Fiat 132 GLS

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
Aero
Viestit: 294
Liittynyt: 24.02.2016 23:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Fiat 132 GLS

Viesti Kirjoittaja Aero »

Komeeta jälkee ja kivaa luettavaa :thumb:
Vode131 kirjoitti: 30.10.2021 21:56 Joku voisi pitää miestä vähän höyrähtäneenä, kun kumi- ja muoviosatkin pitää pesun jälkeen käsitellä hoitoaineella ennen asennusta. :lol: Mutta toisaalta jos siitä tulee hyvä mieli, niin silloinhan niin täytyy tehdä. :mrgreen:
Noniinno. Kun ne on irti, niin on helppo ehostaa. Ja jos koko muu konehuone loistaa ja kiiltää, niin on sieltä vähän ankee kulahtaneita muoveja kattella - ja sitten ne onkin kertaluokkaa penseempiä hinkata, kun ovat paikoillaan ja kiinni. Jos minulta kysytään, niin varsin kannattavaa käyttää ilta tai pari tuohon höyrähtelyyn tälläisessä projektissa.
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.

Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Avatar
sedicivalvole1
GFF
Viestit: 701
Liittynyt: 10.07.2010 09:35

Re: Fiat 132 GLS

Viesti Kirjoittaja sedicivalvole1 »

On todella mukavaa ja hienoa, että jaksat ja viitit paneutua näihin tuolla tavalla. Hattua nostan. :thumb:
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Fiat 132 GLS

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Komeaa jälkeä, kuin uutta katselisi. Isoo peukku. :thumb:
Jos pilkkua haluaa viilata niin tulpanjohtoja vähän harittaisin kauemmaksi toisistaan niin ei tuu ristisytytyksen riskiä.
Vaan näissä on johdot sen verran lyhyet että ehkä sellaista riskiä ei ole pahemmin olemassa.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Vode131
GFF
Viestit: 1930
Liittynyt: 25.02.2003 15:38
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Fiat 132 GLS

Viesti Kirjoittaja Vode131 »

Pari viikkoa sitten sain konehuonetta taasen hiukan eteenpäin. Mänttä-Vilppula seudun huvitoimikunta sattui kulkemaan urheilufiatin osienhakumatkallaan tallini ohitse ja pikaisella visiitillään kielsivät aikeeni ruveta maalaamaan jäähdytintä ja hieman ruosteista flektin koteloa uusiksi. Siispä jollain öljyrätillä ja vahalla käsitellen osia vaan kylmästi paikalleen.

Kuva

Uuden paisuntasäiliön löysin aikoinaan muistaakseni saksasta ja siinäpä meinasi stressiä pukata kuinka välttää mustat sormenjäljet moisessa kuivassa kapineessa ja varsinkin siinä korkissa. :shock: Ja siitäpä perinteistä kumi / muovitökottiä pintaan jolla hiukan liukas / rasvainen pinta päälle ja taas kestää hypistellä. Pissapojan pussiin myös huolellinen pesu, rasvan poisto ja tökötit pintaan. :thumb:

Kuva

Jäähdyttäjän ylävesiletkun lähdöstä etsin hetken mystistä vuotoa mutta nyt taisikin löytyä syyllinen ihan korkista. Uuden korkin ostin ihan varulta 2020 alussa Torinon näyttelystä / rompetorilta kun huomasin tutulta näyttävän mallin jollain myyjällä.

Kuva
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
hkn
GFF
Viestit: 350
Liittynyt: 29.03.2008 20:41
Paikkakunta: Vilppula

Re: Fiat 132 GLS

Viesti Kirjoittaja hkn »

Hienoa jälkeä Vode! :thumb:
pminetti
GFF
Viestit: 1247
Liittynyt: 31.10.2004 19:36
Paikkakunta: vilppula

Re: Fiat 132 GLS

Viesti Kirjoittaja pminetti »

sillä sun tallissa oli pakokaasua kun oli aamulla pää kipee. :lol:
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiat 132 GLS

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Onpas nättejä kuvia tosiaan. 8-)
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Vode131
GFF
Viestit: 1930
Liittynyt: 25.02.2003 15:38
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Fiat 132 GLS

Viesti Kirjoittaja Vode131 »

Projektin kanssa oli liki viiden viikon tauko, kun tuli tehtyä osavaraston muuttoa uusiin tiloihin. Nyt tapaninpäivän jälkeen olen päässyt useampanakin päivänä suoraan sanottuna tuskailemaan tallille 132:n parissa. Lämppärin osia tuli ennen joulua hinkattua melko karkeastakin ruosteesta puhtaaksi ja muutenkin hiplattua vähän liiankin kauan mokomia osia mutta sain lopulta kuitenkin kaikki paikalleen autoon. Eli lämppäri mukamas ok! :roll:

Kuva

Sitten oli vuorossa jarrujen tekoa takapäähän. Joskus vuosia aiemmin kunnostetut osat tuli asennettua taka-akselille.

Kuva

Ensimmäinen katastrofi melkein päivän päätteeksi kun kaadoin jarrunesteet UUTEEN tarvikesäiliöön joka tietysti vuotaa nesteet suoraan sisälokasuojalle. Meikäläisen "helppo" konehuoneen spraymaalaus eipä moista myrkkyä kestänytkään vaikka piti olla ihan merkkituotetta. Kauheat jäljet sisälokasuojassa ja uusiksi menee maalaus jossain kohdin. Noh kiireestä ja hätiköinnistä aina oppii... :oops:

Tämä vastoinkäyminen ja tunnelman latistuminen sattui uuden vuoden aattona jolloin oli vielä kova innostus ja odotukset että saadaan savut koneesta. No pikku siivous session jälkeen ajattelin että laitetaan nyt vielä nesteet koneeseen ja kokeillaan kuitenkin niitä ensisavuja. Ensin piti hieman askarrella sähköjen kanssa ja asentaa uusi virtalukko vanhan jumiutuneen tilalle. Nesteethän tietysti valuu ihan norona lattialle lämppärinkennosta jonka olen ilmeisesti jossain vaiheessa murjonut rikki tai sitten ei tykännyt ultraäänipesusta. No joka tapauksessa savuthan sitten lopulta saatiin puolisen tuntia ennen vuoden vaihdetta. :thumb:

https://vode131.kuvat.fi/kuvat/132%20GL ... 230615.mp4

Sitten eilen vanhat jarrunestesäiliöt paikalleen jotka tietysti orkkislaatuisina toimii mutta neste ei sitten millään lähdekään kohti takajarruja. Harmitus luonnollisesti tässä vaiheessa suuri, kun mikään ei tunnu onnistuvan. Lämppäri tuli kuitenkin purettua irti ja palasteltua tutkimuksia varten.

Tänään kävin hakemassa kaverilta lainaan imupumpun jolla nesteet lopulta lähtivät kohti takapäätä. No eiköhän sitten toisesta takasatulasta korkkaa ilmausnipan kierre kun jarrut alkavat olla ns. valmiit. :oops: Armottoman ketutuksen jälkeen hetki mietitään, että lähdetäänkö ebaystä etsimään suosiolla uutta satulaa mutta poiketaan kuitenkin vintille tarkastamaan varastoja. Sieltäpä löytyikin vastaava satula josta pienellä kunnostuksella sai herkästi toimivan ja vuotavasta anastettiin tietysti uudet tiivisteet tähän.

No jarrut tuli viimein jotenkin valmiiksi vaikka hieman pehmeä poljin jäikin ja vielä kyti pieni kipinä josko saisi edes pienet koeajot suoritettua. Illan päätteeksi penkki parilla pultilla paikalleen, ohjausakseli paikalleen ja kannesta suora nestekierto vesipumpulle. Muutama motivaatiokierros tallin pihalla saatiinkin ajetuksi ilman valoja naapureiden harmiksi. :thumb:

Eli edes vähän etenee vaikka kaikki meneekin päin per.....

Lukkoperä toimii... :thumb:
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat 132 GLS

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Noh, tsemppiä vastoinkäymisistä huolimatta!
ps. ilmausnipan kierre taitaa olla vakio M8, eli helpohko korjata helicoililla tms....
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Vode131
GFF
Viestit: 1930
Liittynyt: 25.02.2003 15:38
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Fiat 132 GLS

Viesti Kirjoittaja Vode131 »

Tuota nipan kierrettä oli jo joskus korjattu ja en nyt tarkastanut mikä kierre siinä on. Muistelen että on alkujaan pienempi kuin 8mm. Eiköhän tuon satulan saa jotenkin pelastettua.
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
Mikko K
GFF
Viestit: 89
Liittynyt: 22.04.2012 20:36
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Fiat 132 GLS

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Hienoa työtä!
Mikko K
GFF
Viestit: 89
Liittynyt: 22.04.2012 20:36
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Fiat 132 GLS

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Laita Vode lisää näitä kuvia, parempaa kun porno....
Vode131
GFF
Viestit: 1930
Liittynyt: 25.02.2003 15:38
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Fiat 132 GLS

Viesti Kirjoittaja Vode131 »

Päivitykset unohtuneet tyystin täältä foorumilta. Pienet hitsaukset tunkin nostokorvan kohdalle ja etuhelmaan tuli suoritettua maalauksineen tuossa aiemmin keväällä ja sisustakin saatu lähes täysin kasattua. Hainkin perjantaina siirtokilvet viikonlopun ajaksi ja tuli testailtua / säädettyä autoa reilut 200km. Monenlaista pikku säätöä ja puutetta on vielä laitteessa mutta auto kannustaa sellaiseen kevyesti "sporttiseen" ajotyyliin moottorin luonteen osalta. En tainnut vielä aiemmin täällä foorumilla mainostaa mutta moottoria on hiukan piristetty remontin yhteydessä ja vielä on kaasuttimen säädöt vähän hakusessa.

Muutaman tunnin työllä tämä lienee jo lähes katsastuskuntoinen kampe mutta katsotaan koska kerkeää taas syventyä. Pakoputki vuotaa vähän ärsyttävästi ja mittaristo on irti ym pientä jumppaa mutta ehkä viikon päästä jo taas valmiimpi.

Kuva

Kuva

Kyllä tästä saatiin vkl. aikana taas vähän virtaa jatkaa projekteja. :thumb:
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
Kake
GFF
Viestit: 446
Liittynyt: 20.12.2002 19:54
Paikkakunta: Köyliö

Re: Fiat 132 GLS

Viesti Kirjoittaja Kake »

Mä olen aina pitänyt 132:sta raskaan ja lähes ruman näköisenä papparaismallina. Raikas väri vai mikä mahtaa tehdä, että tuossa pesukuvassa näyttää suorastaan sirolta ja kauniilta. :roll: Ja erittäin tasapainoiselta.
Cicatrix
Viestit: 364
Liittynyt: 07.07.2004 10:58
Paikkakunta: Kni

Re: Fiat 132 GLS

Viesti Kirjoittaja Cicatrix »

Kaikki 70-luvun kylkilinjat on siroja verrattuna näihin 2000 luvun vastaaviin. Näitä möhkökylkisiä Milleniaaleja kun tuijottelemme 24/7/365 parkkipaikoilla niin hyvä aivopesu on päässä tapahtunut ihan huomaamatta ja 132:sta saatu sporttimalli!
passato 4x600,850,2x131,3P,X1/9 e presente 2x600, Y10,AR156
Vastaa Viestiin