Aallon x1/9

Yleistä keskustelua Fiateista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
Vode131
GFF
Viestit: 1930
Liittynyt: 25.02.2003 15:38
Paikkakunta: Äänekoski

Aallon x1/9

Viesti Kirjoittaja Vode131 »

No gurut varmaan tietää tuon Yrjö Aallon rata x:n. Missähän auto nykyisin majailee? Siinä oli vissiin itsetehty 16v kansi! Ainakin vanhasta vauhdinmaailman jutusta sen käsityksen sain.
KHN
GFF
Viestit: 176
Liittynyt: 16.02.2003 15:03
Paikkakunta: Merikaarto

Viesti Kirjoittaja KHN »

Vuoden 2000 keväällä vihreä Äksy oli Yrjön autotallissa Tampereella paksun pölykerroksen alla. Olisi ollut periaatteessa myytävänäkin, vaan hintapyyntö oli aika kova; kuusinumeroinen luku vanhaa rahaa.

Yrjö esitteli avoimesti kaikkia erikoisosia mitä vuosien varrella oli tullut kilvanajoon tehtyä, mm. lyhyempi-iskuinen kampiakseli ja teräsvauhtipyörä johon hammaskehä oli jyrsitty samaan kappaleeseen ja turbokäyttöön modifioity mekaaninen Kugelfischer-ruisku.

Mitään 16-v kantta en vierailulla muista nähneeni. Äksyn koeajo oli VM:n numerossa 1/90 ja siinä ei ainakaan ollut puhetta mistään itsetehdystä pitsikannesta.

Mutta yksi huhu kertoo että Keski-Suomessa on aito Dallara-Äksy 16-v kannella, mutta syvästi piilossa joidenkin avioerosotkujen takia. Löytyyköhän tälle huhulle vahvistusta?
Avatar
fiat forever
Viestit: 306
Liittynyt: 15.04.2003 23:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja fiat forever »

kaikkea mukavaa löytyy siis näinkin pienestä maasta :D
-Ei taitoa ilman tuuria-
-kyllä tässä menee tie ekkös sää näe?-
Vode131
GFF
Viestit: 1930
Liittynyt: 25.02.2003 15:38
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Vode131 »

Noin 9 vuotta sitten näin varmaankin sen dallara äksän täällä äänekoskella ja otin siitä joitain valokuviakin. Kone oli puheiden mukaan 1300cc 16v kannella ja ei se kyllä miltään fiatin kannelta näyttänyt. Remmi tuli vaan toiseen nokkaan ja rattaalla oli veto toiselle nokalle. Arvatkaa vaan tuliko unohdettua se koneen kuvaaminen... :(
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Kuulostaa tosiaan Dallaran 16-v kannelta... Mielenkiintoista että moinen 5-ryhmäläinen on tännekkin eksynyt - vai onkohan Suomalaisten osista kasaama?
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
x1/9 T16
Viestit: 1586
Liittynyt: 09.09.2003 11:42
Paikkakunta: Boostlandia

Viesti Kirjoittaja x1/9 T16 »

Kyllä tollainen 16v murtsikka oli olemassa ainakin 2001 kävin meinaan sitä hipelöimässä turussa.Olisi jopa tullut kauppan mukaan toinenkin 16v moottori.Koneja oli palttia rallaa 280 kpl!

Mutta tämän kansi oli abarthin 16v ja remmi pyöritti molempia nokkia!

Ei tullut kauppoja kun oli jo tullut hommattua jarrut ja ruiskut yms. osaa ja näin ollen moottorille olisi tullut hintaa sikana :oops:

Äksy kierti sittemmin rc sm sarjaa viellä 2003 mutta eri koneella.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Vode131 kirjoitti:Noin 9 vuotta sitten näin varmaankin sen dallara äksän täällä äänekoskella ja otin siitä joitain valokuviakin. Kone oli puheiden mukaan 1300cc 16v kannella ja ei se kyllä miltään fiatin kannelta näyttänyt. Remmi tuli vaan toiseen nokkaan ja rattaalla oli veto toiselle nokalle. Arvatkaa vaan tuliko unohdettua se koneen kuvaaminen... :(
Toyon kansi? Täytynee paikalliselta korjaamolta ihan mielenkiinnosta käytetty pahvi käydä vonkumassa.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Stefa kirjoitti:
Vode131 kirjoitti:Noin 9 vuotta sitten näin varmaankin sen dallara äksän täällä äänekoskella ja otin siitä joitain valokuviakin. Kone oli puheiden mukaan 1300cc 16v kannella ja ei se kyllä miltään fiatin kannelta näyttänyt. Remmi tuli vaan toiseen nokkaan ja rattaalla oli veto toiselle nokalle. Arvatkaa vaan tuliko unohdettua se koneen kuvaaminen... :(
Toyon kansi? Täytynee paikalliselta korjaamolta ihan mielenkiinnosta käytetty pahvi käydä vonkumassa.
Eikun Dallaran kansi on just moinen mihin menee vaan toiseen nokkaan remmi. Ja kansi ei miltään Fiatin tekeleeltä näytä.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

x1/9 T16 kirjoitti:Kyllä tollainen 16v murtsikka oli olemassa ainakin 2001 kävin meinaan sitä hipelöimässä turussa.Olisi jopa tullut kauppan mukaan toinenkin 16v moottori.Koneja oli palttia rallaa 280 kpl!

Mutta tämän kansi oli abarthin 16v ja remmi pyöritti molempia nokkia!

Ei tullut kauppoja kun oli jo tullut hommattua jarrut ja ruiskut yms. osaa ja näin ollen moottorille olisi tullut hintaa sikana :oops:

Äksy kierti sittemmin rc sm sarjaa viellä 2003 mutta eri koneella.
Eli Kallion Jokken peli. Tuohan oli tosiaan 131:sen 16v kannella ja nykyäänhän Jokke ajelee seillä Honda-koneisella Äksyllä. Eikös tuo pitsikantinen kone mennyt sinne Kokkolan suuntaan johonkin Ladaan? Mutta missäs sitten se toinen pata mahtaa olla :? ? Tosin tuo Äksy ei siinä vaiheessa Kalliolla olla vaan taisi olla Kanervalla.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
fiat forever
Viestit: 306
Liittynyt: 15.04.2003 23:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja fiat forever »

-HH- kirjoitti:
x1/9 T16 kirjoitti:Kyllä tollainen 16v murtsikka oli olemassa ainakin 2001 kävin meinaan sitä hipelöimässä turussa.Olisi jopa tullut kauppan mukaan toinenkin 16v moottori.Koneja oli palttia rallaa 280 kpl!

Mutta tämän kansi oli abarthin 16v ja remmi pyöritti molempia nokkia!

Ei tullut kauppoja kun oli jo tullut hommattua jarrut ja ruiskut yms. osaa ja näin ollen moottorille olisi tullut hintaa sikana :oops:

Äksy kierti sittemmin rc sm sarjaa viellä 2003 mutta eri koneella.
Eli Kallion Jokken peli. Tuohan oli tosiaan 131:sen 16v kannella ja nykyäänhän Jokke ajelee seillä Honda-koneisella Äksyllä. Eikös tuo pitsikantinen kone mennyt sinne Kokkolan suuntaan johonkin Ladaan? Mutta missäs sitten se toinen pata mahtaa olla :? ? Tosin tuo Äksy ei siinä vaiheessa Kalliolla olla vaan taisi olla Kanervalla.
joo kanervaltahan se kone löyty ja on nykyään kokkolassa.
-Ei taitoa ilman tuuria-
-kyllä tässä menee tie ekkös sää näe?-
Vode131
GFF
Viestit: 1930
Liittynyt: 25.02.2003 15:38
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Vode131 »

Mun grale 16v kansi on kanssa kanervalta lähtöisin. Olisko ollu tuo toinen kone, kun oli juuri äksään menossa? Oli 130tc lohkon päällä jossa vakio 16v männät, mutten ottanut alakertaa kun tulee turbokoneeseen.
Avatar
fiat forever
Viestit: 306
Liittynyt: 15.04.2003 23:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja fiat forever »

ei ihan kun lohko ei ainakaan ole se 130tc ritmon ja männät made by wisecon
-Ei taitoa ilman tuuria-
-kyllä tässä menee tie ekkös sää näe?-
Vode131
GFF
Viestit: 1930
Liittynyt: 25.02.2003 15:38
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Vode131 »

Kaikkea ei kannata uskoa mitä väitetään ennen kuin itse näkee. Pörssin ilmoituksessakin sanottiin, että lohkossa wisecot, kannessa jouset, venat, nokat uutta ym. Kansi kun lohkon päältä otettiin niin vakio mäntää, vakio venaa...
Itse vielä ennen hakureissua soittelin Kanervalle ja kyselin tuosta kannesta kun sitä olin ostamassa. Tai onhan mahdollista, että tämä oli joku kolmas moottori, mutta siihen en usko.
Avatar
x1/9 T16
Viestit: 1586
Liittynyt: 09.09.2003 11:42
Paikkakunta: Boostlandia

Viesti Kirjoittaja x1/9 T16 »

Ikävä kyllä mulla on tosta K:sta ja ikävä kokemus :oops:

Ajoin noin 750km turhaan hakemaan osaa joka piti olla ok(vartavasten kysyin että onko siinä NE osat paikoillaan) :?
Avatar
fiat forever
Viestit: 306
Liittynyt: 15.04.2003 23:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja fiat forever »

no kyllä on pakko uskoa kun on kone auki ja vielä OMALLA pihalla!!!
-Ei taitoa ilman tuuria-
-kyllä tässä menee tie ekkös sää näe?-
Vastaa Viestiin