Sivu 1/5

Futt > Roadsoprt

Lähetetty: 19.07.2018 16:48
Kirjoittaja Wesulius
Tehdää nyt rojekti kertomusta.

Eli Vanha Fiat uno turbo trobhy (FUTT) vuosimallia 1989 ja ajatuksena olis muuttaa auto sen verran , että sopii Roadsport sääntöihin.
Mietin jonkun aikaa ja päättelin ,että luokka 1B on se ehkä jarkevin vaihtoehto, 1A.ssa mennään jo niin lujaa että taidot ja lompakko ei riitä, 1C taas vaikuttaa enempi perheautolta.
Ainakin kaaret pitää vaihtaa , kun tuossa nyt matterin alumiinikaaret.
Rengas koko on roadsportissa aika hurja näin pieneen autoon 215mm tai jopa 235mm pakko varmaa jokinlaiset lokasuoja levitykset askarrella.
Unno on kyllä kevyt auto , eli alle 800kg pääsee varmasi helposti , mutta sitten alkaa tehot olemaan aika pieniä, eli varmaan kannattaa tehdä yli 801kg
Yli 900kg uunosta tuskin saa mitenkään järkevää. eli siihen väliin lienee painon osuttava.

Re: Futt > Roadsoprt

Lähetetty: 19.07.2018 17:56
Kirjoittaja kappa12
:thumb:

Onnea projektille. Nämä FUTT unot on kyllä totaalisesti kadonneet maanpäältä. Hienoa että joku elvyttää vielä radalle.

Re: Futt > Roadsoprt

Lähetetty: 19.07.2018 18:03
Kirjoittaja Wesulius
Niin ja suunnitelmissa olisi , tuohon 999cc 16v fire ahdettuna , vaparina isompi kone olisi tietysti liian luotettava :mrgreen:

Sattuuko jollain olemaan irrallaan 999 firen kiertokankea , tai oikeestaan mittoja kaipaan.¨
Kammen tappi ilmeisesti 38mm ja poarus kangessa 41mm.
Yläpään tappi 18mm.
Kiertokangen pituus jotain 112,5mm ???? Pystyykö joku varmistamaan?

Vakio männän puristuskorkeus 33.9mm laessa pieni amme 55mmO ja 0.5 mm svää.

Re: Futt > Roadsoprt

Lähetetty: 19.07.2018 19:09
Kirjoittaja kappa12
Eihän elämä saa olla liian helppoa. :lol:

Re: Futt > Roadsoprt

Lähetetty: 19.07.2018 21:05
Kirjoittaja GreenThing
999 lohko, ja siihen 16v hattu?
Jos näin, niin millä ajattelit toteuttaa riittävän palotilan?
8v koneessahan palotila on pääasiassa kannessa ja 16v koneessa taasen männässä.

Re: Futt > Roadsoprt

Lähetetty: 19.07.2018 22:45
Kirjoittaja Wesulius
GreenThing kirjoitti:999 lohko, ja siihen 16v hattu?
Jos näin, niin millä ajattelit toteuttaa riittävän palotilan?
8v koneessahan palotila on pääasiassa kannessa ja 16v koneessa taasen männässä.
Juu tätä olenkin jo pohtinut ja sopivaa veivi / mäntä yhdistelmää.
Tuo 1.4 16v mäntä olis 7.9mm matalampi PK kuin 999. toisaalta se on liian iso kun on 72mm. 1.2 16v mäntä olis sopivan kokoinen , mutta 5,9mm matalampi mahtaisko tähän löytää takomäntää turbokäyttöön.
Suzukin hayabusasta löytyisi veivi joka on 41mm kampilaakerille ja veivin pituus 119.5mm tosin 20mm tapilla mut saa siihen uuden helan.
Kawavasaki zx6r olis 70mm mäntä 2mm ylikoossa , mutta se on vielä patilla joten olis vapari rojektiin hyvä , pitää kattoo löytyykö tuohon zx6r turbo mäntää.
Joka tapauksessa puristuksia ei voi olla kovin paljon , koska painetta ja kierroksia on oltava jotta edes jotain voimaa irtoaa.
Toisaalta mielessä kävi jo sekin jos tuohon 1.4 16v kanteen suoraruikkarin suuttimet ja ..ja ..ja .
Ja miten saa venttiilivälykset mitattua kun tuo rakenne on jostain aivan kalsareista.

Re: Futt > Roadsoprt

Lähetetty: 19.07.2018 23:08
Kirjoittaja wellu
Välyksen mittaaminen onkin jotain jännää. :mrgreen:

Ei varmaan muuta vaihtoehtoa, kuin kylmästi laskea välys kylmänä ja mennä sen mukaan, jos ei esim. kierrosten vuoksi voi käyttää hydokuppeja.

Kyllä kait tuolla 16V FIREllä on jotain kilpaakin ajettu, liekkö siellä hydet käytössä?

Re: Futt > Roadsoprt

Lähetetty: 20.07.2018 10:21
Kirjoittaja Stefa
Kyllähän tuo välyksen laskeminen akselin integraalista onnistuu. Tuli tuota huvikseen kasin kanssa kokeiltua.

Käykö noihin 768 firen kampirauta? Olikos näissä nyt 1,4:n kansi parempi mitä 1,2:n noin tehomielessä? Onko noissa palotiloissa eroa? Lyhyellä iskulla saisi porauksen 74 mm asti. Pitääkö ajaa 98:lla? Pumpustahan myös e85 tulee ja sisältää bensaa :roll: Noilla tempuin kärsisi jo puristustakin.

Re: Futt > Roadsoprt

Lähetetty: 20.07.2018 10:51
Kirjoittaja wellu
Luulisi, että kerta F-cuppia saa ajaa etanolilla, saisi niin tehdä myös roadsportissa.


Eikös 1.4/16V nokat ole aavistuksen äkäisemmät, mitä 1.2/16V? Taisiis "PuntoSporting" 1.2:ssa on ne äksymmät nokat (kuten myös cabriossa), mutta Bravx/Puntomk2 sitten hiukan kesymmät, kunnes taas 1.4:ssa (stilo yms) äksymmät?

Re: Futt > Roadsoprt

Lähetetty: 20.07.2018 17:07
Kirjoittaja matti
wellu kirjoitti:Luulisi, että kerta F-cuppia saa ajaa etanolilla, saisi niin tehdä myös roadsportissa.

Äffässä ei saa ajaa viinaksilla..

Re: Futt > Roadsoprt

Lähetetty: 20.07.2018 17:51
Kirjoittaja väisänen
Kai siihen kätevä osaa erillisen venttiilikopan tehä. Onnistuu se 1.6 pataankin.

Re: Futt > Roadsoprt

Lähetetty: 20.07.2018 18:47
Kirjoittaja Wesulius
matti kirjoitti:
wellu kirjoitti:Luulisi, että kerta F-cuppia saa ajaa etanolilla, saisi niin tehdä myös roadsportissa.

Äffässä ei saa ajaa viinaksilla..
Niin miten mahtaa roadsportissa olla , en löytänyt säänöistä?
Tuohan vaikuttaa aika paljon koneeseen.

Re: Futt > Roadsoprt

Lähetetty: 20.07.2018 19:33
Kirjoittaja wellu
matti kirjoitti:
wellu kirjoitti:Luulisi, että kerta F-cuppia saa ajaa etanolilla, saisi niin tehdä myös roadsportissa.

Äffässä ei saa ajaa viinaksilla..
Aha, sitten kyseessä oli N tai sprint.

Jokatapauksessa kannattaa tuo tarkistaa.

Re: Futt > Roadsoprt

Lähetetty: 20.07.2018 20:13
Kirjoittaja fiatman2
Aurasen Tomi on siellä vapari"Futt" Unskilla vedellyt menestyksekkäästi C-luokassa.Kaipais kilpakumppania sinne,joten jos sinne vaan. Ahvenistolla Historic Grand Race vrikkopilttuuseen vaan jutulle niin speksejä löytyy sieltä.

Re: Futt > Roadsoprt

Lähetetty: 20.07.2018 20:45
Kirjoittaja matti
Wesulius kirjoitti:
matti kirjoitti:
wellu kirjoitti:Luulisi, että kerta F-cuppia saa ajaa etanolilla, saisi niin tehdä myös roadsportissa.

Äffässä ei saa ajaa viinaksilla..
Niin miten mahtaa roadsportissa olla , en löytänyt säänöistä?
Tuohan vaikuttaa aika paljon koneeseen.
Siellä säännöissä lukee että, mikä erikseen ei ole sallittua on kielletty.. Et en tiiä koskeeko se polttoainetta myös..