Fiat V1200 rataluokka?

Italomerkkeihin liittymätöntä keskustelua, aihe on vapaa.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Fiat V1200 rataluokka?

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Olisiko kiinostusta?
Ajatus lähti tuosta fiat historic ratapotti jutusta, kyse olisi halvasta kilpa-autosta, joilla ajettaisiin epävirallisia ajoharjoituksia.
Auton hinta 500€-1500€ Hytti tyhjäksi kaikesta palavasta , JM kaaret , Ehjä kilpapenkki , vyöt ja kilpa-ajo ajovarusteet.
Auto voisi olla mk 2 punto 1.2 16v , brava/bravo 1.2 16v, stilo 1.2 16v Näitä mitä nyt halvalla saa.
Moottori vakio , Alustaan katsottaisiin joku sopiva alusta srj. pyöränkulmat vapaat.
Painot tarkastettaisin , että kaikista voi tehdä ja saa saman painoiset.
Kaikille sama rengas 14"tai 15" joku edullinen kestävä jotta voi ajaa samalla setillä koko kauden.
Ajettaisiin moottori ja rallicross radoilla. , Miksi ei jääradoillakin.
Ajot järjestettäisiin ajoharjoituksina, ei varsinaisina kilpailuina, jokainen omalla vastuulla , liikenne vakuutus pakollinen.
Ajoharjoitus päiviä olisi noin 6-10 kaudessa joista vaikka 4-6 parhan tulokset laskettaisiin , joten kaikkia ei olisi pakko ajaa.
Harjoitus pisteitä voitaisiin jakaa vaikka kuin F1.
Radasta riippuen ajettaisiin 15-30min. ja vaikka 2 lähtöa päivässä.
Ratojen tuntihinnat vaihtelevat 50€-350€. Tämä tietysti jaettaisiin osallistujien kesken, eli harjoitteluihin tulisi sarjamaksu ja / tai kertamaksu.
Lippuihin tarvitaan myös heiluttelijoita ja muutakin tekemistä varmasti löytyy joten talkooväkeäkin kaivattaisiin.

Realistinen budjetti olisi niin ,että auton saisi tehyä alle 3000€ ja kaudessa kuluja olisi renkaiden osalta noin 300€-400€ ja kausi maksu noin 200-300€ Harjoitus kohtainen maksu sarjaa ajavalle 20-40€ muille 60€-80€ Bensaa 250€ .
Riippuen tietysti miten paljon saa talkoona hommia hoidettua.
Autoja tulisi olla minimissään noin 10kpl eihän sitä muuten oikeen edes saisi kunnonharjoitusta pystyyn.

Volkkari porukalla on oma sarja joten luulisi fiatisteiltakin onnistuvan.

Tässä nyt varmasti on vielä paljon huomioitavia asioita joten!
Onko kiinnostusta?
Ja Ideoitakin?
Tai vastustusta?
Ongelmia?
Parannettavaa?
Muuta? kaikkea tähän liittyvää?
Viimeksi muokannut Wesulius, 05.08.2018 20:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat bujdetti rataluokka?

Viesti Kirjoittaja wellu »

Nimeksi FiatV1200?

Eikait tuossa muuta ongelmaa ole, kuin talkooväki. Pahasti epäilen, ettei moiselle löydy kiinnostusta, ellei sitten saa markkinoitua suunnilleen autokoulujen seinillä.

Mitä itse olen SM/MM ralleissa ollut katsastaja, niin välillä on todella tuskaista saada niihinkään asiallisisa vapaaehtoisia. On kuitenkin aika specialhomma sekin...
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
kappa12
GFF
Viestit: 1493
Liittynyt: 14.01.2004 23:01
Paikkakunta: Yistaro

Re: Fiat V1200 rataluokka?

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

Tuolla hommalla pitäis olla joku järjestävä taho jota kautta olis mahdollisesti helpompi saada järjestävä porukka. Esim. Gruppo. Samallahan kerholaiset voisi sitten ajaa tapahtumissa omilla autoillaan radalla.
Kilpailut pitäisi olla ympäri suomen, eikä millään tietyllä alueella. Jos nyt alkuun neljäkin kisaa vuoteen, sekin olisi jo hyvä.

Kisat kelloa vastaan, ei yhteislähtöinä. Yhteislähdöissä on kuitenkin vahinkoriski aina isompi.

Muuten mielestäni kokeilemisen arvoinen konsepti. :thumb:
Mikko Koivusalo

Fiat 127&Panda jne. :mrgreen:
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Fiat V1200 rataluokka?

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Siis ajatus olikin ,että ajettaisiin vähän joka puolellaja sinne kauimmaiseen nurkkaan ei olisi pakko lähteä kun kaikista harjoituksista ei saisi pisteitä.
Voisihan tälläisen harjoitus ajon järjestää gff ratapäivän ohessa. Olisi ihmettelijöilläkin mielenkiintoa. Toisaalta jos kun joku taho näitä järjestää tulee hommasta paljon pyrokraattisesti vaikeampaa ja kalliimpaa tässä maassa.
Joten paras on kunajetaan harjoituksena keskenään ilman järjestäjää.
Kelloa vastaan ajamisesta olen eri mieltä, se ei ole ns kilpaa ajamista, eikä edes hauskaa vaan maistuu pidemän päälle kuin tukkia järsisi. Kovin on hiljasta ollut kiinostuksen kannalta, mut ootellaa nyt hetki , tapahtumien ajan kohdat kuitenkin sioittuisi ensi vuoden puolelle toki mitä nopeemmin löytyy kiinnostuneita sitä nopeemmin päästään luomaan sääntöjä , kalenteria ja muutenkin suunnittelemaan asioita.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Fiat V1200 rataluokka?

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Kyllähän tuossa ideaa on. Mk2 Puntohan on kärrynakselilla (ja olikos Stilokin?), joten ihan suoraan ei lie sama alustasarja menisi? Tuskin kuitenkaan kumpikaan alustaratkaisu on ylivoimainen, että sikäli ihan tehtävissä. Aihioita alkaa tosiaan saamaan parhaillaan suurinpiirtein ilmaiseksi. Kojelaudan kyllä melkein jättäisin soveltuvilta osin ja ainakin kuskin oven verhoilun. Tai ei tuo viimeiseksimainittu hankala olisi alumiinilla/pellillä korvata. Etuvalot lie kannattaisi särkyvinä poistaa, mutta jotkin huomiovalot olisi ainakin talvella hyvä olla.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Fiat V1200 rataluokka?

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Itseä voisi myös kiinnostaa jos vaan jengiä saadaan kasaan.
Ainoa ketutus on se auton kuskaaminen kun ei olla omaa kärryä. Minne se auton paino suunnilleen asettuisi?
Punto 1.2 koneella kaappi tyhjänä painaa?
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat V1200 rataluokka?

Viesti Kirjoittaja wellu »

väisänen kirjoitti: Ainoa ketutus on se auton kuskaaminen kun ei olla omaa kärryä.
Ajamalla. ;)
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Fiat V1200 rataluokka?

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Normaali punto painaa 930kg ja stilo 1090kg , joten stilosta voi ehkä just 900kg saada.
Bravo painaa 1010kg
Puntoon joutuu varmaan lisäämään painoa.
Toki tuo auton minimi paino tulisi kuskin kanssa, mihin liesitten asettuu.
Eli einää mitään ohjuksia ole mutta kilpaa voi ajaa vaikka ruohonleikkurilla kun on vaan hyvä porukka.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Fiat V1200 rataluokka?

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Kaaret on jossain vajaan 100 kg? Siten voisi kyllä säännöt miettiä, että tieliikennekelpoisuuden voi säilyttää.

Renkaaksi 185/60 joko 13 tai 14”. Nuo pelaisi vaikka vakiovanteella. Pitäisikö yksityyppivanteeksi ottaa vakio pelti? Muuten jollain on kuitenkin jotain superleggeraa.. NS2R Nankangit on jotain 70..80 e/kpl ja oletettavasti nuo kestää ajaa paremmin mitä ihan siviilikumit.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Fiat V1200 rataluokka?

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Tuo rengas homma pitää huomioida , että sopii myös stiloon, ja sanoisimpa et melkeen 15" voi jopa olla edullisempi , ainakinparempi ajaa radalla.
Stilossa on kyllä paljon paremmat jarrut mitä puntossa tai brava/o.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat V1200 rataluokka?

Viesti Kirjoittaja wellu »

Tekninen muokkaaminen miten rajoittunutta?

Vakio-osilla kyllä, mutta onko säätäminen sallittua? Ja jos on/ei ole, niin minkä osien säätäminen?

Äkkipäkkiä mietittynä, Bravx on (minusta) valmiimpi alusta vakiona, kuin Punto/Stilo. Mutta ohjaus kevyt (pumppu). Jarrut on Stilossa paremmat, mutta on painoakin enempi. Punto on korkea kökkylä, mutta keveytensä vuoksi "painopistetuuninki" mahdollista.

Renkaiksi 15". Tarjonta paljon laajempaa kuin 14" ja kulut järkevät. Toki tässäkin on sitten, että punto/bravo suattaa kärsiä tuosta.

Ja moottori, 1.2:sia on moderneinakin ainakin kahta versiota. 60 ja 80hv. Mites mk1 punto?
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Fiat V1200 rataluokka?

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Joo 195/50-15 on edullinen koko.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Fiat V1200 rataluokka?

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Eiköhän mk1 puntokin kelpaa jos on 1.2 16v ja miks ei 75 kin mut siinä täytyy miettiä sitä painoa. kyllä tuo 60hv punto on liian mopo. V1600 autotkin on helvetin laiskoja ja niissä kuitenkin on jotain 120hv keskimäärin.
Stilossa taitaa olla tiuhampi peräväkityskin kun on 6speed. Täytyy niitä painoja sit miettiä kun vaan ensin saataisiin riittävästi porukkaa mukaan.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Fiat V1200 rataluokka?

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Sitä vaan kapeammalla renkaalla meinasin, että menisi vakiovanteilla ja siten kulut pysyisi taas kurissa. Kevyttä 15" alua 98-jakoisena ei kasva ihan puissa. HGT:hen olen moisia jahtaillut. Kun ei ole tehoa, niin vanteen paino vielä korostuu. Toki 195/50 renkaat ei sen kalliimpia olisi kun nuo aiemmin ehdottamanikaan. Eikös Stilon 15" pellit ole 6" tai 6,5" ja tuohon kyllä 195 menee vaikka leveämmällä olisikin parempi. Kuitenkin noihin vanteisiin palaa äkkiä aika paljon rahaa jos ne on ihan vapaat. Mulla kyllä muutama vannekierros olisi 15", tosin ei kovin kevyitä kyllä mitkään.

Eikös Stilossa ole samat 257 jarrut mitä BravX, joten menisi kyllä myös 14" vaikkei vakiona vissiin olekaan?

Renkaan kanssa kulkee käsi kädessä myös alusta. Pitävällä kumilla se olisi pakko olla aika jäykkä jottei syö renkaita reunasta niin kovin. Ainakaan omat kokemukset madallusjousien kanssa 195..205 semislikseillä eivät ole kovin hyviä. Enempi camberia, niin sitten syö vaan molemmat reunat. Normi katurenkaat taas ei kestä montaa nopeaa kierrosta ennenkuin häviää pito ja perään kulutuspinta. Sen puoleen halpa rengas ei sitten olekaan enää halpa tai on vedettävä max 5 kierroksen stinttejä.

Tuota Nanakangia on myös 175/50R13. Tuo voisi olla jännä Punton alla :? Painopiste alas ja näkynee jo välityksissäkin. Voisi olla jopa nopeampi mitä 195/50R15 rengastettu? Ohi olisi ainakin paha tulla kun mutkassa on hankala päästä rinnalle ja suoralla mennee karkuun eikä siten jarrussakaan pääse välttämättä sisälle :? Saisiko BravX laittaa 240 mm jarrut, niin saisi saman renkaan alle.. Hyvillä paloilla nuokin aika varmasti riittäisi vaikka onkin ehkä vähän arveluttavaa touhua.

Alustaan voisi järkevä olla vaikka Eibach pro-kit jouset ja vakioiskarit. Mitä nopeasti katsoin, niin en löytänyt yhtä täyttä alustasarjaa jota löytyisi Punto, BravX ja Stilo? Joku perus KYB/Monroe/Sachs mitä noita pumppuja nyt onkaan, niin pelaa kyllä maltillisella 30..40 mm madalluksella asfaltilla ihan ok ja alatukivarretkin pysyy vielä tontilla eikä tarvitse niin kovin camberilla kompensoida ja taas syödä renkaita.

Jos pysytään 16V versioissa, niin nuohan on käsittääkseni aina 80 hv ja 60 hv on kasitappinen. Toki moisellakin varmaan saisi ajaa, mutta ei sillä kyllä millään ehdi. MK1 Punton 75 olisi lie lähempänä kilpailukykyistä, mutta jos paino sama, niin tuskin tuollakaan ehtii moniventtiilien mukana. Joku 50 kg eteen voisi jo olla lähellä vertailukelpoista (~12,5 kg/hv). 60 hv:tä ei samaan saa millään jollei tehokkaampia puntita rajusti ylös.

Mites kallistuksenvakaajat ja ulosjoustonrajoittimet? Noilla kärryakseleilla on luonnostaan jäykempi perä mitä BravX. Ulosjoustonrajoittimilla saa hillittyä kallistelua, mutta samalla ajettavuus menee vaarallisempaan (yliohjaavaan) suuntaan.

Lisäjäykkärit? Lähinnä etuapurunko ja tolppien yläpäät. Itse olisin valmis sallimaan kun on helpot ja halvat tehdä, mutteivät mitään mahdotonta etua kuitenkaan tuo vaikka joku ajaisi ilmankin. Mitä huonompi pito, niin aina vähemmällä kori pääsisi. Pitävällä renkaalla ainakin Bravo joustaa vähän joka suuntaan.

Puslat lie on hyvä pitää vakio kumisina. Etulatukivarteen vois sallia kolojen täytön isosta kumista jos siellä sellaiset oli.

Eteen pohjapanssari ok ihan jakohihnan suojaamisen takia, mutta ei aerodynaamista kikkailua pl. mahdolliset vakiolipat. Jarruille saisi vetää lisäilmaputket.

Pakoputki vakio ja myös katit paikoillaan.

Tuossa nyt mitä nopeasti tulee mieleen, mutta tokihan sääntöjä kannattaa sitten perästäpäinkin justeerata tasaväkisiksi jos tosiaan ensin edes jokusen auton saa.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Fiat V1200 rataluokka?

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Jonkunlainen kysely pitäis suorittaa ja jos nyt vaikka 6 autoakin saisi ensivuodeksi, niin voitais jos gff sallii niin vaikka apparan ratapäivän yhteydessä ajaa parit 15min lähdöt niin voi tulla enempi kiinnostuneita.

Mitään luokka jakoja en haluaisi koska melkeen joka sarjassa nykyään on ja sivusta katsoja ei todellakaan tiedä missä luokassa kukin ajaa ja onhan se kuskeillekin kivampi kun ei toiset mee heittämällä ohi.
Vastaa Viestiin