Roadsport

Moottoriurheiluun liittyvät kysymykset, mielipiteet ja projektit.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Roadsport

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Kun ei meillä tuosta edurancesta tunnu tulevan yhtään mitään niin ajattelin josko unskilla roadsporttiin.
Mites tuossa nuo säännöt.
Mihin luokkaan 1.3 turbo menisi entäs 1.4 racing.
Ilmeisesti ikäkausi 2
Turbo kerroin on 1.7
Miten tuota painoa jos tuo tosiaan lasketaan enintään 2500cc niin 1030kg on aika paljon kun auto painaa nyt 750kg

Kaaret joudun kuitenkin askartelmaan raudasta, niin se vähän nostaa painoa
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Roadsport

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Eikös roadsportissa ole sellainen vähän jännä vertailuteholaskenta, eli ei kuutioiden mukaan. Sitten laskennallisesta tehosta ja reaalipainosta tehopainosuhde ja sen mukaan luokka A, B tai C. Turbolla varmaan luokka on A. En tuota laskentaa osaa, mutta yksi musta turbo-ladahan tuolla ainakin aiemmin ajeli, ja se oli 1500 cc ja joku vähän reilu 800 kg. On kyllä saanut töitä tehdä jos kaarellinen lada tuon painaa :roll: Mutta muistaakseni noille tienoille se oli ilmoitettu. Jossain kerholehdessähän tuosta oli muinoin esittely.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Roadsport

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Stefa kirjoitti:Eikös roadsportissa ole sellainen vähän jännä vertailuteholaskenta, eli ei kuutioiden mukaan. Sitten laskennallisesta tehosta ja reaalipainosta tehopainosuhde ja sen mukaan luokka A, B tai C. Turbolla varmaan luokka on A. En tuota laskentaa osaa, mutta yksi musta turbo-ladahan tuolla ainakin aiemmin ajeli, ja se oli 1500 cc ja joku vähän reilu 800 kg. On kyllä saanut töitä tehdä jos kaarellinen lada tuon painaa :roll: Mutta muistaakseni noille tienoille se oli ilmoitettu. Jossain kerholehdessähän tuosta oli muinoin esittely.
No juu se oliskin ollu hyvä , mutta on 1/85 ja vanhemmat , uunon luokitus paperit näyttäis olevan 8/85.
Eli mun käsittääkseni ikäluokka 2 jossa taas käytetään ryhmä n ja a määräyksiä.

Tuossa ikäluokka 1 oliskin tullu ihan järkevän olosia painoja ja tehoja , mutta kun 31 vuotias auto on liian nuori :mrgreen:
Avatar
Keltsi
GFF
Viestit: 1152
Liittynyt: 16.03.2004 09:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Roadsport

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Voe rähmä! Juuri kun sain kirjoitettua vastauksen, niin lähettäessä tuo teksti katosi :oops:

Eli, Jurvassa oli pari turbo Unoa (ykkös-koppaisia), muistikuvani mukaan ajoivat A:ssa, ei 2A:ssa. Aurasen Tomin FUTT-Uno on muutettu vapariksi ja sillä pärjää varsin hyvin C:ssä 8-)

Mikäli FUTT:ia ei halua pahemmin lihottaa, niin luokka on auttamattomasti A tai 2A. Ikäkaudella 1 on rakentaminen todella vapaata, mutta 2:ssa pitääkin mennä tarkasti luokkarin mukaan.

Kaverini ajoi aikoinaan B:ssä 1200cc 16V Mantalla ja muistelisin taistelupainon olleen jossain 950Kg paikkeilla. Myöhemmin tuo muutettiin C:hen pienentämällä kone 900cc:ksi, mutta tällä konstruktiolla ei ikinä osallistuttu kilpailuihin :(

Tuo Roadsportin laskukaava on hieman hankala, mutta asettaa lähes kaikki autot hyvin samalle viivalle. Kisat on tasaväkisiä, kalusto kirjavaa ja yleisö tykkää :thumb:
"tähän pitäisi ilmeisesti kirjoittaa joku kiva slogani"
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Roadsport

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Mitenkäs tavallinen Uno oli luokiteltu, olikos jo aiemmin kun Unoilla siellä vanhemmassa ikäluokassa kun on kerran jo ajettu? Eli jos tekee sellaisen luokkariin niin selvittelisi että millaisella tekniikalla saa tehdä. (e: Keltsi kerkesikin ensin)

Tuo 2-ikäluokka on itselle vieras noiden painojen osalta - ei siellä luokittelupainoja käytetäkkään?
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Zeta
Viestit: 118
Liittynyt: 23.05.2014 19:26
Paikkakunta: joutsa

Re: Roadsport

Viesti Kirjoittaja Zeta »

Onko Wes.....Unosta tulossa Roadsport vai Historic rata -auto.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Roadsport

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Zeta kirjoitti:Onko Wes.....Unosta tulossa Roadsport vai Historic rata -auto.
Ei oo vielä mitään tulossa, mutta tässä jotain mietin , että missä tuo vanha futtilainen voisi olla sillain järkevä , että pärjäisi ja ei tarvitsisi koko autoa rakentaa uusiksi.
Mieluusti pitäisin turbona, niin kulkee edes johonkin.

Meinaan on sellanen rata-autoluokka kuin v1600 ja ei vaan mahdu mun tajuntaan kun ei nuo kulje sitte mihinkään, ihme ettei v1300. V2000 olis ehkä jotenkin voinu mennä tajuntaan.


No mut joo niin sitä että mihnkä tuon saisi helpoiten....
Zeta
Viestit: 118
Liittynyt: 23.05.2014 19:26
Paikkakunta: joutsa

Re: Roadsport

Viesti Kirjoittaja Zeta »

Wesulius kirjoitti:
Zeta kirjoitti:Onko Wes.....Unosta tulossa Roadsport vai Historic rata -auto.
Ei oo vielä mitään tulossa, mutta tässä jotain mietin , että missä tuo vanha futtilainen voisi olla sillain järkevä , että pärjäisi ja ei tarvitsisi koko autoa rakentaa uusiksi.
Mieluusti pitäisin turbona, niin kulkee edes johonkin.

Meinaan on sellanen rata-autoluokka kuin v1600 ja ei vaan mahdu mun tajuntaan kun ei nuo kulje sitte mihinkään, ihme ettei v1300. V2000 olis ehkä jotenkin voinu mennä tajuntaan.


No mut joo niin sitä että mihnkä tuon saisi helpoiten....
Jos se on Futt Uno sit varmaan helpoin Roadsport,Historic joutuu ainakin voimalinjan uusii ja eihän se korikaan oo sama!
ku luokittelu unossa miten säännöt nykyään antaa myöten -80 luvulla olivat tarkkoja.
FulviaHF
Viestit: 192
Liittynyt: 07.12.2004 11:59
Paikkakunta: Mänttä

Re: Roadsport

Viesti Kirjoittaja FulviaHF »

Ilmoita Uno 70 S niin voit ajaa Roadsport B. Se kun on luokiteltu -84. Ja voimansiirtohan voi olla mikä vaan sopii. Tuossa vielä linkki sääntöihin:http://www.historicrace.fi/Asiakirjat/R ... t_2016.pdf

Ikäkausi 2 minimipainot 1997 ryhmä a muut kilpailut taulukon mukaan eli
1300 720kg
1600 760
2000 900
Lancia Fulvia 1.3 HF Gr4, Fiat Tipo Sport2000, ex Autonovo Gr2 128 Coupe
Avatar
Keltsi
GFF
Viestit: 1152
Liittynyt: 16.03.2004 09:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Roadsport

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Wesulius kirjoitti:Meinaan on sellanen rata-autoluokka kuin v1600 ja ei vaan mahdu mun tajuntaan kun ei nuo kulje sitte mihinkään, ihme ettei v1300. V2000 olis ehkä jotenkin voinu mennä tajuntaan.
Aijaa, kyllä nuo mun mielestä menee pirun kovaa (Ahveniston rataennätys 1.35XX tai alle), kun ottaa huomioon teho/paino-suhteen ja muiden muutosten vähyyden :shock: Kohtuu edullinen aloittelijaluokka ja tasaista vääntöä läpi lähdön ;) Vertailuna FUTT ennätys 1.31.49 ja taitaa olla melkoisesti eroa tehosa/väännössä, painossa sekä renkaissa...
"tähän pitäisi ilmeisesti kirjoittaa joku kiva slogani"
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Roadsport

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Keltsi kirjoitti:
Wesulius kirjoitti:Meinaan on sellanen rata-autoluokka kuin v1600 ja ei vaan mahdu mun tajuntaan kun ei nuo kulje sitte mihinkään, ihme ettei v1300. V2000 olis ehkä jotenkin voinu mennä tajuntaan.
Aijaa, kyllä nuo mun mielestä menee pirun kovaa (Ahveniston rataennätys 1.35XX tai alle), kun ottaa huomioon teho/paino-suhteen ja muiden muutosten vähyyden :shock: Kohtuu edullinen aloittelijaluokka ja tasaista vääntöä läpi lähdön ;) Vertailuna FUTT ennätys 1.31.49 ja taitaa olla melkoisesti eroa tehosa/väännössä, painossa sekä renkaissa...
No joo , mut jos vaikka alastaron aikoja vertaa futt ajettu 16 vuotta sitten 1.27.4 v1600 3 vuotta sitten 1.33.0 niin onhan tuossa viisi ja puolisekuntia kierroksella eroa ja se on paljon se.
Lyhyessä puolen tunnin kisassa tuo vakio 1600 on jäänyt jo 3 kierrosta.
Mutta joo tarkoitin kyllä sitä , että kun ihan siviili autot menee suorilla heittämällä ohi.

Ja tuohon tasaisuuteen ei auton suorituskyky vaikuta , tai vaikuttaa sikäli , että tuolaisella tehottomalla autolla on paljon helpompi ajaa , sillähän osaa ajaa vaikka papuja pureskelva oranki :mrgreen: .
Tuo futtilainen on todella paljon vaikemapi vietävä kun on ahdettu ja sekin on helppo kun ei sudi olleskaan.
Tuo v1600 on alottelian luokka ja kun taitoa tulee niin alkaa tuntua tylsältä todella nopeasti.
Kuski kehittyy nopeasti ja auton rajat tulevat vastaan , kun sillä ei vaan pääse kovemmin vaikka tekisi mitä tai ajaisi miten.

Mun mielestä rata-auton tehopainosuhde pitäisi olla siellä 3kg/hv silloin kulku on hyvää ja ei kuljettajakaan kyllästy kun kehittyy koko ajan.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Roadsport

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Nyt olen miettinyt tätä.
Eli jos luokittelisi ei turboksi menisi ikäryhmä 1 ja siellä luokka A
1.6 turbo , kun tuollainen sattuu jo olemaan valmiina. Painot ja rengastaulukon huomioiden 1500cc olis parempi.
Laskennallinen teho olisi 1,6L 228,5hv ja 1,5L 217,5hv ( tähän tehoon voisi tuolla koneella päästäkin).
Auton painon tulisi olla 3.8kg/hv eli noin 1,6L 870kg ja 1,5L 830kg (tämäkin voisi olla saavutettavissa).
Vanne saisi olla 8" ja rengas 225mm leveä = 801kg-1000kg

Toisaalta mulla olis ylimääräinen 1.4L16v fire tässä olisi teho 217hv ja paino 830kg , tiedä sitten miten fire kestää ahdettuna.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Roadsport

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Mites tuo menee 70S läpitte kun katsastuskortissa lukee uno turbo , vai ilmotanko akk et on nykyisin 70s
Jankos
Viestit: 334
Liittynyt: 31.03.2005 10:30
Paikkakunta: Jokioinen

Re: Roadsport

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Katsastuskortissa ainoa asia millä on merkitystä on rungonnumero.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Roadsport

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Tätä taas pohdin.
Kattelin , ettei uunolla taida olla asiaa A luokkaan , ainakaan jos meinaa edes jotenkin menestyä.
B luokkaan järkevin taitaa olla vapari, tosin ei kai nyt turbo uunoa vapariksi.
Noiden ahdettujen perusteho esim soholle 145 , 8v TC:lle 150 ja 16 naulaselle 155. Vaikuttaisi siltä , että 16 naulanen lienee järkevin.
SItte menee moottorin koko väkisinkin hirveen pieneksi, kun ei uuno niin hirveaästi paina.
Rengas taulukon mukaan kannnattaa painoksi tehdä 801kg-1000kg taitaa uuno jäädä lähemmäs 800 kg.Eli moottori ei kovin iso voi olla.
Vierasmoottoriin ei mennä joten taitaa vaihtoehdosi jäädä FIRE 1.0 tai 1.1 ja 1.2 taitaa olla jo liian iso.
TJärkevin ja ainut vaihtoehto taitaa olla 1.0 fireen ja 16v hattuun kahdella ahtimella , roots alakierroksille magneetti hihnapyörällä ja turbo ylös joka piisaa noin 250 tehoihin.
Tuolloin auton perusteho olisi 1.0 firellä ja 16v hatulla 155hv 155x5,5 olisi 852,5 kg tuohon voisi jopa lisäpainoilla päästä.
Tietysti auton paino nousee kun joutuu alukaaret korvaamaan rautasilla joten paino voi olla realistinenkin.
Turbo tarttis löytää joka toimis kovilla painella hyvällä hyötysuhteella, koska muutenkin uunossa lämöistä tulee ongelma, kun ei oikeen ole jäähdyttimille paikkaa.

Ilmeisesti tuo painonmuutos koskee vain v8 luokkaa.
Vastaa Viestiin