Ducaton huono käynnistyvyys

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Ducaton huono käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Noista akuista, yleensä kai dieseliin on ollut tapana laittaa iso akku, mutta omassa TD:ssä on muhkea 45Ah akku ja hyvin on pelannut. Latautuu täyteen pienemmälläkin käytöllä.

Entinen 90Ah Varta hajosi ja laitoin "tilapäisesti" Integralesta Zneider silverin. Tuolla se on nyt pari-kolme vuotta nököttänyt pikkuisena isolla akkualustalla. Lohkolämmitinkin hajos, ehkä sen voisi koittaa katsoa kuntoon jos ehtii. Mutta on lähtenyt käyntiin ilmankin.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ducaton huono käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja VTO »

Ei akun kapasiteetilla sinänsä ole merkitystä. Ellei sitten halua Webastoa kovasti käyttää. Riittää, että antaa riittävästi virtaa ulos, jotta vaadittava pyörimisnopeus saavutetaan. Usein kyllä kapasiteetti on verrannollinen ulostulevaan virtaan.Tosin joisain, esim erikoisautoissa käytettävissä akuissa ei edes kerrota kapasiteettia. Nopea latautuminen on tärkeämpää.
vesamaan
Viestit: 702
Liittynyt: 01.04.2004 10:12
Paikkakunta: Orimattila

Re: Ducaton huono käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Pitkästä aikaa täällä, ja vanhan tutun ongelman kimpussa

Tämähän kiukuttelee edelleen :evil: Kaikki liitokset tankilta pumpulle asti käyty läpi monesti, liitoksiin laitettu tuplaklemmarit ja vielä tiivisteliimaa putken ja letkun väliin. Hehkurele ohitettu, nyt hehkutus kytkemällä johto suoraan akun plus-napaan startin ajaksi :D Kaikki bajoliittimet varustettu uusilla kupariprikoilla. Kokeilin uutta suodattimenjalkaakin, ei vaikutusta. Nyt takaisin paikalla vanha, käsipumpullinen jalka.

Tällä hetkellä käynnistys tapahtuu pumppaamalla käsipumpulla koko ajan, kytkemällä hehkujen syöttöjohto akun plus-napaan ja n. 6-7 s hehkutuksen jälkeen starttia kunnes tärähtää käyntiin. Käynnistyksen jälkee hehkun johto irti, ja kone käy hivenen epätasaista tyhjäkäyntiä kunnes lämpiää hivenen, silloin käynti tasoittuu. Kaasuun vastaa hyvin heti kylmänä, pikkuisen savuttaa kun kaasuttaa kylmänä. Edellämainittu käynnnistysproseduuri on ihan ok silloin kun auto on tallin pihalla ja paikalla on kaveri pumppaamassa :mrgreen: toiveissa kuitenkin olisi saada käynnistyvyys normaalille tasolle, eli hehkutus ja kerrasta käyntiin.

Kun koneen sammuuttaa ja odottaa pari minuuttia, joutuu sahaamaan pitkääään. Kone kyllä käynnistyy aikanaan, jos akussa virtaa riittää.

Omistajan mukaan autossa on Fiatin kone, ja tyyppikilvessä lukee "motore DHX versione 230ANMAA" jos tuo jollekin jotain sanoo. Mulla taisi aiemmin mennä oma, vanha Ducato sekaisin tämän yksilön kanssa kun kivenkovaan väitin että tää on PSA mosa :oops:

Mitäs tuolle voi vielä tehdä ennenkuin tuikaa tuleen? Voiko ruiskutuspumppu vuotaa sisäisesti niin että nafta pääsee valumaan pois putkista? Ulkoisesti missään ei ole vuotoja. Pitääkö ottaa pumppu irti ja viedä se huoltoon?

Help :? :?
Avatar
Aero
Viestit: 294
Liittynyt: 24.02.2016 23:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Ducaton huono käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja Aero »

Joko kokeilit lisätä melko alussa mainitun takaiskun naftan syöttölinjaan? Jos auttaa, niin tankkiin karkaavan aineen diagnoosi on aika vahva.
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.

Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
vesamaan
Viestit: 702
Liittynyt: 01.04.2004 10:12
Paikkakunta: Orimattila

Re: Ducaton huono käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Tota ei ole kokeiltu, ajattelin että olis parempi löytää vika ja korjata se. Löpö karkaa tankkiin, se on varma. Avasin ruiskupumpun päällä olevan siirtopumpun, ja se oli aivan kuiva.
Mutta jos ei vikaa löydetä niin käytetään kikkaa ja laitetaan takaisku. Mistä moisen löytää? Pneumatiikkapuolelta vastaventiili?
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Ducaton huono käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja Luigi »

If it ain't broke, you're not trying hard enough.
vesamaan
Viestit: 702
Liittynyt: 01.04.2004 10:12
Paikkakunta: Orimattila

Re: Ducaton huono käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Kiitoksia :thumb:
Mätiksen kautta jatkokokeiluihin. Ja toi siis tankin ja suodattimen väliseen letkuun?
Vastaa Viestiin