Aallon x1/9

Yleistä keskustelua Fiateista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
124 abarth
Viestit: 298
Liittynyt: 25.06.2003 17:25
Paikkakunta: kokkola
Viesti:

k

Viesti Kirjoittaja 124 abarth »

mita te ny tappelette mun koneesta :lol: se on kiertany alenilta kalliolle kanevalle ja sit mulle ei niita pitais olla suomessa kun tama yksilo joka on ehja ja siin' on visecon mannat. ja ja kaikki muut teras jouset venttiilit ja kanget yms muuten ostappa jostai 131abarth rally alkuperaset mannat.
puhuko joku nokist jotain nostoa 16mm ja risat . tulkaa pojat enkes'n' jajaa kilpaa :lol:
Avatar
x1/9 T16
Viestit: 1586
Liittynyt: 09.09.2003 11:42
Paikkakunta: Boostlandia

Viesti Kirjoittaja x1/9 T16 »

Konehan on mielenkiintoinen :wink:

Kertoisitkos enemmän siintä moottorista?Miten imusarja yms. hommat on hoidettu?

Männäthän nykyään on aika simppeliä tavaraa,kaikken mallisia saa jos on malli ja varmasti ne on paremmat kuin 15v sitten :!:
Vode131
GFF
Viestit: 1930
Liittynyt: 25.02.2003 15:38
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Vode131 »

Nokat kuulostaa ihmeelliseltä. Siis yli 16mm. nostoa?
124 abarth
Viestit: 298
Liittynyt: 25.06.2003 17:25
Paikkakunta: kokkola
Viesti:

k

Viesti Kirjoittaja 124 abarth »

imusarja on kai kolmos mallin abarthin giljotiini ja bensat syöttää hestec
venttiilin varret on 4mm ettei hidasta virtauksia kaikki on viimesen päälle kysykää tarkemmin
Vode131
GFF
Viestit: 1930
Liittynyt: 25.02.2003 15:38
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Vode131 »

Olisipa hienoa nähdä kuvia tuollaisesta moottorista ja yksityiskohdista. Laita vaikka tuonne sivuillesi tai galleriaan jokunen kuva jos mahdollista.
Avatar
Janne_K
Viestit: 139
Liittynyt: 05.07.2003 22:09
Paikkakunta: Tampere

Re: Aallon x1/9

Viesti Kirjoittaja Janne_K »

Vode131 kirjoitti:Siinä oli vissiin itsetehty 16v kansi! Ainakin vanhasta vauhdinmaailman jutusta sen käsityksen sain.
Olin kölvinä kesät hommissa eräässä firmassa, joka sponssasi Aaltoa (en sen paremmin tunne miestä enkä ko. autoa). Muistan puheet omasta puumallista Cosworthilla valetusta kannesta. Elettiin vuosia -80-90 -lukujen taitetta.
124 abarth
Viestit: 298
Liittynyt: 25.06.2003 17:25
Paikkakunta: kokkola
Viesti:

a

Viesti Kirjoittaja 124 abarth »

kuvia on tulossa heti kun kerkiaa kun ei vaan omista digi kameraa
Vode131
GFF
Viestit: 1930
Liittynyt: 25.02.2003 15:38
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Vode131 »

Sama vika täälläpäin. Joutuu kaverilta riskaamaan, jos on kuvien tarvetta.
Enzo
Viestit: 5
Liittynyt: 07.07.2007 12:19

Viesti Kirjoittaja Enzo »

-HH- kirjoitti:Kuulostaa tosiaan Dallaran 16-v kannelta... Mielenkiintoista että moinen 5-ryhmäläinen on tännekkin eksynyt - vai onkohan Suomalaisten osista kasaama?
Se on sitten suurella todennäköisyydellä Matti Mäkisen 5-ryhmän Ritmoa (1. korimalli) vauhdittanut mosa. Useammalta taholta olen kuullut että sekä kone että muu auto ovat molemmat hyvässä tallessa Suomen rajojen sisällä, joskin täysin eri henkilöillä....
GabrielQ
Viestit: 367
Liittynyt: 05.08.2003 23:49

Viesti Kirjoittaja GabrielQ »

Toi Dallaran äksä tosiaankin on ollut Äänekoskella jossain vaiheessa. Se, onko se nykysin siellä, on mulle arvoitus. Munmielestä tuo auto on tuotu joskus jälkikäteen suomeen. Eli tuolla autolla ei olis koskaan ajettu kilpaa suomessa... Olin aikoinaan erään Fiat alan ihmisen juttusilla, joka oli Äänekoskelta, ja tunsi tuon auton omistajan ja tarinan oikein tarkkaan. Tämä kaveri kertoi silloin että auto on käyntikunnossa, ja myös ajokunnossa. Puhuin silloin että olis kiva saada tuo auto ratapäiville, mutta sitä ei otettu vastaan hyvänä ideana. Syy oli käsittääkseni se että auton omistaja pitää auton hyvinkin arvokkaana, ja kaikennäköinen auton käyttö, josta saattaa aiheutua vaurioita on unohdettu. Ikävää, sillä tuo auto olis kiva nähdä kiertämässä Ahveniston rataa. Tuo Aallon auto olisi kiva nähdä myös radalla. Vaikka jopa HRF:n kisoissa. Sillä autolla pitäis ainakin pysyä jo Jutilan vauhdissa. (kuskista riippuen) Tohon Aallon Äksään liityy paljon tarinoita. Yhden tarinan olen kuullut eräältä vanhalta kilpa-ajajalta. Sen tarinan mukaan Aalto oli aikoinaan rakentanut autotallin täysin kyseisen Äksän rakentamista silmällä pitäen. Auto on huippuhieno taidon näyte kilpa-auton rakentamisesta. Siksi en todellakaan ihmettele vaikka hinta olis hiukan enemmän kun yleensä myynnissä olevien SS-1300 autojen.
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Joskus olen kuullut että Y. Aallolla olisi ollut Fordin sukuinen moottori X:ssä, samalta henkilöltä olen myös kuullut tästä Dallara-yksilöstä, jota ei saanut ostaa entisöintiinkään.

OT: Nettiautossa on muuten myynnissä ilmeisesti SS1300-luokassa aettu X:sä.

Jos noista kilpureista on kuvia, niin niitä olisi oikein mukava nähdä.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Kasi50
Viestit: 105
Liittynyt: 23.02.2004 08:45

Viesti Kirjoittaja Kasi50 »

Se on sitten suurella todennäköisyydellä Matti Mäkisen 5-ryhmän Ritmoa (1. korimalli) vauhdittanut mosa. Useammalta taholta olen kuullut että sekä kone että muu auto ovat molemmat hyvässä tallessa Suomen rajojen sisällä, joskin täysin eri henkilöillä....[/quote]

Muistanko aivan väärin mutta eikö Matillakin ollut jossain vaiheessa X kisakäytössä?
__________________________________
850 -71
600 -74
Lancia Delta Hf Integrale Evoluzione I -91
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Tuollaisen sivun löysin:

http://www.geocities.com/supersaloon2000/SS1300.htm

Ei valota vieläkään mitään Dallarasta...
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Enzo
Viestit: 5
Liittynyt: 07.07.2007 12:19

Viesti Kirjoittaja Enzo »

Ippe kirjoitti:Joskus olen kuullut että Y. Aallolla olisi ollut Fordin sukuinen moottori X:ssä, samalta henkilöltä olen myös kuullut tästä Dallara-yksilöstä, jota ei saanut ostaa entisöintiinkään.

OT: Nettiautossa on muuten myynnissä ilmeisesti SS1300-luokassa aettu X:sä.

Jos noista kilpureista on kuvia, niin niitä olisi oikein mukava nähdä.
Tietääkseni Ykällä oli kyllä ihan Fiat-sukuinen moottori aina kiinni X:ssä. Sen sijaan Reijo Sipilä jostain Keuruun/Ähtärin/Alajärven suunnalta ajoi joskus 5-ryhmää / "Touring Saloonia" (=SS1300) murtsikalla jonka voimanlähteenä oli Fordin BD-jotain. Hieman epäselvää sitten on, oliko se sama yksilö jolla myöhemmin ajoi Varkauden UA:n Kolehmainen...
Enzo
Viestit: 5
Liittynyt: 07.07.2007 12:19

Viesti Kirjoittaja Enzo »

GabrielQ kirjoitti:Tuo Aallon auto olisi kiva nähdä myös radalla. Vaikka jopa HRF:n kisoissa. Sillä autolla pitäis ainakin pysyä jo Jutilan vauhdissa. (kuskista riippuen) Tohon Aallon Äksään liityy paljon tarinoita. Yhden tarinan olen kuullut eräältä vanhalta kilpa-ajajalta. Sen tarinan mukaan Aalto oli aikoinaan rakentanut autotallin täysin kyseisen Äksän rakentamista silmällä pitäen. Auto on huippuhieno taidon näyte kilpa-auton rakentamisesta. Siksi en todellakaan ihmettele vaikka hinta olis hiukan enemmän kun yleensä myynnissä olevien SS-1300 autojen.
Niin olis juu kiva nähdä, mutta tokkopa toteutuu. Ykä ei enää vuosiin ole itse ajanut kilpaa ja hintapyyntö on toistaiseksi lopettanut kaupanteon autosta alkutekijöihinsä. Vaikkakin auto on tunnetusti nopea ja todella laadukkaasti rakennettu, niin silti hintapyynnöt mitä olen sieltä sun täältä kuullut, ovat ihan jotain muuta kuin mitä kukaan on halukas maksamaan. Sitäpaitsi se kone mikä autossa (ilmeisesti) on nykyisin kiinni, ei mahdu 13-satasten sääntöihin. Yhteen aikaan SS-luokassa oli ns. väliluokka eli enintään 2.5 litraiset ja Ykällä oli sitä varten rakennettu 1.15 -litrainen 16-venttiilinen turbokone. Tosin VM:n ilmoittama teholukema 185 hp tuntuu aika pieneltä, jos kerran Mäkisen Dallarassakin oli 13-satasena vaparina about saman verran. Enivei, tuolla koneella Ykä piti 2-litraisia BDA-Eskoja aivan pelleinä PM-kisoissa.
Vastaa Viestiin