131 Supermirkku

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: 131 Supermirkku

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Niin, ihan pientä naarmua ja muuta kuoppaa ja epätasaisuuttahan se mattaantuma on, aika monesti nuo valmisteet toimivat ne täyttävänä vahana tai lakkana jolla pinnasta tulee uudelleen kiiltävä ja tasainen. Ellei sitten hiomalla ja kiillottamalla pintaa tee tasaiseksi.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
sampsulisami
Viestit: 1914
Liittynyt: 09.04.2012 14:39

Re: 131 Supermirkku

Viesti Kirjoittaja sampsulisami »

Tuo aine hioo kiiltäväksi pinnan.
Toimiva ratkaisu myös hienolla paperilla hiominen ja päälle lakka.

Sopii varmasti hyvin auton väriin nuo kromi kahvat ;)
Bravo t-jet
Avatar
wellu
Viestit: 6145
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 131 Supermirkku

Viesti Kirjoittaja wellu »

Maalivalinta meni kyllä just eikä melkein....!
Minkä huollan, sen korjaan...
stella
Viestit: 2016
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: 131 Supermirkku

Viesti Kirjoittaja stella »

Onko tuo väri Fiatin oma,vai jonkin muun auton.....Näyttää todella paljon samalta,kuin minun Seat Malagan alkuperäisväri...värin numeroa en muista,mutta värin nimi on GRISH METEORO... 8-)
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: 131 Supermirkku

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Väri on Peugeot/Citroën EVM (jonkin maalivalmistajan koodi on 51072). Tuo valikoitui oikeastaan vähän sattumalta, mulla oli paukkupullossa näytteenä vähän niiltä ajoilta kun Mirkun edelliseen väriin koetettiin epätoivoisesti hakea paikkaväriä. Eipä silloin löytynyt tuostakaan, oli tummempi ja vihreämpi. Mutta nyt kun maalattiin koko auto, niin muistui juuri tuo sävy onneksi mieleen.

Nyt on moottori ja voimansiirto paikallaan (vaihdettu vaihdelootaan uus takastefa), kylkien muovikotelot ja lasitkin tuli nuljattua paikoilleen. Lasintiivisteiden koristelistojen kanssa sai kyllä painellessa sormet kipeiksi ja tuulilasin kanssa vähän lisävaikeutta aiheutti paikallaan oleva kojelauta. Aika mukavasti kuitenkin menivät paikoilleen, kun asensi Sämpyn aiemmin mainitsemassa järjestyksessä. Jarrut on takapään putkia lukuunottamatta kasatut. Antille kiitokset viikonlopun suuresta ja arvokkaasta työpanoksesta! 8-)

Uudet moottorin kumityynyt (mallia "fits all 131 models") olivat matalammat kuin entiset, piti vähän lisätä prikkaa väliin ja porailla uusia kiinnitysreikiä. No, oikeastaan parempikin, että kone istuu vähän matalalla. :roll:
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: 131 Supermirkku

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Lumppari kutsuu!
http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f ... 80#p243080" onclick="window.open(this.href);return false;

Korista puuttuu vielä koristelistoja ja muutakin viimeistelyä pitää vielä tehdä. Sisustus on myös vaiheessa. Laattiamatto olisi kovasti vaihdon tarpeessa, ja uusi kattoverhoilukin pitäisi tehdä. Noin niinkuin muunmuassa.

Moottori hörähti käymään muutaman vuoden seisonnan jälkeen mallikkaasti. No, ajamalla se tuonne lämpimään talliin on tuotukin. Jostain sinne kaasarin tyhjäkäyntisuuttimeen silti vielä roska meni, mutta sen putsaamisen jälkeen on pelannut taas hyvin.
Kytkintä pitää säätää, kun se vähän luistaa vaihdoissa...
Liitteet
ssIMG_1150.jpg
ssIMG_1150.jpg (63.12 KiB) Katsottu 7770 kertaa
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
TrooPerkele
GFF
Viestit: 1245
Liittynyt: 09.08.2005 10:27
Paikkakunta: Iisalmi

Re: 131 Supermirkku

Viesti Kirjoittaja TrooPerkele »

Hatunnosto täältä savosta työsuoritukselle 8-)
GFF 1738
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: 131 Supermirkku

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Kiitokset!

Kuten lumpparikeskusteluun jo kirjoittelinkin, niin reissu meni ilman sen isompia murheita. Nyt voisi jatkaa kamppeen niputtamista, lattiamatto nyt ainakin saa vielä hetkeksi lähteä ja korista puuttuu koristelistaa ja muuta sälää aika runsaasti. Sähkötkään ei vielä aivan pelaa niinkuin pitäisi, johtoja on irrallaan vielä jonkin verran, ainakin keskuslukon ja sähkölasien. Huomasin vain, että korjaamomanuskassa olevissa kytkentäkaavioissa ei ole mainittuna johtojen värejä! Onko jollain sellaista skemaversiota, jossa olisi?

Niin - Kuuluuko vaihdelaatikon kyljessä olla kytkinvivulle se jousi? Paikka siellä on, mutta en korjaamomanuskassa mielestäni nähnyt, että jousta olisi ollut...

Kytkimessä oli mitä ilmeisimmin vain jotain p*skaa välissä seisottamisen jäljiltä, kun nyt pienen ajamisen jälkeen sekin pelaa hyvin eikä enää luista vähääkään.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 131 Supermirkku

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Se jousi on vaan siinä vanhassa mallissa jossa kytkinpolkimessa säätö irroituskohdalle. Oliskohan vuoteen 1978 asti tms. Jousen paikka on kyl laatikoissa ja vivuissa jostain syystä loppuun asti.
Jousesta on kyl apua, kun painelaakeri alkaa olla finaalissa tai muusta syystä ei pyöri kunnolla, hiukan hankala säädettävä kun jousen pituus on ainoa säätöväline.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 131 Supermirkku

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

B-mallin Super/CL on uusin mihin löytyy perinteinen kytkis. En saanut siitä ainakaan vielä oikein hyvää valokuvaa kun on isompi lakana, kunhan saan tietokoneen takaisin huollosta jossa maannut jo 2 viikkoa, saan sen skanneriin. Jos tuosta on apua? Siinä ei ole keskuslukkoa/sähkölaseja mutta pääsähköjen värit voi olla pitkälti samat.
En tullut katsoneeksi onko Haynesissa uudemman kytkiksiä, siinä tehtaan korjaamomanuskassa ei ole tosiaan yksittäisiä johtoja eroteltu.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: 131 Supermirkku

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Kiitokset näistä tiedoista.. omassa manuskassa (sellainen noin 3-4 cm paksu kirja eikä kansio, niinkuin 80-luvun etuvetojen kanssa) on kyllä piuhat eritelty sellaiseen hassun näköiseen, 3D-tyyliin piirrettyyn skemaan joka muuten on kyllä hyvin selkeä, mutta tosiaan piuhojen värit puuttuu.
Mutta kyllä vanhemman mallin kytkiksestäkin vois referenssinä olla apua.

Sitä lähinnä mietinkin että jos painelaakeria ei ole tarkoitettu pyörimään mukana koko ajan, mutta jos jousta ei tosiaan alkujaankaan siellä ollut niin saa tuo asia sitten mun puolesta olla noin...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: 131 Supermirkku

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Onko jollain muullakin esiintynyt Dinitrolin alustamassan kanssa sellaista ongelmaa, että massaan tulee halkeamia? Vaikuttaisi erittäin epätoivottavalta ominaisuudelta... Onneksi tuolla ei suolavellissä ole juurikaan vielä kahlattu, ja tottahan tietysti massan alla oleva monikerroksinen maalipinta on ehjä... en Tectylin massan kanssa ole tuollaiseen törmännyt...

No, päivitin kuitenkin edellämainitusta huolimatta weppisivua. Siellä on pari 'hönhööttelyvideotakin' linkitettyinä. :mrgreen:
http://www.villevieri.com/131_2/p3.htm" onclick="window.open(this.href);return false; ja noin sivun puolestavälistä alaspäin.

Tänään tuli tuunailtua sekalaista juttua, muunmuassa paranneltua kotelonsuojapintoja ja asenneltua paikalleenkierrettävän malliset pohjaanlyöntikumit taakse. Niille hitsailin mutterit alkuperäisiin kumin reikiin pari päivää sitten.

Pitäis jaksaa ottaa etupuskuri irti ja vilkaista temppuilevaa vilkku/etuvaloyhdistelmää. Liittimet siellä ainakin oli ruosteessa. Ehkä teen suorat johdotukset ja sijoitan liittimen lokarin sisään tai konehuoneeseen saakka...

Tasaisin väliajoin tulee kuitenkin istuttua autoon, päräytettyä tulille ja kaasuteltua muuten vain. Ihan vaan saundin takia. :lol: Nyt kun voisi mennä jo näyttämään konttorille autoa kesärenkailla, niin pitäisi löytää aikaa tehdä vielä parit roikkuvat hommat sitä ennen...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
sampsulisami
Viestit: 1914
Liittynyt: 09.04.2012 14:39

Re: 131 Supermirkku

Viesti Kirjoittaja sampsulisami »

Öljyä tai kotelosuojaa massan sekaan nii ei halkeile pitkään aikaan. Mikäli on käytössä ruisku versio..
Hyvään pintaan ehkä parempi olisi kiveniskumassa, ei sotke työkaluja\hanskoja tulevissa remonteissa. ;)
Bravo t-jet
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: 131 Supermirkku

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Luulisi, että ruostesuojaukseen myytävä mömmö olisi käyttökelpoista jo ihan sellaisenaan, kuten pakkaus antaa ymmärtää. En toki väitä vastaan, ettei niiden ominaisuuksia voisi itse sekoittelemalla parannella...

Kyllä kiveniskemille alttiisiin paikkoihin ja paljon muuallekin on kiveniskumassaakin käytetty. Tavallinen alustamassahan ei kauan menesty esimerkiksi kynnyksissä tai varsinkaan lokasuojissa.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
kumppari
Viestit: 1761
Liittynyt: 01.12.2004 00:34
Paikkakunta: Rauma

Re: 131 Supermirkku

Viesti Kirjoittaja kumppari »

Nopea lämpötilavaihtelu voi olla myös syynä. Kuinka nopeasti veit auton ulos massojen vedon jälkeen?
Tätä tapahtuu varsinkin jos tallin lämpö on yli +15 ja ulkona on reilusti pakkasta ja massa tuoretta.
Myös liian paksu kerros voi tehdä tuota, alla on vielä märkää ja pinta kuivuu liian nopeasti.
Ei. Kaikki on kielletty
http://kuvablogi.com/blog/3225/
Vastaa Viestiin