131 Supermirkku

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: 131 Supermirkku

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Ostin Vaasasta, siitä paremmasta VW:n merkkiliikkeestä...
http://hotcars.net/webbshop.asp?menu=VW+AIRCOOLED#1" onclick="window.open(this.href);return false;
Tilausnumero 5950-1 (Weber IDF / Dellorto DRLA)
Kiinnitysklipsut on vähän lapselliset tosin noissa, haaveissa olis muuttaa siipimuttereille.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Castrol
Viestit: 76
Liittynyt: 09.10.2006 09:46
Paikkakunta: Hellsinki

Re: 131 Supermirkku

Viesti Kirjoittaja Castrol »

Mä tilasin omaan ihan perus "superlon" putsarit englannista todella sopivasti ja tuntuvat oikeesti pitävän hyvin paskan pois kaasareista. Noi peltiheikit on vähän sellasia mutta onhan niissä kromia :D
Fiat Mirafiori Racing replica
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: 131 Supermirkku

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Mulla oli vaahtomuoviset aiemmin, mutta ne alkoivat vanhuuttaan murentua ja aina oli tyhjäkäyntisuuttimet tukossa. Tulivat vaan ikänsä päähän. Nykyään näillä filttereillä ei enää ole noita ongelmia. Pidän noita nykyisiä parempina myös siksi, että niissä ei ole riskiä syttyä palamaan jos kaasarit jollain kierrosalueella ampuvat vähän bensapisaroita. Pisarailmiö on tuplakaasarien kanssa aika yleinen keskikierrosalueella...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: 131 Supermirkku

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Mukavia talvikilometrejä. :mrgreen:
Liitteet
sIMG_8719.jpg
sIMG_8719.jpg (142.91 KiB) Katsottu 7399 kertaa
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: 131 Supermirkku

Viesti Kirjoittaja vvieri »

( Lumipallorallin edesottamukset: http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f ... 6&start=35" onclick="window.open(this.href);return false; )

Tuli käytyä ulkoiluttamassa Mirkkua lauantaina paikallisen ralliporukan harjoituspäivänä. Taisin olla ainoa siviiliautolla...

Videonpätkä radan reunalta:
http://youtu.be/vxleyiSSlyk" onclick="window.open(this.href);return false;

Incariakin olisi, pitäis vaan saada leikeltyä tuosta pitkästä pätkästä niin saa odottelut sen sun muut pois.

Katsastushan tässä lähenee. Nostin takapään ylös ja katselin vähän puslia, kunnossa tuntuivat olevan. Jotkin pultit kaipasivat vähän kiristelyä.

Kardaanin keskiosasta oli mystisesti pyörinyt mutteri irti itsekseen. Onneksi ei ollut mahtunut ristikon välistä putoamaan. Kiristin takaisin lukitteen kera.

Pitää varmaan seossuhdemittari asennella ja katsoa, josko saisi sellaisiin säätöihin että vois leimaa paperiin haaveilla.
Liitteet
sIMG_9477.jpg
sIMG_9477.jpg (169.71 KiB) Katsottu 6461 kertaa
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: 131 Supermirkku

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Tässä kevättalvella startti alkoi toisinaan prakaamaan. Se kymmenkiloinen, boschilainen valurautakimpale. Yleensä toimi kivasti mutta sitten aina silloin tällöin päätti jättää vetämättä. Ei auttaneet koputtelut sun muut vippaskonstit.

MIetin jo aikaisemmin Croman/Theman vinokoneen startin asentamista, mutta siinähän oli tämä murikka eri puolella konetta. Huomasin kuitenkin, että itse asiassa Cromassahan se on väärin päin (solenoidi alaviistoon) joten pysty-TC:n kaveriksi kuskinpuolelle autoa asennettaessahan se on ihan perinteiseen tyyliin solenoidi ylöspäin. Tein vähän irrallisella moottorilla ja vaihdelaatikolla sovitteluita, ja oheisen kuvan mukaiset modifikaatiot näyttävän istuttavan ainakin 16v Lancian startin 2-litraiseen 131:een.

Näillä muutoksilla startti säilyy osapuilleen vaihtokelpoisena (jos siis haluaa palauttaa käytetyn uutta hankkiessa, mikäli moista starttia vielä kauan saa tiskiltä ja tämä hankintaoperaatio on edes mahdollinen). Jos kolmannen pultin haluaa mukaan niin sitten pitää vähän porailla ja tehdä kierrettä. On kuitenkin varmaa, että pysyy se näinkin. Mulla oli 127:ssa startti aina vain kahdella pultilla tilanahtauden takia.

Tässä startissahan ei ole kierteitä vaan reiät, joten kiinnitys tapahtuu läpipulteilla ja muttereilla. Se hieno asia tässä nyt on, että kiinniruuvaamisen voi hoitaa konehuoneesta käsin eikä tarvi konkuta auton alla.
Eikä tarvinnut ostaa kallista aftermarket-starttia. 8-)
Liitteet
131:n vaatima vinokoneen starttimodi
131:n vaatima vinokoneen starttimodi
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: 131 Supermirkku

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Ohessa vielä kuva mötikästä paikallaan pystykoneen kaverina.

Starttivideo
http://youtu.be/8wZTK4pqmus" onclick="window.open(this.href);return false;

Pelkän startin testi, sytytys irrotettuna
http://youtu.be/Huw0ZbtL7Sk" onclick="window.open(this.href);return false;

Kuva:
Liitteet
131, uus startti
131, uus startti
131-startti.JPG (112.46 KiB) Katsottu 6596 kertaa
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: 131 Supermirkku

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Niin... tästäkin oli tämä projektitarina.

Päivitetääs sen verran että tämä jäi keväällä 2018 katsastamatta ja jäi sitten seisomaan. Sen jälkeen siihen vaihdettiin vetoakselien stefat ja rempattiin jarrut. Lyhyet valot katosivat seisonnan aikana, vika paikallistui sulakeboksin moottoritilan puoleisiin liittimiin.

Päästöpuolella HC:t tässä oli aina ongelmana, ja kannentiiviste tihkui öljyä ulkopuolelle ja hieman jäähdytyspuolellekin. Nappasin kannen pois, vaihdoin venttiilit ja ohjurit... niputtaessa sitten paljastui päästöongelmien todellinen syy - pakopuolen säädettävä nokkapyörä oli lipsahtanut ja overlappia oli ollut melkoisesti. Kansirempan ja kaasarien ultraäänipesun jälkeen meni heittämällä päästöihin noilla vanhoilla Dellortoillakin.

Hain pari viikkoa sitten tähän sitten leiman pitkästä aikaa. Mukavaa on taas ajella, ja on hyvä syy odottaa talven jääratarientoja. 8-)

Kunnostuksessa käyttämäni Paklan pakkeli näköjään kutistuu ja halkeilee, joten fiksailua olis tiedossa. No, enpä minä yhdenkään autoni kanssa ole koskaan onnistunut pohjatöissä vaikka miten yrittäisi...

Katsotaan, josko jaksais keräillä kuvia ja päivittää weppisivun projektikertomusta... ainakin tuon moottorin prokkiksesta on kuvia kännykässä.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: 131 Supermirkku

Viesti Kirjoittaja Luigi »

vvieri kirjoitti: 29.10.2021 11:56 Kunnostuksessa käyttämäni Paklan pakkeli näköjään kutistuu ja halkeilee, joten fiksailua olis tiedossa.
Paklaa turhempaa sotkua ei olekaan. Hiominen tuskallista, käsittely tuskallista, hinta ei mitenkään oleellisesti muita halvempi, mutta sitten kaiken kärsimyksen jälkeen vielä tämä kutistuminen ja halkeilukin.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 131 Supermirkku

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

En sinänsä kiistä noita havaintoja ja ehdottomasti löytyy laadukkaampaa tavaraa. Joskus vaan ihmettelen, miksi mulla ei ole yksikään pakkelointi tehnyt noin. Oman Supermirafiorin pyöränkaaret on kuitenkin vaihdettu 1997 ja Dodgen kyljet pakkeloitu 1994. Prisman lokasuojat olikohan 2010 tai sinnepäin. Olisiko syynä, että pakkelia on kohtuuohuesti ja sekin on laitettu monessa kerroksessa eikä kerralla? (kun ei osaa kerralla laittaa tarpeeksi)

Toinen Lancia kyllä todistaa että paksutkin kerrokset onnistuu kun on oikeat aineet. :lol: Oli takakyljissä se klassinen pari senttiä, vaikka päällepäin 80-lukuinen maalipinta näyttä virheettömältä.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: 131 Supermirkku

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Taidan seuraavaksi tuoda sinulle pakkeloitavaksi. :D
Enää ei oikein huvita edes korihommiin ruveta kun tulos on aina sutta ja sekundaa vaikka miten päin yrittäisi.
Ei tuossakaan mitään kovin paksuja kerroksia ole tehty, ja on laitettu aina vähän kerrallaan...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Mikko K
GFF
Viestit: 89
Liittynyt: 22.04.2012 20:36
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: 131 Supermirkku

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Taitaa olla ainut oikea tuo koritina, mutta pitää löytää sitä vanhaa kiellettyä
ja vielä opetella asentaa...vaikeaa on...
kalliais
Viestit: 109
Liittynyt: 09.08.2012 11:11
Paikkakunta: Karkkila

Re: 131 Supermirkku

Viesti Kirjoittaja kalliais »

Ei pohjatyöt ole vaikeita, ne on vaan työläitä. En ole koskaan laittanut liian isoa kakkua pakkelia. Se vaan täytyy sulkea sopivalla maalilla ettei tule reaktioa myöhemmin. Itse aina kyllästän kaiken pakkeloinnin maalilla ja mitä pikemmin sen parempi jos on mitään vaaraa kosteuden kanssa. Pakkelin päälle vaikka spraypullosta primeria niin ei kupli tai halkeile myöhemmin. Toki olen tuskaillut noiden sprayprimereiden kanssa suihkuttaessa pintamaaleja tai massoja. Mutta se on eri tarina. Suljettaessa edellinen kerros ei pitäisi tulla tuskanhiki kuplien tai reaktioiden kanssa.
Fiatteja ja Alffoja
Avatar
Aero
Viestit: 294
Liittynyt: 24.02.2016 23:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: 131 Supermirkku

Viesti Kirjoittaja Aero »

^Eli pakkeloit ohuita kerroksia kerrallaan ja joka väliin pohjamaali?
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.

Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: 131 Supermirkku

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Ohuita kerroksia kerrallaan, mutta väliin en aivan aina ole laittanut maalia, alkuvaiheessa lähinnä. Siinäkö vika (tuon pakkelimerkin lisäksi)? Myöhemmässä vaiheessa oon kyllä pohjamaalannut paklauksen välilläkin koska pienet epätasaisuudet ei muuten tahdo näkyä enkä ole muuten halunnut kastella pintaa millään. Tilana on ollut lämmin ja kuiva autotalli joten kosteutta ei ole saanut, enkä ole märkähionut... Halkeilleissa kohdin ei ole ollut maksimissaankaan kuin muutama milli paksuutta joten mistään paksuista kakuista ei ole ollut kyse.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Vastaa Viestiin