismoottorisissa saabeissa on myös V6:sia, joten noista lootien sopivuuksista on paha sanoa.
Jaa nin että 900 on kans poikittaisella motilla :? No hyvä tietää - tää oli ittelle ihan uutta... Haussa tosiaan se pitkittäismoottorinen malli kun tarttee se ensiövälityksen (vai mikä se nyt oli) että sais välityksiä vähän mulkattua + painon akselin etupuolelle enempi mitä poikittais moottorisella paketilla... Onko noissa pitkittäin ja poikittain olevissa koneissa miten paljon eroa?
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Mikäs ahdin 1.6 16V vakiokoneen kylkeen radalle?

Viesti Kirjoittaja arpati »

Asiaa paremmin tuntevat vois vähän kommentoida. Tässä kait vm-90 900 T16 - kone näyttäs olevan pitkittäin ja jakaja nokka-akselin päässä eli lienee joku boschin ruisku? No tähän kait olis megaruutta aika simppeli asentaa? Hyrrästä ei taida paljoa saada selvää :(

Kuva

http://www.nettiauto.com/saab/900/4193318

Tässä vm -91 900 T16 ja samalta näyttää...

Kuva

Kuva

http://www.nettiauto.com/saab/900/4202621
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Mikäs ahdin 1.6 16V vakiokoneen kylkeen radalle?

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Niin. Saabbaissa on ilmamassamittarit kyllä. Mutta sitten ahtopaineen ohjaus on monessa sähköinen. Joten mappeja nuista löytyy...
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: Mikäs ahdin 1.6 16V vakiokoneen kylkeen radalle?

Viesti Kirjoittaja Ippe »

arpati kirjoitti:
Ippe kirjoitti:
arpati kirjoitti:Ookke, mätä 900 turpo saapas olis muutenkin kyttäyslistalla niin tulis samalla :P Ainoo vaan että oliko niitä Väisäsen meinaamia osia tollasessa 2.0 T16 900 sarjaisessa saappaassa jos 90 luvun puolelta kattelee - ts sitä hyvää mappia yms? Tuosta joutais tosiaan ahdin hetkeksi lainaan jos sattuu olemaan ehjä. Tulis ehkä kustannustehokkain ratkaisu kun ei tarttis hyrrää ostaa erikseen. :P Se 9000 saappaan kone ei kait ihan suoraan mene siihen 900 lootaan niin en sellasta rupee hakemaan paitti tietty vileenit voi taas käydä kun nettiauton hakuagentti päällänsä. :mrgreen:

Noissa 900:ssa kannattaa suoraan eritellä OG900 ja NG900, NG on poikittaisella koneella ja hyvin lähellä tonnaria tekniikaltaan, noissa poikittaismoottorisissa saabeissa on myös V6:sia, joten noista lootien sopivuuksista on paha sanoa.
Jaa nin että 900 on kans poikittaisella motilla :? No hyvä tietää - tää oli ittelle ihan uutta... Haussa tosiaan se pitkittäismoottorinen malli kun tarttee se ensiövälityksen (vai mikä se nyt oli) että sais välityksiä vähän mulkattua + painon akselin etupuolelle enempi mitä poikittais moottorisella paketilla... Onko noissa pitkittäin ja poikittain olevissa koneissa miten paljon eroa?

-94 kääntyi satkun kone poikittain, samalla kori muuttui kokonaan, kuten kaikki muukin.

90-luvun alkupuolelle taisi OG900:kuissa olla L(E/U) Jetronicit, vanhemissa oli muistaakseni K-jetroniccia, en kyllä noista juuri mitään muista, kun ei ollut koskaan vanhempaa Turboa perheessä...
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Mikäs ahdin 1.6 16V vakiokoneen kylkeen radalle?

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Öötota, nyt en ymmärtänyt, mihin tarvitaan erillistä MAP-anturia jos autossa aiotaan käyttää Megaruuttaa?
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Vastaa Viestiin