FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
Midi^
GFF
Viestit: 1743
Liittynyt: 17.07.2003 14:30
Paikkakunta: Salo

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Viesti Kirjoittaja Midi^ »

Miksi esim. Stilon jarrujen liukutapeissa on toisessa(ylempi vissiin?) se kumiholkki?
Tipo STW 1.6 Multijet, Tipo 1.4 i.e, Prisma 1.6 i.e, Stilo 1.6 MW, Stilo 1.4 MW.
am
Viestit: 508
Liittynyt: 20.02.2003 15:35

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Viesti Kirjoittaja am »

Just vaihdoin nuo kumit omaan stiloon ja ilman niitä tapit ja samalla koko satulat heiluvat enemmän. Ne pitävät samalla tiettyä jämäkkyyttä liu'ssa, kun muutoin liuku olisi alatapin tyylisesti ehkä liiankin liikkuva. Tämä näin 'näppituntumalta'. En tiedä olisiko boschin insinööreillä ollut jokin muukin idea tuossa.
mauricio
Viestit: 667
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Tuohon sitten sellainen huomio, että nämä todellakin jumittuvat pahasti liiasta rasvasta. Aina pitää puhdistaa koko reikä ja pistää vähän siihen tarkoitettua rasvaa tappiin. Muutoin ei lähde irti kuin kuumentamalla ja sitten pitää uusia se kumiholkit.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Midi^ kirjoitti: 28.08.2022 21:16 Miksi esim. Stilon jarrujen liukutapeissa on toisessa(ylempi vissiin?) se kumiholkki?
Vähentää klappia jarrusatulassa toimien ikäänkuin "kehintänä" kumin tuoden tietynlaista tahmeutta liukutapin toimintaan ja tätä kautta vaikuttaa poljintuntumaan jne...

Jos tapin voitelee vääränlaisella rasvalla, niin ne kumiholkit turpoaa ja alkavat jumimaan liikaa. Tämän vuoksi heitin omastani ne kumit roskiin (olivat aivan jumissa, kumit rullalla kun sai ulos). Sinänsä liika rasva ei niitä jumiin saa, kunhan tapit liukuvat koko liikematkansa.

Ilman niitä kumeja alkaa se alempi tappi kolisemaan herkästi. Omassani pitää ärsyttävää kolkotusta, ellei työnnä sitä alempaa tappia aivan täyteen rasvaa. Aeromotorsilta saisi verrattain edullisesti tapit, mutta unohtui tilata viime kuormaan mukaan.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Midi^
GFF
Viestit: 1743
Liittynyt: 17.07.2003 14:30
Paikkakunta: Salo

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Viesti Kirjoittaja Midi^ »

Jepjep, kiitos vastauksista. Tosiaan turposi yksi kumi vääränlaisen rasvan käytöstä ja väliaikasesti kasasin ilman kumia.

Täytyy vielä sitten kunnolla kiillottaa ne tapit ja rasvata kumisarjan mukana tulevalla rasvalla niin tulee hyvä. :thumb:
Tipo STW 1.6 Multijet, Tipo 1.4 i.e, Prisma 1.6 i.e, Stilo 1.6 MW, Stilo 1.4 MW.
arv
Viestit: 133
Liittynyt: 08.02.2021 22:26
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Viesti Kirjoittaja arv »

Onko kukaan vaihtanut tyhjäkäyntisäädintä 1.2 8v läppärunkoon? Sparetolta saisi uuden ja vanhan saa varmasti irti, mutta miten hyvin uusi laite pysyy läppärungossa kiinni?

Potilas on Punto 2003 ja oireena satunnainen 3000-5000 rpm tyhjäkäynti.
Läppärunko ja tyhjäkäyntisäätimen kanavat on puhdistettu. Kaasuläppä menee kiinni rajoitinta vasten eikä kaasuvaijeri jumita.
Kaasuläpän potentiometrin vaihdoin pari vuotta sitten ja se näyttää järkeviä lukemia MES:llä. Toki auto ei ole silloin käynnissä.
Vaihtoehtoina on evap-venttiili tai jarrutehostin. Tehostin kuitenkin toimii eikä suhise ja tulisiko evap-putkiston kautta niin paljon ilmaa?

https://spareto.fi/t/vehicles/fiat/fiat ... nnin-saato

Kuva
Avatar
Midi^
GFF
Viestit: 1743
Liittynyt: 17.07.2003 14:30
Paikkakunta: Salo

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Viesti Kirjoittaja Midi^ »

Jatketaan Stilon tempauksilla taas. Tuossa vaihtelin lämppärin etuvastuksen (ei varmasti liity tapaukseen mutta mainitaan nyt kuitenkin) sekä oli radio irti (lopulta turhaan) kun rakentelin keskimmäisistä raitisilmasuulakkeista toimivan ja kokonaisen yhdistelmän.

Noh, ajettiin tuohon parin kilsan päähän syömään. Siinä parkkipaikalla muisti et laitetaas taas radio käynnistymään herätevirran mukaan ja siitä syömään. Siitä sitten kaupalle ajamaan ja melkeimpä heti haisto semmosta palaneen käryä ja lopulta heitti pikku savutkin radion yläreunasta. Radion sammuttaminen tuntu auttavan ja käytiin kaupassa ja kotiin. Nyt radion irrotettuani en löytäny mitään liitintä tai johtoa joka olisi ottanut lämpöä, hieman ikävä juttu kun toivoi löytävänsä jonkun syyn savuun. :shock:

Kaikki toimii aivan normaalisti eikä sauhuttele enään. Oma teoria olis nyt että sauhut tuli itse radion sisältä, mutta miksi? CD-soitinta en kokeillut mutta radiopuoli tosiaan toimii normaalisti..
Tipo STW 1.6 Multijet, Tipo 1.4 i.e, Prisma 1.6 i.e, Stilo 1.6 MW, Stilo 1.4 MW.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Olisiko etuvastuksessa ollut jotain varastorasvoja, jotka sitten kuumetessa kärysi ja tuli pihalle?
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Midi^
GFF
Viestit: 1743
Liittynyt: 17.07.2003 14:30
Paikkakunta: Salo

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Viesti Kirjoittaja Midi^ »

Luigi kirjoitti: 02.09.2022 10:20 Olisiko etuvastuksessa ollut jotain varastorasvoja, jotka sitten kuumetessa kärysi ja tuli pihalle?
Joo sieltä suunnalta se varmaan on kuitenkin tullut sitten. Pitää vielä puhaltimen moottori tsekata kans ja huoltaa/uusia jos tarve.
Tipo STW 1.6 Multijet, Tipo 1.4 i.e, Prisma 1.6 i.e, Stilo 1.6 MW, Stilo 1.4 MW.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Kenelläkään jos on menoa 1.2/1.4 stilon alle, tai tekniikka irrallaan, niin minua kiinnostaisi pakoputken etulaipan mitat. Lähinnä reikäväli, omastani saan putken halkaisijan mitattua (omasta puuttuu se laippa).
Minkä huollan, sen korjaan...
arv
Viestit: 133
Liittynyt: 08.02.2021 22:26
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Viesti Kirjoittaja arv »

arv kirjoitti: 29.08.2022 23:37 Onko kukaan vaihtanut tyhjäkäyntisäädintä 1.2 8v läppärunkoon? Sparetolta saisi uuden ja vanhan saa varmasti irti, mutta miten hyvin uusi laite pysyy läppärungossa kiinni?
Potilas on Punto 2003 ja oireena satunnainen 3000-5000 rpm tyhjäkäynti.
Tämä tuli kuntoon laittamalla hiukan ohutta öljyä tyhjäkäyntisäätimeen. Ei ole kuukauteen jumitellut.
Kysymykseen saa silti vastata jos on tietoa.
mauricio
Viestit: 667
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Viesti Kirjoittaja mauricio »

arv kirjoitti: 03.10.2022 15:56
arv kirjoitti: 29.08.2022 23:37 Onko kukaan vaihtanut tyhjäkäyntisäädintä 1.2 8v läppärunkoon? Sparetolta saisi uuden ja vanhan saa varmasti irti, mutta miten hyvin uusi laite pysyy läppärungossa kiinni?
Potilas on Punto 2003 ja oireena satunnainen 3000-5000 rpm tyhjäkäynti.
Tämä tuli kuntoon laittamalla hiukan ohutta öljyä tyhjäkäyntisäätimeen. Ei ole kuukauteen jumitellut.
Kysymykseen saa silti vastata jos on tietoa.
Sama tyhjäkäyntisäädin sopii mm. 1.4 8V GP:n ja Lineaan. Pitää kyllä kysyä, että mistä kohti tuommoisen löytää? Olen luullut, että se tyhjäkäynti tehdään näissä itse kaasuläpän asentoa säätämällä, eikä tällaisia enää sähköisissä kaasuläpissä olisi. :roll: Tietysti minä sen voitelisin varmuuden vuoksi mieluummin kuin uuden ostaisin.
arv
Viestit: 133
Liittynyt: 08.02.2021 22:26
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Viesti Kirjoittaja arv »

mauricio kirjoitti: 03.10.2022 17:26 Sama tyhjäkäyntisäädin sopii mm. 1.4 8V GP:n ja Lineaan. Pitää kyllä kysyä, että mistä kohti tuommoisen löytää? Olen luullut, että se tyhjäkäynti tehdään näissä itse kaasuläpän asentoa säätämällä, eikä tällaisia enää sähköisissä kaasuläpissä olisi. :roll: Tietysti minä sen voitelisin varmuuden vuoksi mieluummin kuin uuden ostaisin.
Punto 1.2 8v kaasuläpän runko ja tyhjäkäyntisäädin tuossa ympyröitynä. Kuva netistä. Lieneekö samanlaisella kiinnityksellä kuin vieressä oleva potentiometri?
Laitoin ohutta öljyä ihan vaan autossa kiinni ollessa tuosta reiästä, mistä ilma normaalisti menee tyhjäkäyntisäätimen säätämänä kaasuläpän ohi.
Kaasuläpän säätöruuvia ei pidä mennä säätämään, sillä säädetään läpän sulkeutumisasento siten, ettei se jumita kiinni ollessaan mutta on silti aivan kiinni.
s-l1600.jpg
s-l1600.jpg (101.28 KiB) Katsottu 325 kertaa
kimble1000
Viestit: 3
Liittynyt: 17.10.2022 13:04

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Viesti Kirjoittaja kimble1000 »

Vanhempien kakkosautona toiminut Stilo 1.4 -04 ei inahdakaan kun laittaa akun kiinni noin kuukauden seisonnan jälkeen. Akkua pidetty irti koska muuten se tyhjenee parissa viikossa. Autoon ei tule edes valoja kun laittaa akun kiinni ja kääntää virta-avainta. Kokeiltiin kahdella akulla kun käytös on samaa kuin ilman akkua. Mistä lähden vikaa hakemaan? Vaikkei autosta käyttöpeliä enää tulisi niin olisi helpompi saada se ajamalla pihasta kun se oli tarkoitus katsastaa ja laittaa myyntiin :lol:
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Viesti Kirjoittaja wellu »

kimble1000 kirjoitti: 17.10.2022 13:09 Vanhempien kakkosautona toiminut Stilo 1.4 -04 ei inahdakaan kun laittaa akun kiinni noin kuukauden seisonnan jälkeen. Akkua pidetty irti koska muuten se tyhjenee parissa viikossa. Autoon ei tule edes valoja kun laittaa akun kiinni ja kääntää virta-avainta. Kokeiltiin kahdella akulla kun käytös on samaa kuin ilman akkua. Mistä lähden vikaa hakemaan? Vaikkei autosta käyttöpeliä enää tulisi niin olisi helpompi saada se ajamalla pihasta kun se oli tarkoitus katsastaa ja laittaa myyntiin :lol:
Ei oikeastaan muuta keksi kuin se sulakerasia akun päällä (tarkistaa sulakkeet ja katselee onko hapettumaa) ja maakaapeli vaihdelaatikolta akun miinusnavalle.
Minkä huollan, sen korjaan...
Vastaa Viestiin