ESC unavailable, Hill holder unavailable

Yleistä keskustelua Fiateista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
A Bart
Viestit: 905
Liittynyt: 17.12.2006 15:45
Paikkakunta: Pori

Re: ESC unavailable, Hill holder unavailable

Viesti Kirjoittaja A Bart »

woimasavu kirjoitti: 20.10.2023 11:31 Hetken käytyä tyhjäkäyntiä rupes flekti huutamaan kakkosteholla ja mittariston nesteen lämpötila näyttää nollaa.
Ajelin hetken ja käynnistin pari kertaa uusiks,ei vaikutusta. Sit otin MES:in käyttöön ja engine puolelta löytyi vikakoodi Jäähdytysnesteen lämpötilasta.
Yleensäkin jos flekti lähtee käymään (ilman ilmastointia ja nesteet on koneessa kunnossa) ja kone ei ole kuumana, niin lämpötilantunnistimen piiri lienee katki.
Motronic ei tiedä onko kone kuuma vai ei, niin starttaa flektin.
Yleensähän tunnistimia on kaksi, toinen mittarille ja toinen motronikille.
Kappassa erikseen (kannessa ja termostaatissa), ja jo lybrassa samassa tunnistimessa (3 ((tai 4)) piuhaa termostaatissa)
woimasavu
Viestit: 308
Liittynyt: 08.02.2017 18:16

Re: ESC unavailable, Hill holder unavailable

Viesti Kirjoittaja woimasavu »

A Bart kirjoitti: 20.10.2023 18:48
woimasavu kirjoitti: 20.10.2023 11:31 Hetken käytyä tyhjäkäyntiä rupes flekti huutamaan kakkosteholla ja mittariston nesteen lämpötila näyttää nollaa.
Ajelin hetken ja käynnistin pari kertaa uusiks,ei vaikutusta. Sit otin MES:in käyttöön ja engine puolelta löytyi vikakoodi Jäähdytysnesteen lämpötilasta.
Yleensäkin jos flekti lähtee käymään (ilman ilmastointia ja nesteet on koneessa kunnossa) ja kone ei ole kuumana, niin lämpötilantunnistimen piiri lienee katki.
Motronic ei tiedä onko kone kuuma vai ei, niin starttaa flektin.
Yleensähän tunnistimia on kaksi, toinen mittarille ja toinen motronikille.
Kappassa erikseen (kannessa ja termostaatissa), ja jo lybrassa samassa tunnistimessa (3 ((tai 4)) piuhaa termostaatissa)
Tiedän että antureita on yleensä kaksi eli ecu:lle ja käyttäjäystävällisesti mittaristolle. Tässä 1.4 16v ei mun mielestä ole kuin se yksi anturi. Jtd 1.9 oli muistaakseni kaks anturia termarikotelossa. Mulla löytyy muistona sieltä vihreärunkoinen anturi
Fiat 500L 1.4 95
arv
Viestit: 137
Liittynyt: 08.02.2021 22:26
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: ESC unavailable, Hill holder unavailable

Viesti Kirjoittaja arv »

Mikähän auto on kyseessä? Abarthiin meinasin asentaa Eberin/Webaston, mutta se ei kuulemma onnistukaan kun on euro 6.
Tutkin asiaa ja toden totta; euro 6 tarkistaa käynnistäessä, jos on kulunut 6-8 tuntia edellisesta startista, antureiden arvot. Jos nyt jäähdytysnesteen lämpötila eroaa kovasti imuilman lämpötilasta startissa, niin vikatila päälle. Luultavasti siis jäähdytysnesteen lämpötila on epäuskottava kun moottori on jo lämmin.
Toisiin autoihin voi asentaa lämmittimen mutta toisiin ei?

Tuolla juttua: https://www.theseus.fi/bitstream/handle ... sequence=1
Avatar
juha66
GFF
Viestit: 1851
Liittynyt: 20.08.2004 13:58
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: ESC unavailable, Hill holder unavailable

Viesti Kirjoittaja juha66 »

Tutkin asiaa ja toden totta; euro 6 tarkistaa käynnistäessä, jos on kulunut 6-8 tuntia edellisesta startista, antureiden arvot. Jos nyt jäähdytysnesteen lämpötila eroaa kovasti imuilman lämpötilasta startissa, niin vikatila päälle.
Perskules, tuossa se syy, että Tipossa on öljyn lämmitin (300W) moottorin öljypohjan kyljessä paksunnetussa paikassa... Eli lasku EU:lle moottorin kulumisesta täällä napapiirillä kylmässä startatessa. :D Vai oliko se kaiken alku P.Lixxxxen ja muistaakseni S.Nxxxxxtö jotka Suomen EU:hun halusivat (SDP ja Kokoomus). :x Itse ymmärsin jo silloin tulevat ongelmat ja äänestin EI EU. Mutta ei meitä pohjoisesta välitetty. :curse: Valitan purkautumistani! :)

Vanhassa 80 Puntossa oleva (alavesiletku lämmitin) ja Grande Puntossa ollut letkulämmitin lämppäri/moottori(aivan eri paikassa, kuin tuossa 80:sssä) letkussa lämmittivät tosi hyvin nesteen.

Josta pääsemme siihen dilemmaan, että kumpi parempi, notkea moottoriöljy vai lämmin neste? :lol:
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8347
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: ESC unavailable, Hill holder unavailable

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Minä ottaisin mieluimmin notkean öljyn ja lämpimät sisätilat..
Dieseleissä onneksi webasto jo tehtaalta ja kyllä tuo euro6 pökötti on enimmäkseen toiminut mukisematta myös esilämmityksellä. Perinteiseen tyyliin sellainen 10 minuutin lämmitys voi haitata käynnistystä hiukan koska anturilämpö on eri kuin koneen lämpö, mutta 20 minuuttia on passeli. Mitään vikatilaa se ei ole silti koskaan kehittänyt.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
mauricio
Viestit: 672
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: ESC unavailable, Hill holder unavailable

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Helppohan se autonvalmistajan olisi tehdä poikkeus ohjelmistoon, jolla sallitaan esilämmitys. Tuntuu vain olevan softabugi.
woimasavu
Viestit: 308
Liittynyt: 08.02.2017 18:16

Re: ESC unavailable, Hill holder unavailable

Viesti Kirjoittaja woimasavu »

mauricio kirjoitti: 21.10.2023 09:11 Helppohan se autonvalmistajan olisi tehdä poikkeus ohjelmistoon, jolla sallitaan esilämmitys. Tuntuu vain olevan softabugi.

Joo softaa muokkaamalla tämän saisi toimimaan.

Tänä aamuna lämmitin pelkästään hytin ja auto pelasi kuin unelma. Siispä öljypohjan lämmitin tilaukseen, sen verran rakas on auto etten tohdi joka hiton talviaamu sitä startata nesteet jähmeenä. Mulla on tuo sisätilan puhallinki joku 800w niin kompensoi hyvin tuommoista säteilylämmitintä ajallisesti kumpaakin voi huudattaa sen 2h.

Triscanin termarikotelo jää nyt hyllyyn pahan päivän varalle odottelemaan.
Fiat 500L 1.4 95
mauricio
Viestit: 672
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: ESC unavailable, Hill holder unavailable

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Eikö se letkulämmitin ole vain 500W, eli ei se nollakelissä ole kuin lehmänpieru, jos oikeasti sillä pitäisi lämmittää 5l jäähdytysnestettä puolessa tunnissa. :think:

Biltema myy letkulämmitintä myös, mutta miten päteviä ne ovat ja saako sellasen parempaan paikkaan.
Avatar
wellu
Viestit: 6167
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ESC unavailable, Hill holder unavailable

Viesti Kirjoittaja wellu »

mauricio kirjoitti: 21.10.2023 11:40 Eikö se letkulämmitin ole vain 500W, eli ei se nollakelissä ole kuin lehmänpieru, jos oikeasti sillä pitäisi lämmittää 5l jäähdytysnestettä puolessa tunnissa. :think:
Ilman häviöitä laskemalla 500w lämmitin nostaa 5l vesimäärän lämpötilaa ~40° puolen tunnin lämmityksellä. Todellisuudessa lienee 25-30 astetta lähempänä, koska vedenkierto, lämmönjohtuminen (jäähtyminen) jne syövät lämmityksen hyötyä tehokkaasti ja mitä kuumempaa vesi on, sen heikommin vastus lämmittää ja sen tehokkaammin vesi jäähtyy vuotamalla lämmön ympäristöön.
Minkä huollan, sen korjaan...
mauricio
Viestit: 672
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: ESC unavailable, Hill holder unavailable

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Eli nimenomaan juurikin lehmänpieru. Pitää vähän kauemmin pitää. :think:
Avatar
wellu
Viestit: 6167
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ESC unavailable, Hill holder unavailable

Viesti Kirjoittaja wellu »

mauricio kirjoitti: 21.10.2023 12:18 Eli nimenomaan juurikin lehmänpieru. Pitää vähän kauemmin pitää. :think:
No joo, mutta onhan tuo jo merkittävä lisä.
Tunnissa lämmin.
Pakkasilla kahdessa.

Tosin, 500w on paljon, taitaa olla ~350W
Minkä huollan, sen korjaan...
woimasavu
Viestit: 308
Liittynyt: 08.02.2017 18:16

Re: ESC unavailable, Hill holder unavailable

Viesti Kirjoittaja woimasavu »

https://yle.fi/a/3-8628246

Säteilylämmittimen tehoa on rajoitettu säädöksellä, jonka mukaan lämpötila ei saa ylittää 270 astetta.

– Siinä vaiheessa lämmitin mene liian kuumaksi. Jos siihen valuu öljyä tai muuta nestettä päälle, se voi syttyä ja se voi olla aika vaarallista, säteilylämmittimiä maahantuovan Defan tuotepäällikkö Håkan Westerlund selventää.
Fiat 500L 1.4 95
kitkar745
Viestit: 359
Liittynyt: 20.11.2021 17:48
Paikkakunta: Tampere

Re: ESC unavailable, Hill holder unavailable

Viesti Kirjoittaja kitkar745 »

mauricio kirjoitti: 21.10.2023 12:18 Eli nimenomaan juurikin lehmänpieru. Pitää vähän kauemmin pitää. :think:
Toissa talvena testailtiin paistinpannu lämppärin tehoja ja mitä pidempään piti päällä sitä huonommin kone lämpesi ts se lämppärin tuottama lämpö karkaa nopeammin mitä lisää tulee koska sääntö lämpöä luovutetaan pätee aina. Defan lämppäri öljypohjaan ja paras tulos tasan 1h sen jälkeen ei enää lämpiä.
Fiat stilo multiwagon 1.9 jtd actual120
woimasavu
Viestit: 308
Liittynyt: 08.02.2017 18:16

Re: ESC unavailable, Hill holder unavailable

Viesti Kirjoittaja woimasavu »

arv kirjoitti: 20.10.2023 21:43 Mikähän auto on kyseessä? Abarthiin meinasin asentaa Eberin/Webaston, mutta se ei kuulemma onnistukaan kun on euro 6.
Tutkin asiaa ja toden totta; euro 6 tarkistaa käynnistäessä, jos on kulunut 6-8 tuntia edellisesta startista, antureiden arvot. Jos nyt jäähdytysnesteen lämpötila eroaa kovasti imuilman lämpötilasta startissa, niin vikatila päälle. Luultavasti siis jäähdytysnesteen lämpötila on epäuskottava kun moottori on jo lämmin.
Toisiin autoihin voi asentaa lämmittimen mutta toisiin ei?

Tuolla juttua: https://www.theseus.fi/bitstream/handle ... sequence=1
Auto on 500L 1.4 16v ja 2014

Nää viat on tullut nyt n. Puolen tunnin lämmittämisen jälkeen pakkasaamuisin.
Fiat 500L 1.4 95
VTO
Viestit: 1446
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: ESC unavailable, Hill holder unavailable

Viesti Kirjoittaja VTO »

Viime viikolla Tekniikka&Talous kertoi Suomessa tehdystä tutkimuksesta, jossa ei löydetty merkittävää yhteyttä esilämmityksen ja päästöjen / kulutuksen välillä. Yksinkertaisesti sanottuna ei siis kannata esilämmittää. Sisätilanlämmitys vain mukavuustekijä, joka aiheuttaa välillisiä päästöjä.

Olemmeko siis vuosikymmeniä eläneet suuressa valheessa, kun on kerrottu, että jo alle +5 lämpötilassa esilämmitys kannattaa ?
Julkaisu ei ottanut kantaa moottorin kulumiseen pitkällä aikavälillä.
Voi tietysti olla oikeaakin tietoa, mutta olisi hyvä kertoa, mistä moottorityypeistä on kyse. Ehkä vain pienistä nykymoottoreista ? Kun 80-luvun Ducaton tempaisee käyntiin 20 pakkasesta (jos lähtee) niin päästöt ovat kyllä nenällä ja silmillä aistittavissa.
Oma vaikutuksensa on varmasti öljyjen paranemisella ja notkeudella. Aika jäykkää se oli muinainen talviöljy 10w30. Nykyisin taitaa olla hybridiöljy viskositeettia 0w16.
Joihinkin Euro 6 moottoreihin on tullut laitettua sellainen omalla pumpulla varustettu 1000w lämmitin. Kolmen vartin lämmitysaika ei ole saksanseisojissa luonut vikakoodia ja moottori on pakkasillakin aika lämmin.
Vastaa Viestiin