FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8813
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Eksu79 kirjoitti: 23.08.2023 19:58 Ritmon mukana tuli toinen 130TC-moottori, joka on kuuleman mukaan remontoitu ja jotkut kireät nokat säädettävillä hihnapyörillä siinä on.
Rakentaja ei enää muistanut nokkien valmistajaa tai specsejä, joten täytyy perehtyä aiheeseen. Puristuksia pitäisi varmasti kasvattaa, jotta nokista saadaan hyöty irti?

TC - virittäminen on varmaankin koluttu aihe, mutta onko teillä antaa vinkkejä hyvästä sivustosta/Juutuub-kanavasta/keskusteluketjusta, jossa aihetta käsitellään?
Kyllä niistä Ritmon vakiopuristuksillakin on hyötyä, mutta riippuu toki nokkien kireydestä että miten paljon optimi puristuksia olisi. Täällä on toki hyviä viritystopiceja TC:hen, ja toki Croftin kirjat on hyvää iltalukemista.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
Luigi
Viestit: 9538
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Ducatossa DPF-ongelmia, ja kaikki mahdollinen tehty? Vaihda sivupeili!
https://www.youtube.com/watch?v=EQq8t6jnvWE
Tuossa mainittu anturi lienee muutaman sentin hintainen NTC- tai PTC-vastus, jonka vaihtaa kolvin kanssa, joten ei välttämättä ole ihan pakko rikkoa lasten säästöpossua.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
wellu
Viestit: 6167
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Kenelläkään keski-suomen alueella tai lähimailla Fiatin 16V FIREen lukitustyökaluja lainata?

Minulla on itse tehtynä nokan lukitustyökalut, mutta ne mäntien tason katsomiseen tarvitut tapit puuttuu, kuten myös vääntörauta hihnapyörille.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
wellu
Viestit: 6167
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Teknistä kysymystä, jos näitä kukaan koskaan lukee.

Fiat Albea eli Fiat Siena, eli Fiat Palio. Mikä vaihteisto noissa on? Eperin mukaan ihan omansa, viis pykälää ja 1.4 8V fire.

Onko Fiatin tapaan kytkinkopan jako kuitenkin sama kuin öbaut kaikissa puntoissa ym ja eroavaisuudet tyyliin välityksissä? Meneekö ristiin vaihtamalla vetarin maljat jne...?
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
75 ELX
Viestit: 431
Liittynyt: 12.05.2004 13:57
Paikkakunta: Vilppula

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Viesti Kirjoittaja 75 ELX »

wellu kirjoitti: 22.10.2023 13:21 Onko Fiatin tapaan kytkinkopan jako kuitenkin sama kuin öbaut kaikissa puntoissa ym ja eroavaisuudet tyyliin välityksissä? Meneekö ristiin vaihtamalla vetarin maljat jne...?
Joo
ePER (YV jos ei toimi)
Myydään Punto 55/60/75 & Bravx 1.2/1.4/1.6/1.8 osia
3x 176
5x 182
2x 192
188
9K9A+1Z5+P12+206
arv
Viestit: 137
Liittynyt: 08.02.2021 22:26
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Viesti Kirjoittaja arv »

wellu kirjoitti: 08.10.2023 19:02 Kenelläkään keski-suomen alueella tai lähimailla Fiatin 16V FIREen lukitustyökaluja lainata?

Minulla on itse tehtynä nokan lukitustyökalut, mutta ne mäntien tason katsomiseen tarvitut tapit puuttuu, kuten myös vääntörauta hihnapyörille.
Onko se sama kuin T-jet? Mulla on semmoinen kun tilasin Abarthiin jo valmiiksi. On myös MultiAir-setti.


Kuva
woimasavu
Viestit: 308
Liittynyt: 08.02.2017 18:16

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Viesti Kirjoittaja woimasavu »

arv kirjoitti: 22.10.2023 14:18
wellu kirjoitti: 08.10.2023 19:02 Kenelläkään keski-suomen alueella tai lähimailla Fiatin 16V FIREen lukitustyökaluja lainata?

Minulla on itse tehtynä nokan lukitustyökalut, mutta ne mäntien tason katsomiseen tarvitut tapit puuttuu, kuten myös vääntörauta hihnapyörille.
Onko se sama kuin T-jet? Mulla on semmoinen kun tilasin Abarthiin jo valmiiksi. On myös MultiAir-setti.


Kuva
Tolla setillä pärjää kaikissa 1.2 1.4 16v moottoreissa ja varauksella vvt 8v moottorit koska tuossa ei ole niihin nokka-akselin ajoituspalaa. Näkyy kuitenki olevan vvt nokkapyörön lukituskynsi jotta saa lopuksi väännettyä keskipultin momenttiin.

Mielestäni hyödyllisin kikkare tuossa on tuo kampiakselin pyörän ajoitus/lukituslevy jolla pärjää 1.2 1.4 16v ja 8v vvt alakerroissa eli kaikissa vanhoista uusiin.
Fiat 500L 1.4 95
Avatar
jmi
Viestit: 81
Liittynyt: 15.02.2004 12:51
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Viesti Kirjoittaja jmi »

Mikäköhän olisi tuollainen vastaava oikea sarja 1.8 16v koneeseen (Barchetta)? Ja mistähän moisen saisi. Nokan lukituspalat jne on, mutta ei tuota nokan ja vauhtipyörän lukitushimmeleitä eikä ykk-tappeja.

- J
jonik
Viestit: 266
Liittynyt: 12.09.2011 22:25
Paikkakunta: Ähtäri/Seinäjoki

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Viesti Kirjoittaja jonik »

jmi kirjoitti: 22.10.2023 23:34 Mikäköhän olisi tuollainen vastaava oikea sarja 1.8 16v koneeseen (Barchetta)? Ja mistähän moisen saisi. Nokan lukituspalat jne on, mutta ei tuota nokan ja vauhtipyörän lukitushimmeleitä eikä ykk-tappeja.

- J
Mulla on koko setti mutta ei oikeasti tartte kuin nokkien lukituspalat ja mittakellon. Tässä video aiheesta, tosin englanniksi kun sitä toivottiin:
https://youtu.be/1PifPhBnVeI
http://www.youtube.com/jonik1" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
jmi
Viestit: 81
Liittynyt: 15.02.2004 12:51
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Viesti Kirjoittaja jmi »

jonik kirjoitti: 23.10.2023 12:44 Mulla on koko setti mutta ei oikeasti tartte kuin nokkien lukituspalat ja mittakellon. Tässä video aiheesta, tosin englanniksi kun sitä toivottiin:
https://youtu.be/1PifPhBnVeI
YKK:n saa melkein tarkemmin vauhtipyörältä kuin männän päältä. Mutta tuo että saisi vauhtipyörän lukittua + työkalu sen nokan rattaan paikalleenpitoon kun sehän pitäisi löysätä.

Tarve tässä käyttää nokat irti, kun epäily että yksi hydraulisista venttiilisäätimistä olisi jumissa.

- J
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8347
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Tai tekee kuin tässä. Puupalaset ja pultti, mitä noita hifistelemään. Jos hihnapyörässä on kevennysreikiä niin siitä saa oikealla työkalulla hyvin kiinni.

Kuva
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
januskixx
Viestit: 225
Liittynyt: 10.11.2006 21:43
Paikkakunta: Espoo

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Viesti Kirjoittaja januskixx »

Helou! Tarviin apua varaosanumeron tai itse osan löytämiseen. Case on 2009 Doblo paku ja ongelmana väljistynyt kytkinpolkimen nivel, johon päästlinterin ruoto tulee kiinni. Polkimessa 5cm vapaaliikettä ennen kuin ottaa, jonka takia kykä vapautuu vasta aivan lattiassa. Ei kovin hyvä. Just maksoin reilun tonnin uuden kytkimen vaihdosta ja edelleenkin yhtä paska, jolloin sitten juutuubissa löysin kyseisen ongelman. Tarjitsen siis varaosanumeron näille tai vinkkiä mistä tilata.

Kuvan osat 4 ja 5. 5 löytyy aliexpressistä, mutta ei tuota nelosta.

Kuva
A Bart
Viestit: 905
Liittynyt: 17.12.2006 15:45
Paikkakunta: Pori

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Viesti Kirjoittaja A Bart »

46554488 ?
Ei ollut valistusnumeroa, noita kun on aika monta eri versiota.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8347
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Miten tuo kuvassa näkyvä osa kiinnikkeineen näyttäisi ennemmin kytkinpolkimen asentotietoanturilta? Kun nettihaulla doblon kytkinsylintereitä tulee ihan normaalin näköisiä sylkkyjä jotka tulee läpitapilla kiinni polkimeen. Onko sitä pääsylinteriä vaihdettu, siitä aloittaisin.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
januskixx
Viestit: 225
Liittynyt: 10.11.2006 21:43
Paikkakunta: Espoo

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Viesti Kirjoittaja januskixx »

Päästlkkä on vaihdettu alle 2 vuotta sitten kun vanha luovutti. Tän mallinen osa, eli ei oo tappia läpi Kuva
Vastaa Viestiin