FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Jos ei ulospäin näy vuotoja, niin joko systeemissä ei ole väriainetta, tai sitten vuoto on haihdutinkennossa.

Jos täyttöventtiilin sielu vuotaa, se ei näy vuototestissä ollenkaan (tietenkään, kun testilaitteet on siinä kiinni), ja liukuhihnahuollot ei osaa moista tilannetta edes arvata.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Viesti Kirjoittaja wellu »

mauricio kirjoitti: 17.07.2021 21:27 Siis täyttöhuolto noin paljon ja vanhaan autoon, johon normihinta on 79€ ja joskus saa edullisemmin!?

Tuohon hintaan sille on pitänyt tehdä jotain muutakin. Jos ei ole säännöllisesti huollettu, on kompressori todennäköisesti myös entinen. Onpa outoa, kyllähän ilmastointikorjaamot nämä kuntoon saa, mutta sillä on sitten hintalappu. Tietenkään itse näille ei voi tehdä mitään.

Mulla olivat täytössä sen hanan kanssa tunaroineet ja oli vähän siitä päässyt vuotamaan , mutta saivat sen loppumaan.
Siis tässähän ollaan vain myyjän kertomusten ja löytyneiden kuittien varassa. Yhdessä kuitissa oli laskutettu vianetsintää pari tuntia, mutta vuotokohtaa ei ollut löytynyt tai selvinnyt, en minä tiiä.

Järjestelmä on kuitenkin tyhjä, venttiileistä ei tule mitään. Tämän takia en uskaltanut kokeilla myöskään pakkokytkeä kompuraa, ettei ota itseensä.

Mitään vuotomerkkejä ei näy edes kojelaudan suuttimissa. Eihän sitä tosin näy, jos ei UV:ta ole öljyn seassa.

Edit.
Kävin nyt pimeällä vielä tutkimassa UV valolla ja tehokkaalla taskulampulla. Ei mitään merkkiä mistään vuodoista missään. Edes venttiilit ja niiden korkit eivät hehkuneet uuveella.
Oman autoni korkit loistivat kirkkaina kun tarkistin (täytetty 2kk sitten).
Jotain pientä hehkua oli kojelaudan suuttimissa, mutta omassani sitä hehkua on enemmän eikä minulla järjestelmä tyhjene (jotkut ihovoiteet ja jotkin pölyt hehkuu uuveella hyvin).
Minkä huollan, sen korjaan...
Neverth
Viestit: 353
Liittynyt: 03.11.2012 14:45

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Viesti Kirjoittaja Neverth »

Mitä viimeksi etsin vuotoa mareasta niin vein paikalliselle ja pistettiin typpipullo kiinni ja lähdettiin kuuntelemaan. Parikymppiä kun itse teki tuota, letkun ja putken välinen liitos hapettunut. Mareassa kaikki putket ja kennojen liitokset helposti näkyvillä kun ottaa akkutelineen irti, stilosta en tiedä.
Rantsu
Viestit: 10
Liittynyt: 28.09.2021 15:26

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Viesti Kirjoittaja Rantsu »

Moro,
näin uutena Barchettan (vm. 2000) omistajana kysyisin neuvoa ajovalojen polttimoiden vaihdosta. Käteni ei todellakaan mahdu sokkona vaihtamaan polttimoita. Onko vaihtoehtona vain umpion irrottaminen? Monellako ruuvilla umpio on kiinnitetty? Onko netissä myytävässä korjausoppaassa kuvat ko. ruuveista ja yms. vai voisiko joku ystävällisesti näin sanallisesti opastaa hommassa.
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3364
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Tässä irroitetaan ajovalo:
https://www.youtube.com/watch?v=5D8Foot2Otg
Pyöräkotelon kautta päässee polttimon vaihtamaan.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Rantsu
Viestit: 10
Liittynyt: 28.09.2021 15:26

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Viesti Kirjoittaja Rantsu »

Ok, kiitti. Ei kaikista helpoin automerkki, näköjään.
Srj
Viestit: 5
Liittynyt: 19.10.2021 17:08

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Viesti Kirjoittaja Srj »

Fiat linea 1.3 multijet.
Letkulämmitin tulossa säteilylämmittimen tilalle niin onkohan kellään tietoa millä halkasijalla putket on?

Toisena. Auto välillä sammunut täydestä laukasta eikä kelillä tai millään muullakaan muuttujalla ole vaikutusta asiaan. Kerran jääny täysin tien päälle ja kerran pintakaasulla pysty ajamaan. Vikakoodin antaa polttoaineen paineesta.
mauricio
Viestit: 667
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Todennäköisesti syy voi olla polttoaineen suodattimessa - kai siis tässäkin dieselissä sellainen on. Toinen arvaus , polttoainepumppu.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Lineasta ei kokemusta ole, mutta melko usein on "vääränmerkkisissä" (volvo) tullut vastaan virheellisiä arvoja ajoittain heittävä railpaine-anturi.
Minkä huollan, sen korjaan...
Srj
Viestit: 5
Liittynyt: 19.10.2021 17:08

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Viesti Kirjoittaja Srj »

Joo pitää toivoa että jollain anturin vaihdolla korjaantuu. Suodattimet ja siirtopumppu vaihdettu. Välillä useampi kuukausi ettei temppuile ja välillä pari kertaa viikossa. On sen kanssa jo pari vuotta menty.
mauricio
Viestit: 667
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Tämä menee kategoriaan huumorijutut. Renkaanvaihto yleensä onnistuu ongelmitta, mutta tällä kertaa mikään ei oikein ottanut onnistuakseen. Hölmönä olin käyttänyt tavallista hylsyä vääntövarren kanssa ja parin vuoden päästä se hylsyhän meni aivan pyöreäksi. Kipinkapin tuli lähtö autotarvikeliikkeeseen ja ostinkin kalliin pyöränvaihtoon tarkoitetun hylsyn. Kaikki hyvin tähänkin mennessä, kunnes kaksi pulttia sain auki. Voi taivas enpä ollut uskoa silmiäni: Vääntövarren nivel vääntyi. (kuva) Ja tämä ajelutti kylälle toisenkin kerran hakemaan niveltämättömän vääntövarren. :lol:

Kuva

Huonolaatuisia nuo nivelletyt varret vai olisiko itseasiassa miehessä liikaa vääntömomenttia. Varsi kuitenkin toimi vuosia ja on sillä kovaakin vääntöä saanut tehdä. :lol: Kunnes sitten kävi niinkuin kävi.

Yksinkertaisetkin asiat voivat joskus kyllä ottaa aikansa. Ymmärrän nyt heitä, jotka käyttävät rengasliikkeen palveluita renkaanvaihtoon. :lol:
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Olisiko tietoa minkämerkkisiä nuo rikki menneet työkalut on, että osaa välttää?

Juuri tänään oli toisella palstalla keskustelua, että onko pulttipyssyt oikeasti hellävaraisempia hylsyille kuin vääntövarret. Itsellä kanssa pari kiinalaista hylsyä hajonnut vuosikymmenien varrella, jatkovarren kanssa touhutessa. Mutta pulttipyssyn kanssa ei ole mennyt yhtään, vaikka joskus (lue: usein) käytänkin siinä ihan tavallisia hylsyjä kun en jaksa muita hakea.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
mauricio
Viestit: 667
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Vääntövarsi oli Topex ja hylsy- ja räikkäsarja oli HalpaHallin Heidmann.

Eivät mitään ammattilaisen työkaluja. Vuosia sillä vääntövarrella vähäisiä juttuja sai tehtyä, mutta ei ilmeisesti nivelletyt kestä tällaista.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Kannattaakos nuita nykyvaijereita enääb öljytä, vai ottaako nylonkuori jotenkin itseensä?

Stiloon tiedossa käsijarruvaijereiden vaihto. Uudet on jo, mutta rasvaamista mietin.
Minkä huollan, sen korjaan...
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Mä tyytyisin silikoniin. Toki noita vaijereita on erilaisia, osassa ohut muovi valettu vaijeriin, joissain paksumpikin muoviputki siinä päällä. Ainakaan jälkimmäisiin en laittaisi vaseliinia.

Alfan vaijeritesti on edelleen käynnissä. Niissä vaijereissa ohut muovipinnoite ja laitoin spray avahammaspyörärasvaa jonka heiluttelin läpi asti. Olisiko 7 vuotta sitten, yhä toimii. Silloin ei edes ollut crc silikonirasvaa tuubissa tarjolla, nyt tööttäisin sitä eritoten suojakumeihin mutta koittaisin saada myös vaijerin sisään. Ehkä spray silikonin avustamana.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Vastaa Viestiin