Vikakoodien lukeminen

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
Aero
Viestit: 294
Liittynyt: 24.02.2016 23:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Vikakoodien lukeminen

Viesti Kirjoittaja Aero »

Minä oon tähdännyt sellasiin, joissa ELM327-versioksi väitetään jotain realistista ja joista erikseen mainitaan toimivuus MultiEcuScanin ja italialaisten autojen välissä. Tähän asti on noilla ehdoilla osunut aina nappiin.
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.

Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Vikakoodien lukeminen

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Vuosikausia sitten ostin Wifi-pohjaisen ELMin Ebaysta. Päälle päin samannäköisiä palikoita myydään eri ominaisuuksilla (bt, usb...) vaikka kuinka paljon. Tämä oma sattui nyt olemaan toimiva. Ne ei toimivat on käsittääkseni piratoitua softaa jostain varhaisesta ELMin versiosta, johon sitten kukin piraatti on lätkäissyt niin ison päästänsä revityn versionumeron kuin on kehdannut. Siihen päälle sitten nuo terminoimattomat, niin onhan tuossa suota.

Uudemmat ELM-koodit oli kait suojattu paremmin ja niiden kopiointi vaikeampaa, niin niitä ei niin paljon ole luvattomina kopioina tarjolla.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Vikakoodien lukeminen

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Piti tsekata mitäs Multiplexed paketti maksaa tällä hetkellä, niin ei saa koska CanTieCar -palikan valmistaja on Ukrainassa...

Mutta ei sitä alle satasella saa. Suosittelisin kyllä jos italialaisten kanssa pelaa.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vikakoodien lukeminen

Viesti Kirjoittaja wellu »

Kattelin mm cdonin tarjontaa ja siellä oli kaksi ELM327 palikkaa, toinen bluetooth ja toinen usb. Usb arvosteluissa oli "samaa kiinan piraattipaskaa mitä muutkin ei toimi" ja bluetooth kommenteissa oli pari-kolme kommenttia, että toimii.

Onko näihin luottaminen? Halvalla ei saa hyvää, mutta jos budjetti on tää max 100e, niin käytetty delphi tjsp taitaa olla näitä bilteman ym skannereita parempi.

Onneksi kaverilla on iCarsoft. Evvaa osaa käyttää että saisi mm. turvavyöpiipityksen hiljaiseksi ja ohjelmoitua vaikka takalasin peruutuspyyhinnän pois...
Minkä huollan, sen korjaan...
arv
Viestit: 133
Liittynyt: 08.02.2021 22:26
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Vikakoodien lukeminen

Viesti Kirjoittaja arv »

Ota yv:llä yhteyttä jos haluat että kokeillaan Multiecuscania. Voin ottaa mukaan johdot ja adapterit (työviikot jyväskylässä).
Turvavyöpiipityksen saa varmasti pois, mutta en usko että takalasinpyyhkimen ärsyttävää logiikkaa sais muutettua.
Avatar
sedicivalvole1
GFF
Viestit: 701
Liittynyt: 10.07.2010 09:35

Re: Vikakoodien lukeminen

Viesti Kirjoittaja sedicivalvole1 »

Eikös tuon takapyyhkimen saa pois ihan auton oman valikon kautta?
Ainakin 2004 jtd stw sai
Avatar
75 ELX
Viestit: 424
Liittynyt: 12.05.2004 13:57
Paikkakunta: Vilppula

Re: Vikakoodien lukeminen

Viesti Kirjoittaja 75 ELX »

Vyöpiippaus riippuu vuosimallista saako pois ja tarvii koodikortin.
ePER (YV jos ei toimi)
Myydään Punto 55/60/75 & Bravx 1.2/1.4/1.6/1.8 osia
3x 176
5x 182
2x 192
188
9K9A+1Z5+P12+206
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vikakoodien lukeminen

Viesti Kirjoittaja wellu »

arv kirjoitti: 10.06.2022 22:08 Ota yv:llä yhteyttä jos haluat että kokeillaan Multiecuscania. Voin ottaa mukaan johdot ja adapterit (työviikot jyväskylässä).
Turvavyöpiipityksen saa varmasti pois, mutta en usko että takalasinpyyhkimen ärsyttävää logiikkaa sais muutettua.
On minulla MES:in kokoversio. Hyvä ohjelma mielestäni, yksinkertainen, selkeä ja varmatoiminen. Kaikki ongelmat ko. ohjelman kanssa on omalla kohdalla AINA liittyneet näihin s**tanan kiinanpiuhoihin millä pitää leikkiä.

Esimerkki tältä päivää:
Oma kkl -kaapeli meni pas2, joten lainasin eräältä foorumin vaikuttajalta katkaisimellista piuhaa, jotta voin lukea potilaan (2003 stilo) airbägiä ym. Ei mitään, kaapeli kiinni, oikea COM-portti asetuksista ja lukemaan. Kaikki hyvin, ECU ja SRS tuli tsekattua, mutta siinä ihmetellessä päätin kattoa myös ABS:n. Tässä vaiheessa unohdin, että muistaakseni (en nyt jaksa tarkistaa) kkl -kaapelilla ei voi ABS:ia tarkistaa, vaan vaatisi sen elm kapulan.

Sain generoitua melkoiset piipitykset ja EDS ABS ENGINE FAULT -huudot autolta. Onneksi kaikki hälyt poistui, kun otin piuhan irti, mutta nyt siellä on varmaan vikamuistissa miljoona jarruihin liittyvää vikakoodia ja auto on menossa katsastukseen...


Jos kenelläkään on ylimääräisenä toimivaksi todettua elm-palikkaa (siis oikeasti toimiva, eikä mikään "kyllä mä sillä kerran sain vikakoodin ECUsta nollattua"), niin olen kiinnostunut ostamaan. On tästä omasta läppäristä niin pajon hyöytyä monessa asiassa näiden vehkeiden kanssa, mutta sylettää aivan tolkuttomasti näiden paskakikkareiden kanssa leikkiminen.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Isola
Viestit: 250
Liittynyt: 13.08.2011 12:31
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Vikakoodien lukeminen

Viesti Kirjoittaja Isola »

MESin sivuston listauksen mukaan Stilon ABSiin pääsee kyllä KKL-piuhalla. Olisiko vain jäänyt valintakytkin väärään asentoon? Silloin tuommoisen ilmiön saa aikaiseksi. Siihen ei auta oikeastaan mikään kaapeli, paitsi sellainen joka osaa itse multipleksata väylänsä oikeisiin OBD-liittimen nastoihin. Multipleksaavia sovittimia kyllä on, esimerkiksi CANtieCAR, mutta se on sitten eri asia osaako MES käskyttää niitä oikein. Teknisesti mahdollista, mutta en tosiaan tiedä onko toteutettu.

Katsastuksessa OBD-testillä katsotaan vain päästöihin vaikuttavat vikakoodit. Enpä toisaalta usko siitä vikakoodeja jäävänkään. Niitä tulee kuitenkin enimmäkseen vain vioista, ei hetkellisistä viestinnän katkoksista eri moduulien välillä.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vikakoodien lukeminen

Viesti Kirjoittaja wellu »

Isola kirjoitti: 20.06.2022 20:38 MESin sivuston listauksen mukaan Stilon ABSiin pääsee kyllä KKL-piuhalla. Olisiko vain jäänyt valintakytkin väärään asentoon? Silloin tuommoisen ilmiön saa aikaiseksi. Siihen ei auta oikeastaan mikään kaapeli, paitsi sellainen joka osaa itse multipleksata väylänsä oikeisiin OBD-liittimen nastoihin. Multipleksaavia sovittimia kyllä on, esimerkiksi CANtieCAR, mutta se on sitten eri asia osaako MES käskyttää niitä oikein. Teknisesti mahdollista, mutta en tosiaan tiedä onko toteutettu.

Katsastuksessa OBD-testillä katsotaan vain päästöihin vaikuttavat vikakoodit. Enpä toisaalta usko siitä vikakoodeja jäävänkään. Niitä tulee kuitenkin enimmäkseen vain vioista, ei hetkellisistä viestinnän katkoksista eri moduulien välillä.
Luulo ei ole tiedon väärti.
ABS vika voi aiheuttaa hylkäyksen, harvoin kylläkin.
Vikaantunut moottorin jäähdyttimen puhallin aiheuttaa hylkäyksen, ainakin Fiatissa.
Vikamuistissa oleva sytytyskatkoksia aiheuttaa hylkäyksen.

Kokeilin piuhan valintakytkintä useamman kerran, aina sama juttu. Kiinankuraa....
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Vikakoodien lukeminen

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Jos ABS-valo ei pala, niin ei ne mitään tiedä vikakoodeista. Ei katsastuksen laitteella Fiatin ABS:ään pääse.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Isola
Viestit: 250
Liittynyt: 13.08.2011 12:31
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Vikakoodien lukeminen

Viesti Kirjoittaja Isola »

Menee pikkuisen ohi aiheen, mutta se Traficomin pruju katsastuksen arvosteluperusteista on ihan hyödyllistä silmäiltävää.

Siitä on jo viitisen vuotta kun tavasin työkseni ajoneuvosäädöksiä, ja sen jälkeen ei ole huvittanut enää pysytellä niistä selvillä. Silloin uusimmissa EU-asetuksissa oli kyllä jo mainintoja toiminnallisen turvallisuuden OBD-testeistä. Ne olivat vasta tulollaan, ja ottaa aikansa ennen kuin niiden mukaisia autoja alkaa olla liikenteessä. Sitten on vielä asia erikseen aletaanko niitä vahtia katsastuksessa. Luultavasti kyllä, kunhan kansallisella tasolla niin päätetään. Jos ja kun ne joskus tulevat määräaikaiskatsastukseenkin, ne voivat koskea vain uusien asetusten mukaisesti tyyppihyväksyttyjä autoja. Kuten Luigi totesi, Fiatin (ja itse asiassa kaikkien muidenkinI) ABS-järjestelmät ovat nykyisin aivan epästandardeja eikä niihin edes pääsisi käsiksi katsastuskonttorin laitteilla.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Vikakoodien lukeminen

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Luulin jo hukanneeni nämä, mutta tulikin vastaan 2kpl VagKKL-multiecuscan johtoja, eli sinisiä piuhoja dippikytkimillä. (engine/airbag/abs)

Jos joku haluaa jumpata ajureiden kanssa, niin laittaa osoitteen ja laitan johdon postiin. 1kpl per henkilö. Ei maksa mitään.

Näähän on surullisen haastavia saada pelaamaan nykyisissä wintoosissa. Sitten kun yhteys toimii, niin ainakin itellä toimi kaikki modulit mitkä vagkkl-listalta löytyy.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
A Bart
Viestit: 903
Liittynyt: 17.12.2006 15:45
Paikkakunta: Pori

Re: Vikakoodien lukeminen

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Sämpy kirjoitti: 25.06.2022 18:34 Luulin jo hukanneeni nämä, mutta tulikin vastaan 2kpl VagKKL-multiecuscan johtoja, eli sinisiä piuhoja dippikytkimillä. (engine/airbag/abs)

Jos joku haluaa jumpata ajureiden kanssa, niin laittaa osoitteen ja laitan johdon postiin. 1kpl per henkilö. Ei maksa mitään.

Näähän on surullisen haastavia saada pelaamaan nykyisissä wintoosissa. Sitten kun yhteys toimii, niin ainakin itellä toimi kaikki modulit mitkä vagkkl-listalta löytyy.
Mää voisin yhden dippikytkimillisen huolia.
Mulla kun on yksi läppäri seiskana ja siinä on vain noita lukusoftia.
Testataan näin lomalla miten nuo saa toimimaan kympissä, vai saako lainkaan.
arskaxx
Viestit: 84
Liittynyt: 05.12.2004 20:51
Paikkakunta: Masku

Re: Vikakoodien lukeminen

Viesti Kirjoittaja arskaxx »

Onko kokemuksia tuollaisesta ICarsoft FA V1.0 testeristä??
Meinaan et löytääkö kaikki mahdolliset vikakoodit vai jääkö joku löytämättä esim. multiair yksikköön liittyvät??
Ostin itselle tuollaisen, mutta epäilen löytääkö kaikki vikakoodit...
Fiat 500L 1.4 Lounge
Vastaa Viestiin