Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?
Re: Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?
^ Toi A-häkkyrä kuulostaisi fiksulta. Kahdella mustekalalla ne saisi "tiukattua" pyörää vasten, etteivät vain roiku ja heilu jos vahingossa potkaisee.
Ton oman työkalun tein aikanaan Stilon kanssa, kun se ei mennyt suoraan. Näköjään en projektitopiciin siitä kertonut kummemmin mitään, mutta ennen tuota mittasin kulmat seuraavasti:
- Kaksi 2m pitkää suoraa U-rautaa
- Settipato-lankku, syrjällään pystyssä noin 30cm korkea auton edessä 1.5m päässä
- U-raudat mustekaloilla etupyörissä, mitaten vanteeseen nähden suorassa ja leväten patolankun päällä
- Mittaamalla renkaan edestä ja raudan päästä saatiin haritus/auraus erotus
Toimiva, mutta hidas systeemi ja vaati tasaisen lattian. Tuo työkalu toimii sorakentälläkin, joskin liikuttelu vanteen etu-/takareunan välillä on tuskallista yksin. Samoin jos kenttä on epätasainen (vaikka pihatien ajourat), niin työkalu pyrkii kallistumaan.
Siksipä pitäisi ne pienet, luokkaa 4-8" renkaat noiden kulmien välille työkalun "selkään" laittaa, niin työkalu lepäisi aina samoilla urilla kuin mitattavan akselin renkaat --> ei keiku.
Volvon kohdalla kun on takavetoinen ja jäykkä-akselinen, käytin kahta pukkia ja narua. Säätömutterit löysälle ja ajaa auton parkkiin ratti suorassa. Auton vierelle pukit, näiden väliin naru. Narun linja mitataan takavanteesta/navasta suoraan ja siitä haetaan eteen sama linja (nolla-auraus). Sama toiselle puolen.
Periaatteessa neljällä tolpalla ja kahdella riittävän pitkällä narulla saa katsottua minkä tahansa auton kaikki aurauskulmat. Vetää narut auton molemmin puolin samansuuntaiseksi ja keskittää napoihin nähden. Menee vain isolleen ja alkaa äkkiä vituttamaan...
Kun vain jaksaisi, niin etupään aurauksen kyllä säätäisi ajamallakin, kun jaksaa yrittää ja opetella.
Ton oman työkalun tein aikanaan Stilon kanssa, kun se ei mennyt suoraan. Näköjään en projektitopiciin siitä kertonut kummemmin mitään, mutta ennen tuota mittasin kulmat seuraavasti:
- Kaksi 2m pitkää suoraa U-rautaa
- Settipato-lankku, syrjällään pystyssä noin 30cm korkea auton edessä 1.5m päässä
- U-raudat mustekaloilla etupyörissä, mitaten vanteeseen nähden suorassa ja leväten patolankun päällä
- Mittaamalla renkaan edestä ja raudan päästä saatiin haritus/auraus erotus
Toimiva, mutta hidas systeemi ja vaati tasaisen lattian. Tuo työkalu toimii sorakentälläkin, joskin liikuttelu vanteen etu-/takareunan välillä on tuskallista yksin. Samoin jos kenttä on epätasainen (vaikka pihatien ajourat), niin työkalu pyrkii kallistumaan.
Siksipä pitäisi ne pienet, luokkaa 4-8" renkaat noiden kulmien välille työkalun "selkään" laittaa, niin työkalu lepäisi aina samoilla urilla kuin mitattavan akselin renkaat --> ei keiku.
Volvon kohdalla kun on takavetoinen ja jäykkä-akselinen, käytin kahta pukkia ja narua. Säätömutterit löysälle ja ajaa auton parkkiin ratti suorassa. Auton vierelle pukit, näiden väliin naru. Narun linja mitataan takavanteesta/navasta suoraan ja siitä haetaan eteen sama linja (nolla-auraus). Sama toiselle puolen.
Periaatteessa neljällä tolpalla ja kahdella riittävän pitkällä narulla saa katsottua minkä tahansa auton kaikki aurauskulmat. Vetää narut auton molemmin puolin samansuuntaiseksi ja keskittää napoihin nähden. Menee vain isolleen ja alkaa äkkiä vituttamaan...
Kun vain jaksaisi, niin etupään aurauksen kyllä säätäisi ajamallakin, kun jaksaa yrittää ja opetella.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?
Käyttis kun meni eilen leimasta niin tänään vaihdoin poitsun xantian moottoriöljyt ja suodattimen. Kätevää kun kahvasta auto ylös ja auton alle mahtuu turaamaan. No sitä siinä kattelin et onhan tuulilasin etukaukalossa moskaa. Siinä se päivä sit vierähti. Multaa ja neulasia joku 30 litraa. Vedenpoistoreiät tukossa ja jos kaiken haluaa pois pitää konepelti, pyyhkijät ja se hieno muovikaukalon kansi saada ehjänä irti. Öljyn määrästä 2 eri tietoa. 4.85 tai 4.6. Eikä varmuutta kumpi suodattimen kanssa. Kompromissi tasan 5 litraa. Ja tikku tasan ylämerkissä koekäynnistyksen ja 10 min odottelun jälkeen.
Fiat stilo multiwagon 1.9 jtd actual120
Re: Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?
Parin päivän aikana autoon:
- Uusi akku
- Ylämaski lhes tukkoon (90% keulasta tukossa)
- Raakaa nestettä, nyt -30 mittarin mukaan
Tiistaina ennuste sanoo -33 ja uuteen duuniin. Perkele...
- Uusi akku
- Ylämaski lhes tukkoon (90% keulasta tukossa)
- Raakaa nestettä, nyt -30 mittarin mukaan
Tiistaina ennuste sanoo -33 ja uuteen duuniin. Perkele...
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?
paljun lämpöseks ja bacardin kylmään nyt voi uusivuosi tulla hyvää harrastus vuotta kaikille harrastus kaverille.
Re: Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?
Kiitän, tulta munille, muuan tuttu sanoisi.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?
Käyttis auto oli reilut 3h aamulla roikassa. Kohtuu hyvin sill pääs lähteen. Jotenki kylmempää vaikka vaan 24 pakkasta. No entiä. Työ hiace ei inahtanutkaan. 4h roikassa siinä ylläpitolataus ja ehkä öljypohjan lämmitin. Vaivoin kolinalla ja ryskeellä käymään. Ja varaan huoltoa uudet akut ja kattoo et lämppäri toimii. Mikään sen nolompaa jos päivystysauto ei käynnisty Jätin sen jatkuvaan lämmitykseen ja vielä konttiin viritin toisen sisälämppärin. Toinen työkulkine uus scania maastokuorma auto molemmat akut tyhjät. Ei ollutkaan asennettu ylläpitolaturia ja esim vebastoa käytetty ylläpitolaturin olemassaolon takia reilusti. Kivassa paikassa akut tuollases uudessa p370 kaanias.
Fiat stilo multiwagon 1.9 jtd actual120
Re: Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?
[/quote]
Kiitän, tulta munille, muuan tuttu sanoisi.
[/quote]
No vihtavuoreenko sitä töihin mentiin.
Kiitän, tulta munille, muuan tuttu sanoisi.
[/quote]
No vihtavuoreenko sitä töihin mentiin.
Fiat stilo multiwagon 1.9 jtd actual120
Re: Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?
Alalla olisi kyllä tiettävästi hyvä työllisyys, jostain syystä. Varsinkin kun muualla Euroopassa ei oikein saada aikaiseksi.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?
Juu, työllisyyttä olisi, mutten sinne hakenu.
Olihan aamulla rapsakka keli, jukopliut sentään. -30 oli mittarissa kun lähdin ajelemaan, mikä kiristyi sitten -33 matkan varrella.
Eka vastaan ajanut auto oli muuten VW kupla...
Töipaikalla kirrasi vielä vähän, -34 oli taulussa kun ruutuun ajoin. 9.5 tuntia myöhemmin oli enää -28 ja kylmiltään käymään.
Neljännellä jäi käymään. Ei perkele on kahdesti eläessä tullut tollasilla yli 30 pakkasilla autoiltua, molemmilla kerroilla tuli ongelmia. Linea suoriutui pirun hienosti ja toi kotiinkin.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?
2006 tai 7 oli legendaarisen kylmää tampereella. Ja itellä työkeikka tässä vieressä lielahden sellutehtaan jalostamolla tai kotelotehtaalla. 740 volvon kone ei tykänny hyvää ja alko jo mennessä yskimään, huohotin jäässä tms. Ja mikä parasta keikkamiehet ei saanu autojaan lämmitykseen ja olisko ollu vähänalle 30 ja jäisenä käymään. Seuraavana päivänä ajettiin autot kylmästi sisälle kun tehdas seis ja tilaa oli.wellu kirjoitti: ↑02.01.2024 20:23Juu, työllisyyttä olisi, mutten sinne hakenu.
Olihan aamulla rapsakka keli, jukopliut sentään. -30 oli mittarissa kun lähdin ajelemaan, mikä kiristyi sitten -33 matkan varrella.
Eka vastaan ajanut auto oli muuten VW kupla...
Töipaikalla kirrasi vielä vähän, -34 oli taulussa kun ruutuun ajoin. 9.5 tuntia myöhemmin oli enää -28 ja kylmiltään käymään.
Neljännellä jäi käymään. Ei perkele on kahdesti eläessä tullut tollasilla yli 30 pakkasilla autoiltua, molemmilla kerroilla tuli ongelmia. Linea suoriutui pirun hienosti ja toi kotiinkin.
Katoin ite kans vihtavuiren ilmotusta, palkakyselyyn eivät vastanneet. Mut tes mukanen 2160e ei houkuttanut varsinkaan kun muuttaan olis tarvinnu alkaa. Ja toisaalta kui paljo ottais päähä valmistaa jotai sellasta mitä haluais ite päästä käyttään, ja osoite olisi tuolla idässä.
Fiat stilo multiwagon 1.9 jtd actual120
Re: Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?
Täällä idässä kolmenkympin lukemat ei ole mitenkään harvinaisia, ja kaikilla menopeleillä niistä on selvitty. Ainakin Thema ja Punto myös on todettu käynnistyväksi ilman lämmitystä vielä ainakin -35 lukemissa, Prisma oli tarvinnut -38:ssa jo narun käynnistysavuksi, en osaa sanoa, oliko akku miten vanha ollut silloin. 90-luvun alkupuolella armeijaa Joensuun lähellä käydessä oli kylmä talvi, ja silloinen -81 BMW 316 käynnistyi myös noilla lukemilla, ainoastaan piti jonkun aikaa käytellä paikallaan, ennenkuin keppi alkoi liikkumaan sen verran, että sai vaihteen päälle. Virran antaminen tuli tutuksi silloin.
Tänä aamuna vain -28 ja Mazda oli lämmityksessä (nyt ajaa mielummin sillä, kun pieni koppi lämpeää nopeammin, eikä muutenkaan viiti nyt viinakuurilla olevaa Lybraa kiusata), mutta ykköseltä kakkoselle vaihtaessa kerkesi vauhti melkein pysähtymään, ja alkumatkasta kytkimen painaminen tuntui kuin olisi jarrua painanut, sen verran vaseliinina taitaa vetopyörästöjen öljyt olla.
Tänä aamuna vain -28 ja Mazda oli lämmityksessä (nyt ajaa mielummin sillä, kun pieni koppi lämpeää nopeammin, eikä muutenkaan viiti nyt viinakuurilla olevaa Lybraa kiusata), mutta ykköseltä kakkoselle vaihtaessa kerkesi vauhti melkein pysähtymään, ja alkumatkasta kytkimen painaminen tuntui kuin olisi jarrua painanut, sen verran vaseliinina taitaa vetopyörästöjen öljyt olla.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
-
- GFF
- Viestit: 1311
- Liittynyt: 22.01.2010 12:05
- Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen
Re: Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?
Wellulle onnittelut, ainakin näin ensivaikutelmista "talviauton" suhteen! Multipla on ollut ainakin viikon lumikuoren alla, en vesinokkaeläintä ole raaskinnut "eläinrääkätä", kun ei tarvista. Taatusti putoavat taas paikat suusta, kun starttihetki koettaa, kyllä se jakopään puoleinen moottorin hydrolaakeri eli tukikumi on taatusti umpijäässä (n. -21 sillä "pakkasraja", tämä tuli jo yli 15v sitten testattua, kun meni alkuperäinen revennyt kumiversio vaihtoon. Laakerin hydrauliikan lämmittyä moottoritilan lämmittyä tärinä häviää, mutta kestää tietenkin aikansa) eli täristää varmaan hetken kuin riivattu. On tullut joskus mietittyä, saisiko sen ympärille käärittyä vaikka istuinlämmityselementin tapaisen toviksi, niin sulaisi ennen starttia. Sen verran sain pakkaskokeilua aikaiseksi, että raotin ovea, sisävalo sentään paloi aivan normaalisti, joten akussa on edes jotain henkeä. Jos alkaa jatkua viikkokaupalla, niin patteri on kyllä kannettava sisälle. "Eläin" on onneksi vielä sen ajan auto, ettei tapahdu mitään verta seisauttavaa, vaikka akku puuttuisikin; taisi kello olla ainoa, aloittaa nollasta.
Fire-pohjaiset koneet kyllä ovat omien kokemuksieni mukaan aivan kelpo käynnistyjiä. Oma ennätys on Tikkakosken varuskunnan henkilöstön asuntojen parkista -33 asteen lukemilla omin voimin käyntiin ilman lohkolämmitystä viikonlopun yli seisottuaan noissa keleissä; oli -90-luvun alkua, Unolla ei tuollon vielä ollut varmaan kuin joku 50 000km takana. Akku oli pykälää isompi, aikoinaan jo Rovaniemen vaiheiden aikoina tämän opin eli muistelen 62/64Ah-kokoisen vähintään mahtuneen hyvin sen alkuperäisen "sokeripalan" (joita oli aina Puntoihin asti!) tilalle. Notkeat synteettiset öljyt, sytytys kunnossa ja jämerä sähkölaitos, niin siitähän se hurahti parin hetken pyörityksellä. Esikunnan parkissa tuli noilla keleillä annettua isommille autoille jopa apuvirtaa, mikä jaksoi muutamiaita aina ihmetyttää.............. vaan kulutus aina kehutulla litraisella kaasari-Firelläkin kyllä parin kolmen kilometrin ajossa ryyppy täysilä "karkasi" seitsemään puoleen - kahdeksaan litraan satasella, joka oli tietenkin suorastaan hirmuinen normaaliin verrattuna. Ja samat muistikuvat, että rullaavat ominaisuudet olivat olemattomat, hyvä, että kakkoselle sai vaihtaa
Fire-pohjaiset koneet kyllä ovat omien kokemuksieni mukaan aivan kelpo käynnistyjiä. Oma ennätys on Tikkakosken varuskunnan henkilöstön asuntojen parkista -33 asteen lukemilla omin voimin käyntiin ilman lohkolämmitystä viikonlopun yli seisottuaan noissa keleissä; oli -90-luvun alkua, Unolla ei tuollon vielä ollut varmaan kuin joku 50 000km takana. Akku oli pykälää isompi, aikoinaan jo Rovaniemen vaiheiden aikoina tämän opin eli muistelen 62/64Ah-kokoisen vähintään mahtuneen hyvin sen alkuperäisen "sokeripalan" (joita oli aina Puntoihin asti!) tilalle. Notkeat synteettiset öljyt, sytytys kunnossa ja jämerä sähkölaitos, niin siitähän se hurahti parin hetken pyörityksellä. Esikunnan parkissa tuli noilla keleillä annettua isommille autoille jopa apuvirtaa, mikä jaksoi muutamiaita aina ihmetyttää.............. vaan kulutus aina kehutulla litraisella kaasari-Firelläkin kyllä parin kolmen kilometrin ajossa ryyppy täysilä "karkasi" seitsemään puoleen - kahdeksaan litraan satasella, joka oli tietenkin suorastaan hirmuinen normaaliin verrattuna. Ja samat muistikuvat, että rullaavat ominaisuudet olivat olemattomat, hyvä, että kakkoselle sai vaihtaa
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Re: Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?
Joo no mulla uus akku ja uudet öljyt. Varsinkin noi öljyt on kehittyny ja kyllä sen huomaa. -33 ja kylmänä startti kuulostaa samalta, kuin lohkolämmitetty 1116cc soho -20 pakkasella.
Kyllä toi kulutus karkaa maantielläkin. Koneessa viisarin mukaan normilämmöt, tasamaa vakkarilla 84km/h ja vitonen. Normaalisti mennään alipaineilla 5.x lukemia. Nyt 0.3 ahtoja ja 8.4 lukemia, kunnes laatikko vähän notkistui.
HYI HELVETTI että on kylmää kyytiä ajaa motarilla, tai näin voisi kuvitella. Sellainenkin ajoi aamulla vastaan...
Kyllä toi kulutus karkaa maantielläkin. Koneessa viisarin mukaan normilämmöt, tasamaa vakkarilla 84km/h ja vitonen. Normaalisti mennään alipaineilla 5.x lukemia. Nyt 0.3 ahtoja ja 8.4 lukemia, kunnes laatikko vähän notkistui.
HYI HELVETTI että on kylmää kyytiä ajaa motarilla, tai näin voisi kuvitella. Sellainenkin ajoi aamulla vastaan...
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?
Optimaa heitin konepellin alle jo syksyllä,tuli vuos sitten mopokaupoissa kaupanpäällisiksi
Fiat 500L 1.4 95