barchetta by Uno_mas
barchetta by Uno_mas
Ajattelinpa pistää pienen projektitopicin pystyyn tänne foorumille, kun tuo FTCF:n foorumi alkaa olla kuolemaan päin.
Barchetta on ollut jonkinasteisena projektina jo vuodesta 2010. Tämän tarinan alun voi lukea täältä http://ftcf.org/smf/index.php?topic=10700.0
Mutta tosiaa tuolla ftcf:llä on nykyään niin vähän väkeä, että alkaa tuntua aika turhalta kysellä mitään mieltä askarruttavaa.
Tässä auto lähes ostokunnossa 2010. Vanteet, madallusjouset ja päiväajovalot olin kerennyt jo asentamaan.
Ja tässä pari kuvaa mihin on päästy ennen tämän talven tuloa.
Tässä lähes kymmenessä vuodessa on kerennyt kaikenlaista tuon kanssa tekemään, mutta tässä joitakin muutoksia:
Ehkä näkyvimpänä muutoksena etu- ja takapuskuri vaihdettu fecelift mallin puskureihin ja samalla ylimaalattu koko auto. Maalauksen yhteydessä lähti lukkopesät ovista ja merkkien kohdat silotettiin edestä ja takaa.
Tekniikkapuolelle mm.
Vaihteisto: pidempi 5 vaihde, taisi olla 1.6 bravosta ja lyhyempi perävälitys 147 alfasta.
Kone: kannesta omakätisesti kaiveltu kanavia ja laskettu lisäpuristusten toivossa, 2.0 alfan nokat, 2.0 alfan muuttuvapituuksinen imusarja, imuputkisto hiukan lyhennetty ja putsarina BMC CDA, putkisto katilta taaksepäin rosteria.
Sen verta hullu kai olin, että ilmastoinninkin tuohon asensin
Jonkinaseteisena ikuisuusprojektina on asentaa 2.0 alfan kampiakseli tuohon 1.8 lohkoon ja nostaa iskutilavuus pariin litraan. Siinä sitten samalla asentaa jotkin ihan oikeat virinokat.
Barchetta on ollut jonkinasteisena projektina jo vuodesta 2010. Tämän tarinan alun voi lukea täältä http://ftcf.org/smf/index.php?topic=10700.0
Mutta tosiaa tuolla ftcf:llä on nykyään niin vähän väkeä, että alkaa tuntua aika turhalta kysellä mitään mieltä askarruttavaa.
Tässä auto lähes ostokunnossa 2010. Vanteet, madallusjouset ja päiväajovalot olin kerennyt jo asentamaan.
Ja tässä pari kuvaa mihin on päästy ennen tämän talven tuloa.
Tässä lähes kymmenessä vuodessa on kerennyt kaikenlaista tuon kanssa tekemään, mutta tässä joitakin muutoksia:
Ehkä näkyvimpänä muutoksena etu- ja takapuskuri vaihdettu fecelift mallin puskureihin ja samalla ylimaalattu koko auto. Maalauksen yhteydessä lähti lukkopesät ovista ja merkkien kohdat silotettiin edestä ja takaa.
Tekniikkapuolelle mm.
Vaihteisto: pidempi 5 vaihde, taisi olla 1.6 bravosta ja lyhyempi perävälitys 147 alfasta.
Kone: kannesta omakätisesti kaiveltu kanavia ja laskettu lisäpuristusten toivossa, 2.0 alfan nokat, 2.0 alfan muuttuvapituuksinen imusarja, imuputkisto hiukan lyhennetty ja putsarina BMC CDA, putkisto katilta taaksepäin rosteria.
Sen verta hullu kai olin, että ilmastoinninkin tuohon asensin
Jonkinaseteisena ikuisuusprojektina on asentaa 2.0 alfan kampiakseli tuohon 1.8 lohkoon ja nostaa iskutilavuus pariin litraan. Siinä sitten samalla asentaa jotkin ihan oikeat virinokat.
Fiat barchetta -98
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Re: barchetta by Uno_mas
Pistetään tähän samointein pari kuvaa sisustan päivityksestä, kun tuli saatua osia takaisin.
Penkkien taakse uudet verhoilut.
Levyt omaa tekoa. Verhoilu ulkoistettu työkaverille, kun on noita aikoinaan työkseen tehnyt eikä itsellä taito noihin hommiin riitä.
Rattiin, vaihdekepinpussiin ja käsijarrukahvaan tuli nahka ja keltainen tikkaus.
Myös nämä verhoilut teki työkaveri. Muut olikin alunperinkin nahkaa, paitsi käsijarrukahva.
Penkkien taakse uudet verhoilut.
Levyt omaa tekoa. Verhoilu ulkoistettu työkaverille, kun on noita aikoinaan työkseen tehnyt eikä itsellä taito noihin hommiin riitä.
Rattiin, vaihdekepinpussiin ja käsijarrukahvaan tuli nahka ja keltainen tikkaus.
Myös nämä verhoilut teki työkaveri. Muut olikin alunperinkin nahkaa, paitsi käsijarrukahva.
Fiat barchetta -98
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Re: barchetta by Uno_mas
Ennenkuin tähän joku pussihousu ehtii rääkymään vääryydestä (huom allekirjoitukseni), niin täytyy ehtiä ensin.
Vaikuttaisi siltä, että ollaan hyvällä maulla liikenteessä, liekkö oikea termi OEM+? Jokatapauksessa (minusta) pirun tyylikkäästi ja siististi tehty ulkokuoren päivitys.
Lisää kuvia ja tarinaa ja tervetuloa tänne FiatForumin puolelle.
Vaikuttaisi siltä, että ollaan hyvällä maulla liikenteessä, liekkö oikea termi OEM+? Jokatapauksessa (minusta) pirun tyylikkäästi ja siististi tehty ulkokuoren päivitys.
Lisää kuvia ja tarinaa ja tervetuloa tänne FiatForumin puolelle.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: barchetta by Uno_mas
Hienoa lukea tästäkin autosta projektikertomusta.
Ratin verhoilu olisi itsellekin kiinnostava vaihtoehto vastaavalle ratille. Toki voisi olla toinenkin. Pitääkin tuotakin miettiä...
Ratin verhoilu olisi itsellekin kiinnostava vaihtoehto vastaavalle ratille. Toki voisi olla toinenkin. Pitääkin tuotakin miettiä...
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Re: barchetta by Uno_mas
En taida lukeutua pussihousuihin, koska näyttää mielestäni erinomaiselta tuunaamiselta! Voi vain kuvitella työtuntien määrää...
Re: barchetta by Uno_mas
Barchettaan sopii suoraan Alfa GT, 147 ja 156 FL ratti, merkin vaihtamalla saa hiukan tyylikkäämän ratin, josta eri variaatioita löytyy paljon!
Jos joku on kiinnostunut Barchetta rekvisiitasta, niin löytyy kirja sen suunnittelusta, esitteitä, iso juliste joku kylkiteippi (n.1m pitkä), org. ohjauspyörä, 147 ohjauspyörä, lukkopalat nokka-akseleille ym. kaikkea ei muista, mutta pitää täydentää myöhemmin.
Jos joku on kiinnostunut Barchetta rekvisiitasta, niin löytyy kirja sen suunnittelusta, esitteitä, iso juliste joku kylkiteippi (n.1m pitkä), org. ohjauspyörä, 147 ohjauspyörä, lukkopalat nokka-akseleille ym. kaikkea ei muista, mutta pitää täydentää myöhemmin.
Re: barchetta by Uno_mas
Rattiin olen nyt ainakin toistaiseksi tyytyväinen ihan alkuperäisenä. Nyt kun siinä on uusi nahka ja mieleiset tikkaukset.
Mites tommonen Alfan ratti, jos sen joskus innostuu vaihtaman niin kuinkas ratin airbag, sopiiko sekin suoraan auton johtosarjaan?
Työtunteja on varmaan mennyt reilusti ja tulee vielä menemään, kun harrasteena on ja mikäs sen mukavampaa kuin harrastella talvisin tallissa
Melkein kaikkien laitteiden kanssa on ollut jotain säätämistä, että saa mieleisekseen. Joskus pelkästään tehoa lisää, viis ulkokuoresta. Joskus taas pelkkää ulkokuoren ehostusta.
Barchettan kohdalla on tullut laiteltua vähän jokapaikkaa. Jonkinasteista hulluutta kai tämä, kun ei osaa pitää näppejään erossa
Alusta ja jarrut alkaa olemaan itselle riittävässä kunnossa. Madallusjouset tulikin aikaisemmin mainittua, mutta niiden kaverina on bilstein B8 iskarit. Kallistuksenvakaajat on myös jäykemmät, taisin aikoinaan ostaa yhden viimeisistä myynnissä olleista eibachin kallistuksenvakaajasarjoista.
Etujarrutkin tuli joskus päivitettyä Coupen 284 kokoisiksi ja laitettua teräspunos jarruletkut.
Tuo ikuisuusprojekti kampiakselin vaihto on nyt jonkinlaisessa mietintätilassa.
Alfa 2.0 ts kampiakselihan sopi suoraan 1.8 lohkoon, mutta kiertokanget ei mahdu pyörimään. Otti kiinni kampikammion kattoon, mutta tilaahan pystyy tekemään.
Nyt mahtuu kampiakseli pyörimään veivien kanssa.
Kokeeksi 1.8 mäntä kankipaketti kiinni.
Nyt tarvisi hankkia joko lyhyemmät kiertokanget tai matalammalla puristuskorkeudella olevat männät.
Toisen noista taitaa joutua valitsemaan, mutta kumpi nyt olisi se järkevämpi? 1.8 ja 2.0 kiertokanki on sama niin siitäkään ei ole apua.
Mites tommonen Alfan ratti, jos sen joskus innostuu vaihtaman niin kuinkas ratin airbag, sopiiko sekin suoraan auton johtosarjaan?
Työtunteja on varmaan mennyt reilusti ja tulee vielä menemään, kun harrasteena on ja mikäs sen mukavampaa kuin harrastella talvisin tallissa
Melkein kaikkien laitteiden kanssa on ollut jotain säätämistä, että saa mieleisekseen. Joskus pelkästään tehoa lisää, viis ulkokuoresta. Joskus taas pelkkää ulkokuoren ehostusta.
Barchettan kohdalla on tullut laiteltua vähän jokapaikkaa. Jonkinasteista hulluutta kai tämä, kun ei osaa pitää näppejään erossa
Alusta ja jarrut alkaa olemaan itselle riittävässä kunnossa. Madallusjouset tulikin aikaisemmin mainittua, mutta niiden kaverina on bilstein B8 iskarit. Kallistuksenvakaajat on myös jäykemmät, taisin aikoinaan ostaa yhden viimeisistä myynnissä olleista eibachin kallistuksenvakaajasarjoista.
Etujarrutkin tuli joskus päivitettyä Coupen 284 kokoisiksi ja laitettua teräspunos jarruletkut.
Tuo ikuisuusprojekti kampiakselin vaihto on nyt jonkinlaisessa mietintätilassa.
Alfa 2.0 ts kampiakselihan sopi suoraan 1.8 lohkoon, mutta kiertokanget ei mahdu pyörimään. Otti kiinni kampikammion kattoon, mutta tilaahan pystyy tekemään.
Nyt mahtuu kampiakseli pyörimään veivien kanssa.
Kokeeksi 1.8 mäntä kankipaketti kiinni.
Nyt tarvisi hankkia joko lyhyemmät kiertokanget tai matalammalla puristuskorkeudella olevat männät.
Toisen noista taitaa joutua valitsemaan, mutta kumpi nyt olisi se järkevämpi? 1.8 ja 2.0 kiertokanki on sama niin siitäkään ei ole apua.
Fiat barchetta -98
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Re: barchetta by Uno_mas
Taisi olla tässäkin koneessa niin että H-profiilit olisivat mahtuneet tuonne lohkoon ilman viilausta. Mutta mahtui näköjään noinkin
Itse laittaisin matalemmat männät. Yleensä mäntä on heikompi jos alunperin koneessa takokanki...
Itse laittaisin matalemmat männät. Yleensä mäntä on heikompi jos alunperin koneessa takokanki...
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: barchetta by Uno_mas
mulla olis muistikuva et 2.0 ts männät on 4mm matalammat.
Re: barchetta by Uno_mas
^ hyvin hatara muistikuva, että noissa olisi eroa eri koneversioissa.
20V männät kannattaa tsekata. Muistelisin löytyvän 3 mm matalampaa. Vähänhän voi ottaa sorvissakin ja yksi temppu on vielä upottaa mäntää kanteen.
Miksipä ei laittaisi ahdinta tuohon?
20V männät kannattaa tsekata. Muistelisin löytyvän 3 mm matalampaa. Vähänhän voi ottaa sorvissakin ja yksi temppu on vielä upottaa mäntää kanteen.
Miksipä ei laittaisi ahdinta tuohon?
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
Re: barchetta by Uno_mas
Vähän olen tosiaan itsekin yrittänyt päästä jyvälle näistä modulimoottorien osasopivuuksista.
1,6:ssa on muuten kanssa matalampi mäntä. Tuo taitaa olla sama mitä 20V:n mäntä. Reilut 3 mm matalampi mitä 1,8:n mäntä. Viritouhuun voisi olla ihan jees kun materiaali riittänee sorvata ammetta pois ja siten saada kivasti puristusta. Pahvillakin voi vähän pelata.
Nelisen milliähän taitaisi olla se erotus mikä pitää kompensoida.
2,0 taas on 83 porauksella, eli joutuu poraamaan. Kuitenkin käsittääkseni 1,8 ja 2,0 lohkot olisi yhtä korkeita. Sikäli 2,0 mäntä menisi suoraan pl. tuo poraus. Olisikohan noin 5 mm matalampi. Euro 2 ja 3 koneiden välillä ero ilmeisesti vain normipahvin/peltipahvin verran, eli jotain kymppejä tai max milli. Molemmat varmaan siis tehtävissä. Varmaan euro2 tuon 4 milliä matalampi ja euro3 5 milliä.
Kuitenkin 2,0 kammella on iskua jo 91 mm, niin hirveääkö tuota vaparina kovin ylös pyörittää vakiomännin
Joku aika sitten kaivelin vähän kiertokankiakin, niin TBI:stä löytyisi aika passelit 148 mm pitkät kanget 22 mm tapilla. Noihin kun laittaisi 20VT:n männät, niin olisi loistava budjettiturbosetti 1,8:n lohkoon. Mistä lie vaan löytäisi moiset.. Tai sitten maailmalta halpaa Giulia Sprintin H-profiilia joka myös 148 mm pitkä. Noissa vaan iso laakeri taisi olla aavistuksen eri kokoinen, mutta ero saattoi olla satasia, eli hyvinkin tehtävissä jos edes tarvis tehdä mitään.
1,6:ssa on muuten kanssa matalampi mäntä. Tuo taitaa olla sama mitä 20V:n mäntä. Reilut 3 mm matalampi mitä 1,8:n mäntä. Viritouhuun voisi olla ihan jees kun materiaali riittänee sorvata ammetta pois ja siten saada kivasti puristusta. Pahvillakin voi vähän pelata.
Nelisen milliähän taitaisi olla se erotus mikä pitää kompensoida.
2,0 taas on 83 porauksella, eli joutuu poraamaan. Kuitenkin käsittääkseni 1,8 ja 2,0 lohkot olisi yhtä korkeita. Sikäli 2,0 mäntä menisi suoraan pl. tuo poraus. Olisikohan noin 5 mm matalampi. Euro 2 ja 3 koneiden välillä ero ilmeisesti vain normipahvin/peltipahvin verran, eli jotain kymppejä tai max milli. Molemmat varmaan siis tehtävissä. Varmaan euro2 tuon 4 milliä matalampi ja euro3 5 milliä.
Kuitenkin 2,0 kammella on iskua jo 91 mm, niin hirveääkö tuota vaparina kovin ylös pyörittää vakiomännin
Joku aika sitten kaivelin vähän kiertokankiakin, niin TBI:stä löytyisi aika passelit 148 mm pitkät kanget 22 mm tapilla. Noihin kun laittaisi 20VT:n männät, niin olisi loistava budjettiturbosetti 1,8:n lohkoon. Mistä lie vaan löytäisi moiset.. Tai sitten maailmalta halpaa Giulia Sprintin H-profiilia joka myös 148 mm pitkä. Noissa vaan iso laakeri taisi olla aavistuksen eri kokoinen, mutta ero saattoi olla satasia, eli hyvinkin tehtävissä jos edes tarvis tehdä mitään.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
Re: barchetta by Uno_mas
2.0 mäntä on korkeampi kuin 1.8. Myös 2.0 lohko on korkeampi. Jos en ihan päin honkia mitannut niin 2.0 lohko olisi 7mm korkeampi kuin 1.8.
Mä en nyt ihan varmaan tiedä mitä euro versiota nuo mun romut ovat. Tuo 1.8 testilohko on stilosta, vissiin euro3? 2.0 osat on 156 alfasta, tämä kai euro2, kun muistelisin että olisi ollut ysäriltä.
Eli barchettan konetta en ole vielä tässä vaiheessa palotellut, kun aattelin ensin etsiä sopivan setin jonka voi sitten joku talvi lykätä barchettan lohkoon.
Semmonenkin tässä on, jos haluaa yrittää käyttää hitachin ruiskua niin kampiakselin trikkerikehä on täysin erilainen 2.0 akselissa. Trikkerikehä on halkaisijaltaan hiukan pienempi niin ei sovi suoraan akseliin, mutta tuo nyt ei ole vielä tässä vaiheessa mitenkään tärkeää.
Itsekkin olin ajatellut, että parempi olisi etsiä matalammat männät kuin lyhyemmät kiertokanget. Hyvä, että sai omaan suunnitelmaan varmistusta.
Sitten tuo ahtamis asia. Tällä hetkellä jonkinmoinen himo koittaa virittää vaparia vaikka helpompaahan se ahtaminen olisi ja varmasti halvempaakin Tuostahan ei lain mukaan kovin paljoa ahtamalla voi tehoja ottaa, jos haluaa katsastaakin.
Fiat barchetta -98
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Re: barchetta by Uno_mas
Paljonko tuossa on nyt lakikorkeutta?
Ei kysytty vielä mutta nakkelen ulkomuistista.
Rossia saa mittatilauksena vissiin edelleen ameriikasta ja cps mäntää italiasta. Wisecoa unohtamatta. Jotain wösneriä en laittaisi rahastakaan. Ja briteissä coswortti taisi tehdä myös mittatilauksena noin tonnin laaki, jälki varmaan maailman parasta mitä yksityinen voi saada...
Ei kysytty vielä mutta nakkelen ulkomuistista.
Rossia saa mittatilauksena vissiin edelleen ameriikasta ja cps mäntää italiasta. Wisecoa unohtamatta. Jotain wösneriä en laittaisi rahastakaan. Ja briteissä coswortti taisi tehdä myös mittatilauksena noin tonnin laaki, jälki varmaan maailman parasta mitä yksityinen voi saada...
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: barchetta by Uno_mas
Ihanaa! Vihdoin joku jaksaa kirjoittaa Barchettasta oikeasti projektiketjua. Itse aloittelin oman ketjun jonkin aikaa sitten tänne, kun tämmöinen vehje itsellekin ajautui. Täällä ei kuitenkaan ole Barchetta-aiheisia ketjuja oikein ollut. Vihdoin kun pääsen autoa pistämään kuntoon, on ainakin joku ketju josta voi vähän vilkuilla, olisiko joku jo tehnyt ko asian! Minunkin on ilmeisesti ollut keltainen joskus, nykyään vihreä. Maalin rapistuessa siis alta näyttäisi paljastuvan haalistunutta keltaista. On kyllä hieno väri näihin tuo keltainen.
Fiat Barchetta 1.8, AR 156 2.5, AR 159 2.4, AR 2.4 Q4.
Re: barchetta by Uno_mas
Wisecolta saa busan ylikoko mäntää aina 85mm asti, laitoin joskus bmw m42b18 koneeseen ,hyvin on toiminu ja on kevyet ja edulliset.väisänen kirjoitti:Paljonko tuossa on nyt lakikorkeutta?
Ei kysytty vielä mutta nakkelen ulkomuistista.
Rossia saa mittatilauksena vissiin edelleen ameriikasta ja cps mäntää italiasta. Wisecoa unohtamatta. Jotain wösneriä en laittaisi rahastakaan. Ja briteissä coswortti taisi tehdä myös mittatilauksena noin tonnin laaki, jälki varmaan maailman parasta mitä yksityinen voi saada...
Pattiakin on kivasti niin tulee ruttua.