127 bella vm.77 pelastusoperaatio kesäautoksi
Re: 127 bella vm.77 pelastusoperaatio kesäautoksi
En muista Fiatissa käyneen, mutta parissa kolmessa muussa merkissä kylläkin: kytkinakseli poikki. Luulisi niiden kytkinpintojen jonnekin väliin kulkeutuvan ja ainakin käryävän. Tasauspyörästön vika voi myös katkaista voiman kulkeutumisen, en vaan nopeasti keksi, mitä pitää katketa.
Re: 127 bella vm.77 pelastusoperaatio kesäautoksi
Kytkinakselin katkeaminen on tullut itsellekkin mieleen. Ei ole vaan koskaan tullut vastaan tällaista.
Kytkinpoljin tuntuu normaalilta, vaihteet tuntuu normaalilta. Vetoa ei ole, eikä mitään ylimääräistä ääntä kuulu nyt, eikä kuulunut hajotessa.
Kytkinpoljin tuntuu normaalilta, vaihteet tuntuu normaalilta. Vetoa ei ole, eikä mitään ylimääräistä ääntä kuulu nyt, eikä kuulunut hajotessa.
Kaikki on aina vaikeeta!
Re: 127 bella vm.77 pelastusoperaatio kesäautoksi
Keula ilmaan ja eturengasta pyörittämään. Jos toinen ei liikahda mihinkään suuntaan, vika on joko vetareissa, tai sitten tasauspyörästössä.
Hauskahan tässä on porukalla arvuutella, mikä mahtoi hajota.
Hauskahan tässä on porukalla arvuutella, mikä mahtoi hajota.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: 127 bella vm.77 pelastusoperaatio kesäautoksi
Arvoitus on ratkennut: Kytkinlevy revennyt osiksi! Eipä ole tullut vastaan tuollaistakaan.
Niin ohuesta pellistä on kytkin että melkeen luulisi olevan vanhoista juomatölkeistä tehty
Tuo kytkin oli 160mm koska sille oli kevennetty vauhtipyörä, siitä piti nyt luopua kun mistään ei tähän hätään löytynyt
160mm kytkinlevyä.
Laitoin edellisestä moottorista vauhtipyörän ja kytkimen kaikkineen, ei niilläkään ole ajettu kuin muutama tuhat kilometriä.
Tässä näkyy kuvassa kuinka paljon rajumpaa tekoa edellinen kytkin oli ja nyt on taas.
Ei tullut niitä asentaessa vertailtua kun eivät olleet yhtäaikaa irti.
Tämän laitan ihan vaan kun kerran kysyttiin:
Niin ohuesta pellistä on kytkin että melkeen luulisi olevan vanhoista juomatölkeistä tehty
Tuo kytkin oli 160mm koska sille oli kevennetty vauhtipyörä, siitä piti nyt luopua kun mistään ei tähän hätään löytynyt
160mm kytkinlevyä.
Laitoin edellisestä moottorista vauhtipyörän ja kytkimen kaikkineen, ei niilläkään ole ajettu kuin muutama tuhat kilometriä.
Tässä näkyy kuvassa kuinka paljon rajumpaa tekoa edellinen kytkin oli ja nyt on taas.
Ei tullut niitä asentaessa vertailtua kun eivät olleet yhtäaikaa irti.
Tämän laitan ihan vaan kun kerran kysyttiin:
Kytkin on Samilta kyllä. Muistelin ensin että se olisi ollut Autodocilta, mutta kyllä se Samin kuitissa on.
Kaikki on aina vaikeeta!
Re: 127 bella vm.77 pelastusoperaatio kesäautoksi
Olihan levy oikein päin paikallaan? En tunne 127:n rakennetta, mutta joskus väärin päin oleva levy voi ottaa keskiöstään kiinni jonnekin, ja metalli siten väsyy, kun joutuu taipumaan. Voi tietenkin olla valmistusvikakin. On minullekin tullut vastaan tuollaista ohuesta levystä tehtyä kytkinlevyä, ja ne kyllä on kestäneet.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: 127 bella vm.77 pelastusoperaatio kesäautoksi
Hatara muistikuva väittäisi, että olen 127 kytkintä vaihtaessa huutokironnut, kun uudessa ei lukenut kumminpäin enkä tajunnut vanhasta katsoa heti.Luigi kirjoitti: ↑19.06.2021 19:15 Olihan levy oikein päin paikallaan? En tunne 127:n rakennetta, mutta joskus väärin päin oleva levy voi ottaa keskiöstään kiinni jonnekin, ja metalli siten väsyy, kun joutuu taipumaan. Voi tietenkin olla valmistusvikakin. On minullekin tullut vastaan tuollaista ohuesta levystä tehtyä kytkinlevyä, ja ne kyllä on kestäneet.
Olisi tosiaan "epäkeskeinen" muistikuvn mukaan ja väärin asentaessa olisi keskiö pänningissä.
Tällöin tosin muistaakseni kytkin ei irroittaisi kunnolla.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: 127 bella vm.77 pelastusoperaatio kesäautoksi
Ei sovi paikalleen väärin päin, ei mahdu vauhtipyörälle tuo levyn keskiö jos on väärin päin.
Eiköhän liene ollut viallinen levy jo lähdöstä
Eiköhän liene ollut viallinen levy jo lähdöstä
Kaikki on aina vaikeeta!
Re: 127 bella vm.77 pelastusoperaatio kesäautoksi
Tein tuossa tutkimusta, niin 160mm levyssä tosiaan jouset on kiinni samalla levyllä millä voima jaetaan. Tuo on tosiaan enemmän johonkin museopäristimeen sopiva ratkaisu, ei seiskaan. 170mm kytkimessä rakenne on tyystin erilainen, sellainen kuin sen pitääkin olla eli voimalevy on puristettu erillisen paksun jousilevyn taakse ja niittejä on kolmen sijaan neljä.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: 127 bella vm.77 pelastusoperaatio kesäautoksi
Tuossa on 160mm kytkin, käytössä 850, 133 ja jotkut 127 mk1.
Tuossa 170mm kytkinlevy, joita on mennyt esimerkiksi ratapottiautoihin:
Eli välilevy jossa kitkapalat on kiinni, on ihan oikeesti ohutta. Sehän ei saa voimaa kuin yhteen suuntaan. Integralen kytkimessäkin on samaa pakasuutta.
Mutta mielestäni virhe käyttä sitä kytkimen jousiosan taustalevynä, ilman lisävahviketta.
Joko auto meni nippuun?
Laitan tulemaan 170mm kytkimen ja siihen sopivan paineasetelman, pitäisi mennä heittämällä paikoilleen.
Pitää jatkossa poistaa kokonaan 127 listoilta tuon 160mm kytkimen osalta ja reklamoida valmistajaa.
VOIHAN se olla, että jokin vaikka spoorit on olleet liian tiukat tms mikä on tehnyt sivuttaisrasitusta rakenteeseen. Mutta silti tuo on mielestäni riskirakenne.
Tuossa 170mm kytkinlevy, joita on mennyt esimerkiksi ratapottiautoihin:
Eli välilevy jossa kitkapalat on kiinni, on ihan oikeesti ohutta. Sehän ei saa voimaa kuin yhteen suuntaan. Integralen kytkimessäkin on samaa pakasuutta.
Mutta mielestäni virhe käyttä sitä kytkimen jousiosan taustalevynä, ilman lisävahviketta.
Joko auto meni nippuun?
Laitan tulemaan 170mm kytkimen ja siihen sopivan paineasetelman, pitäisi mennä heittämällä paikoilleen.
Pitää jatkossa poistaa kokonaan 127 listoilta tuon 160mm kytkimen osalta ja reklamoida valmistajaa.
VOIHAN se olla, että jokin vaikka spoorit on olleet liian tiukat tms mikä on tehnyt sivuttaisrasitusta rakenteeseen. Mutta silti tuo on mielestäni riskirakenne.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: 127 bella vm.77 pelastusoperaatio kesäautoksi
Ai niin siinä kytkimessä on valmistuspäiväys, 4.7. mutta mikä vuosi? En erota kuvasta.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: 127 bella vm.77 pelastusoperaatio kesäautoksi
Valmistuspäivä on 4.7.2019
Nipussa on auto jo, oli edellisestä moottorista kelpo kytkin tallin nurkassa niin laitoin sen, mutta kytkin kelpaa kyllä
Nipussa on auto jo, oli edellisestä moottorista kelpo kytkin tallin nurkassa niin laitoin sen, mutta kytkin kelpaa kyllä
Kaikki on aina vaikeeta!
Re: 127 bella vm.77 pelastusoperaatio kesäautoksi
Hyvä ettei ole kiire.
Olikos tähän tulossa isolohkoa? Niissä on muuten 181mm kytkin, liekö kytkinkoppakin vähän isompi.
Mutta voin pistää 170mm kytkimenkin, niin ei ala luistaa jos keksii 903 moottoriin lisää tehoa.
Olikos tähän tulossa isolohkoa? Niissä on muuten 181mm kytkin, liekö kytkinkoppakin vähän isompi.
Mutta voin pistää 170mm kytkimenkin, niin ei ala luistaa jos keksii 903 moottoriin lisää tehoa.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: 127 bella vm.77 pelastusoperaatio kesäautoksi
Mietin sitä isolohkoa tähän, mutta sitten tuli ostettua tuo kokonaan uusi projekti jossa jo on, niin en sitä tähän ala virittelemään.
Tuli kuitenkin juuri rempattuakin tämä moottori.
903lla mennään
Kaikki on aina vaikeeta!
Re: 127 bella vm.77 pelastusoperaatio kesäautoksi
Vähän päivitystä tännekkin välillä:
Kytkinremontin jälkeen alkoi ongelmat startin kanssa, startin hammaspyörä alkoi tarttua vauhtipyörälle ja päästää todella ikävän äänen koneen käynnistyessä. Vähän tätä ihmettelin koska sekä startti että vauhtipyörä ovat nyt edellisestä koneesta ja toimivat siinä hyvin yhteen.
Irrotin startin huoltoa varten ja totesin sen olevan sisuskaluiltaan lähes uutta vastaava ja kaikkien osien liikkuvan ongelmitta.
Niinpä nyt jäi vielä enemän pohdituttamaan miksi nyt yht'äkkiä nuo eivät toimineet yhteen.
Aikani pähkäiltyäni päädyin ratkaisuun johon en ole aiemin törmännyt, päätin tehdä startin ja vaihteiston väliin korotusrenkaan.
Näin startti asettuisi n. puoli milliä ulommaksi ja hampaiden osumiskulma muuttuisi hieman.
Leikkasin pellistä kehyksen ja liimasin sen starttiin kiinni, asennuksen helpottamiseksi.
Tämä tosiaan riitti korjaamaan takertelun ja startti toimii taas niin kuin kuuluukin. Hieman yllättäen itsellenikin.
Myös kävi ilmi tuossa startin kanssa touhutessa että kytkinvivuston palautusjousi oli kadonnut jonnekkin, ilmeisesti vain katkennut.
Varaosa-autosta toinen tilalle ja nyt ei painelaakeri hierrä paineasetelmaan enää.
Tämän jälkeen vielä tiiviste pakosarjan ja pakoputken välistä sylki itsensä ulos, aiheuttaen todella teinimäisen pörinän ja pakokaasun pääsyn sisälle autoon. Ratkaisu oli oikeastaan helppo, vanha tiiviste malliksi ja 3mm asbestilevystä uusi tiiviste. Asbestilevy on sopivan pehmeää, että se kiristyy tiukasti laippaan vaikka pinnat eivät olisikaan 100% suoria. Hyvin on toiminut.
Eli pientä hiertoa on ollut kaikkineen, mutta mitäs autoharrastusta se sellainen on jos ei koskaan tarvitse liata käsiään
Kytkinremontin jälkeen alkoi ongelmat startin kanssa, startin hammaspyörä alkoi tarttua vauhtipyörälle ja päästää todella ikävän äänen koneen käynnistyessä. Vähän tätä ihmettelin koska sekä startti että vauhtipyörä ovat nyt edellisestä koneesta ja toimivat siinä hyvin yhteen.
Irrotin startin huoltoa varten ja totesin sen olevan sisuskaluiltaan lähes uutta vastaava ja kaikkien osien liikkuvan ongelmitta.
Niinpä nyt jäi vielä enemän pohdituttamaan miksi nyt yht'äkkiä nuo eivät toimineet yhteen.
Aikani pähkäiltyäni päädyin ratkaisuun johon en ole aiemin törmännyt, päätin tehdä startin ja vaihteiston väliin korotusrenkaan.
Näin startti asettuisi n. puoli milliä ulommaksi ja hampaiden osumiskulma muuttuisi hieman.
Leikkasin pellistä kehyksen ja liimasin sen starttiin kiinni, asennuksen helpottamiseksi.
Tämä tosiaan riitti korjaamaan takertelun ja startti toimii taas niin kuin kuuluukin. Hieman yllättäen itsellenikin.
Myös kävi ilmi tuossa startin kanssa touhutessa että kytkinvivuston palautusjousi oli kadonnut jonnekkin, ilmeisesti vain katkennut.
Varaosa-autosta toinen tilalle ja nyt ei painelaakeri hierrä paineasetelmaan enää.
Tämän jälkeen vielä tiiviste pakosarjan ja pakoputken välistä sylki itsensä ulos, aiheuttaen todella teinimäisen pörinän ja pakokaasun pääsyn sisälle autoon. Ratkaisu oli oikeastaan helppo, vanha tiiviste malliksi ja 3mm asbestilevystä uusi tiiviste. Asbestilevy on sopivan pehmeää, että se kiristyy tiukasti laippaan vaikka pinnat eivät olisikaan 100% suoria. Hyvin on toiminut.
Eli pientä hiertoa on ollut kaikkineen, mutta mitäs autoharrastusta se sellainen on jos ei koskaan tarvitse liata käsiään
Kaikki on aina vaikeeta!
Re: 127 bella vm.77 pelastusoperaatio kesäautoksi
Nyt tuli kohtaamisia matkoilla. Illalla kotimatkalla loikki peura eteen.
On se fiatti vaan paksua peltiä nykyaikaisiin verrattuna, vauhtia oli liki 80 ja ihan hyvän kokoinen peurakin tuohon etukulmaan tömähti. Muoto ei muuttunut tuon enempää, vaikka paskamaisesti painui sisään koko etukulma, niin että konepeltikin tuli 5cm taaksepäin. Ajovaloumpiokin jäi ehjäksi.
Peura kuoli heti saamiinsa vammoihin, ei ole alle jäävälle ystävällinen tuo seiskan muotoilu. Etukulma keskeltä kylkeä läpi, en nyt siitä kuitenkaan laita kuvaa.
Nyt pitää alkaa ihmetellä että mitäs sitä sitten tekisi, millä saisi keulan oikaistua edes lähelle mittojaan. Saisi konepellin takaisin asentoonsa ja ajovalon ja parkin takaisin ulos korista. Kai sitä tässä jotain keksitään, niin aina.
On se fiatti vaan paksua peltiä nykyaikaisiin verrattuna, vauhtia oli liki 80 ja ihan hyvän kokoinen peurakin tuohon etukulmaan tömähti. Muoto ei muuttunut tuon enempää, vaikka paskamaisesti painui sisään koko etukulma, niin että konepeltikin tuli 5cm taaksepäin. Ajovaloumpiokin jäi ehjäksi.
Peura kuoli heti saamiinsa vammoihin, ei ole alle jäävälle ystävällinen tuo seiskan muotoilu. Etukulma keskeltä kylkeä läpi, en nyt siitä kuitenkaan laita kuvaa.
Nyt pitää alkaa ihmetellä että mitäs sitä sitten tekisi, millä saisi keulan oikaistua edes lähelle mittojaan. Saisi konepellin takaisin asentoonsa ja ajovalon ja parkin takaisin ulos korista. Kai sitä tässä jotain keksitään, niin aina.
Kaikki on aina vaikeeta!