FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
wellu
Viestit: 6145
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Nuo on juur aellaiset, joissa on muovi vaijerin päällä ja nylonputki jonka sisällä ne liikkuu.
Eli silikonirasvaa päihin ja paikoilleen. Taidan laittaa jonkun kumilerpan renkaan kohdalle suojaksi, kohtaan josta kivet on vanhat hakanneet puhki.
Minkä huollan, sen korjaan...
Srj
Viestit: 5
Liittynyt: 19.10.2021 17:08

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Viesti Kirjoittaja Srj »

Linea 1.3 multijetti.

Pakkasella - 25 yli alkaa herjaamaan moottorin vikavaloa ja tänään tehot kadotti samalla. Ilman keulamaskia moottorin lämmöt tipahtaa alas, mutta nyt maskin kanssa ei tuota tehnyt.

Onkohan ideoita mistä ettiä vikaa tai mitä korjausta kaipaa?
Avatar
Marko T
GFF
Viestit: 61
Liittynyt: 04.09.2012 20:48
Paikkakunta: Inkeroinen

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Viesti Kirjoittaja Marko T »

Tuliko tehot takas,ku auto on jonkun aikaa parkissa?
mauricio
Viestit: 667
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Auto on voinut mennä vikatilaan (limp mode), koska huohotusjärjestelmän letku jäätyi. Ehdottomasti noin avoimeen keulaan pitää laittaa maskisuoja pakkasilla. Koskee ihan kaikkia autoja. Tietysti kannattaa aina esilämmittää, kun mahdollista.

Usein dieselit käyvät kylmempänä ja eivät ilman maskisuojaa talvella saavuta käyntilämpötilaa. Maskisuoja taisi kuitenkin korjata vian?
Srj
Viestit: 5
Liittynyt: 19.10.2021 17:08

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Viesti Kirjoittaja Srj »

mauricio kirjoitti: 28.12.2021 22:50 Auto on voinut mennä vikatilaan (limp mode), koska huohotusjärjestelmän letku jäätyi. Ehdottomasti noin avoimeen keulaan pitää laittaa maskisuoja pakkasilla. Koskee ihan kaikkia autoja. Tietysti kannattaa aina esilämmittää, kun mahdollista.

Usein dieselit käyvät kylmempänä ja eivät ilman maskisuojaa talvella saavuta käyntilämpötilaa. Maskisuoja taisi kuitenkin korjata vian?
Onkohan huohotusjärjestelmän letku missä?

Maski tosiaan paikalla ja nesteiden lämpö pysyi normaalissa, mutta samaan vikatilaan meni kuin ennenkin.
Avatar
Marko T
GFF
Viestit: 61
Liittynyt: 04.09.2012 20:48
Paikkakunta: Inkeroinen

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Viesti Kirjoittaja Marko T »

Voisiko polttoaineen suodattimessa oleva vesi aiheuttaa tätä?
Muistelisin,et herjaa silloin kun siellä on tarpeeks vettä.
kitkar745
Viestit: 352
Liittynyt: 20.11.2021 17:48
Paikkakunta: Tampere

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Viesti Kirjoittaja kitkar745 »

Eikö kaikissa multijeteissä ole vettä suodattimessa ilmoitusta. Laita jäänestoa tankkiin. Itellä 2 kpl 2dl pulloa joista kaadan puolet takatessa. Toisessa 2t öljyä ja toisessa jäänestoa.
Fiat stilo multiwagon 1.9 jtd actual120
Avatar
wellu
Viestit: 6145
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Muutama VAGilainen ja pari Volvoa on tullut kovemmilla pakkasilla työnalle, joista on välijäähdytin ollut jäässä.
Oire kaikissa sama, eli moottorilta paljon pyydettäessä vikatilaan.
Minkä huollan, sen korjaan...
mauricio
Viestit: 667
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Viesti Kirjoittaja mauricio »

En ole koskenut 1.3:een mutta Googlen mukaan siellä on tämänkaltainen öljynerotin, josta lähtevät letkut kannattaa tutkia.

https://www.99rpm.com/fiat/oil-separato ... linea.html
Avatar
Aero
Viestit: 294
Liittynyt: 24.02.2016 23:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Viesti Kirjoittaja Aero »

Srj kirjoitti: 28.12.2021 18:43 Pakkasella - 25 yli alkaa herjaamaan moottorin vikavaloa ja tänään tehot kadotti samalla. Ilman keulamaskia moottorin lämmöt tipahtaa alas, mutta nyt maskin kanssa ei tuota tehnyt.
Mitä se muuten hädäkseen kertoo? Jos auto polttaa vikavaloa niin silloinhan se tietää että sillä on ongelma, joten vikakoodi voi vinkata oikeaan suuntaan.
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.

Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
am
Viestit: 508
Liittynyt: 20.02.2003 15:35

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Viesti Kirjoittaja am »

gp 1.3 multijet meni limpmodeen pakkasilla ja tehot hävis. Vikakoodi näytti turbobooster tms. suuntiin, mutta lopulta se tais korjaantua puhdistamalla egr, map ja maf.
kitkar745
Viestit: 352
Liittynyt: 20.11.2021 17:48
Paikkakunta: Tampere

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Viesti Kirjoittaja kitkar745 »

Onko stilo multiwagon 07 mallissa jossain repsikan jalkatilassa tms paikassa sisälämppärin kaapelille valmista reikää?

Vois viralliaemman asennuksen tehdä terminille kun ei tuo ilman sitä lämpiä oikeen hyvin jos yli 2c pakkasta. :mrgreen:
Fiat stilo multiwagon 1.9 jtd actual120
Avatar
wellu
Viestit: 6145
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Viesti Kirjoittaja wellu »

En tiedä miten Dieselissä on tilaa, mutta ainakin 1.4:ssa moinen läpivienti näkyy konehuoneesta, kun katsoo jakopään kohdilta tulipeltiä ja painaa pään ihan alas. Isohko musta pyöreä läpivientikumi.

Tuommoinen:
Kuva

Näkyy siis tuolla ihan perällä. Tuosta menee minulla panssarikaapeli sisälle.
Minkä huollan, sen korjaan...
kitkar745
Viestit: 352
Liittynyt: 20.11.2021 17:48
Paikkakunta: Tampere

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Viesti Kirjoittaja kitkar745 »

Ai että on hyvässä paikkaa. Mullon lohkis koneen keulassa jakopääs joten johtoo saa varata hyttiin reilusti. Haarotin multa löytyy ja loput ostan kirppikseltä kun vaan saan aikaseks.
Fiat stilo multiwagon 1.9 jtd actual120
mauricio
Viestit: 667
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Mikähän mahtas Fire 1.4:ssä (Linea) olla järkevä sytytysennakko? Skanneri näyttää kylmällä koneella "spark adv" -53-56 astetta, eli negatiivinen (eli siis aikaistaa?) ja vaihtelee kolme astetta. Sitten kun alkaa laskea tyhjäkäynti 1000 - kohdalle, se on -49 astetta jne. Liekö tuossa mitään tolkkua? :?:

Eräs somemekaanikko sanoo, että tuon arvon vaihtelusta näkee voiko epäillä kulunutta jakopäähihnaa tai ketjua. Sen pitäisi pysyä melko vakaana tyhjäkäynnillä. :roll: Oispa hieno, jos tuosta arvosta pystys tuommosia päättelemään.
Vastaa Viestiin