Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Härkää perseestä ja sitärataa, tarkoitus olisi perjantaina nyt jumpata uudestaan kun on kerran harjoiteltukin.

Stefaa ei saa mistään, motonetin keskusvarastolla yksi kappale, joka tulee huomiseksi.

Vauhtipyörän pultteja ei löydy kans mistään, kun mulle koneistamo sano että ne on uusittava. Asia, mikä ei tullut mieleenikään, kun ei yhteenkään FIREen ole joutunut noita uusimaan. Sikäli hassua ettei uusia ainakaan Stiloihin ole missään myynnissä, jos ne kerta joutuisi uusimaan. Mennään siis vanhalla, vai mitä sanoo firettäjät?

Auttakaa tyhmää, mikä siellä nyt voi vuotaa? Vuoto tulee siis lohkoa pitkin, ei vauhtipyörältä. Eli stefakotelo vuotaa "selkäpuoleltaan" mikä on tiivisteellä. Onko kotelon pultit läpipultteja öljytilaan vai häh? Tuo voisi selittää vuodon, koska en niihin lukitetta laittanut.

Avatessa vuotokohta toivottavasti selviää. Jos ei selviä, hölvään joka s@@tanan pultin lukitteesta siniseksi ja muuraan sen kotelon selkäpuolen liimalla. Ei voi kuin taas kehua miten paska systeemi tämäkin on, ensimmäinen kampiakselin stefan vaihto mikä meni vituiksi.

Yritin googletellakin tuota ja ettiä tätä fiat elearnia lisätiedon tarpeeseen, mutta eipä tuota saanut mistään latailtua.
Minkä huollan, sen korjaan...
mauricio
Viestit: 667
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Elearn materiaaleja olen katsellut täältä.

http://4cardata.info/elearn

Meinasin tähän kommentoida, että uutta hyvää ja halpaa vaan kehiin. 2007+ mallit Bravo,Linea, GP jne ovat kyllä ihan mainioita. Parin satasen Linealla voi pienen mynkläyksen jälkeen saada naapurit kateelliseksi. Huvittavaa.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Jospa se vuoto ei alkujaankaan ollut stefasta? Ettei stefan kehikon laippa sattuisi olemaan kiero tai halki, tai joku pultti pohjaa?
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja wellu »

mauricio kirjoitti: 19.10.2022 12:03 Elearn materiaaleja olen katsellut täältä.

http://4cardata.info/elearn

Meinasin tähän kommentoida, että uutta hyvää ja halpaa vaan kehiin. 2007+ mallit Bravo,Linea, GP jne ovat kyllä ihan mainioita. Parin satasen Linealla voi pienen mynkläyksen jälkeen saada naapurit kateelliseksi. Huvittavaa.
Tuolta olin katselevinani ja en ollut huomaavinani mitään kytkimeen/vauhtipyörään/kampiakselin takastefaan liittyvää.
Luigi kirjoitti: 19.10.2022 12:23 Jospa se vuoto ei alkujaankaan ollut stefasta? Ettei stefan kehikon laippa sattuisi olemaan kiero tai halki, tai joku pultti pohjaa?
Kehikon laippa? Siis se stefa on peltisessä kopassa kiinni ja se koko koppa vaihdetaan. Se on lohkon päädyssä kuudella pikkupultilla kiinni.
Ja sehän tässä hauskaa on, että lohkoa vasten on tiiviste. Öljypohjaa vasten ei ja siihen kuuluu liima. Kyseessä teflonistefa, mikä on tarkka asennuksestaan, eikä yhtään mikään keskitä tuota stefakoteloa (siinä on paikka pultille alhaalta ylöspäin, mutta tämmöistä pulttia ei öljypohjassa ole).
Ja nyt se vuoto on siellä lohkon puolella. Kytkinkotelo ja vaihtipyörä ovat kuivat. Kun koneen käynnistää, niin tasainen noro lähtee valumaan sieltä öljypohjan/lohkon/stefakotelon saumasta etupuolelta. Tuo noro valuu sitten pakoputken ensimmäiselle tuelle, joka on kiinni öljypohjassa.

Tuossa kuva stefasta vielä
Kuva

Ja nyt vuotaa tuosta Z -kirjaimen kohdalta ihan solkenaan.
Minkä huollan, sen korjaan...
mauricio
Viestit: 667
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Niin kohdassa procedures - gearbox on jotain

http://4cardata.info/elearn/192/2/20010 ... 80/3362743

Taaksepäin löytyy clutch ja flywheel dmf jossain niissä on varmasti. Kai.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Tuossahan tuo takastefan osuus on:
http://4cardata.info/elearn/192/2/20010 ... 0/3362412/
Liekö mahdollista, että vuotaisikin öljypohjan ja lohkon välistä tuossa kohdassa? Varmaan sekin hyvä varmistella.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Itse asiassa, hieman peruuttamalla, ohjeiden mukaan pitäisi öljypohjakin irrottaa?
http://4cardata.info/elearn/192/2/20010 ... 80/3362411
Enpä olekaan ennen nähnyt tuollaista laippoineen vaihdettavaa stefaa,
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Onhan näitä laippastefoja ollut.

Kiitos kaivelusta. Olen jotenki puusilimä kun en itse löytänyt.

Mutta eipä tuokaan ohje muusta syystä sitä pohjan irroitusta suosittele, kuin tuon keskitystyökalun käytön vuoksi. Varsinaisesti mitään tuossa ei muutu siinä kohdassa, missä se vuoto nyt omassa on. Keskitystyökalu on tärkeä siksi, että stefa tulee varmasti keskelle. Tosin tälläkertaa kun se vuoto ei ole stefassa, niin eipä ole keskitysongelma.

Täytyy avatessa kattoa. Mistä sitä tietää vaikka olisi vain roska tiivisteen välissä. Sinänsä rakenne on liki identtinen kuin vaikka vanhas volvon vinokoneessa, mutta keskitystapit puuttuvat.
Minkä huollan, sen korjaan...
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Ilmeisesti sen näkee jotenkin hyvin, että tulee varmasti moottorin puolelta? Ja kai sen öljystäkin haistaa. Sellaisiakin ollut, että moottorin ja laatikon välistä roiskuva öljy onkin kytkinakselin tiivisteestä, kytkimen silti pysyessä kuivana.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja wellu »

On se moottoriöljyä ja auton alta/panssarin välistä näkee, että tulee tosiaan vauhtipyörän peltien ulkopuolelta. Koneen lämmetessä vuoto kiihtyy ja esim. motariajon jälkeen käryää ja savuaa, kun putken alkukäyrä on voideltu hyvin. :roll:
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Noniin, laatikko riehuttu uudelleen irti ja takaisin paikoilleen, välissä stefa vaihtaen ja samalla vaihdettiin moottoriöljyt (taas).

Vuoto oli auton alta tämän näköinen ja kärysi aamulla jo niin pahasti, että kaveri odotteli sammuttimen kanssa kun tulin perille:
Kuva

Purkaessa odotettu näky, eli vauhtipyörän ympärillä täysin kuivaa:
Kuva
Kuva

Vuotopaikka oli lohkon ja öljypohjan "nurkassa". Kun viikon vanhan stefan purki pois, huomasi alapinnan liimasta, ettei se ollut tarttunut joka paikasta ja liimaus oli ehkä hieman "kintaalla". Hetken aikaa kaverin kanssa mietittiin, että mitä tehtiin väärin, koska molemmat muistivat että pinnat puhdistettiin huolellisesti ennen uuden stefan asentamista.
Kuva

Kun siellä vaihdelaatikon paikalla istui jalat ristissä ja mieli mustana jonkin aikaa, niin silmiini osui öljyvana tuossa öljypohjan ja sylinterilohkon/ylemmän öljypohjan nurkassa. Suihkautin brake cleaneria ja pyyhin rätillä. Meni viitisen sekuntia ja häilyvän hento öljyvana ilmestyi siihen nurkkaan uudestaan. Öljy ilmeisesti nousi öljypohjasta kapilaarilla, tai sitten valui pitkin kampikammiota johonkin, josta sitten kapilaarina viipotti tuohon nurkkaan (ympyröity kuvassa).
Kuva

Öljytaso oli vain reilu puolisen senttiä tuosta öljypohjan reunasta (kone kallellaan), joten laskettiin öljyt pois. Tämän jälkeen Brake-Cleaneria, paineilmalla putsaamista, brakea, paineilmaa, brakea, paineilmaa, brakea, paineilmaa... Tätä jatkettiin todella kauan, välillä odoteltiin cleanerin kuivumista ja taas jatkettiin niin kauan, ettei tuota öljyvanaa enään istuen odottamalla siihen ilmestynyt. Uuteen stefakoteloon sitten kunnolla liimat koko alapintaan ja vielä "selkäpuolelle", ettei jää tuosta tiivistehuulen vierestä vuotamaan. Stefa paikoilleen, alareunasta puristamalla ja silmällä katsoen niin keskelle, kuin mahdollista. Pultit kiinni ja 1.5h tauko (annettiin tiivisteliiman kuivua ihan rauhassa). Sitten normaalia kasaamista.

Lopulta kun auto oli kasassa, öljyt sisälle ja käymään. Annoin käydä koneen lämpimäksi ja sitten pitelin reilun 3000 kierroksia muutaman minuutin. Ainakaan tämän testin aikana ei minkäänlaista vuotoa ollut havaittavissa auton alta, joten toivotaan että pysyykin tuollaisena.


Ja ilmeisesti ainakin näitä 1.4 Stiloja vaivaa ihan sama kytkimen käpälän ja painelaakerin kulumisongelma, kuin 1.2 puntoja sekä Bravo-/aa. Tavallaan hyvä, että vaihteiston vaihto tuli tehtyä ja varauduttua asiaan kytkinsarjalla sekä uudella käpälällä. Käpälässä oli kulumaa molemmissa vaihteistoissa (ei tosin vielä vakavaa sellaista), painelaakerin "selkä" (mihin käpälä painaa) oli kulunut melkein puhki ja itse painelaakeri oli hajonnut jo kahteen osaan. Laakerikooli oli kiinni paineasetelmassa (jumissa) ja painelaakerin muovinen runko laakerikuulineen oli kiinni käpälässä. En tajua, miten tuo on voinut toimia noin, painelaakeri oli myös ottanut jo lämpöä (sulanut).
Kuva
Kuva


Tuossa videonpätkällä vanhan vaihteiston päätylaakerin (eli onko tämä nyt "kutosen laakeri" vai töh täh, akselin päässä anyway) kunnosta. Taas ei mitään hajua, miten tämä ei ole pitänyt mitään meteliä. Vähän on väljää...
https://youtube.com/shorts/I422oZU5EWs?feature=share

Ja vielä kuva vanhan vaihdelaatikon ~40tkm ajetuista öljyistä:
Kuva
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun punainen kanisteri - End of the line

Viesti Kirjoittaja wellu »

Jahas, niin se vain päättyi yhteinen taival tämän kanssa ja takavalot hävisivät pimenevään yöhön uuden omistajan kaartaessa pihasta pois.

Tämän voi lukottaa.
Minkä huollan, sen korjaan...
Lukittu