Z1100
Z1100
Pitkään kuolasin, nyt oli pakko hakea - kun ei oo kaseja tarjolla.
Zastis, eli Zastava 1100 eli Zastava 128 yms jne:
Hankin ihan puhtaasti kesäautoksi. Tämä kesä tarkoitus suurimmilta osin vain nautiskella, talvella sitten varmaan jotain hiposteluja täytyy hieman tehdä jotta voi ensi kesänkin vain naatiskella.
Tämän hetken puutteita / ongelmia:
-Vasen etulokari ruostereikä
-Pintaruosteita siellä täällä, pahin oikea takaovi
-Kytkin aika lopussa. Ottaa ylhäältä ja pikkasen ehkä luistaa - ihan mukavasti tuolla kuitenkin päästeli vaikka kiihtyvyys ei päätä huimaakaan. Onko helpompaa irroittaa loota vai koko kone? Kasiin tungin aikanaan koneen alakautta takasin, nostettiin auto käsin koneen päälle..
-Apparin ikkunahissi rikki
-Tuuletusventtiilien ritilät uupuvat edestä, nyt lorottaa vettä sisälle. Nämä kanavat jo eilen putsailinkin
-Koko auto kaipaa myllytystä
-Pakoputkiston saa vääntää uusiksi, nykyinen on vähän patentti ja takaosa pamahtikin jo kotimatkalla maahan
Eilen vaihtelin autoon tulpat ja puolan, tällä sai ylimääräiset pätkimiset taiottua pois.
Hieman houkuttelisi isompi kone, tai sitten kutitella vähän lisää tehoja tuosta 1.1:stä.
Zastis, eli Zastava 1100 eli Zastava 128 yms jne:
Hankin ihan puhtaasti kesäautoksi. Tämä kesä tarkoitus suurimmilta osin vain nautiskella, talvella sitten varmaan jotain hiposteluja täytyy hieman tehdä jotta voi ensi kesänkin vain naatiskella.
Tämän hetken puutteita / ongelmia:
-Vasen etulokari ruostereikä
-Pintaruosteita siellä täällä, pahin oikea takaovi
-Kytkin aika lopussa. Ottaa ylhäältä ja pikkasen ehkä luistaa - ihan mukavasti tuolla kuitenkin päästeli vaikka kiihtyvyys ei päätä huimaakaan. Onko helpompaa irroittaa loota vai koko kone? Kasiin tungin aikanaan koneen alakautta takasin, nostettiin auto käsin koneen päälle..
-Apparin ikkunahissi rikki
-Tuuletusventtiilien ritilät uupuvat edestä, nyt lorottaa vettä sisälle. Nämä kanavat jo eilen putsailinkin
-Koko auto kaipaa myllytystä
-Pakoputkiston saa vääntää uusiksi, nykyinen on vähän patentti ja takaosa pamahtikin jo kotimatkalla maahan
Eilen vaihtelin autoon tulpat ja puolan, tällä sai ylimääräiset pätkimiset taiottua pois.
Hieman houkuttelisi isompi kone, tai sitten kutitella vähän lisää tehoja tuosta 1.1:stä.
Re: Z1100
Laatikon saa erikseen irti. Kytkimen vaihto on melkoista kyykkimistä koneen ollessa paikallaan. Eli auto reilusti ylös.
Jättäisin koneen paikoilleen.
Jättäisin koneen paikoilleen.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Re: Z1100
Eroaako nämä Fiatista mitenkään muuten kuin takapään peltien osalta?
Kuvittelisin 128:n tekniikalla kytkimen vaihdon olevan melkolailla samanlainen kuin 127:aan. Seiskaan ainakin on helppo, keulaa senverran pukeille, että saa pyörät pois. Purkamista ymsjne ja kun laatikko on "vetovalmis" pois paikoiltaan, istutaan sinne kuskin puolelle niin, että laatikko tipahtaa "kertanykäisyllä" syliin.
Vaihdetaan kytkin ja jaloilla ponnaten laatikko paikoilleen ja kasaus. Onhan se ahtaanpuoleinen operaatio, mutta kyllä helpoimmasta päästä.
Kuvittelisin 128:n tekniikalla kytkimen vaihdon olevan melkolailla samanlainen kuin 127:aan. Seiskaan ainakin on helppo, keulaa senverran pukeille, että saa pyörät pois. Purkamista ymsjne ja kun laatikko on "vetovalmis" pois paikoiltaan, istutaan sinne kuskin puolelle niin, että laatikko tipahtaa "kertanykäisyllä" syliin.
Vaihdetaan kytkin ja jaloilla ponnaten laatikko paikoilleen ja kasaus. Onhan se ahtaanpuoleinen operaatio, mutta kyllä helpoimmasta päästä.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Z1100
Onnea hankinnasta
Tuolla kuvia mun samanlaisesta https://jimin.galleria.fi/kuvat/Omat+ku ... +1100+-79/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuolla kuvia mun samanlaisesta https://jimin.galleria.fi/kuvat/Omat+ku ... +1100+-79/" onclick="window.open(this.href);return false;
Fiat 128 rally -72
Yugo koral 45 -90
Zastavat -79 ja -80
Fiat puntot -95, -03 ja -06
Fiat Doblo 1.4 -06
Fiat Stilo 1.2 -04
http://jimin.galleria.fi/kuvat/
Yugo koral 45 -90
Zastavat -79 ja -80
Fiat puntot -95, -03 ja -06
Fiat Doblo 1.4 -06
Fiat Stilo 1.2 -04
http://jimin.galleria.fi/kuvat/
Re: Z1100
Enpä mä oo huomannu juurikaan eroa normikasiin. Ja niin mä aattelinkin, että mosa paikallaan menisi, thanks!
Re: Z1100
Mulla olisi iso nippu uusia hattuhyllyjä zastikseen... en oo vaan saanut aikaiseksi laittaa niitä kauppaan asti.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Z1100
Tyylikäs
Mitä kytkimeen tulee, niin itse nostaisin laatikon koneineen pois. Ihan siksi, että se ei ole iso homma. Sen sijaan laatikon saaminen paikoilleen pyöränkotelon kautta voi olla haastavaa. Tai sitten se lupsahtaa kerrasta Molemmat tavat olen kokeillut. Kun keulan nostaa pukeille, niin koko voimapaketti lähtee yläkautta pois, hyvin helppo temppu.
Mulla muuten pyörii tallissa joutilaana 128:n vakio pakoputkisto. Ei toki uusi, mutta ei rikkikään. On mulla yksi joutilas 1100 konekin jos moista haluaa ropata. Nuo joutaa ihan vaan jos tarvitsee. Kuitenkin noita koneita saa, niin anna vakion olla paikoillaan ja tee uusi kone. Ei tule stressiä kun auto seisoo tallissa purettuna. Tosin itse kyllä hakisin kuutioita, vaikka sitten matalammallakin viritysasteella. Aika eri autoksi muuttuu kun alustaa vähän tukevoittaa ja laittaa vääntävän koneen pellin alle.
Mitä kytkimeen tulee, niin itse nostaisin laatikon koneineen pois. Ihan siksi, että se ei ole iso homma. Sen sijaan laatikon saaminen paikoilleen pyöränkotelon kautta voi olla haastavaa. Tai sitten se lupsahtaa kerrasta Molemmat tavat olen kokeillut. Kun keulan nostaa pukeille, niin koko voimapaketti lähtee yläkautta pois, hyvin helppo temppu.
Mulla muuten pyörii tallissa joutilaana 128:n vakio pakoputkisto. Ei toki uusi, mutta ei rikkikään. On mulla yksi joutilas 1100 konekin jos moista haluaa ropata. Nuo joutaa ihan vaan jos tarvitsee. Kuitenkin noita koneita saa, niin anna vakion olla paikoillaan ja tee uusi kone. Ei tule stressiä kun auto seisoo tallissa purettuna. Tosin itse kyllä hakisin kuutioita, vaikka sitten matalammallakin viritysasteella. Aika eri autoksi muuttuu kun alustaa vähän tukevoittaa ja laittaa vääntävän koneen pellin alle.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
Re: Z1100
Hattuhylly kiinnostaa, tästä kadonnut jonnekin!
Pakoputki voisi myös jollain asteella kiinnostaa, mietin kyllä että vääntäisi raakaputkesta ite myös.
Ja joo, 1.3 - 1.6 voisi olla kiva. 1,6:sia tuntuu löytyvän mutta noita pienempiä ei ihan kauheasti?
Mosan poistaminen yläkautta vähän haastavaa kun ei ole moottorinosturia. Täytyy syssymmällä sitten ihmetellä tai kesälomalla nassauttaa boksi vaan irti, olettaen että on tehtävissä.
Pakoputki voisi myös jollain asteella kiinnostaa, mietin kyllä että vääntäisi raakaputkesta ite myös.
Ja joo, 1.3 - 1.6 voisi olla kiva. 1,6:sia tuntuu löytyvän mutta noita pienempiä ei ihan kauheasti?
Mosan poistaminen yläkautta vähän haastavaa kun ei ole moottorinosturia. Täytyy syssymmällä sitten ihmetellä tai kesälomalla nassauttaa boksi vaan irti, olettaen että on tehtävissä.
Re: Z1100
Etsisin 1,5 tai 1,6 koneen, jos isompaa haluaa. Vakiona jo lähes sama teho kun viritetty 1100.jeQQ kirjoitti:Hattuhylly kiinnostaa, tästä kadonnut jonnekin!
Pakoputki voisi myös jollain asteella kiinnostaa, mietin kyllä että vääntäisi raakaputkesta ite myös.
Ja joo, 1.3 - 1.6 voisi olla kiva. 1,6:sia tuntuu löytyvän mutta noita pienempiä ei ihan kauheasti?
Mosan poistaminen yläkautta vähän haastavaa kun ei ole moottorinosturia. Täytyy syssymmällä sitten ihmetellä tai kesälomalla nassauttaa boksi vaan irti, olettaen että on tehtävissä.
Kyllä sen laatikon sieltä pois saa, helpompi noin päin ilman moottorinostinta.
Mikko Koivusalo
Fiat 127&Panda jne.
Fiat 127&Panda jne.
Re: Z1100
73 heppainen on olemassa, Zastava 101 1300 Special https://www.avto-magazin.si/media/uploa ... pecial.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;Keltsi kirjoitti:Mitenkähän mahtaa Z:ssa mennä verrokit, löytyykö 1300/75hv mallia? Muussa tapauksessa muutoskatsastaminen 1.5 tai 1.6 koneille ei onnistu
Ongelmaksi vain tulee Traficomin viimeisin ohje, että kyseiset verrokkipaperit pitäis olla merkin edustajalta Suomesta ja Zastavan tuonti on loppunut jo -81
P.S. Tietysti tuo ohje on vain ohje, ei määräys, eli ei sitova, mutta sitten pitäisi löytää sopiva katsastusmies, joka toimii määräyksen, ei ohjeen mukaan, ja tietysti ne edes jonkinlaiset verrokkipaperit
Fiat 128 rally -72
Yugo koral 45 -90
Zastavat -79 ja -80
Fiat puntot -95, -03 ja -06
Fiat Doblo 1.4 -06
Fiat Stilo 1.2 -04
http://jimin.galleria.fi/kuvat/
Yugo koral 45 -90
Zastavat -79 ja -80
Fiat puntot -95, -03 ja -06
Fiat Doblo 1.4 -06
Fiat Stilo 1.2 -04
http://jimin.galleria.fi/kuvat/
Re: Z1100
Noh, täytyy jossain vaiheessa tutkailla paperihommia. Toisaalta uusi kytkin + pieni viritys voisi varmaan riittää kyllä ensi alkuunsa.
Tänään vaihdoin ilmansuodattimen ja hain muksut päiväkodista "kesäautolla" . Eilen aloittelin pienimuotoisen myllytyksen, kyllä tuohon jotain kiiltoa tuntuisi takaisin saavan, mutta tehdään pieni pala kerrallaan kun laiskottaa. Kuvatus matkalta, tässä toki ei hierotut maalit näy.
Uusista renkaista saatu muutama tarjous, ei ihan kauhean hintaisia ole nuo 13" kumit, mutta kyssäri onkin haluaako pitää nuo VW:n(?) vanteet alla - ne ovat kiinni jollain täysin sekasarjapulteilla, pitäs tarkistella onko kaikki edes pyöränpultteja....
Tänään vaihdoin ilmansuodattimen ja hain muksut päiväkodista "kesäautolla" . Eilen aloittelin pienimuotoisen myllytyksen, kyllä tuohon jotain kiiltoa tuntuisi takaisin saavan, mutta tehdään pieni pala kerrallaan kun laiskottaa. Kuvatus matkalta, tässä toki ei hierotut maalit näy.
Uusista renkaista saatu muutama tarjous, ei ihan kauhean hintaisia ole nuo 13" kumit, mutta kyssäri onkin haluaako pitää nuo VW:n(?) vanteet alla - ne ovat kiinni jollain täysin sekasarjapulteilla, pitäs tarkistella onko kaikki edes pyöränpultteja....
Re: Z1100
Zeta hinkattu abaut siedettävään kuosiin. Olisi pitänyt kyllä olla oikeaa myllytystahnaa, nyt vedetty hieman hiovalla vahalla ja perään Collinite. Huomasinpa samalla, että omalla näytöllä väriasetukset ihan pävi, näyttää surkealta kuvat PC:n näytöllä, mutta luuri onneksi toistaa värit paremmin. cs konffit..
Kuskinpuolen pintaruosteet hiottu + vedetty Hammeritet niskaan. Vielä pitäisi nuo ovien alareunat työstää kuskinpuolelta, pääsivät unohtumaan. Apparin puolelle sitten myöhemmin sama homma ja näillä eväillä pitäisi pärjätä 1 - 2 vuotta. Auto kaipaisi kyllä uuden maalauksen, mutta maalaus ei ole vahvimpia alueita eikä tää ihan niin upee peli ole, että viitsisi maalauksesta itteensä kipeeks maksaa. Tosin voisihan sitä harjoitella ja kattoa, millasta jälkeä saa aikaiseksi.
Pienellä googlauksella löytyi myös tietoa, että vuoden 7x(en muista enää) jälkeen tehdyt koneet eivät ole Fiatin sohoja, vaan jotain paikallista tuotantoa - kurkkasin myös kaasaria ja mopon kaasariltahan se näyttää.
Tänään heitetty pieni kalastus- / kylärimpsu ja onhan tuossa kyllä oma fiiliksensä.
Kuskinpuolen pintaruosteet hiottu + vedetty Hammeritet niskaan. Vielä pitäisi nuo ovien alareunat työstää kuskinpuolelta, pääsivät unohtumaan. Apparin puolelle sitten myöhemmin sama homma ja näillä eväillä pitäisi pärjätä 1 - 2 vuotta. Auto kaipaisi kyllä uuden maalauksen, mutta maalaus ei ole vahvimpia alueita eikä tää ihan niin upee peli ole, että viitsisi maalauksesta itteensä kipeeks maksaa. Tosin voisihan sitä harjoitella ja kattoa, millasta jälkeä saa aikaiseksi.
Pienellä googlauksella löytyi myös tietoa, että vuoden 7x(en muista enää) jälkeen tehdyt koneet eivät ole Fiatin sohoja, vaan jotain paikallista tuotantoa - kurkkasin myös kaasaria ja mopon kaasariltahan se näyttää.
Tänään heitetty pieni kalastus- / kylärimpsu ja onhan tuossa kyllä oma fiiliksensä.
Re: Z1100
Aika hienolta näyttää Zastava. Noita ei ole tainnut paljon säilyä, joten älä nyt ainakaan "lopullisesti pilaa" - tekniikoitahan voi heitellä edestakaisin ilman mitään lopullisuutta. Ei tosin taida olla suunnitelmissakaan mitkään mittavat korimuutokset yms. Tosin onhan näitä tehty 2008 asti...
Zastava 101:stä taisi olla myös 1300:na 65-heppaisena, joten jos vanhat prosenttirajat on voimassa, olisi ylärajat jotain päälle 1600cm³ ja 78hv?
Minä olen aina tykännyt Zastavan perän muotoilusta, enemmän, kuin 128:n vastaavasta. Tosin on mulla muitakin vikoja, kun myös RAF Latvija 2203 on aina näyttänyt pakujen joukossa useimpia muita hienommalta...
Zastava 101:stä taisi olla myös 1300:na 65-heppaisena, joten jos vanhat prosenttirajat on voimassa, olisi ylärajat jotain päälle 1600cm³ ja 78hv?
Minä olen aina tykännyt Zastavan perän muotoilusta, enemmän, kuin 128:n vastaavasta. Tosin on mulla muitakin vikoja, kun myös RAF Latvija 2203 on aina näyttänyt pakujen joukossa useimpia muita hienommalta...
If it ain't broke, you're not trying hard enough.