Fiat Daily 35-8 elvytys

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
1300ti
GFF
Viestit: 1039
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Re: Fiat Daily 35-8 elvytys

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Ai niin, mikä neuvoksi kun vilkut ja pyyhkijät toimivat vain joskus, ei kai viiksipaketti ole rikki kun se välillä saa kuitenkin kontaktia? Täytyy yrittää herkistellä liittimiä ja sulakerasiaa ennen kuin lähden siirtämään autoa tallille. Torvi ja lämmitinkin (hana jumissa, vaijeri katki, kenno tukossa?) on vielä pimeänä. Nuo kun saan viriteltyä niin käyn röyhkeästi yrittämässä katsastusta siirtolappuja hakiessa. Saan siten ainakin mittavan vikalistan askarreltavaksi, jos en saa leimaa haljenneen tuulilasin takia.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat Daily 35-8 elvytys

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

En itse saanut koskaan selville miksi vilkut toimivat vain ajoittain mittausten perusteella vika olisi ollut sulakerasian ja viiksipaketin välillä mutta siellä ei ole liitoksia..
Nyt viisastuneena(?) tiedän , että fiatin ongelma on, kun kaikki sähkö kiertää viiksien pienien kärkien kautta ja tässä mallissa lisäksi tuo sulakerasia liittimineen. Eiköhän se vika sieltä löydy.
Olikos tässä vielä se systeemi, että lähivalot kytketään viiksestä? Noin oli ensimmäisessä mallissa ja myöhemmissä valoviiksessä on vain pitkät-lyhyet.
Tuolta romusta varmaan joutaa ekan mallin viiksipaketti, sikäli jos se on yhtään parempi edes. Mutta öljyämällä nuo viikset voi parantua.

Tuossa kytkentäkaavioita:
http://www.flickr.com/photos/56981676@N ... otostream/
http://www.flickr.com/photos/56981676@N ... otostream/
http://www.flickr.com/photos/56981676@N ... otostream/
http://www.flickr.com/photos/56981676@N ... otostream/

Jos löydän skannerin voin koittaa laittaa sähköpostiin..
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
1300ti
GFF
Viestit: 1039
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Re: Fiat Daily 35-8 elvytys

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Puuhasin taas pihalla pakkasessa pari tuntia Fiatia herkistelemässä ja lopulta sain kaikki valot, vilkut, hätävilkun ja pihahdus kerrallaan jopa torven toimimaan! Auto starttaa, lataa, käy hyvin, shköt toimii ja lisättyäni kolme litraa (melkein minimirajaan) jäähdytinnestettä pitäisi alkaa tulla lämmintäkin ohjaamoon!

Kävin päivällä konttorilla laittamassa Dailyn nimiini ja liikenteeseen, huomenna katsastusaika jo varattu.

Taidan ansaita yhden laatuoluen. Jos Daily saa leiman, jatkan Uuteen Apteekkiin.

Ps. Ohessa kuva takaovesta, tosiaan kahva ja toinen kiinnike puuttuvat tyystin. Sellaiset, paremmat takapuskurit ja uudet etulokasuojat kun vielä löytyisi...
Avatar
1300ti
GFF
Viestit: 1039
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Re: Fiat Daily 35-8 elvytys

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Tänään palelin onnistuneesti siirtoajon Turusta Pohjaan Raision Bauhausin ja Perniön taloprojektini kautta, kun kerran oli lupa siirtää auto katsastuksesta tallille. Tavaratilasta löytyi jopa takaoven loput kahvat, täytyy tutkia niiden kunto myöhemmin. Kelistä ja erittäin huonoista renkaista johtuen matka vei taas koko iltapäivän ja oli IHAN HIRVEÄ. Erityispisteet toimimattomista lyhyistä valoista ja hyytävästä kylmyydestä. Lämpöä kun ei tule lainkaan vaan lasit pidin sulina pakkasnesteellä. Ohjaamon lukuisat reiät ja irtonainen tupakkaikkuna huolehtivat raikkaasta sisäilmasta koko 150 km matkan. Lohduksi postissa tuli Fiat Dailyn esite.
Avatar
1300ti
GFF
Viestit: 1039
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Re: Fiat Daily 35-8 elvytys

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Olisiko GFF:n arkistossa tällaisen korjauskirjaa lainattavaksi tai jollain muulla myynnissä? Eli Iveco Daily 1978-90, tehtaan kansion kun jostain saisi.

Ajattelin seuraavaksi vaihtaa sulakerasian uuteen kannelliseen ja uusia ajovalojen johdot, samalla voisin kytkeä liitännät lisävaloille. Peltitöihin pääsen vasta ensi vuoden puolella.
JLaines
GFF
Viestit: 562
Liittynyt: 14.02.2010 12:38
Paikkakunta: Saarijärvi

Re: Fiat Daily 35-8 elvytys

Viesti Kirjoittaja JLaines »

Hienoa että joku jaksaa ja viitsii entistää ja ylläpitää myös vanhoja italialaisia hyötyajoneuvojakin. Tuntuu että nuita wolkkari, ford jne pakettiautojen ymmärtäjiä on liikaakin. Tätä projektia täytyy muistaa seurata.
Fiat 127 Pikkumusta 1050 -81
Fiat Uno 1,0 -91
Miksi ajaa tylsillä autoilla?
Avatar
1300ti
GFF
Viestit: 1039
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Re: Fiat Daily 35-8 elvytys

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Noh, käyttöautoa tästä yritetään tehdä. Jos korin paikkaus onnistuu, saattaa kyllä saada jopa oikean automaalin myöhemmin pintaansa, tutkitaan potilas tammikuussa ja mietitään sitten toimenpiteiden rajuutta.
Avatar
1300ti
GFF
Viestit: 1039
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Re: Fiat Daily 35-8 elvytys

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Viime viikonloppuna hain pakun väliaikaisesta hallipaikasta ulos odottelemaan peltitöiden aloittamista. Lämmin säilytys oli kuivannut taas sulakkeet kun kaikki valot ja puhallin taas toimivat. Autoa tyhjentäessä totesin, että tavaratilan vaneroinnin alta paistaa päivä aika monesta kohtaa. Noh, eipä tarvitse tehdä turhan pieniä ratsupaikkoja. Edelleen korjauskirja 35-8 -malliin haussa!
Avatar
1300ti
GFF
Viestit: 1039
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Re: Fiat Daily 35-8 elvytys

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Huomenna pitäisi repiä Dailystä kaikki tavaratilan vanerit irti ja aloittaa korin ruostevaurioiden tutkiminen! Ainakin takapyöräkotelot ovat saumoistaan aivan irti lattiasta, taitaa olla lahoa viilua koko lattia pellin sijasta... Minulla on jemmassa rulla sinkittyä kattopeltiä, ehkäpä siitä saisi aikaiseksi kestävämmän lattian tähän. Sikkikone olisi kyllä nyt hyvä. Kai sinkittyäkin voi migillä hitsata (tuuletetussa tilassa) kun vain reunat hioo pinnoituksesta puhtaaksi? Mistä saa halvalla kunnollista pohjamaalisprayta, sellaista joka kestäisi hitsaamista paremmin?

Toinen vaihtoehto on hankkia jostain lavamallin ohjaamo tai edes sellaisen takaseinä ja laikata kaappi pois autosta kokonaan. Saa tarjota! Olisipa vähän vähemmän hitsattavaa jatkossakin, heh!
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat Daily 35-8 elvytys

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Tuollalailla joutui lopulta omaan tekemään..
Kuva

Ja tähän vaiheeseen se jäi. Tuohon olisi valmiiksi leikattuna 1,5mm pellistä neliöt palkkien aukkoihin. Leikattuna sen takia ettei tule päällekkäisiä rakenteita joiden välissä ruoste muhisi. Helmat on uusittu koko auton ympäri. Nyt tuo toimii puunkuivatusvajana ja aikanaan teen siitä traktorin peräkärryn että on edes jotain hyötyä. Takavaloina 2kpl Fiat 850 takavaloja per puoli upotettuna Fiat 124:n kromikehyksiin.

Korin takanurkissa oli patikat pitämässä ylhäällä kun tehtiin uusi pohja alle. Hullua hommaa.

No itseasiassa se oli kyllä hytin ja oviaukkojen ruosteet joihin projekti tyssäsi, niitä olisi saanut vääntää ihan tosissaan, kun tuolleen tuo lattian laitto oli sentään aika suoraviivaista toimintaa.

Tuossa nykyisessä joka on sentään melko hyvä, niin siinäkin etupyöräkotelot hytin puolelta liimailtu kasaan jo pari kertaa.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
1300ti
GFF
Viestit: 1039
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Re: Fiat Daily 35-8 elvytys

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Kiitos vertailukuvasta! Oma pakuni on muuten ollut alunperin samanvärinen ja tosiaan siinäkin mm. astinlaudat kertaalleen uusittu ja kabiinikin silti aika huonossa kunnossa. Onneksi sain edes ne paremmat ovet.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat Daily 35-8 elvytys

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Joo no ehkä tuohon olisi hiukan kevyempikin rakenne riittänyt, mutta tuosta piti tulla hevosenkuljetusauto, siksi teräslevyt profiilien väliin.
Muutenhan nopeinta saattaisi olla leikata koko lattia pois huonolta alueelta, ehjätä sivukotelot ja pistää muutama poikittaispalkki ja niitten päälle filmivaneri. Pyöräkotelo on ehkä alikorkea mutta mainitun käyttötarkoituksen takia mitoitin sen minimiin.

Piti itsekin etsiä se lavamallin hytti tai leikata tuosta yläosa pois ja jättää puoli metriä kylkiä laidoiksi, mutta sitten löytyi onneksi se kokonainen lavamalli.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
JLaines
GFF
Viestit: 562
Liittynyt: 14.02.2010 12:38
Paikkakunta: Saarijärvi

Re: Fiat Daily 35-8 elvytys

Viesti Kirjoittaja JLaines »

Ei toi ainakaan huonommalta näytä kuin -90 Transit jonka pellitin vuosi sitten. Tsemppiä vaan, kyllä se siittä.
Fiat 127 Pikkumusta 1050 -81
Fiat Uno 1,0 -91
Miksi ajaa tylsillä autoilla?
katiska
Viestit: 2
Liittynyt: 22.07.2013 15:57

Re: Fiat Daily 35-8 elvytys

Viesti Kirjoittaja katiska »

Ilmeisesti tuo alkupään viesteissä mainittu AR8 (35-10) löytyy nykyään oman hallin pihasta.
Pyrin kirjoittelemaan projektista http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=4&t=25842 vaikka mitään ripeää liikehdintää tuskin lähiaikoina tapahtuu.

Takatilan lattia välillä pyörän kaarien sisäreuna/seinäpelti vaatii uusimista, samoin takaovien "kehyksen" saranapalkit ovat aivan haperona. Ovet ja luukut ihme kyllä ovat yllättävän kuosissaan.

Jos nyt joku eksyy vilkaisemaan kuvia, niin ilmeisesti nuo takatilan kyljissä olevat pystytuet ovat jälkiasenteiset??
Ne on hitsattu lattiaan ja yläpäästään kiinni kahdella pultilla.
Viimeksi muokannut katiska, 22.07.2013 23:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat Daily 35-8 elvytys

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

No eipä ole tuollaisia tavaratilan tukia ainakaan noissa fiiu/ivecoissa mitä itsellä ollut. Vai vaatiiko Alfa lisää korijäykisteitä.. Onko tuossa parkkilamput umpioissa kun näyttäisi maskissa olevan vain vilkut, että onko ne umpiot sittenkään oikeaa mallia?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Vastaa Viestiin