Fiat Unon rättikatto

Yleistä keskustelua Fiateista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
rctero
GFF
Viestit: 74
Liittynyt: 06.10.2012 18:18

Re: Fiat Unon rättikatto

Viesti Kirjoittaja rctero »

https://www.nettiauto.com/fiat/uno/12840164

Onkohan tuo etsimäsi rättikatto uno. Yhden kirjaimen ero oli numerossa. Näkyy olevan jälleen myynnissä.
Itseltä löytyy kans rättiUno. Tosin se vaatii pesua ja konepellin ja oven alareunan uudelleen maalaamisen. Rätti on myöskin edelleen uusimatta ja sekin on kunnostettavien listalla.
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Fiat Unon rättikatto

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Juu, tämä juuri! Kiitos tiedosta, minulla tosiaan oli sen yhden numeron virhe. Tuo musta tai hyvin tumma violetti onkin poikkeuksellinen väri, valkoisia nämä ilmeisesti ovat muuten olleet, tai siis ainakin nuo jalkapallon MM-90 juhlamallit. Voihan auto tietenkin olla maalattukin tai sitten asennettu rättikatto jälkikäteen.

Näitä on nyt löytynyt meidän tässä otsikossa keskustelleiden lisäksemme kymmenkunta, mutta osa voi jo olla paalattukin. Vantaan suunnalta tuli tieto, että parisenkymmentä olisi myyty Suomessa, ja minäkin löysin penkoessani Fiat CIAO-jäsenkirjeitä 32 (!) vuoden takaa oikein maahantuojan vinkin kerholaisille vuodelta 1990, että nyt olisi tällaista "Italia ´90"-mallistoa muutama tarjolla. Kuvassa näytti olleen juuri valkoinen "Italia ´90"-tarroilla varustettu Uno, jossa rättikatto sekä mustat puskurit (minullahan on valkoiset, mutta saattavatpa olla tulleen maalatuiksi matkan varrella?) - ja kakkossarjan Turbo Unon ns. pisaramalliset aluvanteet!


Tuollaisiin suuntiin näitä on myyty (varnasti osa vaihtanut omistajaakin jo), ja n. puolesta on tiedossa jonkinlainen rekisteritunnuskin:
HKI, Lammi, Kuopio, Varsinais-Suomi, Kokkola, Iisalmi, Järvenpää->Päijät-Häme, Keski-Suomi, Vaasa, Hamina->Vantaa, Kalajoen/Oulun suunta, Orivesi
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
mkk
GFF
Viestit: 541
Liittynyt: 24.01.2003 12:47
Paikkakunta: Lahti

Re: Fiat Unon rättikatto

Viesti Kirjoittaja mkk »

Mulla oli 94-96 keltaisena rättäri uuno. Siihen aikaan vielä kaikki ikkunat tummennettu ihan laillisesti. En tiedä onko vielä ajossa.
http://mkk72.1g.fi/kuvat/
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Fiat Unon rättikatto

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Mitenkäs muistelisin, että Nastolan suunnalla olisi keltainen kakkossarjalainen (muisti ei vaan riitä, millainen kattoratkaisu)?
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
mkk
GFF
Viestit: 541
Liittynyt: 24.01.2003 12:47
Paikkakunta: Lahti

Re: Fiat Unon rättikatto

Viesti Kirjoittaja mkk »

Juttelin seuraavan omistajan kanssa muutaman kerran kun oli yhteisiä tuttuja. Saatto asua nastolassa tai sit mua edeltävä asui siellä. Itse vaikutan lahdessa. Rekkari oli CAR-1XX
En viitti kokonaan rekkaria tänne laittaa.
http://mkk72.1g.fi/kuvat/
StananSavolainen
Viestit: 1
Liittynyt: 27.07.2022 20:30

Re: Fiat Unon rättikatto

Viesti Kirjoittaja StananSavolainen »

MultiplaJTDmies kirjoitti: 12.04.2022 17:58 Ikuinen optimisti kun olen, niin edes pieni auringon kehrä tänään varsin takatalvisen pariviikkoisen jälkeen sai rättikaton/haitarikaton mieleen... ja kun kerholehti on alituisessa juttupulassa, niin ryhdyin miettimään tarinaa näiden rättikatto-Unskien olemassaolosta. Sen verran on tietämystä, että Suomessa lienee lisäkseni Vaasan (?), Vantaan ja Muuramen suunnilla joko maahantuojan rakentamia tekeleitä tai sitten omatekoisia. Kontaktia ei ole tuonne keskisuomalaiseen suuntaan, mutta löytyisiköhän tämän viimemainitun mustan/hyvin tumman violetin nykyistä omistajaa täältä foorumin kautta (rekisteritunnus SFG viis kasi neljä); minulla on sellainen ohut muistikuva, että olisiko auto ollut myöhään syksyllä 2021 jopa kaupan? Tai tunteeko kukaan kaveriaan, joka ajelee tummanpuhuvalla Unolla kuontalo hulmuten?

Ylipäätään jos luet tätä ja tallissasi luuraa moinen "kesän lapsi", niin otapa yhteyttä, vaikka YV:llä tai soittaen/viestien (nolla neljä sataa 77 kaks kaks neljä 0): yritetään kerätä "Bellissima&Bollettinoon" aurinkoista koostetarinaa. Enkä sylje kuppiin, jos joku vaikka omistaisi muunkin vähän harvinaisemman pienemmän pään haitarikattoisen: 127 (kuten tässä foorumilla on toisaalla bongattu esitteestä!), 133, Panda (kenellähän on se vaaleansininen 10v sitten Nurmijärven suunnalla majaillut 1a-sarjalainen, jossa on rätti; varmaan ekoja Pandoja Suomessa, ja kun ei vaan olisi jopa TM:n ikonisen entisen päätoimittajan, Mauri Salo-vainaan aikanaan maahan tuoma?), kuussatanen (Suomessa ilmeisesti tosi harvinainen tällaisella katolla) ja tietenkin 126. Viimeisissä näitä on suhteessa kait enemmän, ja sitten klassikkoviissataset taitavat olla melkein järestään rätillä. En pane pahakseni, vaikka löytyisi moinen Autobianchi Bianchina, A112 tai Lanciakin, joskin Y10:t, joita maailmalla olen nähnyt, ovat olleet kaikki luukullisia, ei haitarikattoja; sama koskee vaikkapa 90-luvun Y-malleja. Ykkös-Puntoista sitten on jo ihan oikeita cabrioita...

t. B&B päätoimittaja
Täältä löytyy nykyinen omistaja keski-suomen tummalle rätti uunolle. Tämäkin ketju löytyi juurikin uutta rättiä/sellaisen tekijää etsiessä 😄
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Fiat Unon rättikatto

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Mainiota, tervetuloa joukkoon! Voisin vaikka yksityisviestiä heittää, jos kerholehtijuttua tehtäisiin näistä, kun aika monesta yksilöstä minulla on kuviakin. Ja kuulemma tuolla sosiaalisen median syövereissä on vastikään kaupiteltu vielä yhtä, mutta ei vielä tietoa, missä päin luuraa. "Tilannekartoituksen" mukaan tällä hetkellä on siis tiedossa ainakin 13 myytyä rättikattoista Unoa, joista varmasti on vielä olemassa ilmeisesti kahdeksan. Pari kolme vuotta sitten meillä oli nimim. rctero:n kanssa muistaakseni jonkinlainen alustava arvio Närpiön suunnan venekatteiden valmistajalta, ja olikohan se niin, että jos autot vie sinne, homma tulee ns. avaimet käteen periaatteella valmiiksi. Hintaa en tarkasti muista, mutta olisiko ollut kolmensadan euron kantturoissa? Ja sillon pohdittiin, josko vietäisiin porukalla...
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Avatar
Eejii
Viestit: 782
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Re: Fiat Unon rättikatto

Viesti Kirjoittaja Eejii »

Valkoinen potkupallorättäri tullut äsken myyntiin: https://www.nettiauto.com/fiat/uno/13048567
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Fiat Unon rättikatto

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Juuh, tämä yksilö onkin ollut ilmeisen aktiivisesti ajossa koko elinkaarensa ajan, minulla on tuo rekisteritunnus ollut tiedossa pitkään. Vaan onhan tuo hintapyynti ehkä hieman suolaisen puoloinen, vaikka aivan kelvolta ajopeliltä toki näyttääkin, esim. sisustuksen ja tarrojensa puolesta.
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Fiat Unon rättikatto

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

No nyt viimeinkin sain oman yksilöni entisöinnin täysillä käyntiin, auto on jo korin puolesta viimeisteltävänä, ja tekniikkahan onkin ollut hyvässä iskussa jonkin aikaa. Uudet tarrat alkuperäisin speksein ovat myös jo tekeillä. Seuraava osatyö olisi tuo rättikaton uudistaminen. Katto lähti aika helposti irti koko pakettina, joten sellainen olisi tarkoitus viedä ammattilaiselle uusittavaksi itse rätin osalta. Vinyyliä kun tuo tosiaan on, niin uskomattoman paljon on kutistunut reilussa 30 vuodessa, sellainen 5-7cm joka suunnasta.

Kysynkin, olisiko täällä muita tarvitsijoita, samalla tosiaan kannattaisi ehkä teettää useampi varmaankin. Minulla näitä mekanismeja on kaksi, molempiin on tarkoitus teettää uusi rättiosuus, teknisesti ne ovat hyvässä kunnossa muuten. Itse rätti vaikuttaa varsin yksinkertaiselta, ja etenkin irtokattoon tuskin on iso edes työnä, varmaan riippunee materiaalivalinnasta. Tulin myös ottaneeksi useita valokuvia irrotuksesta/irtokatosta. Vastailla voi tänne, mutta saa toki pistää YV:täkin tai soitella/viestitellä nolla neljä sataa 77 kaks kaks neljä 0
IMG_1426.JPG
IMG_1426.JPG (89.25 KiB) Katsottu 608 kertaa
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Avatar
GreenThing
GFF
Viestit: 2604
Liittynyt: 08.08.2003 21:20
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Fiat Unon rättikatto

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Laitetaanpa kuva tuosta minun jalkapallo Pandasta.
Rättikatto ei ole Pandan oma kaksi osainen, vaan tuollainen "yleismalli" yksi osainen.
Kylkiraita on ihan vain pelkkä musta, ja jalkapallon pelaaja logo takaluukussa.
Kuva
Kuva
Auto on turpo, ja kuski on urpo.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Fiat Unon rättikatto

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Juuh, samaa alkuperää on! Tuon logon tai paremminkin Torinon MM ´90 jalkapallokisojen maskottihahmon nimi on Ciao (miten ollakaan...), ja kuosiin kuului ainakin Italiassa vaaleansininen istuinverhoilu, jossa hahmo oli brodeerattuna selkänojissa. Vanteiden päälle tulivat perinteisen mustavalkoisen jalkapallon näköiset pölykapselit, jonka vähän "vino" maalauskuvio sai aikaan optisen harhan, että ulospano näyttää pallolta eli kuperalta. Näitä Pandoja meni erityisesti Brittein saarille (kurkistapa esim. nämä)

https://petrolblog.com/2015/07/fiat-pan ... -for-sale/

https://www.fiatpanda.co.uk/surviving-cars

, siellä ovat keräilyharvinaisuuksia. Suomessa taidettiin "nallukoita" varustaa kirkkain etuvilkuin, jalopuuratilla, ehkä jalopuuvaihdekepin nupillakin, mutta Italia ´90 ei näkynyt niin vahvasti ulos kuin noissa muutamissa meillä myydyissä Unoissa; saattoi hyvinkin olla vain tuolla peräloosterin kannessa. Joka tapauksessa tällaisenakin mainio keräilykappale!!
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Fiat Unon rättikatto

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

No nyt on alustava tarjous kysytty yhdestä kappaleesta uutta haitarikattoa vanhaan mekanismiin länsirannikolta avoauto/venefirmasta, hinta olisi 350-400€. Pyysin vielä toista tarjousta eli jos teetämme näitä useamman; siis jos omistat vastaavan Unskin, olet uuden katon tarpeessa ja satut lukemaan tämän, niin otapa yhteyttä (vaikka soittaen/viestien nolla neljä sataa 77 kaks kaks neljä 0 tai miksei YV:lläkin). Ilmottelen myös heti tänne, kun saan tietää, tulisiko useammasta kappaleesta vielä alennusta. Yksi kontakti jo tulikin tässä eilen, lisää mahtuu joukkoon! Olen melko varma, että itse vien irtokatot tässä syksyn aikana tuonne, niin tulee kerralla valmista eikä tarvitse taistella kankaiden kanssa.
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Fiat Unon rättikatto

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

On ihan pakko kommentoida yhä tähän aiheeseen, kun sain kerholaiselta vinkin Porin suunnalla useampaankin kertaan kaupan olleeseen rättikatto-Unoon - tai pikemminkin ns. haitarikattoisen:

https://huutokaupat.com/4485285/fiat-uno-1990

Pahoittelut tosiaan, että oli unohtua koko prosessin lopputulema kommentoida tänne. Olen tosiaan suunnitellut jonkinlaista kerholehtijuttua näistä "elossa olevista" (puolenkymmentä varmasti), pikkuhiljaa aineistoa alkaa kasaantua. Erittäin hyvällä menestyksellä siis teetimme Korsnäsissä auto- ja venekatefirmassa viime talvena kolme uutta rättiä ehjiin alkuperäisiin Webaston valmistamiin sähkömekanismeihin; näissähän aika kutistaa tuon haitarikaton ikävästi, varmaan minullakin oli sellainen 7 cm yhteensä suuntaansa. Hintaa kertyi "liukuhihnatyölle" tasan 400€/kpl, ja nyt katteeksi tuli sellainen materiaali, joka kestänee ainakin ne toiset 35 v.................. tämä uusi on aivan saman värinen, mutta ehkä ihan aavistuksen joustavampi eikä niin muovisen oloinen kuin alkuperäinen. Koko kesän toimi hienosti!

YV:llä vaikka yhteyttä tänne päin, jos tarvitset samantyylistä entisöintiä: annan yhteystietoja.
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Vastaa Viestiin