Polttoaineen Kulutuslukemia.

Yleistä keskustelua Fiateista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
mauricio
Viestit: 667
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Polttoaineen Kulutuslukemia.

Viesti Kirjoittaja mauricio »

63km , enimmäkseen moottoritiellä keskinopeus 60km/h , rankkasateessa n. 80km/h nopeudella ilmastointi päällä kosteudenpoistoon kulutti 5,8l/100km.

Tasakaasulla voi hyvinkin saada kulutuksen alas. Syytä olisikin ajella hitaammin, jos tie suurinpiirtein lainehtii. No mikäs siinä kaikki meni ohi, mutta ei haittaa. :lol: Ainoastaan arveluttaa erään Teslan ajo, siis aivan perään kiinni ja hätäjarrutus ja järkyttävän nopea väistöliike vasemmalle ja järjetön kiihdytys jonnekin 140km/ h. Näin ajaa Teslan kuski vai itse automaatti. Ihan pitäisi lisääntyvien sähköautojen takia olla taka ja etukamerat autossa. :lol: Siis hyvä kun ei törmännyt takalyhtyyn.

Voi voi, lienee olla sen verran porho, ettei välitä mistään mitään. Kenties ilmastonmuutoksesta kuitenkin. :thumb:
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Polttoaineen Kulutuslukemia.

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Lybra SW 20V, 2500km matkan keskikulutus pyöreästi 9l/100km, ajotietokone näytti 8.9, ja sen näyttämä on todettu suhteellisen rehelliseksi. Kaupunkia ja matkaa, pitkää ja lyhyttä. Polaris Sportsman 570 traktorimönkijä kuluttaa suunnilleen saman verran, nämä on talousihmeitä omalla tavallaan.

MT-renkailla Mazda B2500 vaparidiesel vie n. 11l/100km. Sitten kun oli paljon raskaan peräkärrin vetämistä ja tyhjäkäyntiä maastossa, pompsahti kulutus lukemaan 11.9l/100km. Ei paljon vaikuttanut, kun kaikki saatavilla oleva voima on käytössä tyhjänäkin. :lol:
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Polttoaineen Kulutuslukemia.

Viesti Kirjoittaja VTO »

Vieras merkki kylläkin, mutta hieman pidempi tarkkailujakso, joten ihan hyvää dataa. MB C200d farkku -17. 9-lovinen automaatti. 260 tkm keskikulutus 5,15 l/100 km. Melko paljon kaupunkia, keskinopeus jossain 50 km/h luokkaa. Startit ulkoa, ei lämmitystä ja ehkä hieman liikaa joutokäyntiäkin sisätilojen lämmittämiseksi talvella. Sähköinen vastus lämmittimessä on tosi hyvä laite...
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Polttoaineen Kulutuslukemia.

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Sattui käsiin pari jo 10 vuotta vanhaa suomalaista AutoBild-lehteä, joissa oli aitoja kulutuskokeilujakin. Italomerkeistä löytyi mm. seuraavaa: Alfa Romeo Giulietta 2,0 diesel HKI-Koli-HKI-maantiekulutus mennessä 3,7l/100km, tullessa 4,1 l/100km. Tulosta pidettiin erittäin todenmukaisena, eikä vaatinut edes "temppuilua", mikä noteerattiin myönteisesti. Toisessa oli Fiat 500 TwinAir hieman isomman "jäykkänilkkaisten" kisan yhteydessä, sillä sitten 4,6l/100km; tämä puolestaan todensi, että kaksisylinteriselläkin monen vastakkaisen muun kokemuksen lisäksi pääsee ihan kohtalaisiin lukemiin, mutta ei kuitenkaan mitenkään merkittävän pieniin (vrt. tosiaan vaikka tässäkin keskustelunosiossa aiemmin useaan kertaan todettuihin litraisen kaasutin-FIRE:n 4l/100km lukemiin niin Unossa kuin Lancia Y10:ssä, mutta tietenkin kevyitä ovat pelit nykyautoihin nähden). Olin myös bongaavinani pari vuotta tuoreemmassa AB-lehdessä "pitkän" Fiat 500L Living 1,6 dieselin haamulukemat Boschin järjestämästä Torino-Pariisi-pihistelytapahtumasta: vain 2,6l/100km.Tuo on jo ammattilaisen otetta, mutta konsernin 1,6 diesel kyllä on aidosti polttoainetaloudellinen ajopeli, eikä 3,5l-4l/100km matka-ajokulutus ole mitenkään utopiaa.

Dieselissä kyllä on potentiaalia edelleenkin, mutta meikäläinen käyttövoimavero tasoittaa tuohon nähden tilannetta lähes aina (joskaan ei pakettiautoiksi rekisteröidyissä tietenkään), mikä olennaisesti vähän ajavan kuluja kasvattaa ja tasoittaa. Olen laskeskellut kokonaiskuluja monen mallin ja merkin osalta päätyen siihen, että verot+vakuutukset+dieselkulut tasoittuvat n. 6500-11 000km ajolla vastaavaan n. 7l/100km kuluttavaan bensiiniautoon verrattuna; dieselpaku voittaa käytännössä aina bensiiniauton, mutta alle tuon edellä mainitun ajomäärän bensiinihenkilöauto on kokonaistaloudellisempi. Tuon yli sitten dieselhenkilöautokin alkaa vetää etua bensiiniautoon verrattuna. Olette varmaan huomanneetkin, että 2h pakuiksi rekisteröitäviä piendieseleitä (kuten Ford Ka edellinen sukupolvi, joka siis on teknisesti Fiat 500, sekä vaikkapa Citroën C2) ei ole juurikaan käytettyinä kaupan. Vaan toki pitää muistaa, että on muitakin arvoja kuin pelkkä polttoaineenkulutus:mukavuus, voima jne., mutta tätähän arvottaa jokainen henkilökohtaisesti. Itseäni vaan harmittaa suunnattomasti, kun kaikki alkaa nyt pyöriä tämän sähköhuuman ympärillä (en sinänsä vastusta teknistä kehittymistä), kun vaikuttaa siltä, että "vihreisiinkiin tavoitteisiin" päästäisiin nopeammin perinteisen teknologian virittämisellä biopolttoaineille, mutta tämä suhteellisen valmis ja koeteltu trendi ei tunnu johonkin mitenkään kelpaavan. Kuinka monta lehtiartikkelia, mediajuttua tms. olette viime aikoina kuulleet polttomoottorien ja biopolttoaineiden tiimoilta; aivan kuin tarkoituksella olisi tämä täysin unohdettu? Melkeinpä rumasti uskaltaisin väittää, että kokonaisympäristökuormitus on sähkövehkeillä (akkujen vaatimasta kaivostoiminnasta lähtien) isompaa kuin hyvin säädetyn/huolletun vanhemman polttomoottoriauton käyttäminen biopolttoaineilla? Ainakin tuota sietäisi pohtia...
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Polttoaineen Kulutuslukemia.

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Hyvin sanottu.

Ja vaikkei biomateriaalia riittäisikään kaikkiin autoihin, ei lähellekään, niin koko ajan tehdään hartiavoimin töitä synteettisten polttoaineiden saralla. Myös Suomessa.

Eikös Saudi-Arabia ollut kunnostautunut tässäkin? Vaikkei luulisi, kun öljylähteitä piisaa. Mutta piisaa myös aurinkoa josta saa energiaa prosessiin.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Midi^
GFF
Viestit: 1743
Liittynyt: 17.07.2003 14:30
Paikkakunta: Salo

Re: Polttoaineen Kulutuslukemia.

Viesti Kirjoittaja Midi^ »

Kyllä ehdottomasti sitä mieltä että näillä vanhoilla ”romuilla” kannattaisi ajaa vielä esimerkiksi juuri biokaasua hyödyntäen.
Tipo STW 1.6 Multijet, Tipo 1.4 i.e, Prisma 1.6 i.e, Stilo 1.6 MW, Stilo 1.4 MW.
mauricio
Viestit: 667
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Polttoaineen Kulutuslukemia.

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Kannattaa katsoa Likaista vihreää energiaa- ohjelma Yle Areenasta, niin aukeaa silmät tältä viherpesulta, jota on nyt joka tuutissa. Todella vihreää logiikkaa tyylillä "maitoa tulee purkista" ja "sähköä saa seinästä". Todellisuus on karmiva. Pikemminkin väittäisin, ettei luonto tule kestämään itse sähköautoilua ja niiden valmistusta.

Se onkin sitten pohdittava miten esimerkiksi raskasliikenne pystyisi muuttumaan vihreäksi ja entäs rahtilaivojen päästöt. Eipä tarvitsisi ku pistää tulppa globalisaatiolle ja alkaa tehdä omassa maassa asioita entistä enemmän.Vaikka yksityisautoilu loppuisi Suomessa, niin ei sillä oikeasti mitään maailmaa pelasteta. Entäs tämä kuuma kesä, juu, kenties tämän jälkeen tulee kymmenen tavallista kesää ja viisi kylmää. :thumb:

Niin no nuo hurjat kulutusluvut on todettu optimaalisissa olosuhteissa,jos on tasainen maasto ja myötämäkeä niin on se kulutuskin matala. Biopolttoaine on sekin likainen vihreä salaisuus. Lopulta mikään ei oo hyvää ja mikään ei ole oikeasti vihreää.

Polttokenno, vety, kaasu, bensahybridi jne. Kaipa näillä vielä ajellaan joku vuosikymmen.
Avatar
matti
GFF
Viestit: 456
Liittynyt: 27.02.2004 00:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Polttoaineen Kulutuslukemia.

Viesti Kirjoittaja matti »

mauricio kirjoitti: 06.08.2021 23:13 Kannattaa katsoa Likaista vihreää energiaa- ohjelma Yle Areenasta, niin aukeaa silmät tältä viherpesulta, jota on nyt joka tuutissa. Todella vihreää logiikkaa tyylillä "maitoa tulee purkista" ja "sähköä saa seinästä". Todellisuus on karmiva. Pikemminkin väittäisin, ettei luonto tule kestämään itse sähköautoilua ja niiden valmistusta.

Se onkin sitten pohdittava miten esimerkiksi raskasliikenne pystyisi muuttumaan vihreäksi ja entäs rahtilaivojen päästöt. Eipä tarvitsisi ku pistää tulppa globalisaatiolle ja alkaa tehdä omassa maassa asioita entistä enemmän.Vaikka yksityisautoilu loppuisi Suomessa, niin ei sillä oikeasti mitään maailmaa pelasteta. Entäs tämä kuuma kesä, juu, kenties tämän jälkeen tulee kymmenen tavallista kesää ja viisi kylmää. :thumb:

Niin no nuo hurjat kulutusluvut on todettu optimaalisissa olosuhteissa,jos on tasainen maasto ja myötämäkeä niin on se kulutuskin matala. Biopolttoaine on sekin likainen vihreä salaisuus. Lopulta mikään ei oo hyvää ja mikään ei ole oikeasti vihreää.

Polttokenno, vety, kaasu, bensahybridi jne. Kaipa näillä vielä ajellaan joku vuosikymmen.
Rahtuliikenteen päästöihin liittyen..

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/15- ... #gs.7tikb5
pessimisti ei pety.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Polttoaineen Kulutuslukemia.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Nipa? "Hiilijalanjälki"?
:mrgreen:

Ottamatta mitenkään nyt edelläolevaan kantaa, koska sarvi otsikossa lävistää naapurin seinän, niin millä tahansa autolla ajaessa periaate "aina kun kosket jarruun, kulutus kasvaa" pätee. Samoin jos polttiksella haluaa oikein pihistellä, niin vaihde vapaalle aina kun voi. Säästää enempi kuin moottorijarrutus ja polttoaineen syötön katkaisu (toki tilanteesta hieman riippuen, siihen jarruun ei pidä koskea).
Minkä huollan, sen korjaan...
Srj
Viestit: 5
Liittynyt: 19.10.2021 17:08

Re: Polttoaineen Kulutuslukemia.

Viesti Kirjoittaja Srj »

1.3 multijet linea.
Reilun 4tkm matkalta keskikulutus 4.8 litraa. Keskivauhti taitaa olla 62 tai 63.
Tyhjäkäynnillä välillä aika pitkiä aikoja mikä tuota nostaa.

Alimmillaan nätillä ajolla 3.5L sataselle menny maantie ajossa ilman kiirettä yötä vasten. Keskivauhti tais olla 75 jommalla kummalla puolen.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Polttoaineen Kulutuslukemia.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Tullut nyt pienen hintojen nousun myötä hiottua omaa ajoprofiilia. Maantieajossa stilo laukkaa noin 5.6-6.2l/100km lukemilla, hieman riippuen nopeudesta ja maastosta. 85kmh nopeutta menee aika hyvin noin 5.4-6.2 hetkellisellä, pienikin alamäki tiputtaa kolmosella alkaviin samointein. Satasta ajaen voi lisätä noihin lukemiin litran ja tasamaalla vähän nihkeästi menee alle 7. Tosin pienikin myötämäki tiputtaa kuuden pintaan, mutta ihan mitätön vastamäki nostaa jo melkein yhdeksään.

Jokatapauksessa, luotan ajotietokoneen lukemiin tällähetkellä, koska se on useasti tarkastamalla osoittautunut näyttävän 0.1l todellista pienempää.

Kaupungissa ajo on ihan täysin tuurista kiinni. Ainakin Jyväskylässä liikennevalojen tehtävä on pysäyttää liikenne 200m välein, vihreä aalto on joku haavemaailman vitsi. :lol:
Silti tässä kaupunkitaajamassa ja ydinkeskustassa pörräten olen saanut kulutuksen painumaan alle 7. 6.6 näyttää ATK, eli 6.7 olisi todellinen.

Jotain kertoo kaupungin liikennerytmistä viime kesän havainto. Aamun työmatka, pääosin alaspäin pudottaa (koti melko korkealla ja työpaikka järven rannassa). Jos ns. "normaalin aivottomasti" lähti siten, ettei ollut töissä "liian ajoissa", eli liikennevalot ovat käytössä ja kaikki pysähtyy kaikkiin vaikkei liikennettä vielä olekkaan. 7.2l/100km oli järestään joka aamu tällä menetelmällä (nollaan joka aamu B-tripin kulutusnäytön, A-trippi laskee pitkää keskiväliä).
Vartti aikaisemmin, eli osa liikennevaloista pois päältä ja loput pääväylillä liiketunnistimien takana näyttämässä "aina vihreää" pääväylille. Alimmillaan 4.6l/100km oli töihin mennessä ja aika normaalisti tällä tavalla oli 4.9-5.5 lukemat. Okei, 12km työmatkaa yhteen suuntaan, mutta tekee tuo kuukaudessa kuitenkin jo 240km (yhteen suuntaan laskettu). Eli lähtemällä vartti aijemmin kiroten väsymystä, voi säästää kuukaudessa karkeasti noin 4-5l bensaa. Onko se paljon vai vähän... periaatteessa ei vaikuta mihinkään, mutta kuitenkin.

Joka kerta noihin valoihin pysähtyessä miettii, mitenkä monta CO2 tonnia säästäisi tämäkin kaupunki, kun nuo valojen vaihdot oikeasti suunniteltaisi toimimaan aaltona. Nyt ne on ihan päin perseitä.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Aero
Viestit: 294
Liittynyt: 24.02.2016 23:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Polttoaineen Kulutuslukemia.

Viesti Kirjoittaja Aero »

wellu kirjoitti: 02.04.2022 11:46 Ainakin Jyväskylässä liikennevalojen tehtävä on pysäyttää liikenne 200m välein, vihreä aalto on joku haavemaailman vitsi. :lol:
Suomessa liikennevalojen tärkein tehtävä on hidastaa liikennettä. Suuren osan ajasta suuri osa liikennevaloristeyksiä toimisi tehokkaammin ilman valoja ja monessa kohtaa liikenneympyrä tehostaisi myös merkittävästi. Itse olen hahmotellut, että idea tässä on saada ihmiset nyrpistymään kaupunkiautoilulle ja sitä kautta promota kevyitä liikkumisvaihtoehtoja ja joukkoliikennettä.
wellu kirjoitti: 02.04.2022 11:46 Eli lähtemällä vartti aijemmin kiroten väsymystä, voi säästää kuukaudessa karkeasti noin 4-5l bensaa. Onko se paljon vai vähän... periaatteessa ei vaikuta mihinkään, mutta kuitenkin.
Toisaalta, kun siihen aikatauluun tottuu niin niiden viiden bensalitran lisäksi säästää hermoja, kun ei tartte kirota niitä valoja. Itte laskisin sen isoimmaksi plussaksi.
wellu kirjoitti: 02.04.2022 11:46 Joka kerta noihin valoihin pysähtyessä miettii, mitenkä monta CO2 tonnia säästäisi tämäkin kaupunki, kun nuo valojen vaihdot oikeasti suunniteltaisi toimimaan aaltona. Nyt ne on ihan päin perseitä.
...tai olisi edes pois päältä sen osan ajasta, kun risteykset toimisi tehokkaammin ilman.

Monen, monen kaupungin liikennesuunnittelijoiden pitäisi pyörähtää Riihimäellä. Siellä on meinaan säästetty liikennevaloissa, mutta myöskin kärkikolmioissa. Kun iso osa keskustan risteyksistä on tasa-arvoisia, niin liikennevirta pysyy maltillisen vauhtisena, mutta harvoin pysähtelee. Toinen, mitä voisi monella kohtaa soveltaa, olisi rytmittää väistämisvelvollisuus isomman kuorman väylälle sellaisissa kohdin, missä nyt on liikennevalot jotta pienemmältä väylältä pääsee yksittäinen auto silloin tällöin jonon väliin.

Mutta ei, laitetaan vaan niitä liikennevaloja ja mielelään vielä 247 käyttöön. Onhan se niiiin kiva odottaa punaisissa valoissa, kun kukaan ei mene mihinkään.
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.

Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Polttoaineen Kulutuslukemia.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Aero kirjoitti: 02.04.2022 12:25 Toisaalta, kun siihen aikatauluun tottuu niin niiden viiden bensalitran lisäksi säästää hermoja, kun ei tartte kirota niitä valoja. Itte laskisin sen isoimmaksi plussaksi.
Kyllä ja tätä tulikin viime vuoden loppupuoliskolla hyödynnettyä joka päivä. Työkaverit oli hieman ihmeissään, kun ensimmäisten saapuessa työmaalle on itellä jo santsikuppi kädessä (aamu alkaa aina kahvituvasta). :lol:
Ja eipähän tarvinnut kekaroiden väittelyä televisiokanavasta sietää aamuisin edes sitä varttia. :mrgreen:
Aero kirjoitti: 02.04.2022 12:25 Mutta ei, laitetaan vaan niitä liikennevaloja ja mielelään vielä 247 käyttöön. Onhan se niiiin kiva odottaa punaisissa valoissa, kun kukaan ei mene mihinkään.
Tästä tuli mieleeni tarina viime kesältä.

Työpäivän (herätys 5.00, töissä 6.30, töistä 15.00) jälkeen motonetistä kärry perseeseen, apuri matkaan ja 140km kohti pohjoista. Kuorma kyytiin ja reilun 250km seuraavaan kohteeseen.
Siinä kello 00.01 oli kello, kun itse saavuin purkupaikalle ja purkua jatkettiin kello 03.00 asti. 03.10 startti kohti kotia, reipas 200km.
Siinä kun oli tunti ajettu, niin saavuin neljän tien risteykseen "keskellä ei mitään", jossa oli liikennevalot. Punaisenahan ne loisti tietenkin, mutta tunnollisena siihen pysähdyin.

Tässä vaiheessa jo kevyet 23 tuntia valvontaa takana ja "nollat taulussa" meni varmaan minuutin verran, ennenkuin apuri takapenkiltä kysäisi "onkohan nämä nyt ihan tarpeelliset valot?" ja itsekkin havahduin että tosiaan; me ollaan ihan keskellä ei mitään, muuta liikennettä on näkynyt viimeksi kello 11.30 noin 200km eri suunnassa ja seistään punaisissa valoissa?
Ykköstä silmään ja eteenpäin, ei tullut ruumiita. :lol:
Minkä huollan, sen korjaan...
mauricio
Viestit: 667
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Polttoaineen Kulutuslukemia.

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Moottorin ilmansuodattimen vaihdon jälkeen moottori otti herkemmin kierroksia ja kulutus laski jotain välillä 5-10%. Näillä bensan hinnoilla tuokin säästö ihan kiva.

Vanha suodatin voi näyttää hyvältä, mutta katsokaa ihmeessä uutta ja vanhaa vierekkäin päin aurinkoa ja näkyy miten vähän valoa kuultaa vanhasta läpi. :lol:
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Polttoaineen Kulutuslukemia.

Viesti Kirjoittaja wellu »

mauricio kirjoitti: 05.04.2022 10:50Vanha suodatin voi näyttää hyvältä...
Kyllä toi Y10:n suodatin oli aikanaan minusta ihan hyvän näköinen:
Kuva

Jostain syystä kulki "hiukan" nuhaisesti. :lol:
Minkä huollan, sen korjaan...
Vastaa Viestiin