Z1100

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
jeQQ
Viestit: 934
Liittynyt: 27.09.2008 16:21
Paikkakunta: Vihti

Z1100

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Pitkään kuolasin, nyt oli pakko hakea - kun ei oo kaseja tarjolla.

Zastis, eli Zastava 1100 eli Zastava 128 yms jne:

Kuva

Hankin ihan puhtaasti kesäautoksi. Tämä kesä tarkoitus suurimmilta osin vain nautiskella, talvella sitten varmaan jotain hiposteluja täytyy hieman tehdä jotta voi ensi kesänkin vain naatiskella.

Tämän hetken puutteita / ongelmia:

-Vasen etulokari ruostereikä
-Pintaruosteita siellä täällä, pahin oikea takaovi
-Kytkin aika lopussa. Ottaa ylhäältä ja pikkasen ehkä luistaa - ihan mukavasti tuolla kuitenkin päästeli vaikka kiihtyvyys ei päätä huimaakaan. Onko helpompaa irroittaa loota vai koko kone? Kasiin tungin aikanaan koneen alakautta takasin, nostettiin auto käsin koneen päälle..
-Apparin ikkunahissi rikki
-Tuuletusventtiilien ritilät uupuvat edestä, nyt lorottaa vettä sisälle. Nämä kanavat jo eilen putsailinkin
-Koko auto kaipaa myllytystä
-Pakoputkiston saa vääntää uusiksi, nykyinen on vähän patentti ja takaosa pamahtikin jo kotimatkalla maahan

Eilen vaihtelin autoon tulpat ja puolan, tällä sai ylimääräiset pätkimiset taiottua pois.

Hieman houkuttelisi isompi kone, tai sitten kutitella vähän lisää tehoja tuosta 1.1:stä. :mrgreen:
Avatar
kappa12
GFF
Viestit: 1493
Liittynyt: 14.01.2004 23:01
Paikkakunta: Yistaro

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

Onneksi ehdit ensin :thumb:

Kasista en ole irrottanut laatikkoa, mutta seiskasta on ainakin helppo irrottaa pelkkä laatikko ja vaihtaa kytkin.
Mikko Koivusalo

Fiat 127&Panda jne. :mrgreen:
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3364
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Laatikon saa erikseen irti. Kytkimen vaihto on melkoista kyykkimistä koneen ollessa paikallaan. Eli auto reilusti ylös.
Jättäisin koneen paikoilleen.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja wellu »

Eroaako nämä Fiatista mitenkään muuten kuin takapään peltien osalta?

Kuvittelisin 128:n tekniikalla kytkimen vaihdon olevan melkolailla samanlainen kuin 127:aan. Seiskaan ainakin on helppo, keulaa senverran pukeille, että saa pyörät pois. Purkamista ymsjne ja kun laatikko on "vetovalmis" pois paikoiltaan, istutaan sinne kuskin puolelle niin, että laatikko tipahtaa "kertanykäisyllä" syliin.

Vaihdetaan kytkin ja jaloilla ponnaten laatikko paikoilleen ja kasaus. Onhan se ahtaanpuoleinen operaatio, mutta kyllä helpoimmasta päästä.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Jimi
Viestit: 510
Liittynyt: 26.06.2003 07:24
Paikkakunta: Seinäjoki / Panttila
Viesti:

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja Jimi »

Onnea hankinnasta :D

Tuolla kuvia mun samanlaisesta https://jimin.galleria.fi/kuvat/Omat+ku ... +1100+-79/" onclick="window.open(this.href);return false;
Fiat 128 rally -72
Yugo koral 45 -90
Zastavat -79 ja -80
Fiat puntot -95, -03 ja -06
Fiat Doblo 1.4 -06
Fiat Stilo 1.2 -04
Kuva

http://jimin.galleria.fi/kuvat/
jeQQ
Viestit: 934
Liittynyt: 27.09.2008 16:21
Paikkakunta: Vihti

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Enpä mä oo huomannu juurikaan eroa normikasiin. Ja niin mä aattelinkin, että mosa paikallaan menisi, thanks!
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Mulla olisi iso nippu uusia hattuhyllyjä zastikseen... en oo vaan saanut aikaiseksi laittaa niitä kauppaan asti.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Tyylikäs :thumb:

Mitä kytkimeen tulee, niin itse nostaisin laatikon koneineen pois. Ihan siksi, että se ei ole iso homma. Sen sijaan laatikon saaminen paikoilleen pyöränkotelon kautta voi olla haastavaa. Tai sitten se lupsahtaa kerrasta :lol: Molemmat tavat olen kokeillut. Kun keulan nostaa pukeille, niin koko voimapaketti lähtee yläkautta pois, hyvin helppo temppu.

Mulla muuten pyörii tallissa joutilaana 128:n vakio pakoputkisto. Ei toki uusi, mutta ei rikkikään. On mulla yksi joutilas 1100 konekin jos moista haluaa ropata. Nuo joutaa ihan vaan jos tarvitsee. Kuitenkin noita koneita saa, niin anna vakion olla paikoillaan ja tee uusi kone. Ei tule stressiä kun auto seisoo tallissa purettuna. Tosin itse kyllä hakisin kuutioita, vaikka sitten matalammallakin viritysasteella. Aika eri autoksi muuttuu kun alustaa vähän tukevoittaa ja laittaa vääntävän koneen pellin alle.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
jeQQ
Viestit: 934
Liittynyt: 27.09.2008 16:21
Paikkakunta: Vihti

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Hattuhylly kiinnostaa, tästä kadonnut jonnekin!

Pakoputki voisi myös jollain asteella kiinnostaa, mietin kyllä että vääntäisi raakaputkesta ite myös.

Ja joo, 1.3 - 1.6 voisi olla kiva. 1,6:sia tuntuu löytyvän mutta noita pienempiä ei ihan kauheasti?

Mosan poistaminen yläkautta vähän haastavaa kun ei ole moottorinosturia. Täytyy syssymmällä sitten ihmetellä tai kesälomalla nassauttaa boksi vaan irti, olettaen että on tehtävissä. :)
Avatar
kappa12
GFF
Viestit: 1493
Liittynyt: 14.01.2004 23:01
Paikkakunta: Yistaro

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

jeQQ kirjoitti:Hattuhylly kiinnostaa, tästä kadonnut jonnekin!

Pakoputki voisi myös jollain asteella kiinnostaa, mietin kyllä että vääntäisi raakaputkesta ite myös.

Ja joo, 1.3 - 1.6 voisi olla kiva. 1,6:sia tuntuu löytyvän mutta noita pienempiä ei ihan kauheasti?

Mosan poistaminen yläkautta vähän haastavaa kun ei ole moottorinosturia. Täytyy syssymmällä sitten ihmetellä tai kesälomalla nassauttaa boksi vaan irti, olettaen että on tehtävissä. :)
Etsisin 1,5 tai 1,6 koneen, jos isompaa haluaa. Vakiona jo lähes sama teho kun viritetty 1100.

Kyllä sen laatikon sieltä pois saa, helpompi noin päin ilman moottorinostinta.
Mikko Koivusalo

Fiat 127&Panda jne. :mrgreen:
Avatar
Keltsi
GFF
Viestit: 1152
Liittynyt: 16.03.2004 09:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Mitenkähän mahtaa Z:ssa mennä verrokit, löytyykö 1300/75hv mallia? Muussa tapauksessa muutoskatsastaminen 1.5 tai 1.6 koneille ei onnistu :cry:
"tähän pitäisi ilmeisesti kirjoittaa joku kiva slogani"
Avatar
Jimi
Viestit: 510
Liittynyt: 26.06.2003 07:24
Paikkakunta: Seinäjoki / Panttila
Viesti:

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja Jimi »

Keltsi kirjoitti:Mitenkähän mahtaa Z:ssa mennä verrokit, löytyykö 1300/75hv mallia? Muussa tapauksessa muutoskatsastaminen 1.5 tai 1.6 koneille ei onnistu :cry:
73 heppainen on olemassa, Zastava 101 1300 Special https://www.avto-magazin.si/media/uploa ... pecial.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Ongelmaksi vain tulee Traficomin viimeisin ohje, että kyseiset verrokkipaperit pitäis olla merkin edustajalta Suomesta ja Zastavan tuonti on loppunut jo -81

P.S. Tietysti tuo ohje on vain ohje, ei määräys, eli ei sitova, mutta sitten pitäisi löytää sopiva katsastusmies, joka toimii määräyksen, ei ohjeen mukaan, ja tietysti ne edes jonkinlaiset verrokkipaperit
Fiat 128 rally -72
Yugo koral 45 -90
Zastavat -79 ja -80
Fiat puntot -95, -03 ja -06
Fiat Doblo 1.4 -06
Fiat Stilo 1.2 -04
Kuva

http://jimin.galleria.fi/kuvat/
jeQQ
Viestit: 934
Liittynyt: 27.09.2008 16:21
Paikkakunta: Vihti

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Noh, täytyy jossain vaiheessa tutkailla paperihommia. Toisaalta uusi kytkin + pieni viritys voisi varmaan riittää kyllä ensi alkuunsa.

Tänään vaihdoin ilmansuodattimen ja hain muksut päiväkodista "kesäautolla" 8-) . Eilen aloittelin pienimuotoisen myllytyksen, kyllä tuohon jotain kiiltoa tuntuisi takaisin saavan, mutta tehdään pieni pala kerrallaan kun laiskottaa. :D Kuvatus matkalta, tässä toki ei hierotut maalit näy.

Kuva

Uusista renkaista saatu muutama tarjous, ei ihan kauhean hintaisia ole nuo 13" kumit, mutta kyssäri onkin haluaako pitää nuo VW:n(?) vanteet alla - ne ovat kiinni jollain täysin sekasarjapulteilla, pitäs tarkistella onko kaikki edes pyöränpultteja.... :D
jeQQ
Viestit: 934
Liittynyt: 27.09.2008 16:21
Paikkakunta: Vihti

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Zeta hinkattu abaut siedettävään kuosiin. Olisi pitänyt kyllä olla oikeaa myllytystahnaa, nyt vedetty hieman hiovalla vahalla ja perään Collinite. Huomasinpa samalla, että omalla näytöllä väriasetukset ihan pävi, näyttää surkealta kuvat PC:n näytöllä, mutta luuri onneksi toistaa värit paremmin. cs konffit..

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuskinpuolen pintaruosteet hiottu + vedetty Hammeritet niskaan. Vielä pitäisi nuo ovien alareunat työstää kuskinpuolelta, pääsivät unohtumaan. Apparin puolelle sitten myöhemmin sama homma ja näillä eväillä pitäisi pärjätä 1 - 2 vuotta. Auto kaipaisi kyllä uuden maalauksen, mutta maalaus ei ole vahvimpia alueita eikä tää ihan niin upee peli ole, että viitsisi maalauksesta itteensä kipeeks maksaa. Tosin voisihan sitä harjoitella ja kattoa, millasta jälkeä saa aikaiseksi.

Pienellä googlauksella löytyi myös tietoa, että vuoden 7x(en muista enää) jälkeen tehdyt koneet eivät ole Fiatin sohoja, vaan jotain paikallista tuotantoa - kurkkasin myös kaasaria ja mopon kaasariltahan se näyttää.

Tänään heitetty pieni kalastus- / kylärimpsu ja onhan tuossa kyllä oma fiiliksensä. 8-) 8-) 8-)
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Z1100

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Aika hienolta näyttää Zastava. Noita ei ole tainnut paljon säilyä, joten älä nyt ainakaan "lopullisesti pilaa" - tekniikoitahan voi heitellä edestakaisin ilman mitään lopullisuutta. Ei tosin taida olla suunnitelmissakaan mitkään mittavat korimuutokset yms. Tosin onhan näitä tehty 2008 asti...

Zastava 101:stä taisi olla myös 1300:na 65-heppaisena, joten jos vanhat prosenttirajat on voimassa, olisi ylärajat jotain päälle 1600cm³ ja 78hv?

Minä olen aina tykännyt Zastavan perän muotoilusta, enemmän, kuin 128:n vastaavasta. Tosin on mulla muitakin vikoja, kun myös RAF Latvija 2203 on aina näyttänyt pakujen joukossa useimpia muita hienommalta...
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Vastaa Viestiin