Tuo ~80 km range on ulkona n -15°C pakkasella säilytettäessä. Sitten laitettiin auto yöpymään talliin. Tallia ei lämmitetä normaalisti, mutta lumi sulaa silti. Tiedä sitten, kuinka hyvää tekee auton pelleille pitkässä juoksussa? Vaimon työpaikalla taas on lämmin kellari, jossa auto on työpäivän aikana.
Sisätilojen lämmitys syö rangea tehokkaasti alussa, eli jos et saa autoa lataukseen työpäivänä, niin voi tulla pakkasilla hiukan rangeahdistusta takaisin ajellessa. Kokeilemalla sitten selviää. Sukolaturilla pitäisi saada se 12 km rangea tunnissa, mutta ei ole kokemusta miten akun alhainen lämpötila vaikuttaa? Eli jos esim. lämmitystolppa kestää sen 12 A, niin ehkä sillä saa parissa tunnissa ne puuttuvat elektronit akkuun vrt. normiauton lämmitys.
Olen kulkenut yhdessä projektissa n 50 km:n päässä; -15°C pakkasella varauksesta häviää n. 60%. Muutaman asteen ulkolämpötilassa perillä on 50%. Nämä siis tallista lähdettäessä. Kerran oli jotenkin raskas loskakeli ja perillä akkua olikin enää 30% jäljellä. Olosuhteet vaikuttaa kyllä rajusti. Lataan auton perillä, niin joka toinen matka on ilmainen
.
Tämän kylmemmässä en tuota matkaa ole tehnyt, muuten autolla on kyllä ajettu kylmässäkin ja hyvinhän se toimii.
Itsekin harkitsen vakavasti New 500e:n hankintaa; se ei näytä ufolta tai 12 vuotiaan piirtämältä ihanneautolta, vaan ihan autolta.
Täältä löytyy hiukan syvempää tietoa autosta, tsekkiläiseltä foorumilta löytynyt linkki:
https://www.dropbox.com/s/4zjhyce17fs4m ... l.pdf?dl=0
Koko keskustelu:
http://www.elektroforum.cz/viewtopic.php?t=189#p2561