Sivu 1/4

Fiat 500e

Lähetetty: 28.03.2019 10:45
Kirjoittaja Cicatrix
Onkos kukaan harkinnut tuollaisen hankintaa? Kalifornian auringosta noita rantautuu Eurooppaan takaisin ja hintakin alkaa olla asiallisella tasolla.
Tämä e-mallihan syntyi siksi että voitiin valmistaa "saastuttavia" malleja ja vissiin tehdas teki tappiota jokaisen auton valmistumisesta.

https://www.autoscout24.com/offers/fiat ... ?cldtidx=5" onclick="window.open(this.href);return false;

Taajamatyömatkakulkineeksi kiinnostava tapaus.

Re: Fiat 500e

Lähetetty: 28.03.2019 15:01
Kirjoittaja Luigi
Range on kai lyhimmästä päästä, ja siinä mielessä ei ihanteellisimpia sähköautoja, mutta onhan tuo ihan eri näköinen kuin Leafit ja muut peräpuikot. Hinnat ei kovin alas taida laskea, kun noilla on Kaliforniassa käytettynäkin kysyntää, kun on päässyt kai jonkunlaiseen kulttistatukseen. Siellä ei lyhyt rangekaan niin haittaa. Varsinaisia ensikäden kokemuksia ei tällä forumilla taida olla, mutta käy hakemassa yksi ja ala jakamaan niitä! :D

Re: Fiat 500e

Lähetetty: 28.03.2019 16:46
Kirjoittaja tare
Tuossahan on ajomatkaa todella reippaasti. (130 km). Tulisi joku vastaava malli paljon pienemmällä akustolla, jolloin hintakin olisi paljon halvempi. Ja auton katto ja konepelti täyteen aurinkokennoja. Ehkä kohta myös auton ikkunoihin voi liittää aurinkokennoja.

Olen ajanut nyt todella pitkään Bravo T-jetillä. Ja vuorokaudessa tulee nyt ajomatkaa noin 10-15 km. Ja sekin on aivan ylärajoilla. 20 km on aivan maksimi. Minulle riittäisi sähköautolle täydellä latauksella sanotaan nyt 50 km:n kulkumatka. Siinä on jo pelivaraa paljon ;)

Re: Fiat 500e

Lähetetty: 28.03.2019 17:18
Kirjoittaja Tazio
Eikös yksi moinen ollut Nettiautossa joku aika sitten?
Nyt hävinnyt, mutta ilmeisesti Härmässä on jo ainakin yksi

-Tazio


Sent from my NSA monitored iPhone using Tapatalk

Re: Fiat 500e

Lähetetty: 28.03.2019 18:30
Kirjoittaja Cicatrix
Tuosta 130 km rangesta kyllä talvikelit verottaa osansa. Jenkeissä tutkivat kun lämpötila laskee -6C niin range lyhenee 12% kun ei käytä lämmitystä (!). Lämmitys päällä ajomatka lyhenee jopa 41%. Tässä testissä oli Tesla, Nismo ja WV. Eli uudella akulla pääsee -6 asteen pakkasessa pyöreet 80 km jos uskaltaa ajaa akun tyhjiin. Yhtään pienemmällä akulla tuollaista en kyllä laittaisi varsinkin kun täällä nuo pakkaset ei jää -6 asteeseen.

Tuolla hyvää tietoa e-mallin syntymisen syistä. Amerikan mallit tehdänkin näköjän Meksikossa ja nyt 2019 e-mallin valmistus aloitetaan myös Torinossa
https://www.ksml.fi/teemat/autot/USAn-h ... vi/1053484" onclick="window.open(this.href);return false;

Mielenkiintoista olis lähteä ajamalla auto hakemaan Hollannista. Sellaiset 2700 km. Jos 100 km pääsisi latauksella tekisi 27 latauskertaa á 4 tuntia tekisi jo 4,5 vuorokautta istumista kahvilla akkuja ladatessa! Ajamiseen menisi vajaat pari vuorokautta. Toki muutaman latauskerran voi hyvittää nukkumisella mutta kuitenkin 6 päivän reissu. Ruotsin kautta ajettaessa matka ei onnistuisi koska siellä on 150 km pätkä lataspisteiden välillä, joten ainoastaan Puolan läpi matka voisi tuollaisella kantamalla ehkä onnistua :roll:

Re: Fiat 500e

Lähetetty: 29.03.2019 10:19
Kirjoittaja 1300ti
Ihmettelin kovasti, mistä Range Roverista tässä puhutaan, ennen kuin tajusin mistä oli kyse. Mainitussa Hollannissa 130 km raja riittää hyvin, koska lyhyien etäisyyksien lisäksi siellä on yhtenä mahdollisuutena kulkea töihin työsuhdeautolla, joilla ei kuulemani mukaam saa edullisen verotuksen takia poiketa työmatkan reitiltä kuin muutaman kilometrin ylimääräistä päivän aikana. En ole sähköautoista innostunut, mutta on myönnettävä että riittäähän tuollainen 100 km liikkumiskyky taajamissa täälläkin useimmille pääkaupunkiseutua lukuunottamatta.

Mitä jos kumminkin valitsisit 70-lukuisen 500- tai 126-mallin, nehän ne hyviä kaupunkiautoja ovat ja monin tavoin halvempia ylläpitää? Ei tarvitse sitten taloyhtiön muiden asukkaiden maksaa vastiketta sen ainoan sähkömopon latauspisteestäkään.

Re: Fiat 500e

Lähetetty: 29.03.2019 11:34
Kirjoittaja wellu
Sähköautossa (yleisesti) on toistaiseksi kolme pääongelmaa.

Eniten sen yleistymistä (suomessa) jarruttaa latausinfra. Ei niinkään se, ettei niitä olisi. Sähköauton "tankkaus" on täysin erilainen konsepti, kuin bensiiniauton. Ei ole mitään järkeä ajaa huoltoasemalle "tankkaamaan" kymmeniksi minuuteiksi, vaan latauksen täytyy tapahtua silloin kun autoa ei tarvitse (eli kun auto seisoo parkissa).
Tässä tulee se jarruttava ongelma ja syypää on "vanhat jarrut". Okt asumismuodossa voi jokainen asennuttaa sen latauspisteen. Ei ole lopultakaan iso investointi ja auto latautuu kotona nukkuessa. Erittäin toimiva ratkaisu.

Kerrostalo ja taloyhtiön parkkipaikka.... Menipäs vaikeaksi. Yksi esimerkki oli, että plug-in hybridin hankkinut henkilö, joka omista asunto-osakkeen, otti latausasian puheeksi taloyhtiön hallituksen kokouksessa. Laskelmien (ja pyydettyjen tarjouksien) kanssa ehdotti, että hän kustantaa 100% omakustanteisesti tuon latauspisteen rakennuttamisen omalle pysäköntipaikalleen (asfaltin aukaisun, uudelleenpinnoituksen, sähkötyöt ymsjne). "Ei se nyt vain käy" kuului vastaus...

Mikäli tuo ongelma saataisiin ratkaistua, olisi isomman mittakaavan seuraava ongelma raaka-aineet. Tämän hetken akkuteknologialla meiltä loppuu metallit isompaan sähköautojen vyöryyn markkinoille. Aina puhutaan siitä "huomispäivän akkuteknologiasta, joka on vuoden päässä", mutta käytännössä mitään uutta ei ole hetkeen tullut. Jos ei saada kehitettyä turvallista akustoa, joka perustuu johonkin muuhun kuin harvinaiseksi käyneisiin jalometalleihin, ei sähköauto tule olemaan relevantti vaihtoehto isoille massoille.

Mikäli nuo molemmat ongelmat saataisiin ratkottua, tulee ainakin suomessa vastaan jakeluverkko. Se ei nykytilassaan kestäisi sähköautojen tuomaa lisäkuormaa verkolle. Toki, muutos ottaisi niin monta vuotta aikaa, että verkkoa ehditään uudistamaan, mutta tämä julkisuudessa väläytelty "kielto polttomoottoreille 2030" on täysin idiootti. Kun katsoo vaikka, kuinka kauan OL3:n lähtevän linjan saneeraus ja kasvatus on ottanut aikaa, saa perspektiiviä. Tai rautarouvan uusiminen, sitä on tehty kauan...


Muuten sähköauto voisi olla itsellekkin mieleinen vaihtoehto, mutta tuo 130km range kuulostaa talviolosuhteissa kyllä vaarallisen lyhyeltä.

Re: Fiat 500e

Lähetetty: 29.03.2019 13:00
Kirjoittaja Sämpy
Pitäiskö tolle sanalle keksiä joku fiksu suomalainen vastine. Ihan vaan "ajomatka"?

terv. Rangen omistaja.

Re: Fiat 500e

Lähetetty: 29.03.2019 15:10
Kirjoittaja wellu
Sämpy kirjoitti:Pitäiskö tolle sanalle keksiä joku fiksu suomalainen vastine. Ihan vaan "ajomatka"?

terv. Rangen omistaja.
Sille on jo.

Toimintasäde.

Re: Fiat 500e

Lähetetty: 29.03.2019 15:12
Kirjoittaja Sämpy
Use it.

Tosin sana "säde" voi viitata ympyrän säteeseen. Eli jos säde on 100km, vaatii kotiinpääsy 200km ajomatkaa, että voi liikkua 100km "säteellä".

Re: Fiat 500e

Lähetetty: 29.03.2019 22:08
Kirjoittaja Luigi
Yleensä kait toimintasäteellä tarkoitetaan meno-paluumatkaa. Vai onko se sitten vain ilmailussa?

Kantama? Kai tälle on jo olemassa joku virallinenkin termi.

Re: Fiat 500e

Lähetetty: 30.03.2019 06:14
Kirjoittaja Stefa
https://tekniikanmaailma.fi/sahkoautoil ... ja-pullaa/

Kaupungissahan sähköauto pelaakin ihan hyvin, mutta ei moinen oikein valmis tuote ole mitenkään. Onko sitten järkeä omistaa sähköauto jos sillä voi kulkea ajot vaikka 80%:sti. Toinen juttu tietty vielä laskeeko prosentit kilometreistä vai päivistä. Viikolla vaikka 30..40 km/päivä ja viikonloppuna 400..500 km mökkireissu.

Re: Fiat 500e

Lähetetty: 01.04.2019 23:24
Kirjoittaja VTO
Mistähän sähkö otetaan noiden kulkineiden lataamiseen, kun nytkin ollaan tuontisähkön varassa. Ydinvoima ei kelpaa kaikille ja tuuuli- ja vesivoima aiheuttaa polemiikkia ympäristösyistä. Pitää kai rakentaa lisää hiiilivoimaloita, hyvää ja halpaa. Ehkä kuitenkin saastuttavin vaihtoehto.
HS kirjoitti jokin aika sitten, että jos kaikki autot muutettaisiin yön yli sähkölle, lisääntyisi Suomen sähkönkulutus luokkaa 3%. Henkilöliikenteen energiankulutus on kuitenkin aivan jotain muuta. 2-numeroinen prosenttiluku. Melko luokattomia tutkimustuloksia kerrotaan. No ainakaan 3% lisäys ei liene jakeluverkolle ongelma.

Re: Fiat 500e

Lähetetty: 02.04.2019 07:21
Kirjoittaja Sämpy
Kohtuuhintainen sähkö luonnollisesti edellyttää älylatauksen hankkimista, joka tullee olemaan etähallittu ja toimii molempiin suuntiin. Eli pitää tietää ennakkoon koska autoa tarvitsee, ennen tätä aikaa sen akut on saatettu tyhjentää naapurin autoon.

Luonnollisesti onnistuu niin että saat aina täyteen kun laitat töpselin kiinni, mutta tämä sitten näkyy sähkön hinnassa, joka luultavasti nousee kaikilla edelleen. Koska on liian vaikea erotella esimerkiksi omakotiasujan sähköjä eri käytön mukaan, niin auton sähköön pelkästään ei saa lisäveroa.

Ja tuo kulutuksen lisäys, mihinköhän voin valittaa tuloksesta.
Jos lasketaan vaikka niin, että bensiiniautot vaihdetaan sähköön, niin ei sotkeennuta siihen paljonko raskas liikenne käyttää dieselistä

Suomessa myytiin 2017 7,4 miljoonaa tonnia bensaa. Jos keskikulutus olisi 7,4l/100km, niin tuo tekisi miljardi kpl 100km suoritetta.
Nissan Lef käyttäjätestin mukaan kuluttaisi 18,9kwh 100km matkalla, kun ajetaan moottoritiellä 100km/h nopeudella. Kaupungissa varmaan enemmän, mutta mennään tuolla.
Tuolla laskukaavalla 1 mrd x 18,9 / 5,5 milj. (ihmistä) = 3436 kWh per popula
Suomen sähkönkulutus 2014 oli 15250kwh henkeä kohden. Tuohon päälle 3436 = n. 22% lisäys

Re: Fiat 500e

Lähetetty: 02.04.2019 09:50
Kirjoittaja Sämpy
Korjaus äskeiseen. Artikkeli käsitteli bensiinin myyntiä mutta luku on kaikki öljytuotteet. Bensiinin lukua saikin etsiä pari minuuttia, reilu pari miljoonaa tonnia.

Tuollakin luvulla sähkönkulutuksen kasvuksi tulisi 6,5%, jos oletetaan että ilmoitettu keskikulutus sähkössä on mitattu kuluttajan päässä. Jos luku on voimalan päässä laskettu, niin tuota nostaa sähköverkon syömä energia eli hyötysuhde.

Tuohon päälle joskus isot henkilöautot, maasturit, pakettiautot ja raskas liikenne jos ne saataisiin sähköistettyä, niin kulutus nousee vielä reippaammin.

Mutta tosiaan pienillä kauppakasseilla ei sähköverkko vielä kyykkää, jos ne ei kaikki ole yhtä aikaa latingissa ja lämmityksessä kovimmilla talvipakkasilla. Ja eihän ne voi olla....?