Nuova Deltan takavalo

Yleistä keskustelua Lancioista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Nuova Deltan takavalo

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Onko joku foorumilainen avannun moista? Lähinnä kiinnostaa et avautuuko miten helposti lasi lämmöllä? Jostain googlen ihmeellisestä maailmasta löytyi kuva et lamppu vedetty kahtia, mut ennemmin koittaisi saada lasin irti. Vilkun toimimattomuus on operaation syynä, ja voisi koittaa katsoa että onko jotain simppeliä ennen kuin uutta lamppua tilaa.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Nuova Deltan takavalo

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Muistan nähneeni joskus jo vuosia sitten videonpätkän, jossa Thesiksen umpiota käsiteltiin "reippaalla kädellä" eli halkaistiin muovista taustakuorta, jotta päästiin käsiksi sähköosiin. En löytänyt tuota, mutta löysin Deltasta samanlaiseen toimenpiteeseen liittyvän. Alussa on puolitoista minuuttia höpinää, mutta sitten kuvaaja kääntää umpion, jossa on selvästi käytetty jotain leikkaavaa laitetta kohtalaisen siistiin taustakuoren avaukseen. Sopivalla tiivistemassalla sitten paketti uudelleen kasaan, kun sähköt ovat kunnossa. Olisikohan tuosta apua? Tämä ei ehkä ole se toivomasi "lasin irroitus", mutta ainakin ulkonäkö jää ehjäksi. Sitä "lasia" ehkä yrittäisin irrottaa lämmittämällä taustakuoren ja lasin välistä saumaa, sitten kampemalla meisselillä, mutta on ilmeinen halkeamisen vaara tarjolla.

Kätevä työpeli on vaikkapa sellainen "minipora", johon saa parin kolmen sentin halkaisijaisen "minirälläkän". Tuollaisella on tullut tehtyä huoltoaukkoja muoviin, vaikkapa hankaliin paikkoihin kojelaudan alle, mm. Multiplahan vasta muutama päivä sitten (tästä myöhemmin lisää tuonne muihin topikkeihin, kun saan uuden osan).

https://www.youtube.com/watch?v=ELAjXwxfNdo" onclick="window.open(this.href);return false;
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
TeroV.
Viestit: 13
Liittynyt: 14.10.2003 15:46
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Nuova Deltan takavalo

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Tuli hankittua Nuova Delta syksyllä ja sen mukana tuli yksi ylimääräinen ja tietysti ledivikainen takavalo. Kokeilin sitä harrasteeksi avata lämmittäen ulkopuolelta, mutta huonolla menestyksellä. Vaikka kampesin lämmitettyä kirkasta pintamuovia erittäin pienellä voimalla ulospäin, siitä lohkesi jo silläkin yrityksellä pieni pala irti - erittäin haurasta tavaraa siis tuo kirkas muovi. Irronneen palan sai kyllä melko siististi muoviliimalla takaisin, joten ihan pilalle ei aihio lohkeamisen takia mennyt. Yksi väline, jota voisi myös yrittää irrotuksessa käyttää, on ohut teräslanka, jota vetää lämmitettyyn liimasaumaan sahaavalla liikkeellä. Sillä tekniikalla joskus irrottelin kosketusnäyttöpuhelimen digitizeristä rikkoutuneen pintalasin. Kitarankieli on hyvä siihen hommaan.

Vaikka kirkkaan lasin saisikin irti ja ledit vaihdettua sitä kautta, ei ole kyllä mitenkään varmaa, että takaisinliimaus onnistuisi siististi. Vähän vaikuttaisi siltä, että kirkkaan lasin reunoja kiertävä musta raita on liimaa ja noin siistin raidan aikaan saaminen voi olla sikamassalla tms. aika hankalaa. Siksi tuo edellisessä viestissä olevasta videolinkissä löytyvä avaus takakautta voi olla suositeltava. Videossa on avaus taidettu tehdä kolvilla sulattaen, sen verran karun näköinen avaussauma on. Mainittu pikkulaikka voisi olla hyvä vaihtoehto aukisahaukseen. Ennen leikkausta kannattaisi varmaan kiinnittää muutama metallinen kiinnike pienillä ruuveilla kopan pintaan siten, että tuleva avaussauma menee kiinnikkeen välistä - tulisi ainakin irrotettu koppa niiden avulla oikeaan korkoon ja mahdollisen liimamassan lisäksi joku mekaaninenkin kiinnitys pitäisi irrotettua osaa kiinni valaisimen rungossa korjauksen jälkeen.

Tuo video on kyllä siitä hyvä, että siinä näkyy, miten valaisimen sisukset on toteutettu. Ledirivien takana näyttää olevan kaarevat piirilevyt, eli yhden ledirivin saa varmaankin irrotettua siististi remontoitavaksi. Jos tässä lähiaikoina innostun tekemään uusia kokeiluja lampun suhteen, raportoin asiasta tänne.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Nuova Deltan takavalo

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Jep, sama havainto että ei irtoa pelkällä lämmöllä. Osaksi irtoaa, mutta ei kokonaan. Vai onko tuo jollain ultraäänellä hitsattu, tai vastaavaa? Vuotopaikka löytyi, mutta ehjänä lämmityksen /kuivatuksen jälkeen vika palasi. Pitää suolistaa takapuolelta. Juuri tuo etäisyys, sekä kiinnitys akarrutti tuossa takapuolelta irriituksessa. Sama mekaninen kiinnitys on käynyt myös mielessä. Kuitenkin kun lamppu kiristetään vaan takapuolelta sauman pitää olla vahva.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
Isola
Viestit: 250
Liittynyt: 13.08.2011 12:31
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Nuova Deltan takavalo

Viesti Kirjoittaja Isola »

Jos tuo on yhtään sukua Thesiksen takavalolle - vaikka onkin aivan eri näköinen - niin lasin irrotus lienee paitsi melko toivotonta, niin myöskin turhaa. Thesiksessä yllättävän helppo tapa on leikellä kuoren takaosa irti pienoisporan leikkuulaikalla. Sen jälkeen piirilevyn saa nostettua hoitoon. Kokoaminen sitten epoksilla. Saumasta ei tule kaunista, mutta se jää kokonaan piiloon.

Ongelmahan Thesiksen takavaloissa ei suinkaan ole ledien kuolema (mikä ne edes tappaisi?) vaan pitkin piirilevyä valuva vesi, joka sähkökentässä saa aikaan railakkaan elektrolyysin. Piirilevyn pinnasta siis liukenee kuparia veteen aiheuttamaan oikosulkuja ja sitä turkoosia patinaa. Nämä kaikki pestään pois vaikkapa isopropanolilla. Sitten tarkastetaan onko kuparia hävinnyt piirilevystä ja korvataan se juottamalla kytkentälankaa tilalle. Testauksen jälkeen suojalakka, esim. PRF 202, pintaan paksuna kerroksena. Ennen kokoamista vielä paikataan lasin halkeamat sisäpuolelta ja porataan takakuoren alimpaan kohtaan vedenpoistoreikä.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nuova Deltan takavalo

Viesti Kirjoittaja wellu »

Jos leikkaa+liimaa muovisauman kesto pelottaa, niin käyttää metallia vahvikkeena.

Joskus oli mobilistissa "jussin jorinoissa" korjattu jonkin auton haljennut muovinen ovenkahva epoksilla ja ohuella rautalangalla.

Halkeamaa avattiin ensin dremelillä hiukan ja pinta reunoilta hiotaan karheaksi. Sitten pienporalla poraten tai terävällä kolvilla sulattaen halkeaman viereen molemmin puolin ihan pieniä kuoppia/reikiä rautalankaa varten. Rautalanka ikäänkuin "niiteiksi" tai "tikeiksi" sauman yli ja epoksi päälle.


Ite liimasin just Stilon kontin verhon päätyjen tuet epoksilla ja epäilyistä huolimatta ihan Bilteman "yleispikaepoxi" puri kuin tauti. Ei sormissa riittänyt voima murtamaan liimausta ollenkaan.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Nuova Deltan takavalo

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Isola kirjoitti:Jos tuo on yhtään sukua Thesiksen takavalolle - vaikka onkin aivan eri näköinen - niin lasin irrotus lienee paitsi melko toivotonta, niin myöskin turhaa. Thesiksessä yllättävän helppo tapa on leikellä kuoren takaosa irti pienoisporan leikkuulaikalla. Sen jälkeen piirilevyn saa nostettua hoitoon. Kokoaminen sitten epoksilla. Saumasta ei tule kaunista, mutta se jää kokonaan piiloon.

Ongelmahan Thesiksen takavaloissa ei suinkaan ole ledien kuolema (mikä ne edes tappaisi?) vaan pitkin piirilevyä valuva vesi, joka sähkökentässä saa aikaan railakkaan elektrolyysin. Piirilevyn pinnasta siis liukenee kuparia veteen aiheuttamaan oikosulkuja ja sitä turkoosia patinaa. Nämä kaikki pestään pois vaikkapa isopropanolilla. Sitten tarkastetaan onko kuparia hävinnyt piirilevystä ja korvataan se juottamalla kytkentälankaa tilalle. Testauksen jälkeen suojalakka, esim. PRF 202, pintaan paksuna kerroksena. Ennen kokoamista vielä paikataan lasin halkeamat sisäpuolelta ja porataan takakuoren alimpaan kohtaan vedenpoistoreikä.
Tosta saa mielestäni lampun purkautumaan lasin irroituksen jälkeen, sisukalut on kiinni parilla ruuvilla. Mutta kiitos hyvästä rapsasta Thesiksen lampun kanssa. :thumb:
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Vastaa Viestiin