Sivu 5/7

Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?

Lähetetty: 13.09.2019 15:18
Kirjoittaja Stefa
On tuo kyllä saatu epäselvästi kirjoitettua jos tosiaan tuota tarkoitetaan että tehot saakin kasvaa yli 20% kunhan vertaa tehokkaimpaan. Kai tuon voisi koittaa ihan ajatuksella lukea läpi.

Kuitenkin nopeasti vaikka:

"Moottorin vaihtaminen tehokkaampaan tai alkuperäisen moottorin tehon kasvattaminen on sallittua, jos ajoneuvo muutetaan vastaamaan vertailuajoneuvoa seuraavin edellytyksin:
1) ajoneuvon jarrut, voimansiirto ja akselistot vastaavat vertailuajoneuvoa"

Tuonne voisi lisätä sanan "vähintään". Muuten esimerkiksi jarrut pitäisi olla justiinsa ne vertailumallin eikä esimerkiksi paremmat. Tosin jarrupykälässä sallitaan kyllä sitten isommat jarrut :roll:

Onkos alustamuutoksista nyt sitten poistumassa suuntausvaatimus kokonaan? Ei ainakaan äkkiä osunut silmiin. Huono se vanha tehdasvaatimus oli, mutta onko tuokaan nyt sitten hyvä jos ainoa rajoittava tekijä on pyöränkotelot ja tukivarret :roll:

Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?

Lähetetty: 13.12.2020 12:08
Kirjoittaja JaLLu
Onkos kukaan kuullut mitään, missä tuon rakennemuutosmääräyksen kanssa mennään? Vai mennäänkö missään enään.
Hiljaista on ollut jo vuoden päivät.

Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?

Lähetetty: 13.12.2020 18:41
Kirjoittaja 100D
Tuosta näkee tilanteen:
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Kasit ... +2020.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?

Lähetetty: 14.12.2020 09:31
Kirjoittaja Sämpy
Eli ensimmäinen käsittely käyty ja hyväksytty eduskunnassa. Junnila (PS) olisi toivonut tämän mahdollistavan ulkomaisten rekkojen tiemaksut suomessa. Muuta kommenttia ei salissa esitelty.

Ei mitään käryä mitä vielä vaaditaan että muuttuisi oikeaksi laiksi.

Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?

Lähetetty: 04.02.2021 16:03
Kirjoittaja JaLLu
Kappas, uusi määräys olikin julkaistu jo viime viikolla ja astuu voimaan 1.3.
linkki trafin sivuille

Eli nyt tehot saa kasvaa enemmänkin kuin 20% ja ilman iskutilavuusrajaa, jolloin mennään sen teho-painosuhdetaulukon mukaan.
Vai olenko ymmärtänyt oikein? Perustelumuistiossa höpötetään vieläkin tuosta 20%:sta.

Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?

Lähetetty: 04.02.2021 16:10
Kirjoittaja wellu
20% raja koskee raskasta kalustoa.
Teho/painosuhde määräytyy vertailumallin mukaan.
Ahtaminen nostaa moottorin tehoa aina vähintään yli 20%.

Pähkinän kuoressa jos nyt olen oikein ymmärtänyt. Ja 3-pistevyöt eivät ole pakolliset turvakaarien kanssa, mikäli autossa on 5-pistevyöt (muistaakseni näin).


Mutta, älkää puraisko ennenkuin tipahtaa. 1.3 on vielä kaukana ja huhupuheet esson baarin tiskin alla kertoivat kyseisen muutoksen lähteneen jo uudelleenharkintaan takaisin.

Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?

Lähetetty: 04.03.2021 21:04
Kirjoittaja jknracing
1.3. tuli ja suomessa on nähty esim ensimmäinen Chevyn LS:llä leimattu Volvo, eli pykälät ovat menneet selkeästi parempaan suuntaan.

Meinaakos nämä rakentelusääntömuunnokset nyt sitä, että jos vertailumallina käytetään Fiat 127 Sport 75HP:tä, niin 127:n saa leimattua lähes 150 hevosvoimaisella moottorilla?

Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?

Lähetetty: 04.03.2021 21:37
Kirjoittaja mikahai
mulla on tuo murtoluku brojekti tallissa, kyselin konttorilta isomman moottorin vaihdosta.
ajatus oli laittaa 2.0 V6 moottori jossa n:150 hp
vastaus. onnistuu kuutiotilavuus ja tehot pysyy rajoissa.
sekä asennettava mallisarjan tehoikkaamman jarrut
eli nuilla nykyisillä jarruillakin onnistuu.

Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?

Lähetetty: 04.03.2021 22:39
Kirjoittaja wellu
Tilavuudella ei ole enään mitään valtakunnan merkitystä. Siihen metri-kaks-seiskaan voi laittaa vaikka 12 litraisen lossinmoottorin, kunhan teho/painosuhteen raja ja akselimassan raja ei alitu/ylity.

Milloin nähdään Cummins-powered 126? :mrgreen:

Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?

Lähetetty: 08.03.2021 12:58
Kirjoittaja SJ
Hellou,

Selittäkääs tällaiselle vähä-älyiselle tuota uutta tehorajaa. Itse kun yritin tankata läpi kuponkia niin, sen mukaan juuri mikään ei ole muuttunut vanhaan jos tehokkaampia vertailumalleja autosta ei ole olemassa. Tällöin esim. 1.5 murtolukuun ei voisi sen mukaan laittaa pelkkää ahdinta koska teho nousee automaattisesti yli 20% ja tuo on nimenomaan se maksimiraja tehon nousulle vakiokoneella. Aikaisemmin pystyi tuon tekemään jos oli tehokuponki näyttää. Tällä logiikalla pitää valita siis alempitehoinen perusmoottori kuin vakio ja siihen lyödä ahdin. Mitä olen ymmärtänyt väärin ?

Koneen kokoon ei näköjään oteta lainkaan kantaa, mikä on pelkkää plussaa tietysti.

T: Saku

Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?

Lähetetty: 08.03.2021 13:23
Kirjoittaja 100D
Alla lainaus säädöksestä, eli laske nykyinen teho/paino suhde, ja katso taulukosta kuinka paljon se saa pienentyä.
"jos muutettavaa ajoneuvoa käytetään vertailuajoneuvona, ajoneuvon
omamassan suhde moottorin nettotehoon ei saa muutoksen jälkeen alittaa seuraavia
raja-arvoja:
1) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa 25 kilogrammaa/kW tai enemmän, saa se
pienentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 12 kilogrammaa/kW;
2) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 20 kilogrammaa/kW, saa se pie-
nentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 10 kilogrammaa/kW;
3) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 15 kilogrammaa/kW, saa se pie-
nentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 7 kilogrammaa/kW;
4) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 10 kilogrammaa/kW, saa se pie-
nentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 5 kilogrammaa/kW;
5) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 5 kilogrammaa/kW, saa se pie-
nentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 4 kilogrammaa/kW."

Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?

Lähetetty: 08.03.2021 14:04
Kirjoittaja SJ
Niin kumpaa tulkintaa tuossa nyt sitten sovelletaan, 20% sääntöä vai paino-teho suhdetta.

T: Saku

Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?

Lähetetty: 08.03.2021 14:21
Kirjoittaja 100D
Konttorilta kysymällä saa virallisen vastauksen, mutta oman tulkintani mukaan tehoa saa nostaa 20% ilman, että muuttaa autoa vastaamaan mallisarjaan kuuluvaa tehokkaampaa vertailuajoneuvona. Jos tehokkaampia vertailuajoneuvoja ei ole, eli muutettava auto toimii vertailuajoneuvona, mennään teho-paino suhteen mukaan.

Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?

Lähetetty: 08.03.2021 14:33
Kirjoittaja SJ
Ok, kuulostais järkevältä.

T: Saku

Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?

Lähetetty: 08.03.2021 14:56
Kirjoittaja wellu
SJ kirjoitti:Niin kumpaa tulkintaa tuossa nyt sitten sovelletaan, 20% sääntöä vai paino-teho suhdetta.

T: Saku
20% sääntö koskee C-luokan ajoneuvoja (raskas kalusto).
Henkilöautojen kohdalla noudatetaan teho/paino -suhdetta ja sen määrää lähtötilanne. Teho/painoluokkia on kolme.

Esimerkiksi tuo aijemmin mainittu LS-katulaillinen 740 volvo, siihen koppaan taisi maksimitehot olla ~420hp, kun aijemmin taisi raja olla 230 tai 260hp (20% sääntö).

Mikä on murtsikan alkuperäinen teho/painosuhde?