Fiat 127 -79

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat 127 -79

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Ihan noi toimii, mutta varsinkin se plastic padding todella tarkka puhtaudesta. "rätillä tinneriä" ei yleensä riitä, pitää huolella hioa ja harjata jos kohteessa on vähänkään likaa. Sitten on pitänyt.

Tästä tulee sivujuonena mieleen, Rangen messinkisyyläristä repesi täyttöruuvi. Koitin sitä kaasuliekillä ja syyläritinalla kiinnittää, mutta ei ollut alustusainetta, edes juotospastaa niin ei siitä mitään tullut. Vaan tämä harjaus ja töhöttely oli putsannut pohjan niin perusteellisesti, että kun laitoin lopuksi tulpan kiinni epoksilla, on se pysynyt kiinni jo monta vuotta.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
A Bart
Viestit: 903
Liittynyt: 17.12.2006 15:45
Paikkakunta: Pori

Re: Fiat 127 -79

Viesti Kirjoittaja A Bart »

tovayryn kirjoitti:Wanha konstihan on palamainen mäntysuopa. Kestää ikämiesten mukaan tovin aikaa, vaikkakin hullulta kuulostaa.
Kestää n. viikon tankissa, tai seuraavaan vesisateeseen.
SItten uusittava pala kovaan, ai mistäkö tiedän :roll:
Avatar
RHR
GFF
Viestit: 296
Liittynyt: 29.10.2004 22:31
Paikkakunta: Nurmo

Re: Fiat 127 -79

Viesti Kirjoittaja RHR »

Tankki tuli nyt paikattua kemiallisella metallilla ja hyvin tuntuu pitävän toistaisesti. Vesipumppu tuli kans vaihdettua ja perjantaina pyöräytettiin kone käyntiin. Vielä pitää ventiilit säätää ja jarrut ilmata ennen kuin pääsee ajelemaan. Puristukset tuli mitattua ja olivat 11-13kg välis.
Avatar
RHR
GFF
Viestit: 296
Liittynyt: 29.10.2004 22:31
Paikkakunta: Nurmo

Re: Fiat 127 -79

Viesti Kirjoittaja RHR »

Niin se vaan ehti metsästyskausi alkaa (ja jatkuu edelleen), ennenkun ehdittiin tätä tarjota konttorille, ja jossain vaiheessa loppu syksyä lykättiin auto takas talliin, kun ei mitään tapahtunut. Kilvet on kyllä jo konttorilla odottamassa, eli sen puoleen siellä päässä olis kaikki valmista.

Jarrujen ilmauksen yhteydessä ilmeni ongelma että etujarruputkia ei saatu banjoilla pitämään turbo Unon satuloissa kun näihin ilmeisesti menee letku suoraan kierteellä. Paikallisessa ralli pajassa väännettiin sitten teräspunosletkut etupäähän, jotka nyt vihdoin ja viimein ehdittiin käydä vääntämässä autoon alle, ja päästäis jarruja ilmaamaan ja ihmettelemään mikä on jarruissa seuraava vuoto paikka. No ei niitä kyllä enää oikeasti pitäisi olla, mutta aina nämä yllättää.

Ventiilit tuli säädettyä, mutta vieläkin kuuluu moottorista sivuääntä, eli seuraavaksi menee jakoketju vaihtoon kun ei ole mitään tietoa kuinka vanha on. Apparin vetarin kumi pitäs vaihtaa, mutta todennäköisesti otetaan kone ja laatikko irti vielä jossain välissä ja vaihdellaan vähän muitakin osia ja tiivisteitä samalla kun pakkaa muodostumaan sallittua suurempaa öljyläikkää auton alle. Aivan sisä kuiviksihan näitä ei vissiin saa.

Ulkoisesti puskurit pitäs vielä jossain välissä kunnostaa loppuun ja sitten voiskin jo tarjota leimalle. Toivottavasti päästään jo tänä keväänä yrittämään.
Liitteet
IMG_20190106_143511_resized_20190106_100102548.jpg
IMG_20190106_143511_resized_20190106_100102548.jpg (141.19 KiB) Katsottu 9785 kertaa
Avatar
RHR
GFF
Viestit: 296
Liittynyt: 29.10.2004 22:31
Paikkakunta: Nurmo

Re: Fiat 127 -79

Viesti Kirjoittaja RHR »

Kylläpä on taas ollut rauhallista. No oikeastaan tuli pienittyä ja myytyä yks läpi mätä Stella osina ja sen kanssa vierähti aikaa enemmän kun oli suunnitelmissa. Jälkiviisaana vois todeta että olis pitänyt viedä Stella jonnekin odottamaan ja tehdä tämä kilpiin ennen sitä. No sitä jälkiviisautta voi olla monessakin asiassa, mutta pointti on se että projekti jatkuu taas omaan verkkaiseen tahtiin.

Moottori vuotaa sen verran öljyä ja myös ilmeisesti jakopään ketjusta kuuluu sivu ääntä, että se pitää käytää pois tilastaan jossain vaiheessa ennen katsastusta. Löyhästi tähän liittyen tuli hommattua Sportin mittaristo kierrosluku- ja vedenlämpötilamittareilla, ja tämä tuli ajatuksena nyt laittaa samalla kiinni. Mittariston pesu ja purku on aloitettu, mutta onko kenelläkään kokemuksia tuon mittariston etumuovin maalaamisesta? Tuossa oli joku ruiskinut pinnan hienosti appelsiinille. Minkälaista maalia tulisi käyttää ettei samat haasteet toistuisi mitä edellisellä maalarilla? Tietysti maalaamatontakin etumuovia saa tarjota jos joltain sellainen varastoista löytyy.
Liitteet
Sport mittaristo.jpg
Sport mittaristo.jpg (129.54 KiB) Katsottu 8046 kertaa
A Bart
Viestit: 903
Liittynyt: 17.12.2006 15:45
Paikkakunta: Pori

Re: Fiat 127 -79

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Ompas komia, mistä noita saa?
Avatar
Eejii
Viestit: 782
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Re: Fiat 127 -79

Viesti Kirjoittaja Eejii »

RHR kirjoitti: Minkälaista maalia tulisi käyttää ettei samat haasteet toistuisi mitä edellisellä maalarilla? Tietysti maalaamatontakin etumuovia saa tarjota jos joltain sellainen varastoista löytyy.
Ostin aikoinaan omaan sporttiin mittariston jonka kehys oli maalattu pinkiksi. Hioin enimmät pois ja maalasin hopealla ihan perus spraymaalilla ja onnistui hienosti. Tuossa kuvassa näyttää kun se olisi maalattu kosteassa tai pinnassa ollut rasvaa tms. Näyttäisi että on pinta hylkinyt maalia, kun on noita kuplia ja laikkuja, joten jotain epäpuhtautta lienee ollut.
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat 127 -79

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Silikonia pinnassa ja maalattu eka kerros märäksi. Pitää vetää ensin harso ja antaa sen kuivua hetken. Se tekee tartunnan varsinaiselle maalikerrokselle.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
RHR
GFF
Viestit: 296
Liittynyt: 29.10.2004 22:31
Paikkakunta: Nurmo

Re: Fiat 127 -79

Viesti Kirjoittaja RHR »

A Bart kirjoitti:Ompas komia, mistä noita saa?
Itsellä ei oo kokemusta onko tätä mallia ollut tarjolla muissa kuin Sportissa, mutta kyllä näitä käytettynä aina silloin tällöin liikkuu.

Nyt tulikin sitten mietinnän paikka. Ajatuksissa oli maalata tuo kehys mustaksi, kuten perus seiskassa on ja mitä tuossakin on nyt joku yrittänyt tehdä, mutta Eejiin kommentin jälkeen hokasinkin että tämähän on vissiin Sportissa oikeasti hopean värinen, mutta onko näitä ollut muissa versioissa mustana? Ihan niin kuin tuota reunaa ei olisi joka paikasta kunnolla maalattu vaan se olisi alkuperäisellä pinnalla osista paikoin mikä olis musta.

No sportti kopiota tästä ei olla tekemässä, eli sen puolesta vois olla mustakin mutta toisaalta toisko mittaristolle lisä arvoa että olis alkuperäisen mukainen. Pitää vähän zoomailla mistä oma silmä pitää ja edetä sen mukaan.
Viimeksi muokannut RHR, 19.08.2019 13:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
kappa12
GFF
Viestit: 1493
Liittynyt: 14.01.2004 23:01
Paikkakunta: Yistaro

Re: Fiat 127 -79

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

Kuva

Joo, sportissa on alunperin harmaa kehys.

Tuskin lienee suurikaan rikos maalata mustaksi. Ainakin se on parannusta nykytilaan. Tai, olis mulla edelleen se jalopuujäljitelmäkin olemas, vaihdetaan :lol:
Mikko Koivusalo

Fiat 127&Panda jne. :mrgreen:
Avatar
RHR
GFF
Viestit: 296
Liittynyt: 29.10.2004 22:31
Paikkakunta: Nurmo

Re: Fiat 127 -79

Viesti Kirjoittaja RHR »

Mä nakkaan sulle tuonne Stellan koppaan jalopuujäljitelmä vaihdekepin nupin mukaan niin sittenhän sulla on täys setti :lol:
Avatar
kappa12
GFF
Viestit: 1493
Liittynyt: 14.01.2004 23:01
Paikkakunta: Yistaro

Re: Fiat 127 -79

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

Voi kiitos.
Mikko Koivusalo

Fiat 127&Panda jne. :mrgreen:
Avatar
RHR
GFF
Viestit: 296
Liittynyt: 29.10.2004 22:31
Paikkakunta: Nurmo

Re: Fiat 127 -79

Viesti Kirjoittaja RHR »

Nyt kun katsoi tarkempaa kuvaa niin hopean värinen on ainoastaan tuo suorapinta, sitten nuo viistetyt osuudet mittareiden reunoilla on mustat.
Avatar
RHR
GFF
Viestit: 296
Liittynyt: 29.10.2004 22:31
Paikkakunta: Nurmo

Re: Fiat 127 -79

Viesti Kirjoittaja RHR »

-99 on tämä poistettu kilvistä ja sitten oli ollut yhden syksyn peltoautona. Sen jälkeen ei ole ajettu kunnes maanantaina tuli ekat sadat metrit ajettua. Tuntuipa hienolta vaikka jarruista ei oikein ollut tietoa ja tyhjäkäyntikin on vielä vähän hukassa. Sen verran startti otti itseensä että lopetti jossain vaiheessa starttailun. No startti asiaan pitää paneutua taas kun ehtii ja jarrut pitää varmaankin ilmata uusiksi.

Mittariston etupaneelin maalaus onnistui muuten hyvin, mutta joihinkin paikkoihin alle jäänyt maali rupes kuplimaan eli pitää saada joka paikasta muoville ja sitten väriä pintaan.
Avatar
RHR
GFF
Viestit: 296
Liittynyt: 29.10.2004 22:31
Paikkakunta: Nurmo

Re: Fiat 127 -79

Viesti Kirjoittaja RHR »

Vihdoinkin onnistui tuo mittariston etupaneelin maalaus niin että ei pinta ruvennut kuplimaan. Nyt pitäs vaan miettiä millä mittarin laittaisi takaisin kasaan. Alkuperäinen ratkaisu olis vissiin sulattaa vähän mittariston sisällä olevia tappeja siten että lasi ja metallilevy pysyisi paikoillaan. Kai tuon vois jollain liimallakin saada pysymään.

Auto siirrettiin alku viikosta ekaa kertaa ajamalla talliin takaisin (tähän asti ulkoillut työntämällä). Siihen ne ajelut sitten loppuikin. Nyt on kansi pöydällä ja menossa paloiksi. Tiivisteet pitää koneeseen vaihtaa että saa vähän öljyvuotoja kuriin. Samalla käydään kansi läpi. Vaurioita ei oo tähän asti löytynyt muutakuin ykkösen tulpan reiästä oli kierteet mennyt. Sylinterit oli sen verran hyvässä kunnossa, että jos öljypohjasta päin ei yllätyksiä tule vastaan jätetään alakerta muuten koskematta.

Kone remontin jälkeen pääsis sitten paikailemaan parit ruoste reijät, mitkä varmaan pitää olla katsurille mennessä paikattuna.
Vastaa Viestiin