127 bella vm.77 pelastusoperaatio kesäautoksi

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: 127 bella vm.77 pelastusoperaatio kesäautoksi

Viesti Kirjoittaja VTO »

En muista Fiatissa käyneen, mutta parissa kolmessa muussa merkissä kylläkin: kytkinakseli poikki. Luulisi niiden kytkinpintojen jonnekin väliin kulkeutuvan ja ainakin käryävän. Tasauspyörästön vika voi myös katkaista voiman kulkeutumisen, en vaan nopeasti keksi, mitä pitää katketa.
Avatar
hankala
GFF
Viestit: 635
Liittynyt: 16.03.2014 17:06
Paikkakunta: Rymättylä

Re: 127 bella vm.77 pelastusoperaatio kesäautoksi

Viesti Kirjoittaja hankala »

Kytkinakselin katkeaminen on tullut itsellekkin mieleen. Ei ole vaan koskaan tullut vastaan tällaista.
Kytkinpoljin tuntuu normaalilta, vaihteet tuntuu normaalilta. Vetoa ei ole, eikä mitään ylimääräistä ääntä kuulu nyt, eikä kuulunut hajotessa.
Kaikki on aina vaikeeta!
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: 127 bella vm.77 pelastusoperaatio kesäautoksi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Keula ilmaan ja eturengasta pyörittämään. Jos toinen ei liikahda mihinkään suuntaan, vika on joko vetareissa, tai sitten tasauspyörästössä.

Hauskahan tässä on porukalla arvuutella, mikä mahtoi hajota. :lol:
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
hankala
GFF
Viestit: 635
Liittynyt: 16.03.2014 17:06
Paikkakunta: Rymättylä

Re: 127 bella vm.77 pelastusoperaatio kesäautoksi

Viesti Kirjoittaja hankala »

Arvoitus on ratkennut: Kytkinlevy revennyt osiksi! Eipä ole tullut vastaan tuollaistakaan.
Niin ohuesta pellistä on kytkin että melkeen luulisi olevan vanhoista juomatölkeistä tehty
Tuo kytkin oli 160mm koska sille oli kevennetty vauhtipyörä, siitä piti nyt luopua kun mistään ei tähän hätään löytynyt
160mm kytkinlevyä.
Laitoin edellisestä moottorista vauhtipyörän ja kytkimen kaikkineen, ei niilläkään ole ajettu kuin muutama tuhat kilometriä.

Kuva

Kuva

Tässä näkyy kuvassa kuinka paljon rajumpaa tekoa edellinen kytkin oli ja nyt on taas.
Ei tullut niitä asentaessa vertailtua kun eivät olleet yhtäaikaa irti.

Kuva

Tämän laitan ihan vaan kun kerran kysyttiin:
Sämpy kirjoitti: 12.06.2021 19:42 ...Sikäli jos siellä on minun myymiä osia niin kiinnostaa jos niissä kävi jotain.
Kytkin on Samilta kyllä. Muistelin ensin että se olisi ollut Autodocilta, mutta kyllä se Samin kuitissa on.
Kaikki on aina vaikeeta!
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: 127 bella vm.77 pelastusoperaatio kesäautoksi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Olihan levy oikein päin paikallaan? En tunne 127:n rakennetta, mutta joskus väärin päin oleva levy voi ottaa keskiöstään kiinni jonnekin, ja metalli siten väsyy, kun joutuu taipumaan. Voi tietenkin olla valmistusvikakin. On minullekin tullut vastaan tuollaista ohuesta levystä tehtyä kytkinlevyä, ja ne kyllä on kestäneet.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 127 bella vm.77 pelastusoperaatio kesäautoksi

Viesti Kirjoittaja wellu »

Luigi kirjoitti: 19.06.2021 19:15 Olihan levy oikein päin paikallaan? En tunne 127:n rakennetta, mutta joskus väärin päin oleva levy voi ottaa keskiöstään kiinni jonnekin, ja metalli siten väsyy, kun joutuu taipumaan. Voi tietenkin olla valmistusvikakin. On minullekin tullut vastaan tuollaista ohuesta levystä tehtyä kytkinlevyä, ja ne kyllä on kestäneet.
Hatara muistikuva väittäisi, että olen 127 kytkintä vaihtaessa huutokironnut, kun uudessa ei lukenut kumminpäin enkä tajunnut vanhasta katsoa heti.
Olisi tosiaan "epäkeskeinen" muistikuvn mukaan ja väärin asentaessa olisi keskiö pänningissä.

Tällöin tosin muistaakseni kytkin ei irroittaisi kunnolla.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
hankala
GFF
Viestit: 635
Liittynyt: 16.03.2014 17:06
Paikkakunta: Rymättylä

Re: 127 bella vm.77 pelastusoperaatio kesäautoksi

Viesti Kirjoittaja hankala »

Ei sovi paikalleen väärin päin, ei mahdu vauhtipyörälle tuo levyn keskiö jos on väärin päin.
Eiköhän liene ollut viallinen levy jo lähdöstä
Kaikki on aina vaikeeta!
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 127 bella vm.77 pelastusoperaatio kesäautoksi

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Tein tuossa tutkimusta, niin 160mm levyssä tosiaan jouset on kiinni samalla levyllä millä voima jaetaan. Tuo on tosiaan enemmän johonkin museopäristimeen sopiva ratkaisu, ei seiskaan. 170mm kytkimessä rakenne on tyystin erilainen, sellainen kuin sen pitääkin olla eli voimalevy on puristettu erillisen paksun jousilevyn taakse ja niittejä on kolmen sijaan neljä.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 127 bella vm.77 pelastusoperaatio kesäautoksi

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Tuossa on 160mm kytkin, käytössä 850, 133 ja jotkut 127 mk1.

Kuva


Tuossa 170mm kytkinlevy, joita on mennyt esimerkiksi ratapottiautoihin:

Kuva

Eli välilevy jossa kitkapalat on kiinni, on ihan oikeesti ohutta. Sehän ei saa voimaa kuin yhteen suuntaan. Integralen kytkimessäkin on samaa pakasuutta.

Mutta mielestäni virhe käyttä sitä kytkimen jousiosan taustalevynä, ilman lisävahviketta.

Joko auto meni nippuun?

Laitan tulemaan 170mm kytkimen ja siihen sopivan paineasetelman, pitäisi mennä heittämällä paikoilleen.

Pitää jatkossa poistaa kokonaan 127 listoilta tuon 160mm kytkimen osalta ja reklamoida valmistajaa.

VOIHAN se olla, että jokin vaikka spoorit on olleet liian tiukat tms mikä on tehnyt sivuttaisrasitusta rakenteeseen. Mutta silti tuo on mielestäni riskirakenne.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 127 bella vm.77 pelastusoperaatio kesäautoksi

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Ai niin siinä kytkimessä on valmistuspäiväys, 4.7. mutta mikä vuosi? En erota kuvasta.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
hankala
GFF
Viestit: 635
Liittynyt: 16.03.2014 17:06
Paikkakunta: Rymättylä

Re: 127 bella vm.77 pelastusoperaatio kesäautoksi

Viesti Kirjoittaja hankala »

Valmistuspäivä on 4.7.2019
Nipussa on auto jo, oli edellisestä moottorista kelpo kytkin tallin nurkassa niin laitoin sen, mutta kytkin kelpaa kyllä :D
Kaikki on aina vaikeeta!
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 127 bella vm.77 pelastusoperaatio kesäautoksi

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Hyvä ettei ole kiire.

Olikos tähän tulossa isolohkoa? Niissä on muuten 181mm kytkin, liekö kytkinkoppakin vähän isompi.

Mutta voin pistää 170mm kytkimenkin, niin ei ala luistaa jos keksii 903 moottoriin lisää tehoa.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
hankala
GFF
Viestit: 635
Liittynyt: 16.03.2014 17:06
Paikkakunta: Rymättylä

Re: 127 bella vm.77 pelastusoperaatio kesäautoksi

Viesti Kirjoittaja hankala »

Sämpy kirjoitti: 21.06.2021 07:59 Hyvä ettei ole kiire.

Olikos tähän tulossa isolohkoa? Niissä on muuten 181mm kytkin, liekö kytkinkoppakin vähän isompi.

Mutta voin pistää 170mm kytkimenkin, niin ei ala luistaa jos keksii 903 moottoriin lisää tehoa.
Mietin sitä isolohkoa tähän, mutta sitten tuli ostettua tuo kokonaan uusi projekti jossa jo on, niin en sitä tähän ala virittelemään.
Tuli kuitenkin juuri rempattuakin tämä moottori.
903lla mennään
Kaikki on aina vaikeeta!
Avatar
hankala
GFF
Viestit: 635
Liittynyt: 16.03.2014 17:06
Paikkakunta: Rymättylä

Re: 127 bella vm.77 pelastusoperaatio kesäautoksi

Viesti Kirjoittaja hankala »

Vähän päivitystä tännekkin välillä:

Kytkinremontin jälkeen alkoi ongelmat startin kanssa, startin hammaspyörä alkoi tarttua vauhtipyörälle ja päästää todella ikävän äänen koneen käynnistyessä. Vähän tätä ihmettelin koska sekä startti että vauhtipyörä ovat nyt edellisestä koneesta ja toimivat siinä hyvin yhteen.
Irrotin startin huoltoa varten ja totesin sen olevan sisuskaluiltaan lähes uutta vastaava ja kaikkien osien liikkuvan ongelmitta.

Kuva

Niinpä nyt jäi vielä enemän pohdituttamaan miksi nyt yht'äkkiä nuo eivät toimineet yhteen.
Aikani pähkäiltyäni päädyin ratkaisuun johon en ole aiemin törmännyt, päätin tehdä startin ja vaihteiston väliin korotusrenkaan.
Näin startti asettuisi n. puoli milliä ulommaksi ja hampaiden osumiskulma muuttuisi hieman.
Leikkasin pellistä kehyksen ja liimasin sen starttiin kiinni, asennuksen helpottamiseksi.

Kuva

Tämä tosiaan riitti korjaamaan takertelun ja startti toimii taas niin kuin kuuluukin. Hieman yllättäen itsellenikin.

Myös kävi ilmi tuossa startin kanssa touhutessa että kytkinvivuston palautusjousi oli kadonnut jonnekkin, ilmeisesti vain katkennut.
Varaosa-autosta toinen tilalle ja nyt ei painelaakeri hierrä paineasetelmaan enää.

Kuva

Tämän jälkeen vielä tiiviste pakosarjan ja pakoputken välistä sylki itsensä ulos, aiheuttaen todella teinimäisen pörinän ja pakokaasun pääsyn sisälle autoon. Ratkaisu oli oikeastaan helppo, vanha tiiviste malliksi ja 3mm asbestilevystä uusi tiiviste. Asbestilevy on sopivan pehmeää, että se kiristyy tiukasti laippaan vaikka pinnat eivät olisikaan 100% suoria. Hyvin on toiminut.

Eli pientä hiertoa on ollut kaikkineen, mutta mitäs autoharrastusta se sellainen on jos ei koskaan tarvitse liata käsiään :D
Kaikki on aina vaikeeta!
Avatar
hankala
GFF
Viestit: 635
Liittynyt: 16.03.2014 17:06
Paikkakunta: Rymättylä

Re: 127 bella vm.77 pelastusoperaatio kesäautoksi

Viesti Kirjoittaja hankala »

Nyt tuli kohtaamisia matkoilla. Illalla kotimatkalla loikki peura eteen.

Kuva

Kuva

On se fiatti vaan paksua peltiä nykyaikaisiin verrattuna, vauhtia oli liki 80 ja ihan hyvän kokoinen peurakin tuohon etukulmaan tömähti. Muoto ei muuttunut tuon enempää, vaikka paskamaisesti painui sisään koko etukulma, niin että konepeltikin tuli 5cm taaksepäin. Ajovaloumpiokin jäi ehjäksi.
Peura kuoli heti saamiinsa vammoihin, ei ole alle jäävälle ystävällinen tuo seiskan muotoilu. Etukulma keskeltä kylkeä läpi, en nyt siitä kuitenkaan laita kuvaa.
Nyt pitää alkaa ihmetellä että mitäs sitä sitten tekisi, millä saisi keulan oikaistua edes lähelle mittojaan. Saisi konepellin takaisin asentoonsa ja ajovalon ja parkin takaisin ulos korista. Kai sitä tässä jotain keksitään, niin aina.
Kaikki on aina vaikeeta!
Vastaa Viestiin