36weberin 128 3P Berlinetta Sport -78

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
eastfiatman
GFF
Viestit: 188
Liittynyt: 19.11.2004 11:04
Paikkakunta: IMATRA

Re: 36weberin 128 Berlinetta Sport -78

Viesti Kirjoittaja eastfiatman »

joo itse ainakin unohtaisin tuon hornan nykyisin taitaa olla kaupalliselta nimeltään termal 1/3 l purkissa teollisuuteen saadaan tilaamalla 10 l mutta vaatii kovettuakseen muistaakseni 1-2 h 160 c
saatta olla että pytyt ei ole enää pyöreät käsittelyn jälkeen itse maalasin pakosarjan vastaavalla tuotteella ja kovetin uunissa tuon vaaditun ajan (työn suomia etuja)
minulla on lohko maalattu miranolilla ja on kestänyt hyvin ja luulisin ettei tuo mastoni tavara huonoa ole eikös tuosta mastonin valikoimista löydy myös hopeakin
Avatar
1300ti
GFF
Viestit: 1039
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Re: 36weberin 128 Berlinetta Sport -78

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Alunperin kasin lohko on muuten ollut vaalean sinisen ja harmaan välistä. Fordin sininen on jo vähän liian tumma. Mobitive myy moottorimaaleja merkeittäin, mutta Miranolilla ja kovettajalla noita ollaan maalattu. Tosin viime projektissa viitseliäs pesu toi kasin koneesta sen värin ihan hyvin esiin...
36weberkaasutin
Viestit: 99
Liittynyt: 06.02.2013 15:54

Re: 36weberin 128 Berlinetta Sport -78

Viesti Kirjoittaja 36weberkaasutin »

Lohko ja kansi maalattu viikonlopun aikana. Hammeriten hopealla smoothilla :) Ja huomenna aletaan katsoa konesta kasaanpäin kun vermeet vien ammattikoululle omiksi hommiksi. Tälläkin foorumilla joku jos toinenkin on joskus tehnyt tälläiselle 127/128/ritmo/regata/stradan koneelle joskus alakerta remonttia niin palauttaa mieleeni kuinka päin kampiakselin päittäislaakeriliuskat (vauhtipyörän päässä lohkossa) olikaan? Kun ne eivät ole molemmin puolin tasaiset, niin tasainen puoli koneeseen vai vauhtipyöräänpäin? :D Nämä siis.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: 36weberin 128 Berlinetta Sport -78

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Toinen puoli on liuskoissa raa'alla teräspinnalla (siinä yleensä on jotain numeroitakin stanssattuna) ja toinen laakerimetallia, usein leveähköllä, pystysuoralla öljyuralla varustettu. Tämä jälkimmäinen puoli toki vastaa kampiakseliin. Liuskat on identtiset joten ei väliä kummalle puolelle runkolaakeripukkia kumpikin tulee.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
36weberkaasutin
Viestit: 99
Liittynyt: 06.02.2013 15:54

Re: 36weberin 128 Berlinetta Sport -78

Viesti Kirjoittaja 36weberkaasutin »

Voi pahus.. Kuinka perusteellista remonttia harrastaja-kollegat on tehneet moottoria remontoitaessa? Ihan apuakselin laakereita myöden? Meinaan kun itse en Suomen maalta ole vielä edes löytänyt kovin montaa puljua josta tähän (koneeseen) löytää osia. Apuakselin laakeriliuskoja, holkit ja yhden kampiakselin laakeripukin pultin tarvitsisi jostain löytää. Seinäjoen moottorihiomolta tähän asti kaiken löytänyt, mutta nyt ei sieltäkään. Täytyy toivoa, että tuon pultin saisin alffan twin sparkista.. Siitä ylimääräisestä öljynpainevammaisesta koneesta tietenkin :lol: Laakeriholkit kyllä tiedossa.. Mahdollisuuksien maasta Amerikasta tietenkin!

Jos kenelläkään jostain kumman syystä moiset laakerit tallin perimmäisestä nurkasta löytyy niin saa tarjota! :)
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: 36weberin 128 Berlinetta Sport -78

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Harvoin niitä apuakselin laakereita vaihdetaan - sama juttu pysty-TC:ssä. Ja nuo koneen tuollaiset pultit ovat perinteisesti sellaisia että niitä ei ole saanut mistään "tarvikkeena", ellei sitten jonain ARP:nä...
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: 36weberin 128 Berlinetta Sport -78

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Eiköhän multa tuollainen Sohon kampuran laakeripukin pultti löydy, ellei onnista Alfan koneesta. Laihialta. Ilmoittele, jos tarvetta.

Apuakselin laakerit on usein nk. raakakokoja eli ne pitää kalvata oikeaan mittaan asennuksen jälkeen. Varmaan koneistamo osaa sen tehdä, mutta ei munkaan mielestä yleensä vaihdolle ole tarvetta.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: 36weberin 128 Berlinetta Sport -78

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Ja vaihdonkin jättäisin koneistamon tehtäväksi...
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
36weberkaasutin
Viestit: 99
Liittynyt: 06.02.2013 15:54

Re: 36weberin 128 Berlinetta Sport -78

Viesti Kirjoittaja 36weberkaasutin »

Alfan koneesta ei ollut apua pultin kanssa. Tuplatulppaisen laakeripukin pultit olivat m12 kun fiiatis m10 :( Jos vvieriltä sopiva pultti löytyy, niin tärkeää olisin tulossa hakemaan! :)

Ja mitä on käyttö-autolla sattunut, kun heidän valikoimasta löytyi toinen apuakselin laakeri?! :o Tosin molemmat löytyy kyllä netistäkin, kun löytyi vastaavat varaosa numerot. (Se ei ole mun Fiiatin moottori josta tingitään, joten nämäkin laakerit vaihdetaan.)
36weberkaasutin
Viestit: 99
Liittynyt: 06.02.2013 15:54

Re: 36weberin 128 Berlinetta Sport -78

Viesti Kirjoittaja 36weberkaasutin »

Weberkaasutin on löytänyt tiensä ulkomaille, kun Amerikasta, mahdollisuuksien maasta on tulossa kolmatta-sataa maksava paketti ja Saksasta lähtee loppuviikosta tulemaan takalasinlämmittimenkytkin! Nämä 3P mallin takalasinkytkimet on vielä harvemmassa, kuin nuo apuakselin laakerit! Ja tuokin oli tuolta myyjältä viimeinen (kahdesta kpl:stä) :mrgreen: Tulisi vain tuo Ameriikan pakkaus, niin saisin nuo apuakselin laakerit ja konesta nippuun ;)

E: *Tana, ymmärsi etsiä oikealla hakusanalla tuota kytkintä, niin löytyi Italiasta aivan uusikin :| Tosin puolta kalliimpikin, mutta rahalla ja ajallahan näitä rakennetaan? Ei viitsi enää tilata. Ehkä seuraavan tilipäivän jälkeen? :D
36weberkaasutin
Viestit: 99
Liittynyt: 06.02.2013 15:54

Re: 36weberin 128 Berlinetta Sport -78

Viesti Kirjoittaja 36weberkaasutin »

Amerikan paketti löytänyt perille ja sisältö tutkittu :) Empä ollut ajattellutkaan, että menee Suomeen tultaessa tulliin.. :x Valtiota täytyi rahoittaa hyvällä summalla euroja.
Tietenkään en ottanut edes kuvaa sisällöstä. Ja osia kannettu jo ammattikoululle.
Sisälti kuitenkin: 2 sarjaa apuakselin laakereita, täydellinen tiiviste sarja (tottakai se toinen oli pelkkä yläkerran sarja!), vesipumppu, jakoremmin kiristin laakeri, 5x samoja kammen ruuveja joita vvieriltä kävin yhden noutamassa, 3 napainen takalasinlämmittimen kytkin (väärä mulle joten saa vaikka ostaa) 2x 6,3mm leveitä lattaliittimiä, olisi pitänyt olla vain 1x 11mm leveä ja viimeisenä T-paita. Täytyyhän sitä harrastusta jotenkin tuoda esille! :D

Sen verran täytyi ottaa Amerikkaa yhteyttä, että ilmoitti noista liittimistä ja sitten tuosta takalsinkytkimestä meni heti 3/4 niitä muovisia "kolmioita" poikki jotka pitää kytkintä paikallaan. Ilmoittivat sitten lähettävänsä heti uudet tilalle :P

Korillekkin tehty jotain. Käännettiin kyljelle. Täytyy koittaa keksiä jotain mistä jatkaa tuota ojan kylkeä. Tällä hetkellä suunniteltu porata tuo runkopalkin pala irti pyöränkotelon vierestä ja koittaa saisinko tehtyä samanlaista..?

PS: Saiskos modet muokattua tuon topicin nimeksi: "36weberin 128 3P Berlinetta Sport -78" Olisin kiitollinen.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: 36weberin 128 3P Berlinetta Sport -78

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Joo, ainahan tänne pohjoiskoreaan tuodessa pitää tyhjästä pulittaa. :roll:

Editoin sulle tuota topiccia vähän. 8-)
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
36weberkaasutin
Viestit: 99
Liittynyt: 06.02.2013 15:54

Re: 36weberin 128 3P Berlinetta Sport -78

Viesti Kirjoittaja 36weberkaasutin »

Mitkäs on 1300cc jakoremmin kiristin laakerin mitat? Sisä x ulko x leveys? Eroaako muuten kuin ulkomitalta 1500 laakerirullasta?
36weberkaasutin
Viestit: 99
Liittynyt: 06.02.2013 15:54

Re: 36weberin 128 3P Berlinetta Sport -78

Viesti Kirjoittaja 36weberkaasutin »

Ehtoja foorumille! Pitkään nukuttu kun ollut näin hiljaista :|

Edellisestä päivityksestä aikaa, ja koska siitä on aikaa niin voidaan todeta, että mitään ei ole tehty. Ei niin.. Kovin paljoa. Moottori on öljyjä ja apulaitteiden rakentelua vaille käynnistettävissä. Sain kuin sainkin sen rakenneltua amiksessa ennen talvea. Ja kiitokset vvierille jakopään kiristimen alusesta, ei tarvinnutkaan etsiä suurempaa rullaa kun vaihtoi oikean alusen! ;)
IMAG0077.jpg
IMAG0077.jpg (120.07 KiB) Katsottu 13417 kertaa
Sielä se tallissa köllötellyt tuollaisena jo muutaman kuukauden. Tai on siihen jotain ympärille rakenneltukin. Vaihdeloota vain siksi, että saa startin kiinni. Kytkinkin on jätetty välistä ettei loota ala pyöriä. Uusi kytkin asetelma on hommattuna Seinäjoen moottorihiomolta.

Sitten mitä koriin tulee, niin sen yhden runkopalkin olen poraillut irti. Ja a-pilarin juuresta jotain mätiä katsellut.

Sitten jottei kaikki vapaa-aika mene vain makoiluksi odotellessa inspiraatiota mätähitsauksille, vein työpaikalta tyhjän 200 litraisen öljytynnyrin kotia ja hain biltemasta paineilmatarvikkeita. Tarkoituksena paineistaa ja täyttää pönttö hiekalla. Eihän se tietenkään 1mm pelti kestä 0,5bar enempää ennenkö alkaa pullistella, mutta tämän ongelman poistamiseksi halkaisin pöntön ja prässätyt saumat vielä varmistus hitsasin ja kannen pohjaan laitoin lattaa. Sama operaatio pitäisi tehdä vielä pohjaosalle ja parsia pönttö kasaan. Ulkopuolelle olen ajatellut kiertää pannat kiristämään. Hiekan uloslähdön toteutus pitää suunnitella loppuun asti, vaihtoehtoja on monia. Ja pohjaan tietysti pyörät jotta pönttö on liikuteltavissa.

Rakennelman alkuvaiheesta on kuvamateriaalia älypuhelimessa joka menee sekaisin kun laittaa usb-kaapelin päähän, joten kuvia voisi luvata sitten kun pönttö on edes kasassa :)


Mitä muuten autojen harrasteluun tulee, niin harrastamiset on ollut enemmän alfa-puolella. 155 Haalittu osia valmiiksi kevättä varten, kun amiksella nostan vielä moottorin irti. Kampiakselin takastefa vuotaa, joka ei kesällä vuotanut kun oli 3v seissyt :oops: Kesällä ruuvailtiin öljynpaineiden vuoksi. Ja on siihen sitten uusi syyläri ostettu ja kytkimen nesteputket ja työsylinterin vaihdoinkin jo kun oli hörpännyt ilmaa kytkimeen. Öljynsuodattimen jalka tulee UUSI Saksasta.

Sellaiset terveiset täältä ehtoon ratoksi Fiiatisteille ;) Vähän huvittaa jotain tehdäkin kun tekee tuota puhallinpönttöä ja toivottavasti sen myötä alkaa fiiattikin kiinnostamaan taas enemmän :)

36weberkaasutin
36weberkaasutin
Viestit: 99
Liittynyt: 06.02.2013 15:54

Re: 36weberin 128 3P Berlinetta Sport -78

Viesti Kirjoittaja 36weberkaasutin »

Terve terve!

Hiekkapuhallin projekti edennyt siihen malliin, että pönttö on hitsattu kasaan ja koeponnistusta kokeiltu. 4bar kestänyt, pullistellut ja saumat vuotaa, ja kompuran tuotto loppuu. Saumoja tukittu, mutta myös ennen kuin kovin montaa ehtoota käyttää reikien tukkimiseen, olen vetänyt letkut ja venttiilit ja kokeillut saako pillistä mitään edes tulemaan. On sieltä jotain silloin tällöin venttileitä räpläämällä tullut, mutta normaalin puhaltamisen tavoin on vielä onnistuminen saavuttamatta ;)

Niin ja ostimpa siinä sitte puhallin kaapinkin kun tuota hietaa tuli tontille 200kg, niin ettei kaikki mene heti taivaan tuuliin pieniä nippeleitä puhaltaessa :D

Ja kaapille ilman tuottamaan tuo ensiviikolla hommattava kompressori, 100l säiliö ja 320l imutuotto. Ei lopu ilma ihan yhtä nopeaa kuin nykyisellä 24l/50l kompuralla :?

36Weberkaasutin kuittaa.
Vastaa Viestiin