8V TC-moottorin nokkien ajoitusmerkit ?
8V TC-moottorin nokkien ajoitusmerkit ?
Vaihdoin Prismaani alkuperäiset nokka-akselit ja nokka-akselien kotelot. Nyt ongelma on Heikan säädettävien nokkapyörien kanssa, kun niissä ei käyttökelpoisia ajoitusmerkkejä ole, enkä löytänyt varaosalaatikosta kuin toisen alkuperäisen nokkapyörän, josta voisi laskea merkin sijainnin, tosin nyt en tiedä edes kumman nokka-akselin hihnapyörä tuo alkuperäinen on, joten olisiko joku moiset nokkapyörät omaava viitseliäs ja ottaisi niistä selkeän kuvan joista voisin sitten laskea merkkien sijainnit säädettäviin nokkapyöriin ?
Moottori on siis Prisman 1.6i.e. Kiitos.
Moottori on siis Prisman 1.6i.e. Kiitos.
Astra 2.0 Sport -99
Re: 8V TC-moottorin nokkien ajoitusmerkit ?
1 ja 4 mäntä ykk ja sitte paat 1 tai 4 pytyn venttiilit molemmat yhtäpaljon auki (ooverlappiiin) öö paut 1mm niin on aika liki.
Tuosta voi sitte perstuntumalla hakee parhaat ajoitukset tai dynossa.
Tuosta voi sitte perstuntumalla hakee parhaat ajoitukset tai dynossa.
Re: 8V TC-moottorin nokkien ajoitusmerkit ?
muistaakseni alkuperäiset nokkapyörät on molemmissa samat.
ainaki pysty tc-koneissa
ainaki pysty tc-koneissa
Fiat X1/9 -81
Fiat X1/9 -80
Fiat Ducato Adriatik 2,8 -05
Volvo S60 2,4D -02
ex Fiat 131 abarth replika
ex Fiat Dethleffs 2,5 TDI -97
ex Arctic Cat ZR 500 -98
ex Fiat 600 SL-74
ex Fiat 850 Special -69
ex Volvo S80-00
ex Peugeot 205 T16 RWD
ex Fiat 850-75
Fiat X1/9 -80
Fiat Ducato Adriatik 2,8 -05
Volvo S60 2,4D -02
ex Fiat 131 abarth replika
ex Fiat Dethleffs 2,5 TDI -97
ex Arctic Cat ZR 500 -98
ex Fiat 600 SL-74
ex Fiat 850 Special -69
ex Volvo S80-00
ex Peugeot 205 T16 RWD
ex Fiat 850-75
Re: 8V TC-moottorin nokkien ajoitusmerkit ?
Mä taas väittäisin, että nimenomaan ei ole. Nokan nystyrä on eri kohdassa kuin ajoitusmerkki joten pyörät ovat ikäänkuin peilikuvat ja apuakselin pyörä on jompikumpi nokkapyöristä. Nystyrän ja ajoitusmerkin ero ei ole iso mutta on se jokunen hammas. Ja noissa nokkapyörissäkin on hiukan eroja, eli onko jotain ajoituksen hienosäätöä sitten noilla tehty eri malleihin tai sitten tekevät niitä huonosti. Mutta eri pyörillä saa ajoitusta muutettua liki hampaan verran.
Olisin ulkomuistista sanonut, että nystyrä on lähempänä akselin pystylinjaa kuin ajoitusmerkki, mutta muisti voi aina pettää.
Voin koittaa kattoo tarkempaa tietoa ehkä illalla jos muistan..
Olisin ulkomuistista sanonut, että nystyrä on lähempänä akselin pystylinjaa kuin ajoitusmerkki, mutta muisti voi aina pettää.
Voin koittaa kattoo tarkempaa tietoa ehkä illalla jos muistan..
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: 8V TC-moottorin nokkien ajoitusmerkit ?
oikeassa olet Sämpy kävin just tarkistan pysty tc:n pyörät ne ovat kuin peilikuvat toisistaan.
mun pyörissä olevat ajoitus reiät oli erin kokoiset pakopuolella oli isompi reikä.
mun pyörissä olevat ajoitus reiät oli erin kokoiset pakopuolella oli isompi reikä.
Fiat X1/9 -81
Fiat X1/9 -80
Fiat Ducato Adriatik 2,8 -05
Volvo S60 2,4D -02
ex Fiat 131 abarth replika
ex Fiat Dethleffs 2,5 TDI -97
ex Arctic Cat ZR 500 -98
ex Fiat 600 SL-74
ex Fiat 850 Special -69
ex Volvo S80-00
ex Peugeot 205 T16 RWD
ex Fiat 850-75
Fiat X1/9 -80
Fiat Ducato Adriatik 2,8 -05
Volvo S60 2,4D -02
ex Fiat 131 abarth replika
ex Fiat Dethleffs 2,5 TDI -97
ex Arctic Cat ZR 500 -98
ex Fiat 600 SL-74
ex Fiat 850 Special -69
ex Volvo S80-00
ex Peugeot 205 T16 RWD
ex Fiat 850-75
Re: 8V TC-moottorin nokkien ajoitusmerkit ?
Auttaiskohan tuo Autodatan kuva?
Projektit:
-88 Uno 1.3 T.i.e -> 1.4 T.i.e
-82 Lada 1200 (VAZ-2101) "Nappisilmä"
-88 Lada 1200L (VAZ-21013) "Nappis"
-88 Uno 1.3 T.i.e -> 1.4 T.i.e
-82 Lada 1200 (VAZ-2101) "Nappisilmä"
-88 Lada 1200L (VAZ-21013) "Nappis"
Re: 8V TC-moottorin nokkien ajoitusmerkit ?
niin voihan sitä kirjotella vaikka säästä tai metsästyksestä.
Eikö tässä kuitenkin ollut kysymys vino tc:n vakio nokka-akselien ajoituksesta?
Tuo milli poverlappia on ehkä vähän liikaa oiskos 0.8 oikea, mut niin kuin kirjoitin ntuolla pääsee alkuun ja saa koneen käymään ilman vinoja venttiilejä.
Jaa mut tässä 1.6 onkin kireemmät nenut et olisko 1.5mm auki tdc no mut melkeen sama toimii tolla 1mm ajoituksellakin.
Eikö tässä kuitenkin ollut kysymys vino tc:n vakio nokka-akselien ajoituksesta?
Tuo milli poverlappia on ehkä vähän liikaa oiskos 0.8 oikea, mut niin kuin kirjoitin ntuolla pääsee alkuun ja saa koneen käymään ilman vinoja venttiilejä.
Jaa mut tässä 1.6 onkin kireemmät nenut et olisko 1.5mm auki tdc no mut melkeen sama toimii tolla 1mm ajoituksellakin.
Re: 8V TC-moottorin nokkien ajoitusmerkit ?
Hämmennetään nyt vielä senverran, että jos Prisman nokkapyörät on samat kuin muissakin vinokoneisissa 8V Lancioissa, niin alkuperäisten pyörien valmistenumerot kertovat seuraavaa:
7604561 = Imu
7604560 = Pako
Ainakin Themassa ja Deltassa nuo löytyvät siis meistattuina nokkapyörien julkisivusta.
7604561 = Imu
7604560 = Pako
Ainakin Themassa ja Deltassa nuo löytyvät siis meistattuina nokkapyörien julkisivusta.
Lancia Delta Integrale -88
Lancia Delta Integrale-89 r.SS
Lancia Delta Hf 4Wd -87 (tulevaisuuden projekti)
http://www.lanciadeltateam.fi
http://deltateam.kuvat.fi/
Lancia Delta Integrale-89 r.SS
Lancia Delta Hf 4Wd -87 (tulevaisuuden projekti)
http://www.lanciadeltateam.fi
http://deltateam.kuvat.fi/
Re: 8V TC-moottorin nokkien ajoitusmerkit ?
Tänks kaikille, huomenna kellon kanssa mittailemaan. Ja wesulius, ne kireemmät nenuthan on sulla nykyään, vai meinasitko vrt. 2.0 moottoriin ? Tässä ei tuota autodatan kuvassa näkyvää apuakselia ole lainkaan, nokkien merkit löytyvät kylläkin samasta paikasta kuin kuvassa. Onkos venavälysten säätöön kalua vai tarviiko akseli ottaa sivuun ?
Astra 2.0 Sport -99
Re: 8V TC-moottorin nokkien ajoitusmerkit ?
venavälyksen säätöön on kalu , mutta saa säädettyä myös kahden noin 10mm ruuvitaltan ja nokkapihtien avulla , toki myös välysmitta tarvitaan.
Meinasin , että 1.6 i.e. prismassa on kireemmät akselit kuin esim cromassa 2.0 i.e. tai 100s prismassa.
Noi viri nenut taitaa olla jotain 3mm luokkaa samassa asennossa.
Meinasin , että 1.6 i.e. prismassa on kireemmät akselit kuin esim cromassa 2.0 i.e. tai 100s prismassa.
Noi viri nenut taitaa olla jotain 3mm luokkaa samassa asennossa.
Re: 8V TC-moottorin nokkien ajoitusmerkit ?
Ihan ohjekirjasta katsottuna, Prisma 1.6 i.e.n kohdalta. imu avautuu 10 ast.enn. sulkeutuu 49ast.jälk. pako avautuu 53ast.enn. sulkeutuu 6ast.jälk.
Nämä siis 0.8 välyksellä mitattuna, oikeilla välyksillä luvut hiukan kasvaa.
Regatan 1.6lle annettiin kutakuinkin samat arvot.
En löytänyt tietoa montako hammasta tai astetta on nokan nypykästä ajoitusmerkkiin, vinokoneessa. Tehtaan manuaalissakaan ei kerrota kumpiinpäin nokkapyörät asennetaan.
Enkä epäile yhtään etteikö wesun ohjeella menisi liki näitä arvoja. Periaatteessa imulle hiukan enempi aukioloo DTC kuin pako.
Nämä siis 0.8 välyksellä mitattuna, oikeilla välyksillä luvut hiukan kasvaa.
Regatan 1.6lle annettiin kutakuinkin samat arvot.
En löytänyt tietoa montako hammasta tai astetta on nokan nypykästä ajoitusmerkkiin, vinokoneessa. Tehtaan manuaalissakaan ei kerrota kumpiinpäin nokkapyörät asennetaan.
Enkä epäile yhtään etteikö wesun ohjeella menisi liki näitä arvoja. Periaatteessa imulle hiukan enempi aukioloo DTC kuin pako.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: 8V TC-moottorin nokkien ajoitusmerkit ?
No juu silloin tuosta tulee voimakas 3-4 trpm jos taas haluaa enempi ylös niin imu nollaan ja pakoa 3mm auki ykk, no naitä voi sitten testailla kun saa pelin tulille.Sämpy kirjoitti:Ihan ohjekirjasta katsottuna, Prisma 1.6 i.e.n kohdalta. imu avautuu 10 ast.enn. sulkeutuu 49ast.jälk. pako avautuu 53ast.enn. sulkeutuu 6ast.jälk.
Nämä siis 0.8 välyksellä mitattuna, oikeilla välyksillä luvut hiukan kasvaa.
Regatan 1.6lle annettiin kutakuinkin samat arvot.
En löytänyt tietoa montako hammasta tai astetta on nokan nypykästä ajoitusmerkkiin, vinokoneessa. Tehtaan manuaalissakaan ei kerrota kumpiinpäin nokkapyörät asennetaan.
Enkä epäile yhtään etteikö wesun ohjeella menisi liki näitä arvoja. Periaatteessa imulle hiukan enempi aukioloo DTC kuin pako.
Kannattaa vaan aina varmistaa ettei venttiilit kohtaa keskenään tai mäntään.
Edit .
Venttiilivälykset kannattaa sit laittaa just niihin tehtaan arvoihin , jes meet pienentää niin nokat kuluu ja jos suurentaa ni seetit ja hirvee raksutus.
Virinokille yleensä annetaan pienemmät välykset.
Re: 8V TC-moottorin nokkien ajoitusmerkit ?
Itsekkin aina vähintään tarkastanut venttiililtä jos yhtään ollut merkeissä epäselvää. Hampaan heiton näkee jo helposti tuosta eikä ainakaan romua tule. Hifistelee sitten tarkemmin jos tahtoo ja tietää.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
Re: 8V TC-moottorin nokkien ajoitusmerkit ?
Virinokat tulikin ajoitettua kellon kanssa kun siihen oli sillon aukiolot tiedossa, toki hieman siitä vielä entraamalla käytös parani muttei niin paljoa kuin siltä kokoonpanolta odotin. Siksi vaihdoin vakionokat. Venttiilivälykset ovat nyt pako 0.60 ja imu 0,50 eli kympin pielessä ohjearvoista, joita pidän aika suurina ? Alfan V6 12v koneessa muistan säätäneeni pakoventtiilit ohjearvoihin ja raksutus oli kamala, pienensin välystä kympin ja johan käyntiääni hiljeni. Täytyy huomenna mittailla ja tilata paloja sitten tarpeiden mukaan.
Vanhoilla nokka-akseleilla "voima" tuli vasta 4,5krpm jälkeen, nyt haen mielelläni alempaa tulevaa vääntöä. Täytyy käydä Harisen penkissä sitten kun saa auton muuten toimimaan.
Vanhoilla nokka-akseleilla "voima" tuli vasta 4,5krpm jälkeen, nyt haen mielelläni alempaa tulevaa vääntöä. Täytyy käydä Harisen penkissä sitten kun saa auton muuten toimimaan.
Astra 2.0 Sport -99
Re: 8V TC-moottorin nokkien ajoitusmerkit ?
Heitetään nyt vielä tähän keskusteluun, että toisinaan nokkapyörissä on merkitty imu: A (aspirazione) ja pako: S (scarico).
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -