Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Noniin... Syyläri tuli eilen vaihdettua ja meni paljon odotettua kivuttomammin. Samalla tuli sitten öljyt jabsuodatin vaihdettua, Mobil FS 0W-40 meni moottoriin uuden OE suodattimen kanssa. Kilometrit 326876km.

Syyläri vaihtuu stilossa seuraavasti:
- Keula riittävän ylös, ite ajoin 30cm ramppien päälle
- Pohjamuovit keulasta irti
- Alavesiletku irti, on sellaisilla klipsuilla (purista lujaa, nitkuttele ja vedä)
- ylävesiletku irti
- Syylärin alapuolelta muovinen "lankku" irti, on neljällä M6 pultilla (näitä menee sitten poikki 0-4, mutta tilalle saa laitettua M6x50 pultin ja mutterin aluslevyjen kera)
- Syyläri pudotetaan välistään alas
- Uusi nostetaan samaan väliin alhaalta ylös
- Muovislirvake/-lankku paikalleen
- Letkut kiinni
- Vettä koneeseen
- Vetoja

Ne letkujen kiinnitykset on sitten arveluttavat. Tässä olivat aika herkät ja lähtivät irti sekä painuivat paikalleen pohjaan melko kivuttomasti. Kovin isoa luottoa ei itsellä moisiin muovikäikäleisiin ole, mutta vielä on pitänyt.

Vanha:
Kuva

Uusi ja vanha:
Kuva

Uuden jäähdytysteho lienee heikompi, kun putkia noin puolet. Vanha oli toisesta reunastaan liki koko pystymatkaltaan vuotanut ja keskivaiheilta koko matkalta. Ilmeisesti pakkasten tultua jos moottorin ajoi kuumaksi, termostaatin auetessa syyläri vuoti kokoajan, kun nestepinta nousi noin puoleen väliin syyläriä.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Aero
Viestit: 294
Liittynyt: 24.02.2016 23:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja Aero »

Kun syyläri on noin sementissä, niin kuinkahan tukossa se lämppärinkenno kaikista huuhteluista huolimatta on?

Tulitko silloin kennoa huuhtoessa mittailleeksi, että lämpiääkö se tasaisesti ja koko alaltaan, vai vaan osittain?
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.

Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Aero kirjoitti: 04.01.2022 20:36 Kun syyläri on noin sementissä, niin kuinkahan tukossa se lämppärinkenno kaikista huuhteluista huolimatta on?

Tulitko silloin kennoa huuhtoessa mittailleeksi, että lämpiääkö se tasaisesti ja koko alaltaan, vai vaan osittain?
Eipä sinne kennolle pääse käsiksi mittailemaan, mutta sanotaan että vuosi sitten tyhjäkäynnillä ja -15 pakkasella sisälle tuli todella viileää, melkein kylmää ilmaa. 1500rpm riitti jo lämpimän ilman saamiseen. Mutta esimerkiksi 2h roikan päässä ja 10 minuuttia tyhjäkäyntiä, niin lasilta ei lumi sulanut ollenkaan -15 keleillä.

Nyt syksyllä ennen huuhteluiden aloittamista analoginen lämpömittari näytti noin 40-45°C kojelaudan suulakkeista lämmöt täysillä maantiellä (keli +5) ja parkissa noin +30.. Viisi huuhtelua joista yksi sitruunahapolla (45 minuuttia annoin vaikuttaa), niin nyt maantiellä -18 kelissä tulee sisälle +55°C ilmaa ja näillä -5.....-10 keleillä jopa 65 asteista ilmaa. Eli kyllä se auttoi merkittävästi, joskaan tuskin se on täydellinen vieläkään.
Minkä huollan, sen korjaan...
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja VTO »

Täytyy olla melko rajoittunut puhallusmäärä jos noilla lämmöillä jää kabiini kylmäksi. Viimeksi kun oli 20 pakkasta, niin mittailin käyttöpeliä mielenkiinnosta seuraavin tuloksin. Autossa ei ole lisälämmittimiä, ei lohkoa tms. Ainoastaan laturin tuottama sähkö avustaa lämmityslaitetta ja ilmeisesti myös nestettä. Moottori 2,2 l diesel.

1. Käyntiin ja liikkelle
2. 6 min taajama-ajon jälkeen puhallus n 20 astetta. Alkoi tuntua haalealta
3. Sitten maantietä n 80km/h ja 11 min kohdalla puhallus n 30 asteista, johon tuntui jäävään.
4. Pari minuuttia myöhemmin huomasin, että sisälämmön asetus 22. Tuntui kuitenkin ihan hyvältä lämpötila.
5. Laitoin lämmöksi max ja puhallus nousu 21 min ajon jälkeen 45-48 asteeseen. Kabiinissa alkoi tulla hiki. Tällöin moottorin lämmöt n 85-90, mikä pitää melko hyvin paikkansa, ainakin infrapunamittarin mukaan lämppärin letkusta mitattuna.

Joitakin lämmityslaitteen kennoja olen nähnyt, jotka ovat tukkeutuneet siten, että ensin on apumiehen puoli viileä ja sitten koko auto kylmä. Lähinnä PSA tuotteissa ja Scaniassa.
Avatar
Aero
Viestit: 294
Liittynyt: 24.02.2016 23:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja Aero »

wellu kirjoitti: 04.01.2022 22:08 Eipä sinne kennolle pääse käsiksi mittailemaan
Ei sitä ajossa pääsekään, mutta jos se on kourassa kun sitä huuhtelee, niin voi painaa kuumaa vettä sisään ja mittailla irrallaan. Toki, jos kenno oli paikoillaan ja huuhteluveden veit letkun kautta niin ei se silloinkaan varmaan kätevästi tarjolla ollut. Ei toki mullekaan tullut mieleen silloin kun siitä huuhtelusta kirjoittelit, vaan vasta kun kirjoitin tuon edellisen viestin.
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.

Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Ilmankierto on tosiaan heikko. Puhallin on pakko pitää aivan täysillä, jos pakkasia on yli 20, muuten alkaa jalkoja ja hartioita palelemaa (jalkoja alkaa palelemaan siis niin, että niihin sattuu). Toki jos maantietä lötköttelee menemään, niin kyllä se tilanne kokoajan paranee ja tunnin päästä ei ole tarve pitää puhallinta enään täysillä. Kabiini siis lämpenee hitaasti ja vaivalloisesti, vaikka moottori olisi lämmennyt jo täysin.
Minulla on keula kokonaan ummessa siten, ettei ajoviima pääse syylärin läpi konehuoneeseen. Konehuoneen pohjamuovit on uusia ja kaikki ehjiä, ei siis pöllytä sieltäkään konehuoneeseen kylmää. Senverran lämppäri ottaa kuitenkin tehoa, että jos puhallin on vaikka kolmosella (maksimi on neljä), niin taajamassa lämmöt lähtevät laskemaan ja jos pakkasta on reilummin (20 tai yli), niin pikkuhiljaa tippuu moottorin lämpötila noin 1/4 mittarin mukaan. Tyhjäkäynnillä ei jaksa nostaa lämpöjä viisarin leveyttä enempää mattarin pohjasta, jos puhallin on se 3 tai 4 ja pyyntö täysillä (termari on uusi ja toimii). Olen kokeillut ajaessa raottaa takasivuikkunoita hieman ja se ehkä auttaa vähän ilman liikkumiseen auton sisällä, muttei kuitenkaan merkittävästi. Vertailuna jouluna lainassa ollut 2006 Avensis farmari, joka oikein Toyotan perinteiden mukaisesti huurti takasivulasit aivan umpeen kelin ollessa -15....-20. Koetin pitää puhalluksen melko kovalla ja lämmöt täysillä jotta sulaisivat, mutta 100km:n jälkeen oli pakko nöyrtyä ja laittaa lämpöjä pienemmälle, kun hiki kaatui niskaan ja takapenkin piltitkin valittivat että on kuuma.

Minulla oli hetken tässä 2002 Focus, kun piti olla joku auto jolla kulkea. Se puhalsi enimmillään 35-40 asteista ilmaa sisälle, mutta siellä oli tuskaisen kuuma. Pystyi ajelemaan huppari päällä ilman villasukkia ja pitkiä kalsareita parinkympin pakkasilla. Ilmankierto oli paljon tehokkaampi.

Tympeä ominaisuus mutta minkäs teet. Ehkä eniten hämmästyttää, että isän 1.2 16V vm. 2003 (töpöperä, viisiovinen) on selvästi tätä kuumempi ja lämpeneekin nopeasti. Jos laitamme autot vierekkäin käymään yhtäaikaa samanlaisessa kelissä, niin siinä vaiheessa kun oma auto alkaa sulattamaan tuulilasia reilummin (lumi sulaa vedeksi), on isän autossa koko tuulilasi jo sula ja sivulasitkin puoliväliin sulat. Samoin isän autossa on lämmöt jo liki normaalissa, omassa ehkä nipinnapin 1/4 mittarin mukaan. Ainoa ero vesijärjestelmässä on paisarin ilmausyhde, joka minulla on kennolle menevältä letkulta, isällä syyläristä.

Olen kokeillut tulpatakkin tuon ilmausyhteen, mutta ennen kennon hapotusta sillä ei ollut juuri merkitystä. Jahka taas kelit kiristyy niin kokeilen uudestaan, konehuoneeseen on jemmattu tarkoitukseen sopiva laakerihauli.

Olen myös lisännyt kennon paluupuolelle T-haaran ja siihen noin 10cm korkean tulpatun letkun ajatuksena, että jos kennon paluupuolelle jää ilmaa, niin ei se kovin herkästi sieltä alaspäin tule. Ei merkittävää vaikutusta, tai sitten nämä kaikki pienet muutokset yhdessä ovat vaikuttaneet senverran, että nyt tällä pystyy talvisin ajamaan (viimetalvi oli aika kamala, kun yli 20 pakkasilla ei oikeasti halunnut lähteä minnekkään. Yksi viikonloppureissu 150km:n päähän tuli ajettua nelos- ja vitosvaihteilla, kun ei lämpö riittänyt sisällä mitenkään).

aero kirjoitti:Ei sitä ajossa pääsekään, mutta jos se on kourassa kun sitä huuhtelee, niin voi painaa kuumaa vettä sisään ja mittailla irrallaan. Toki, jos kenno oli paikoillaan ja huuhteluveden veit letkun kautta niin ei se silloinkaan varmaan kätevästi tarjolla ollut. Ei toki mullekaan tullut mieleen silloin kun siitä huuhtelusta kirjoittelit, vaan vasta kun kirjoitin tuon edellisen viestin.
Joo letkuista vastavirtaan tuli huuhtelu suoritettua. Purkamaan en ala, jos kenno poksahtaa niin paaliin koko romu.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Miin ja sellainen jäi vielä mainitsematta, että kesällähän vaihdoin jakopään yhteydessä vesipumpun ja vanha pumppu oli aika alimitoitetun oloinen peltiropeli, nykyinen on karkeasti kaksinkertainen siipien pinta-alaltaan. Tuo varmaan eniten vaikutti juuri sisälle tulevan ilman lämpöön.

Mutta nesteet ovat nyt 1000km matkalla pysyneet siinä mihin ne täytin ja saipa lämppärin kääntää tänään noin puolilleen, kun oli ensin tunnin pörrännyt maanteillä. -7 näytti keli olevan.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Lisää kokemuksia. Nyt on tommonen -20 pakkasta ja autossa on lämmin. Lämppäriä ei kyllä tarvitse enään kääntää lämmöltään pienemmälle, mutta puhaltimen voi jossain vaiheessa pudottaa kakkoselle (paitsi maantiellä, jossa kopin pinnat jäähtyvät). Eilen -15 kelissä tuli ajeltua 120km maantietä ja jonkun 70km jälkeen käänsin jopa lämppäriä vähän pienemmälle.

Eli kait tämä nyt on kunnossa. Lämpeää hitaasti mutta lämpeää kuitenkin. Vielä alkutalvesta -10 pakkasilla oli aika kylmä koppi.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja wellu »

wellu kirjoitti: 06.01.2022 15:03...nesteet ovat nyt 1000km matkalla pysyneet siinä mihin ne täytin...
Kesti näköjään noin 15 päivää "kuivana" tää vitun vekotin. Välikannentiiviste, eli se nokkakotelon ja venttiilikannen välinen tiiviste, alkoi vuotamaan tossa pari päivää sitten.
Ei se nyt lorottamalla vuoda, mutta mukavasti haisee öljynkäry kaupunkissa, pakosarja kostuu kivasti. :roll:

On tämä vittu näköjään, että 300tkm kun tulee täyteen niin edellisen korjaat, saat vielä vittumaisemman vuodon tilalle. Vaihelaatikkokin on ihan märkä, ilmeisesti vivustosta vuotaa, mutta ei kiinnosta kun se on jo paalikamaa (kolmonen...). Liekkö tuo kone tekisi painetta järjestelmään tai jotain, nelosen tulppahan tässä on aina öljyinen ja syö vaihtelevasti 0.2-1l/1000km (todella täysin lotolla paljonko vie).

Jotain hyvää on se, että eilen tuli ihmeteltyä että on tosiaan viimetalveen nähden kuin eri auto lämpimyyden suhteen. Jopa lasit pysyi auki vaikka kaikki puhallus oli jaloille. Lämmöt sai -10 kelissä laittaa puolilleen, muuten oli hiki.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Voipi tulla pakosarjan pulttien jenkoja pitkinkin se öljy.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Wesulius kirjoitti: 24.01.2022 21:32 Voipi tulla pakosarjan pulttien jenkoja pitkinkin se öljy.
Viälä parempi! :lol:

Mutta kylläpä se on nokkakotelon/välikannen tiiviste. On siitä saumasta tahnamössöinen ja siitä alaspäin, jakopään puolelta pahiten. Stefa tai se imunokan päätytulppa se ei ole, kun kotelo on sisältä täysin kuiva.

Ykskaks alkoi, pitäs varmaan tarkistaa sen kotelokannen pultit. Tai sitten ei.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Pikkuhiljaa alkaa tympimään risteyksiin sammuilu ja pintakaasulla nyhtäminen, tulpat varmaan (taas) ihan loppu.

Seuraavaksi jotain muuta kuin "Denson Twin Tipit" (K20TT). Varmaan ihan normaali densoa tai NGK:ta. Ei nuo "piikkikärkiset" tunnu kestävän, kun aina uusilla menee 5-8tkm hyvin ja sitten alkaa tuo nyhtäminen joka lopulta pahenee sammuiluksi liikkeellelähdöissä.

Tai sitten nelonen on karstautunut nyt umpeen kun maantieajoa ei ole hetkeen tullut tehtyä ja kohta käy vajailla pakoventtiilin antautuessa. Mene ja tietä...


Pääseekö noilla markkinoilla olevilla lukulaitteilla (i-carsoft ja mitä näitä "hiukan parempia" nyt on) tuonne koritietokoneeseen kiinni muuttamaan niitä varoitus-asetuksia? Hieman meinasi alkaa jo eilen häiritsemään tuo piipittäminen, kun sammutin risteykseen (PIIP PIIP PIIP!!!) ja uudelleen käynnistäessä piipitti siitä, että "varo voi olla liukasta" ja "varo, bensa taitaa olla vähissä". Tuohon kun vielä lisäisi jonkun palaneen polttimon, niin joka startissa piipittää melkein minuutin erilaisia "tärkeyksiä" ja minua moinen ärsyttää.
Samoin jos auto liikkuu 2km/h ja vedät käsijarrusta, alkaa piiipiii-huuto... Tai siirrät autoa ovi auki...

Vaikka hienoa ATK:ta tässä onkin, niin pitkien sulakkeen palaessa ei ilmoita siitä mitenkään, kuten ei ajovaloista tai vilkkupolttimoistakaan. :lol: Katsastuksessa "mega-kannujen" vuoksi saamani korjauskehoituksen myötä nyppäsin auton omilta pitkiltä piuhat irti ja päät suojasin kutistesukalla. Noh, oli kuskin umpiossa sukka päässyt liikkumaan (liekkö pakkanen tehnyt tehtävänsä) ja piuhan pää maadoittumaan umpion pohjaan. Mukava yllätys pimeällä korpitiellä kun "plips" ja pelkät lyhyet käytössä.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Takajarrupalat ja tulpat, 329820km. Sammuilu ei täysin parantunut, liekkö seuraavaksi katsottava kaasuläppää onko likainen.
Eli väännättäessä konetta tyhjäkäynnillä kaikki ok, mutta jos hipaisee kaasuun niin, että kierrokset nousevat, niin kierrosten laskiessa kytkintä vähän nostaessa sammuu herkästi. Eli ei ikäänkuin "ehdi" ottamaan koppia kierrosten laskiessa kuorman kanssa ja sammuu. Tämä "ominaisuus" aiheuttaa turhaa huudattamista ja kytkimen luistatusta liukkaalla kelillä. Esimerkiksi tänään peruutin jyrkähköön ylämäkeen (pysähdys ja peruutus). Pari kertaa kun jauhoi paikoillaan (huudatus), yritin ryömittää. Tyhjäkäynnin vääntö ei riittänyt ihan liikuttamaan, joten vähän kaasua ja kytkintä ylös vähän --> sammuminen (varmaan neljä kertaa). Lopulta kevyesti kaasua (kierroksia liikaa) ja kytkimellä säätö. Kun pääsi liikkeelle, niin uskalsi nostaa kytkimen, joka haisi jo siinä vaiheessa...
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Eilen 50km maantieajon jälkeen pysäytin tupakkitauolle ja nenään haisi pistävä jarrupala + takavanteesta nousi savua. Erikoista, kulutus pyöri 5.7-6.1 kuitenkin kokoajan, joten "sukkasillaan tultu" vissiin. :lol:
Pitänee tänään käyttää auki. Alkuapuna löysäsin käsijarruvaijeria (varmuuden vuoksi) ja paukutin lekalla + räikän jatkolla satuloita ja tuntui auenneen.

Tuosta 40km myöhemmin tapahtui "kerta se on ensimmäinenkin" ja stilo löytyi ojanpohjalta... Tuli hiekkatiellä, jonka 10cm lumipinta alkanut sulamaan, auto vastaan ja molemmat otettiin reunaan. Oma vasen etupyörä tipahti tiessä olleeseen uraan työntäen vänkärin pyörän pois kovalta lumelta ---> alkoi haukkaamaan penkkaan eikä sieltä noussut vaikka ohjasi ja vedätti vastaan. Semmosen 10m liukui jäisen penkan päällä öljypohjan ja apurungon varassa, ennenkuin kellahti penkan läpi puoliksi ojan pohjalle, kuskin puoleiset pyörät ilmassa mutta pyörillään.

Kuin ihmeen kaupalla ensimmäinen ohikulkija oli liikenteessä järeällä Toyota LandCruiserilla. Stilo vaati sellaiset 7-8 riuhtaisua, ennenkuin nousi ylös. Onneksi takasilmukka ja puskuripalkki kesti tuon, vaikka ittiä hirvitti.

Puskuri painu läjään, kilpi painui rutuille, lisävalo osoittaa minne sattuu ja alustamuovit muuttuivat hieman repaleisiksi. Täytyy tutkia tänään sitäkin, tuliko muita vaurioita ja ennenkaikkea, onko lauhdutin vielä ehjä. Konehuone ja pyöräkotelot aivan täys lunta, kuten koko alusta oikeastaan. Lämpöjä ei eilen nostanut tuon jälkeen eikä jäähd. neste vajunut ainakaan kotimatkan aikana.
Minkä huollan, sen korjaan...
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Toivotaan, että selvisit mahdollisimman vähin lisätöin... et ole eka etkä taatusti vika ojan penkan korkkaajana. Ei ole kauaakaan, itse asiassa viimeisen pyryn jälkeen, kun maalla n. 1km ennen kotipihaa pelasteltiin Focusta ihan samanlaisesta tilanteesta. "Hullunkolmiolla" varustettu nuori mies tuumasi, että ei vielä riittänyt hänellä arviointikyky, ja etupyörä putosi. Ajelin n. 200m perässä, joten tapaus näkyi jo kauas: kohtaamistilanne, ja onneksi auto lipsahti tosi pienellä nopeudella öljypohjan varaan, minäkin ehdin hyvin hidastella. Lohduttelin kumminkin, että syksyllä Destia perkasi ojat kerrassaan "ottaviksi", ja kieli keskellä suuta täällä ajellaan me alkuasukkaatkin. Aurauskepeistä lukemalla ei ole tuumaakaan pelivaraa, ovat aivan penkan reunassa, ja nyt kun kevät alkaa koittaa, kovan ja pehmeän raja on aika raju. Vartin lapioinnilla ja kolmella riuskalla paikalle osuneella nostajalla saatiinkin voorti nousemaan, kun ei ollut ehtinyt syvemmälle, ja kaikki olivat tyytyväisiä.
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Lukittu