Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?

Italomerkkeihin liittymätöntä keskustelua, aihe on vapaa.
Avatar
wellu
Viestit: 6167
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?

Viesti Kirjoittaja wellu »

^ Toi A-häkkyrä kuulostaisi fiksulta. Kahdella mustekalalla ne saisi "tiukattua" pyörää vasten, etteivät vain roiku ja heilu jos vahingossa potkaisee.

Ton oman työkalun tein aikanaan Stilon kanssa, kun se ei mennyt suoraan. Näköjään en projektitopiciin siitä kertonut kummemmin mitään, mutta ennen tuota mittasin kulmat seuraavasti:
- Kaksi 2m pitkää suoraa U-rautaa
- Settipato-lankku, syrjällään pystyssä noin 30cm korkea auton edessä 1.5m päässä
- U-raudat mustekaloilla etupyörissä, mitaten vanteeseen nähden suorassa ja leväten patolankun päällä
- Mittaamalla renkaan edestä ja raudan päästä saatiin haritus/auraus erotus

Toimiva, mutta hidas systeemi ja vaati tasaisen lattian. Tuo työkalu toimii sorakentälläkin, joskin liikuttelu vanteen etu-/takareunan välillä on tuskallista yksin. Samoin jos kenttä on epätasainen (vaikka pihatien ajourat), niin työkalu pyrkii kallistumaan.
Siksipä pitäisi ne pienet, luokkaa 4-8" renkaat noiden kulmien välille työkalun "selkään" laittaa, niin työkalu lepäisi aina samoilla urilla kuin mitattavan akselin renkaat --> ei keiku.

Volvon kohdalla kun on takavetoinen ja jäykkä-akselinen, käytin kahta pukkia ja narua. Säätömutterit löysälle ja ajaa auton parkkiin ratti suorassa. Auton vierelle pukit, näiden väliin naru. Narun linja mitataan takavanteesta/navasta suoraan ja siitä haetaan eteen sama linja (nolla-auraus). Sama toiselle puolen.

Periaatteessa neljällä tolpalla ja kahdella riittävän pitkällä narulla saa katsottua minkä tahansa auton kaikki aurauskulmat. Vetää narut auton molemmin puolin samansuuntaiseksi ja keskittää napoihin nähden. Menee vain isolleen ja alkaa äkkiä vituttamaan...

Kun vain jaksaisi, niin etupään aurauksen kyllä säätäisi ajamallakin, kun jaksaa yrittää ja opetella.
Minkä huollan, sen korjaan...
kitkar745
Viestit: 359
Liittynyt: 20.11.2021 17:48
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?

Viesti Kirjoittaja kitkar745 »

Käyttis kun meni eilen leimasta niin tänään vaihdoin poitsun xantian moottoriöljyt ja suodattimen. Kätevää kun kahvasta auto ylös ja auton alle mahtuu turaamaan. No sitä siinä kattelin et onhan tuulilasin etukaukalossa moskaa. Siinä se päivä sit vierähti. Multaa ja neulasia joku 30 litraa. Vedenpoistoreiät tukossa ja jos kaiken haluaa pois pitää konepelti, pyyhkijät ja se hieno muovikaukalon kansi saada ehjänä irti. Öljyn määrästä 2 eri tietoa. 4.85 tai 4.6. Eikä varmuutta kumpi suodattimen kanssa. Kompromissi tasan 5 litraa. Ja tikku tasan ylämerkissä koekäynnistyksen ja 10 min odottelun jälkeen.
Fiat stilo multiwagon 1.9 jtd actual120
Avatar
wellu
Viestit: 6167
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?

Viesti Kirjoittaja wellu »

Parin päivän aikana autoon:
- Uusi akku
- Ylämaski lhes tukkoon (90% keulasta tukossa)
- Raakaa nestettä, nyt -30 mittarin mukaan

Tiistaina ennuste sanoo -33 ja uuteen duuniin. Perkele...
Minkä huollan, sen korjaan...
pminetti
GFF
Viestit: 1249
Liittynyt: 31.10.2004 19:36
Paikkakunta: vilppula

Re: Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?

Viesti Kirjoittaja pminetti »

paljun lämpöseks ja bacardin kylmään nyt voi uusivuosi tulla hyvää harrastus vuotta kaikille harrastus kaverille.
woimasavu
Viestit: 308
Liittynyt: 08.02.2017 18:16

Re: Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?

Viesti Kirjoittaja woimasavu »

wellu kirjoitti: 31.12.2023 16:25 Parin päivän aikana autoon:
- Uusi akku
- Ylämaski lhes tukkoon (90% keulasta tukossa)
- Raakaa nestettä, nyt -30 mittarin mukaan

Tiistaina ennuste sanoo -33 ja uuteen duuniin. Perkele...
Tsemppiä uuteen työhön 👍
Fiat 500L 1.4 95
Avatar
wellu
Viestit: 6167
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?

Viesti Kirjoittaja wellu »

woimasavu kirjoitti: 01.01.2024 13:25
wellu kirjoitti: 31.12.2023 16:25 Parin päivän aikana autoon:
- Uusi akku
- Ylämaski lhes tukkoon (90% keulasta tukossa)
- Raakaa nestettä, nyt -30 mittarin mukaan

Tiistaina ennuste sanoo -33 ja uuteen duuniin. Perkele...
Tsemppiä uuteen työhön 👍
Kiitän, tulta munille, muuan tuttu sanoisi.
Minkä huollan, sen korjaan...
kitkar745
Viestit: 359
Liittynyt: 20.11.2021 17:48
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?

Viesti Kirjoittaja kitkar745 »

Käyttis auto oli reilut 3h aamulla roikassa. Kohtuu hyvin sill pääs lähteen. Jotenki kylmempää vaikka vaan 24 pakkasta. No entiä. Työ hiace ei inahtanutkaan. 4h roikassa siinä ylläpitolataus ja ehkä öljypohjan lämmitin. Vaivoin kolinalla ja ryskeellä käymään. Ja varaan huoltoa uudet akut ja kattoo et lämppäri toimii. Mikään sen nolompaa jos päivystysauto ei käynnisty Jätin sen jatkuvaan lämmitykseen ja vielä konttiin viritin toisen sisälämppärin. Toinen työkulkine uus scania maastokuorma auto molemmat akut tyhjät. Ei ollutkaan asennettu ylläpitolaturia ja esim vebastoa käytetty ylläpitolaturin olemassaolon takia reilusti. Kivassa paikassa akut tuollases uudessa p370 kaanias.
Fiat stilo multiwagon 1.9 jtd actual120
kitkar745
Viestit: 359
Liittynyt: 20.11.2021 17:48
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?

Viesti Kirjoittaja kitkar745 »

[/quote]
Kiitän, tulta munille, muuan tuttu sanoisi.
[/quote]

No vihtavuoreenko sitä töihin mentiin.
Fiat stilo multiwagon 1.9 jtd actual120
Avatar
Luigi
Viestit: 9538
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?

Viesti Kirjoittaja Luigi »

kitkar745 kirjoitti: 02.01.2024 19:03
wellu kirjoitti: 31.12.2023 16:25 Kiitän, tulta munille, muuan tuttu sanoisi.
No vihtavuoreenko sitä töihin mentiin.
Alalla olisi kyllä tiettävästi hyvä työllisyys, jostain syystä. Varsinkin kun muualla Euroopassa ei oikein saada aikaiseksi.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
wellu
Viestit: 6167
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?

Viesti Kirjoittaja wellu »

Luigi kirjoitti: 02.01.2024 19:24
kitkar745 kirjoitti: 02.01.2024 19:03
wellu kirjoitti: 31.12.2023 16:25 Kiitän, tulta munille, muuan tuttu sanoisi.
No vihtavuoreenko sitä töihin mentiin.
Alalla olisi kyllä tiettävästi hyvä työllisyys, jostain syystä. Varsinkin kun muualla Euroopassa ei oikein saada aikaiseksi.
Juu, työllisyyttä olisi, mutten sinne hakenu.

Olihan aamulla rapsakka keli, jukopliut sentään. -30 oli mittarissa kun lähdin ajelemaan, mikä kiristyi sitten -33 matkan varrella.

Eka vastaan ajanut auto oli muuten VW kupla...

Töipaikalla kirrasi vielä vähän, -34 oli taulussa kun ruutuun ajoin. 9.5 tuntia myöhemmin oli enää -28 ja kylmiltään käymään.

Neljännellä jäi käymään. Ei perkele on kahdesti eläessä tullut tollasilla yli 30 pakkasilla autoiltua, molemmilla kerroilla tuli ongelmia. Linea suoriutui pirun hienosti ja toi kotiinkin.
Minkä huollan, sen korjaan...
kitkar745
Viestit: 359
Liittynyt: 20.11.2021 17:48
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?

Viesti Kirjoittaja kitkar745 »

wellu kirjoitti: 02.01.2024 20:23
Luigi kirjoitti: 02.01.2024 19:24
kitkar745 kirjoitti: 02.01.2024 19:03

No vihtavuoreenko sitä töihin mentiin.
Alalla olisi kyllä tiettävästi hyvä työllisyys, jostain syystä. Varsinkin kun muualla Euroopassa ei oikein saada aikaiseksi.
Juu, työllisyyttä olisi, mutten sinne hakenu.

Olihan aamulla rapsakka keli, jukopliut sentään. -30 oli mittarissa kun lähdin ajelemaan, mikä kiristyi sitten -33 matkan varrella.

Eka vastaan ajanut auto oli muuten VW kupla...

Töipaikalla kirrasi vielä vähän, -34 oli taulussa kun ruutuun ajoin. 9.5 tuntia myöhemmin oli enää -28 ja kylmiltään käymään.

Neljännellä jäi käymään. Ei perkele on kahdesti eläessä tullut tollasilla yli 30 pakkasilla autoiltua, molemmilla kerroilla tuli ongelmia. Linea suoriutui pirun hienosti ja toi kotiinkin.
2006 tai 7 oli legendaarisen kylmää tampereella. Ja itellä työkeikka tässä vieressä lielahden sellutehtaan jalostamolla tai kotelotehtaalla. 740 volvon kone ei tykänny hyvää ja alko jo mennessä yskimään, huohotin jäässä tms. Ja mikä parasta keikkamiehet ei saanu autojaan lämmitykseen ja olisko ollu vähänalle 30 ja jäisenä käymään. Seuraavana päivänä ajettiin autot kylmästi sisälle kun tehdas seis ja tilaa oli.

Katoin ite kans vihtavuiren ilmotusta, palkakyselyyn eivät vastanneet. Mut tes mukanen 2160e ei houkuttanut varsinkaan kun muuttaan olis tarvinnu alkaa. Ja toisaalta kui paljo ottais päähä valmistaa jotai sellasta mitä haluais ite päästä käyttään, ja osoite olisi tuolla idässä.
Fiat stilo multiwagon 1.9 jtd actual120
Avatar
Luigi
Viestit: 9538
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Täällä idässä kolmenkympin lukemat ei ole mitenkään harvinaisia, ja kaikilla menopeleillä niistä on selvitty. Ainakin Thema ja Punto myös on todettu käynnistyväksi ilman lämmitystä vielä ainakin -35 lukemissa, Prisma oli tarvinnut -38:ssa jo narun käynnistysavuksi, en osaa sanoa, oliko akku miten vanha ollut silloin. 90-luvun alkupuolella armeijaa Joensuun lähellä käydessä oli kylmä talvi, ja silloinen -81 BMW 316 käynnistyi myös noilla lukemilla, ainoastaan piti jonkun aikaa käytellä paikallaan, ennenkuin keppi alkoi liikkumaan sen verran, että sai vaihteen päälle. Virran antaminen tuli tutuksi silloin.

Tänä aamuna vain -28 ja Mazda oli lämmityksessä (nyt ajaa mielummin sillä, kun pieni koppi lämpeää nopeammin, eikä muutenkaan viiti nyt viinakuurilla olevaa Lybraa kiusata), mutta ykköseltä kakkoselle vaihtaessa kerkesi vauhti melkein pysähtymään, ja alkumatkasta kytkimen painaminen tuntui kuin olisi jarrua painanut, sen verran vaseliinina taitaa vetopyörästöjen öljyt olla. :lol:
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1311
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Wellulle onnittelut, ainakin näin ensivaikutelmista "talviauton" suhteen! Multipla on ollut ainakin viikon lumikuoren alla, en vesinokkaeläintä ole raaskinnut "eläinrääkätä", kun ei tarvista. Taatusti putoavat taas paikat suusta, kun starttihetki koettaa, kyllä se jakopään puoleinen moottorin hydrolaakeri eli tukikumi on taatusti umpijäässä (n. -21 sillä "pakkasraja", tämä tuli jo yli 15v sitten testattua, kun meni alkuperäinen revennyt kumiversio vaihtoon. Laakerin hydrauliikan lämmittyä moottoritilan lämmittyä tärinä häviää, mutta kestää tietenkin aikansa) eli täristää varmaan hetken kuin riivattu. On tullut joskus mietittyä, saisiko sen ympärille käärittyä vaikka istuinlämmityselementin tapaisen toviksi, niin sulaisi ennen starttia. Sen verran sain pakkaskokeilua aikaiseksi, että raotin ovea, sisävalo sentään paloi aivan normaalisti, joten akussa on edes jotain henkeä. Jos alkaa jatkua viikkokaupalla, niin patteri on kyllä kannettava sisälle. "Eläin" on onneksi vielä sen ajan auto, ettei tapahdu mitään verta seisauttavaa, vaikka akku puuttuisikin; taisi kello olla ainoa, aloittaa nollasta.

Fire-pohjaiset koneet kyllä ovat omien kokemuksieni mukaan aivan kelpo käynnistyjiä. Oma ennätys on Tikkakosken varuskunnan henkilöstön asuntojen parkista -33 asteen lukemilla omin voimin käyntiin ilman lohkolämmitystä viikonlopun yli seisottuaan noissa keleissä; oli -90-luvun alkua, Unolla ei tuollon vielä ollut varmaan kuin joku 50 000km takana. Akku oli pykälää isompi, aikoinaan jo Rovaniemen vaiheiden aikoina tämän opin eli muistelen 62/64Ah-kokoisen vähintään mahtuneen hyvin sen alkuperäisen "sokeripalan" (joita oli aina Puntoihin asti!) tilalle. Notkeat synteettiset öljyt, sytytys kunnossa ja jämerä sähkölaitos, niin siitähän se hurahti parin hetken pyörityksellä. Esikunnan parkissa tuli noilla keleillä annettua isommille autoille jopa apuvirtaa, mikä jaksoi muutamiaita aina ihmetyttää.............. vaan kulutus aina kehutulla litraisella kaasari-Firelläkin kyllä parin kolmen kilometrin ajossa ryyppy täysilä "karkasi" seitsemään puoleen - kahdeksaan litraan satasella, joka oli tietenkin suorastaan hirmuinen normaaliin verrattuna. Ja samat muistikuvat, että rullaavat ominaisuudet olivat olemattomat, hyvä, että kakkoselle sai vaihtaa :lol:
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Avatar
wellu
Viestit: 6167
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?

Viesti Kirjoittaja wellu »

Joo no mulla uus akku ja uudet öljyt. Varsinkin noi öljyt on kehittyny ja kyllä sen huomaa. -33 ja kylmänä startti kuulostaa samalta, kuin lohkolämmitetty 1116cc soho -20 pakkasella.

Kyllä toi kulutus karkaa maantielläkin. Koneessa viisarin mukaan normilämmöt, tasamaa vakkarilla 84km/h ja vitonen. Normaalisti mennään alipaineilla 5.x lukemia. Nyt 0.3 ahtoja ja 8.4 lukemia, kunnes laatikko vähän notkistui. :lol:

HYI HELVETTI että on kylmää kyytiä ajaa motarilla, tai näin voisi kuvitella. Sellainenkin ajoi aamulla vastaan... :shock:
Minkä huollan, sen korjaan...
woimasavu
Viestit: 308
Liittynyt: 08.02.2017 18:16

Re: Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?

Viesti Kirjoittaja woimasavu »

Optimaa heitin konepellin alle jo syksyllä,tuli vuos sitten mopokaupoissa kaupanpäällisiksi 👌
DSC_0504.JPG
DSC_0504.JPG (103.01 KiB) Katsottu 162 kertaa
Fiat 500L 1.4 95
Vastaa Viestiin