Vai ribe?
FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.
En tiennyt, että on olemassa toinenkin versio Torx päistä. Eihän se ammattilaiselle mitään ole tämmöset jutut, mutta harrastelija on ihan hukassa.
Miksi ihmeessä esim iso hex kuusiokolo ei olisi tuohon sopinut. Ei taatusti pyöristy. Eipä kauheasti ole Fiat ajatellut, että tuo tulppa kuitenkin avataan usein, jos hihna vaihdetaan oikeaoppisesti.
Miksi ihmeessä esim iso hex kuusiokolo ei olisi tuohon sopinut. Ei taatusti pyöristy. Eipä kauheasti ole Fiat ajatellut, että tuo tulppa kuitenkin avataan usein, jos hihna vaihdetaan oikeaoppisesti.
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.
Mjoo, joskus aikanaan 90-luvulla autovalmistajat alkoivat viljelemään milloin minnekkin "omia" versioitaan milloin torxeista, milloin kuusiokoloista ym jne (volkkari taisi aloittaa jo kasarilla). Fiatissa on ollut RIBE-pultteja ainakin FIRE-pohjaisissa moottoreissa esim. kansipulteissa (siksi epäilin RIBE:ksi). RIBE muistuttaa torxia, mutta hampaat on kulmikkaat ja profiililtaan hieman tähtimäisempi avain muutenkin.mauricio kirjoitti: ↑12.08.2023 11:45 En tiennyt, että on olemassa toinenkin versio Torx päistä. Eihän se ammattilaiselle mitään ole tämmöset jutut, mutta harrastelija on ihan hukassa.
Miksi ihmeessä esim iso hex kuusiokolo ei olisi tuohon sopinut. Ei taatusti pyöristy. Eipä kauheasti ole Fiat ajatellut, että tuo tulppa kuitenkin avataan usein, jos hihna vaihdetaan oikeaoppisesti.
Joskus oli biltemassa RIBE sarja 58 euroa, mikä oli halpa kun IKH:t ym. myi yksittäisiä hylsyjä kolmella kympillä.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.
Kiitokset hyvistä vinkeistä kummallekin. Torxien päät eivät ole tasaisia, jotta saisi hyvän otteen. Voi tuo olla ribe myös.
Pitää varmaan AliExpressistä tilata kokeeksi jotain sekunda kärkiä.
Pitää varmaan AliExpressistä tilata kokeeksi jotain sekunda kärkiä.
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.
Mielestäni tuo ei ole Ribe, koska ribe on täysin kulmikas. Siksi heitin arvausta torx-plussan suuntaan jossa sakarat on tuollaiset vähän pyöreät kun perus torxissa ne on tähtimäiset. En tosin itse ole missään tuohon plus-versioon törmännyt enkä edes tiedä onko siitä noin isoa. T55:lla noi näkyy ulkomaan foorumilla noita availleen, painepyssyversiolla että kestää. Ei ne sielläkään näytä tietävän mikä kanta tuo oikeasti on.
Minulla on kyllä ribe-setti josta voin paremmalla aikaa vertailla T55:seen että miten koot osuu.
Minulla on kyllä ribe-setti josta voin paremmalla aikaa vertailla T55:seen että miten koot osuu.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.
Muistaakseni itse kyllä tuon avasin aikanaan torx hylsyllä, en muista vaan mikä koko oli
Fiat 500L 1.4 95
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.
Taulukon mukaan torx t60 vaikuttaa olevan kulmasta kulmaan n. 2mm isompi kuin t55. Saattaa kuitenkin olla sopiva.
Kun tuota vuosi sitten rassasin, olin hölmö että en etukäteen varmistanut sopivuutta ja kyllästyin työkalujen haalimiseen. Nettiohjeisiin ei oikein voi luottaa. Opettavainen kokemus kuitenkin. Tulppa näytti aivan koskemattomalta, että ei siihen varmaan ole kukaan koskenutkaan.
Mutta se voi kuitenkin olla torx plus 6.
Kun tuota vuosi sitten rassasin, olin hölmö että en etukäteen varmistanut sopivuutta ja kyllästyin työkalujen haalimiseen. Nettiohjeisiin ei oikein voi luottaa. Opettavainen kokemus kuitenkin. Tulppa näytti aivan koskemattomalta, että ei siihen varmaan ole kukaan koskenutkaan.
Mutta se voi kuitenkin olla torx plus 6.
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.
Löytyisiköhän sille tulpalle/pultille varaosanumero ja sitten hakemalla varaosaa saisiko selville, mikä avain siihen sopii?
Mulla ei taaskaan eper toimi
Mulla ei taaskaan eper toimi
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.
Toisella kertaa hakohihnan vaihdossa en enään edes löysännyt nokkapyörää kun tuntui tarpeettomalta ja hyvin taas toimi.mauricio kirjoitti: ↑13.08.2023 11:32 Taulukon mukaan torx t60 vaikuttaa olevan kulmasta kulmaan n. 2mm isompi kuin t55. Saattaa kuitenkin olla sopiva.
Kun tuota vuosi sitten rassasin, olin hölmö että en etukäteen varmistanut sopivuutta ja kyllästyin työkalujen haalimiseen. Nettiohjeisiin ei oikein voi luottaa. Opettavainen kokemus kuitenkin. Tulppa näytti aivan koskemattomalta, että ei siihen varmaan ole kukaan koskenutkaan.
Mutta se voi kuitenkin olla torx plus 6.
Fiat 500L 1.4 95
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.
Midi^ kirjoitti: ↑21.10.2022 10:56 Tuossa pohdin Tipon, tämän vanhemman, siirtämistä talveksi noin 50km päähän kun alkaa piha olemaan täynnä näitä Italian ihmeitä. Siinähän kaikki pelaa hienosti vaikka on jo seissyt 6 vuotta. Mutta huomasin että bensaletkut on menneet haperoksi moottoritilasta. Nämä on ilmeisesti prässätyillä liittimillä bensaputkissa ja periaatteessa pitäis siis uusia koko linjasto.. klemmarilla se letku silti tulee tohon ruiskulle (tämä 1-piste) niin voisi varmaan uusia vain letkutkin kun keksisi miten ne saa liitettyä tohon bensaputken päähän?
Sain vihdoin aikaiseksi tätäkin askarrella. Kävin teettämässä uudet letkut saman tyyppisillä päillä kuin alkuperäisissä. Koitin bensaputkea lämmittää kuumailmapuhaltimella jos siihen saisi hieman eloa kun on niin perkaleen tiukka saada nuo uudet päät sisään. Ei pahemin auttanut lämmittäminen, mitenhän hitossa nuo saisi tuonne muoviseen bensaputkeen tungettua?
Tipo STW 1.6 Multijet, Tipo 1.4 i.e, Prisma 1.6 i.e, Stilo 1.6 MW, Stilo 1.4 MW.
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.
Nylonputki varmaan siellä letkun sisällä. Letkun pää kiehuvaan veteen, ja sen jälkeen tunkemista, tuskailua ja kiroilua, niin kyllä se menee.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.
Ei tuo kyllä onnistu millään. Taidan hakea perus bensaletkua ja vetää tuplaklemmareilla päälle. Ehkä saisi tehtyä pienen olakkeen putken päähän.
Tipo STW 1.6 Multijet, Tipo 1.4 i.e, Prisma 1.6 i.e, Stilo 1.6 MW, Stilo 1.4 MW.
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.
Ritmon mukana tuli toinen 130TC-moottori, joka on kuuleman mukaan remontoitu ja jotkut kireät nokat säädettävillä hihnapyörillä siinä on.
Rakentaja ei enää muistanut nokkien valmistajaa tai specsejä, joten täytyy perehtyä aiheeseen. Puristuksia pitäisi varmasti kasvattaa, jotta nokista saadaan hyöty irti?
TC - virittäminen on varmaankin koluttu aihe, mutta onko teillä antaa vinkkejä hyvästä sivustosta/Juutuub-kanavasta/keskusteluketjusta, jossa aihetta käsitellään?
Rakentaja ei enää muistanut nokkien valmistajaa tai specsejä, joten täytyy perehtyä aiheeseen. Puristuksia pitäisi varmasti kasvattaa, jotta nokista saadaan hyöty irti?
TC - virittäminen on varmaankin koluttu aihe, mutta onko teillä antaa vinkkejä hyvästä sivustosta/Juutuub-kanavasta/keskusteluketjusta, jossa aihetta käsitellään?
Fiat Ritmo Abarth 130TC -87
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.
Noh sain bensaletkut uusittua ja käyttelin pitkästä aikaa koneen lämpöseks. Sitten kokeilin vähän jarruja ja poksahti jarruputki oikeelta edestä. Olis meininki siirtää tämä äidin luo säilytykseen, mutta ei tätä kyl ajamalla uskalla siirtää 50km matkaa. Katotaan jos sais järkättyä trailerikyydin sitten kuitenkin.
Tipo STW 1.6 Multijet, Tipo 1.4 i.e, Prisma 1.6 i.e, Stilo 1.6 MW, Stilo 1.4 MW.