Kappa 2.4 jtd

Yleistä keskustelua Lancioista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
paasja
Viestit: 33
Liittynyt: 16.09.2018 14:04

Kappa 2.4 jtd

Viesti Kirjoittaja paasja »

Jep

Pakkaset saapuu, nyt starttaa huonosti. tietääkö kukaan onko diesel-Kapassa muuta kuin hehkut auttamassa käynnistystä? Imusarjan esilämmitys? Mistä löytyy hehkurele? Hehkut uusittu kesällä, joten vika jossain muualla....
A Bart
Viestit: 903
Liittynyt: 17.12.2006 15:45
Paikkakunta: Pori

Re: Kappa 2.4 jtd

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Tuosta tutkimaan missä mikin on.

https://1drv.ms/w/s!AmVYHHVaBarBgZldPmdv0bd3si_p7Q" onclick="window.open(this.href);return false;

Toivottavsti selviää, tuonhan pitäisi lähteä kyllä käymään kuin palmun alta normaalisti näillä pakkasilla?
paasja
Viestit: 33
Liittynyt: 16.09.2018 14:04

Re: Kappa 2.4 jtd

Viesti Kirjoittaja paasja »

Onko kellään lisää ehdotuksia? Hehkutus toimii ok, pakokaasun kierrätys tutkittu,ok. Polttoainesuodatin vaihdettu. Suuttimista tulee paluupuolelta samanverran löpöä yli.
paasja
Viestit: 33
Liittynyt: 16.09.2018 14:04

Re: Kappa 2.4 jtd

Viesti Kirjoittaja paasja »

Onko tietoa onko diesel-Kapassa polttoaineella siirtopumppua?
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Kappa 2.4 jtd

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Multiplassani on saman sukupolven 1,9 jtd; erot lähinnä sylinterien määrässä. JTD lähtee melko hyvin pakkasella käyntiin aina, vaikka osa hehkuista olisi poissakin pelistä.

Pystytkö tarkentamaan "huonoa starttausta" hieman? Tässä kumminkin pari juttua, jotka tulevat mieleeni:

1. jos pyörittää huonosti, vika on sähköpuolella; itselläni on varkain mennyt viallisen laturin vuoksi 15 vuoden aikana parikin kertaa akku lähes tyhjäksi, jolloin tietenkin käynnistyvyys on lopulta melko laiska. Mittaa tällöin jännite akun navoista koneen ollessa sammuksissa ja sitten tyhjäkäynnillä+kierroksilla. Jos sammuksissa on selvästi alle 12v, akku ei ole varautunut. Käynnissä ollessa pitäisi nousta johonkin 14 voltin ja ylikin tietämille. Eli jos paljastuu, ettei lataa, niin laturia tutkimaan; paikka ei vaan ole niitä helpoimpia vaihdon kannalta (täällä foorumilla on jossain projektikertomukseni laturin vaihdosta jtd-moottoriin)

2.polttoaineen saanti commonrail-pumpulle on puutteellinen eli tankissa oleva ensiöpumppu ei jaksa pumpata riittävästi. Kuulet parin sekunnin surahtavan äänen (ehkä apumies kuuntelemaan tavaratilaan on parempi), kun laitat virran päälle, mutta et starttaa. Jos ei kuulu, on vaikeuksia saada kone käyntiin. Bensiinimoottorit eivät lähde ollenkaan tulille, ellei ensiöpumppu toimi. Näitä on avitettu usein sillä, että toinen starttaa ja toinen kopauttelee terävästi tavaratilan puolelta tankin päällä olevaa pumpun ja letkujen laippaa vaikka vasaran kumivarrella (tavaratilan maton alla), jolloin usein kontakti syntyy kuluneessa pumpussa ja polttoaine lähtee virtaamaan sekä kone käynnistyy. Legenda on Kappa-kollegan "käynnistyshalko" (joka sekin kuvattu täällä foorumilla): kolmen metrin ranka metsästä tankin alta kuskin auki olevan oven alle, johonkin puoliväliin klapi tms., jotta syntyy rankaan kiikkulauta. Ideana on yhtäaikaa startata ja polkea vasemmalla jalalla rangan päältä terävästi siten, että rangan takapää pamauttelee tankin pohjaan, jolloin tärinä kytkee kuluneen pumpun käyntiin. Toimii todistetutusti, on useaan kertaan nähty; klubin vuosikokouksessa oli kyselty jopa "varaosanumeroa"...........! Tällä konstilla "tekohengittää" kulunutta pumppua hetken, eikä jää parkkipaikalle tahi korpeen, mutta tietenkin mahdollisimman pian kannattaa vaihtaa uusi tankin pumppu

3.itse korkeapainepumpun eli tuon commonrailin vika/kuluneisuus. Usein tällöin myös pumppu jo naputtaa korvinkuultavasti, myös käynnissä voi olla tehoalueella kuolleita kohtia. Selvä polttoainevuotokaan ei ole mahdottomuus, mutta se yleensä kyllä näkyy pumpun ympäristössä; pahimmillaan pumpun rattaan tyvestä tulee komeasti dieseliä paineella, vaikka konekin vielä käy. Pumppu ei ole ikuinen, laakerointi tahtoo pettää, mutta ei ole kuitenkaan huippukalliskaan eikä muistaakseni tarvinnut asennonmääritystä asentaessa. Haittana vaan se, että pumppu taisi pyöriä jakohihnan voimalla, joten joutuu purkamaan jakopään vaihdon vuoksi
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
paasja
Viestit: 33
Liittynyt: 16.09.2018 14:04

Re: Kappa 2.4 jtd

Viesti Kirjoittaja paasja »

Kiitos

Laturi tuli jo vaihdettua jakopää remontin yhteydessä. Akussa on virtaa, siitä se ei ole kiinni. Pitääpä seuraavaksi tutkia tuo ensiö- eli siirtopumppu.
paasja
Viestit: 33
Liittynyt: 16.09.2018 14:04

Re: Kappa 2.4 jtd

Viesti Kirjoittaja paasja »

Juu

Lopultakin ehdin tutkimaan Kapan polttoainepumpun. Pumpun kunto jäi vielä arvoitukseksi. Otin liittimen irti ja mittailin, mutta ei sinne jännitettä tullut. Tarkistin että sulakkeet on ok. Pumpulle lie jossain joku mikä sitä ohjaa? Mikä ja missä?
Vastaa Viestiin