127 bella vm.77 pelastusoperaatio kesäautoksi
Re: 127 bella vm.77 pelastusoperaatio kesäautoksi
Kaikki on aina vaikeeta!
Re: 127 bella vm.77 pelastusoperaatio kesäautoksi
Ainakin kun koneen räjäytyskuvia katselee netistä, niin nuo ketjussa olevat väkäset ovat lohkoon päin...
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Re: 127 bella vm.77 pelastusoperaatio kesäautoksi
Se jakopäänketju on uutenaan sellanen, että se ei mene ihan "heittämällä" paikoilleen rattaineen.....Vaan se on pikkasen voimaa vaativa toimenpide, jotta ne kaikki (rattaat/ketju) menevät paikalleen.....syystä, että uusi ketju ei ole venynyt, vaan jää sitten tiukalle, kun sen paikoilleen laittaa...hankala kirjoitti:
Tällaisia osia kun sais aina asennella, ei paljon sormiaan likaa asennellessa
Projekti etenee vähitellen,
Ongelmia on lähinnä jakopään kanssa. Ensiöratas ei mahdu kampiakselille, pitäisi pakottaa väkisin, mutta en haluaisi kun sen pitäisi mennä ihan sovinnolla. Purkaessa oli todella tiukassa vanha ratas, oli vaikea saada irti.
Nyt näyttää että pakkokeinoja tarvitaan myös asennuksessa, eikä niin pitäisi olla.
Voihan sitä kampiakselin päätä vaikka hiomanauhalla vähän nauhata, jos siinä vaikka on jotain pinnassa, mikä vaikeuttaa sen rattaan menemistä siihen.
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Re: 127 bella vm.77 pelastusoperaatio kesäautoksi
Tallilla tapahtuu. Jakopää meni paikoilleen lopulta ihan sovinnolla, vain aavistuksen joutui avittamaan ensiöratasta.
Kytkinkin rakentui vähitellen, tosiaan 160mm kytkin, mutta varmasti kestää tässä koneessa
Tässä näkyy myös tuo vauhtipyörän kevennys. Ei kovin radikaali.
Alkaa jo näyttää moottorilta tässä vaiheessa
Ja projekti on tästä jatkunut vähitellen. Laitan lisää kuvia kun saan purettua koneelle niitä.
Kytkinkin rakentui vähitellen, tosiaan 160mm kytkin, mutta varmasti kestää tässä koneessa
Tässä näkyy myös tuo vauhtipyörän kevennys. Ei kovin radikaali.
Alkaa jo näyttää moottorilta tässä vaiheessa
Ja projekti on tästä jatkunut vähitellen. Laitan lisää kuvia kun saan purettua koneelle niitä.
Kaikki on aina vaikeeta!
Re: 127 bella vm.77 pelastusoperaatio kesäautoksi
Moottori on valmiina asennukseen, ollutkin jo jonkin aikaa. Vain aikataulut ei täsmää, että ehtisi tuon laittaa.
Talkoo-oluella on jo houkuteltu apuvoimia koitokseen
Tänään taas heitin lenkin vanhalla ja kyllä on melkoinen alakerran kolina kiihdyttäessä, eikä se muutenkaan kovin terveeltä enää tunnu
Talkoo-oluella on jo houkuteltu apuvoimia koitokseen
Tänään taas heitin lenkin vanhalla ja kyllä on melkoinen alakerran kolina kiihdyttäessä, eikä se muutenkaan kovin terveeltä enää tunnu
Kaikki on aina vaikeeta!
Re: 127 bella vm.77 pelastusoperaatio kesäautoksi
Siinähän tuo odottelee, josko ensi lauantaina saisi keulille laitettua. Tuo öljyntäyttökorkki ei jää tuohon, on vaan tilapäisenä suojana
Laturi ja kaasutin on paikallaan vain kuvaa varten, myös vesipumppu puuttuu. Ne kaikki asennetaan kunhan pannu on ensin huoneessaan
Samalla kun pannu vaihdetaan niin tulee myös alatukivarsiin uudet puslat, on paljon kovemmat kuin nykyiset ikivanhat ja hapertuneet.
Samoin etujouset menee vaihtoon, on alkanut nyppiä nuo halvat tarvikejouset kun ovat selvästi liian jäykät, auto seisoo keula pystyssä aina vaan.
Toisaalta hieman tekisi mieli laittaa Fiorinon jousi takapäähän, nousisi ehkä takapää tasoihin ja fiatti olisi oikea "off-road" auto,
kaikki madaltaa autojaan, voisi olla hauska poiketa massasta ja korottaa seiskaa
Laturi ja kaasutin on paikallaan vain kuvaa varten, myös vesipumppu puuttuu. Ne kaikki asennetaan kunhan pannu on ensin huoneessaan
Samalla kun pannu vaihdetaan niin tulee myös alatukivarsiin uudet puslat, on paljon kovemmat kuin nykyiset ikivanhat ja hapertuneet.
Samoin etujouset menee vaihtoon, on alkanut nyppiä nuo halvat tarvikejouset kun ovat selvästi liian jäykät, auto seisoo keula pystyssä aina vaan.
Toisaalta hieman tekisi mieli laittaa Fiorinon jousi takapäähän, nousisi ehkä takapää tasoihin ja fiatti olisi oikea "off-road" auto,
kaikki madaltaa autojaan, voisi olla hauska poiketa massasta ja korottaa seiskaa
Kaikki on aina vaikeeta!
Re: 127 bella vm.77 pelastusoperaatio kesäautoksi
Googlaappa "Fiat 127 Rustica".
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: 127 bella vm.77 pelastusoperaatio kesäautoksi
^147 by Lamborghini!
https://www.youtube.com/watch?v=bnpWw2XtXd0
https://www.youtube.com/watch?v=bnpWw2XtXd0
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: 127 bella vm.77 pelastusoperaatio kesäautoksi
Mielenkiintoinen video, kiitos
Rustica-replicahan se vasta komia olisi! Ei taida ykköskopasta ollakkaan Rusticaa alunperin, en ainakaan äkkiä kuvaa löytänyt.
Taidanpa laittaa oikein vakavaan harkintaan tuon takajousen vaihdon jäykempään
Kaikki on aina vaikeeta!
Re: 127 bella vm.77 pelastusoperaatio kesäautoksi
Sydämen siirtoa on tehty viikonloppuna ja hyvinhän tuo on sujunut.
Mittasin uteliaisuudesta puristuspaineet vanhasta koneesta ja olihan yllättävät 8,5 bar, ohjearvo kirjan mukaan on 9 bar.
Ei se niin loppu olekkaan, vaikka kyllä alakerran laakerit on vaihdettava jos sitä aikoo vielä käyttää jossain ja öljyä se syö aikalailla. Niin eikä meinaa nostaa öljynpaineita.
siitä se lähtee:
Vanha mylly poisnostoon valmiina:
44-vuotta vanha varoitustarrakin on tallessa, ei maahantuojalla tuolloin ollut niin tarkkaa noitten liimailemisen kanssa, kunhan sielläpäin on
Mittasin uteliaisuudesta puristuspaineet vanhasta koneesta ja olihan yllättävät 8,5 bar, ohjearvo kirjan mukaan on 9 bar.
Ei se niin loppu olekkaan, vaikka kyllä alakerran laakerit on vaihdettava jos sitä aikoo vielä käyttää jossain ja öljyä se syö aikalailla. Niin eikä meinaa nostaa öljynpaineita.
siitä se lähtee:
Vanha mylly poisnostoon valmiina:
44-vuotta vanha varoitustarrakin on tallessa, ei maahantuojalla tuolloin ollut niin tarkkaa noitten liimailemisen kanssa, kunhan sielläpäin on
Kaikki on aina vaikeeta!
Re: 127 bella vm.77 pelastusoperaatio kesäautoksi
Ekat savut otin illalla ja hyvinhän tuo käy ja kukkuu. Tasaisesti ja kauniisti.
Vaan eipä tullut korkeapuristeista moottoria, olin kai liian varovainen ja laitoin sen 1.8mm kannentiivisteen.
On kai mahdollista sekin ettei koneistamo tehnyt kovin hyvää jälkeä sovittaessaan venttiilejä, mutta tuskin se siitä on.
Puristuspaineet on 9 bar, eli juuri siinä arvossa mitä uudelle moottorille annetaan.
Menee siis kansipahvi vaihtoon kun taas löytyy motivaatiota sen tekemiseen, 1.2mm seuraavaksi kokeeseen.
Siinä se on melkeen savutuskunnossa, piti laittaa vanhasta laturi kun uusi ei sitten sopinutkaan johtosarjoihin, eikä ollut motivaatiota alkaa niitä nyt muuttaa. Joku saiteinen päivä sitten laitan tuon.
Laturiin piti tehdä vähän kiristysvaraa lisää, tuntui olevan tuo nykyaikainen alkuperäisen mittainen remmi aavistuksen pitkä, eikä mielestäni kiristynyt tarpeeksi. Edellinen remmi ajoittain luisti pienillä kierroksilla kun oli valot ja lämppäri päällä ja uutta kiristäessä tuntui myös kovin helposti tulevan ns. tappi vastaan.
Vaan eipä tullut korkeapuristeista moottoria, olin kai liian varovainen ja laitoin sen 1.8mm kannentiivisteen.
On kai mahdollista sekin ettei koneistamo tehnyt kovin hyvää jälkeä sovittaessaan venttiilejä, mutta tuskin se siitä on.
Puristuspaineet on 9 bar, eli juuri siinä arvossa mitä uudelle moottorille annetaan.
Menee siis kansipahvi vaihtoon kun taas löytyy motivaatiota sen tekemiseen, 1.2mm seuraavaksi kokeeseen.
Siinä se on melkeen savutuskunnossa, piti laittaa vanhasta laturi kun uusi ei sitten sopinutkaan johtosarjoihin, eikä ollut motivaatiota alkaa niitä nyt muuttaa. Joku saiteinen päivä sitten laitan tuon.
Laturiin piti tehdä vähän kiristysvaraa lisää, tuntui olevan tuo nykyaikainen alkuperäisen mittainen remmi aavistuksen pitkä, eikä mielestäni kiristynyt tarpeeksi. Edellinen remmi ajoittain luisti pienillä kierroksilla kun oli valot ja lämppäri päällä ja uutta kiristäessä tuntui myös kovin helposti tulevan ns. tappi vastaan.
Kaikki on aina vaikeeta!
Re: 127 bella vm.77 pelastusoperaatio kesäautoksi
Joo ne jossain vuostuhannen vaihteessa keksi kiilahihnan jossa on ikuinen kiristys. Eli se venyy tasaisesti lisää vuodesta toiseen, kunnes katkeaa.
Melkein saa pykälää lyhkäsempää remmiä ostella ja sorkkaraudalla paikoilleen, niin voi olla vuoden päästä hyvä.
Melkein saa pykälää lyhkäsempää remmiä ostella ja sorkkaraudalla paikoilleen, niin voi olla vuoden päästä hyvä.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: 127 bella vm.77 pelastusoperaatio kesäautoksi
Nyt ollaan niin pitkällä että alkoi pakoputken sovittelu, tuon piti mennä seiskaan heittämällä, mutta mutta... aika rajuja muutoksia olisi lattia vaatinut että olisi suoraan paikalle saanut...
Joustoliitos seiskan putkeen, ennen kuulumatonta
Putken alkukäyrä taittuu liian jyrkästi ylös ja saa putken osumaan suoraan lattiaan, itse käyrän allekkaan ei jää kuin ehkä sentti.
Piti laittaa alkukäyrä punahehkuun ja oikaista vähän niin johan alkoi sopia.
Alunperin sopivasta putkesta käytettiin lopulta vain alastuloputket ja y-kappale, kaikki muu piti muuttaa, mutta nyt sopii alle.
Muuten hyrrää hyvin, venttiilit piti vielä uudelleen säätää, liekö kansipahvi puristunut hieman. Hyvin vetää ja kulkee, tuplakaasari ei ole vielä paikallaan kun siitä puuttuu tyhjäkäyntisuutin, mutta sekin aikanaan tulee. Niin ja ohuempi kansipahvi
Niin ja se mk1 Rustica on edelleen mietinnässä...
Joustoliitos seiskan putkeen, ennen kuulumatonta
Putken alkukäyrä taittuu liian jyrkästi ylös ja saa putken osumaan suoraan lattiaan, itse käyrän allekkaan ei jää kuin ehkä sentti.
Piti laittaa alkukäyrä punahehkuun ja oikaista vähän niin johan alkoi sopia.
Alunperin sopivasta putkesta käytettiin lopulta vain alastuloputket ja y-kappale, kaikki muu piti muuttaa, mutta nyt sopii alle.
Muuten hyrrää hyvin, venttiilit piti vielä uudelleen säätää, liekö kansipahvi puristunut hieman. Hyvin vetää ja kulkee, tuplakaasari ei ole vielä paikallaan kun siitä puuttuu tyhjäkäyntisuutin, mutta sekin aikanaan tulee. Niin ja ohuempi kansipahvi
Niin ja se mk1 Rustica on edelleen mietinnässä...
Kaikki on aina vaikeeta!
Re: 127 bella vm.77 pelastusoperaatio kesäautoksi
Tänään taas vähän koeajelua, kun viikonloppuna on tarkoitus lähteä Oulaisiin "kuokkimaan" 128 ja Ritmo-kahveille
Auto on nyt paljon hiljaisempi maantienopeuksissa, ilmeisesti kone kolisi aikalailla jo. Tuli tuossa samalla remontissa laitettua vasen etupyöränlaakerikin ja senkin melun katoamisen huomaa, vaikka laakerissa ei välystä ollutkaan.
Pyöräkulmat meni tietysti pura-kokoa-pura-kokoa-operaatiossa ihan mihin sattuu,
mutta auraukset sain oma-kyhä-laserilla aika lähelle totuutta, eikä kallistuksissa säätöjä olekkaan, taas ajelee melkoisen mukavasti.
Oli aiemin aika paljon harituksella, on syönyt parilla tuhannella kilometrillä eturenkaiden sisäreunat jo aika loppuun.
edit: Siis tuo miitti on tosiaan Ruovedellä ja sinne aioin "väärällä" kalustolla tunkea mukaan
Auto on nyt paljon hiljaisempi maantienopeuksissa, ilmeisesti kone kolisi aikalailla jo. Tuli tuossa samalla remontissa laitettua vasen etupyöränlaakerikin ja senkin melun katoamisen huomaa, vaikka laakerissa ei välystä ollutkaan.
Pyöräkulmat meni tietysti pura-kokoa-pura-kokoa-operaatiossa ihan mihin sattuu,
mutta auraukset sain oma-kyhä-laserilla aika lähelle totuutta, eikä kallistuksissa säätöjä olekkaan, taas ajelee melkoisen mukavasti.
Oli aiemin aika paljon harituksella, on syönyt parilla tuhannella kilometrillä eturenkaiden sisäreunat jo aika loppuun.
edit: Siis tuo miitti on tosiaan Ruovedellä ja sinne aioin "väärällä" kalustolla tunkea mukaan
Viimeksi muokannut hankala, 09.06.2021 12:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kaikki on aina vaikeeta!
Re: 127 bella vm.77 pelastusoperaatio kesäautoksi
Kasi ja Ritmo-mööttiin on Ruovedellä, ei Oulaisissa.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -