Sivu 15/23

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Lähetetty: 10.06.2021 13:31
Kirjoittaja wellu
dio natale kirjoitti: 09.06.2021 17:42 Wellu,laitoin pm sulle.
Juu huomasin ja vastasinkin.

Koska vanhaa viestiä ei voi muokata, niin pyöränlaakeri vaihtui kohdassa 310564km. Se voimansiirtomainen ulina tuli siis sittenkin laakerista, ei paloista.

Sisäkierron läppä oli näköjään taas kiinni. Nyt ei herännyt edes herkistelemällä, joten purin pyyhinpanelin pois, ilmanoton imukaukalon pois ja revin sen koko läpän irti sieltä. Jalkatilassa kuskin puolella on toinen läppä, jonka pakotin olemaan kiinni. Jospa ei huurtuisi enään koko koppi (tämä on saattanut olla jo talvella raollaan, yksi syy lisää sisätilojen huurtumiseen).
Sämpy kirjoitti: 06.06.2021 17:40 Kiitokset kuvakertomuksesta, noi on aina informatiivisia.

Normadur vaikuttaa hyvälle maalille. Ite pistäny ensin jotain ruosteenestomaalia, sitten maalattavaa kiveniskumassaa ja sen päälle temaduria. Mutta ei sekään kestä ihan suoraan renkaan takana. Silti tuo iskumassa on tuntunut auttavan pysyvyyttä, ehkä tuo normadur joustavana toimii paremmin.
Törmäsin muuten yksi ilta maaleja googletellessani sellaiseen maaliin kuin Nor-maalin Marathon iQ. Jäänmurtajamaali, ilmeisesti ei myydä ihan pienissä erissä eikä henkilöille, joilla ei ole ammattikokemusta maalaamisesta (eli Y-tunnus ja ilmeisesti liityttävä maalaamiseen).
Tollasella kun maalaisi, olisi helmakoteloiden muodot ja maali olemassa vielä silloinkin, kun koko roska on jo maatunut. :lol:

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Lähetetty: 10.06.2021 22:46
Kirjoittaja VTO
Ja menisi ajokieltoon painon nousun takia. Todella painavaa kampetta

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Lähetetty: 15.06.2021 17:40
Kirjoittaja seppä
Sisäkierron läppä oli näköjään taas kiinni. Nyt ei herännyt edes herkistelemällä, joten purin pyyhinpanelin pois, ilmanoton imukaukalon pois ja revin sen koko läpän irti sieltä. Jalkatilassa kuskin puolella on toinen läppä, jonka pakotin olemaan kiinni. Jospa ei huurtuisi enään koko koppi (tämä on saattanut olla jo talvella raollaan, yksi syy lisää sisätilojen huurtumiseen)
Tänään purin omasta Stilosta tuon pyyhinpaneelin pois. Kuskin puolella oli kasa lehtiä ja vedenoisto kanava tukossa. Samalla katoin tuota läppää, mulla se toimii mut jostain syystä väärinpäin on nimittäin kiinne kun sisäkerto on pois päältä ja auki sit ku sisäkierto päällä :lol:
ihmekös tavella hikkunat jatkuvasti ollu :lol: huurussa kun ajellu kokoajan sisäkierto päällä

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Lähetetty: 24.06.2021 20:22
Kirjoittaja wellu
Ohhoh, kuljettajan puoleinen etupyörä alkoi tuossa jokin aika sitten kulumaan sisäsyrjästään huolestuttavaa tahtia (renkaan hartiaan tuli sellainen "flatspot") ja pikapatenttina käänsin etupäähän reippaanpuoleisesti aurausta lisää. Tämä ei kuitenkaan ole auttanut, vaan kuljettajan renkaan kuluminen on jatkunut ja nyt noin 1/2 renkaan kulutuspinnasta on melkein sileää.

Kiireessä on tullut tutkittua onko siellä mitään välyksiä, mutta ei ole löytynyt. Täytyy ajan kanssa tutkia huolellisesti, mahdollisesti jo huomenna. Minulle ei tule mitään muuta mieleen kuin väljä alapallonivel.

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Lähetetty: 28.06.2021 11:04
Kirjoittaja Keltsi
Eikös tuossa ole se volkkarilta "kopioitu" alatukivaren puslitus, toisen puslan pultti pystysuunnassa? Ainakin Seateissa (Ibiza/Cordoba) sen puslan väsyminen aiheuttaa renkaan sisäolan kulumisen aivan hetkessä.

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Lähetetty: 28.06.2021 11:10
Kirjoittaja wellu
Keltsi kirjoitti: 28.06.2021 11:04 Eikös tuossa ole se volkkarilta "kopioitu" alatukivaren puslitus, toisen puslan pultti pystysuunnassa? Ainakin Seateissa (Ibiza/Cordoba) sen puslan väsyminen aiheuttaa renkaan sisäolan kulumisen aivan hetkessä.
On juur semmoinen. Tänään töiden jälkeen tutkimaan.

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Lähetetty: 30.06.2021 19:17
Kirjoittaja wellu
Joo, tutkiskelin etuakselistoa enkä löytänyt kuin toisesta vetarin kumista pienen pistoreijän, liekkö oma moka jousia vaihtaessa, tai sitten jokin risu tms. pyörähtänyt navan ympärillä. Jokatapauksessa väljää ei löytynyt ja se "wolkkaripusla" oli sekin ehjä, löysä kylläkin mutta ehjä.

Tutkiessani käytin kuskin pyöränkin pois, koska sehän se itsestään sulava on ja huomasin pikku jutun. Molemmissa kuvissa sama rengas, käännetty välissä 180°:
Kuva
Kuva

Noin puolikas on jo melko sileä ja noin puolikas vielä ihan kelvollinen. Pyörä kiinni ja ykkösellä tyhjäkäynnillä pyörimään: https://youtu.be/PQU_suqJEkw

Erottuu videolta huonosti, mutta on siellä pystyheitto, vanne pyöri suorassa.
Kuvien suurempi kuluma on siis sisäsyrjällä. Stiloista löytyy keskustelua pitkin internettiä, että syö sisäsyrjän eturenkaista ja minullakin tuo kuluminen alkoi erään 200km:n siirtymän aikana, jolloin söi semmoisen terävän kulman tuohon kuskin puolen sisäsyrjään. Ajamalla säädin auraukselle pikkuhiljaa samalla tunnustellen, mutta rengas vain suli alle eikä apukuskin pyörässä näkynyt mitään ongelmia. Muutama viikko sitten kymenlaakson reissulla jouduin kääntämään sitä aurausta aika rutosti, koska rengas kirjaimellisesti hävisi silmissä. Ei rullannut enään kunnolla ja vähänkin tiukemmassa mutkassa alkoi pyörä sortamaan alle, molemmat etuset alkoivat jo kulumaan ulkoreunaltaan, mutta kuljettajan puolen etupyörä se vain jatkoi sisäsyrjältä silottumistaan. Apukuskin puoleinen pyörä oli vielä ihan kelvollinen, mutta viimeinen 400km "auraten" söi siitä toki ulkoreunaan jo kuluman.

Nyt maanantaina alkoi sitten vapisemaan yli 60kmh nopeuksissa ja eilen soittelin erilaisia rengasliikkeitä läpi. Tai no, isompia "laatuketjuja" en edes viitsiytynyt soittelemaan, sieltä saa vain ison kuitin ja v*ttuilut kaupanpäälle. Tikkakosken Rengaspalvelu myi sitten käytetyt GoodYear Efficient Gripit hintaan 15€/kpl ja allelaitto (purku, kasaus, tasapainotus sekä tietenkin autosta pois/paikoilleen) 30€.
Kuva
Palvelu oli kyllä ihan täys kymppi, sitä kuuluisaa katoavaa "Wanhan liiton meininkiä". :thumb:
Pintaa renkaissa on noin 6.5mm, eli uusien LingLongien verran.

Töissä sitten suuntasin tuommoisella patentilla, mittasin kuvassa näkyvät neliöputket yhtä kauas vanteesta, yhtä korkealle maasta ja yhtä kauas eteen. Sitten säätelin niin, että puskurin edestä ja tangon päästä mitaten mitta on sama, jolloin pyörien pitäisi olla suorassa. Toki, mittausmetodi ei ole ihan tarkka, pidemmät tangot olisi paremmat (nuo oli 1.5m), mutta eipä suoria keppejä ollut tähän hätään. Kyllä se tuolla on tontilla jo:
Kuva
Kuva

Edelleen Stilolle ominaisesti urissa meinaa ohjaus hakea, mutta tästä löytyykin jo tältäkin foorumilta keskustelua ja syyllinen tuohon on se löysä wolkkarimainen etualatukivarren takapusla. Muutoin on kyllä paljon mukavampi ajaa ja mutkaan voi ajaa vähän turhankin kovaa. Alkaa nimittäin taka-akselilla olevaa LingLong -pariskuntaa wituttamaan, kun Jyväskylän motarin ramppeihin syöttää pienessä sivuluisussa asfaltilla. Keula puree, perä hiihtää. :mrgreen:


Mittarissa nyt melkein 315tkm.

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Lähetetty: 03.07.2021 16:56
Kirjoittaja wellu
En tiedä mikä helvetti tässä on, mutta nätisti ilmestynyt kuljettajan eturenkaaseen terävä olka (kuluma) 400km matkalla. Tutkin etupään uudestaan ja mittasin aurauksen, väljää ei missään ja pyörät suorassa.

Mikä tässä voi olla syynä?

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Lähetetty: 03.07.2021 18:33
Kirjoittaja Sämpy
luithan valmistajan ohjearvot oikein, että oli varmasti aurausta ettei haritusta eli miinusta?

Ja jouset on ehjät molemmin puolin. Oletko kokeillut istua kyytiin ja sitten joku katsoo passilla camberit.

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Lähetetty: 03.07.2021 19:07
Kirjoittaja wellu
Pyysin kaverilta (korjaamolla töissä) ohjearvot, 0-2mm haritusta. Säätelin nollaan ja edellisillä renkailla kokeilin ihan pirusti auraukselle, mutta edelleen söi sisäsyrjän (tosin olipa renkaassa oikeasti runkovauriokin).
Jouset on uudet (muutaman tonnin ajetut) ja ehjät. Ylälautaset on ehjät ja oikeassa asennossa. Hammastangossa tai rt osissa ei tunnu väljää ja sisäpäätkin todella tiukat. Alatukivarret noin 40tkm ajetut, ei väljää tai mitään puslien murtumia, vaikka se takapusla pehmeä onkin.
Etupäässä on silmällä katsoen negatiivista Camberia hieman, JTD jousilla oli positiivista.

Olen läski äijä ja ajan urista "sivussa", ei nyt tollanen voi sitä aiheuttaa?

Pitänee koettaa toisen kaverin kanssa neuvotella nelipyöräsuuntauksesta. Ettei taka-akseli ole jotenkin sivussa (sielläkin kaikki uutta).

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Lähetetty: 03.07.2021 20:54
Kirjoittaja Sämpy
Mä en ihan vetäis suoraa päätelmää että auraus syö ulkoreunan ja haritus sisäreunan. Varsinkin jos esimerkiksi iskari kiinnityksissä on heittoa ja sen takia camber muuttuu, niin samalla muuttuu renkaan ohjauskeskiökin ja tehdasasetuksilla ei tee enää mitään.

Yleensä jos esimerkiksi auraus on pielessä, niin käsittääkseni ensinnä kuluu ei-dominoiva eli kevyempi puoli autosta. eli apparin puoli jos yksin ajaa.

Jos nyt kuluu kuskin puoli, niin ettisin vikaa muualta kuin aurauskulmista.

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Lähetetty: 03.07.2021 21:48
Kirjoittaja wellu
Näin olen itekkin miettinyt ja koska kuluma on minusta hiukan outo - semmonen 2cm kantti renkaaseen, ei tuommoista ole omiin autoihin tullut vaikka olisi ajettu pitkäänkin kulmat pielessä.
Täytyy tutkia camber ja päästä auton alle katsomaan. Mitään ääniä ei kuulu, mutta kunhan apurunko tms. ei olisi pehmennyt tai mitään vastaavaa. Taka-akseliakin voisi katella, varuiksi.

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Lähetetty: 09.07.2021 13:26
Kirjoittaja wellu
Eilen tutkin vielä keula rampeille ajettuna ihan kaiken liikkuvat etupäästä ja iskareiden kiinnityksistä. Lopuksi vielä takapäästä. Kaikki pultit on kiinni, väljää ei ole missään, mikään ei ole taipuneen näköistä tai mitään muutakaan vastaavaa.

Lopuksi vielä mittasin ja säädin aurauksia uudestaan, aijemmin laittamani kuvan tavalla (tönärillä mittasin, että putket ovat vanteeseen nähden suorassa). Nyt 1.5m matkalla putkien etäisyys pieneni 2mm, eli hyvin pienen aurauksen jätin eteen (menee kyllä varmaan jo mitta ja säätötavan toleranssit tuon yli).

Pakoputki alkaa olemaan aivan hauli, mutta koska joku jorma-kalevi on ranettanut sen laippaliitoksen sieltä etuputken ja katalysaattoriputken välistä, niin pitää varmaan varata "sitten joskus" yksi kokonainen viikonloppu tuonkin taikinoimiselle. Paras olisi saada katti irti, mutta enpä taida riskeerata pakosarjaa irroittamaan, katkeaa kuitenkin ainakin yksi pultti...

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Lähetetty: 10.07.2021 07:36
Kirjoittaja Sämpy
Niin oletko koittanut sitä haritusta koskaan, joka on se tehtaan asetus..

Re: Wellun punainen kanisteri - Fiat Stilo M.W.

Lähetetty: 07.08.2021 22:06
Kirjoittaja wellu
Sämpy kirjoitti: 10.07.2021 07:36 Niin oletko koittanut sitä haritusta koskaan, joka on se tehtaan asetus..
Viimeisen viestin jälkeen säädin tasan nollaan, eli tehtaan asetukseen (toki mittavirhe voi hieman heittää, voivoi). Ohjaus on ihan semmoinen kuin kuuluukin, mutta kuitenkin Stilolle ominainen (?) uraisemmalla tiellä veteleminen ja/tai sivutuuliherkkyys häiritsee, joten alatukivarsiin tulossa lisää romua.

Taisin renkaan kulumista säikähtää, ei se sisäsyrjä mihinkään ole kulunut viimeisen 3tkm matkalla. Toisesta takarenkaasta häviää ulkosyrjä, jälleen vain puolen renkaan matkalta. Takanahan on edelleen vuoden vanhat LingLongit.

Pakoputkula oli poikki, tai jousto-osa oli poikki. Oliko lie jäänyt pieneen pänninkiin kevät-talvella vaihtaessa, näin muistelisin. Uuden hain motonetistä ja vanhahan oli Biltemasta. Tälläkin foorumilla aikanaan olen kompannut erään toisen harrastajan havaintoja irto-joustojen laaduista Biltema vs. Motonet, että Bilteman tuotteet olisivat parempia.
Nyt huomasin kuitenkin joustoissa yhden perustavaa laatua olevan eron rakenteessa:
Kuva

Eli Bilteman joustossa ei tuota sukkaa ole sisällä ollenkaan. Vaikuttaako lopulta kestoon merkittävästi, mene ja tiedä.
Uusi paikoilleen, nyt ei ainakaan pänningissä ollut, kun liikkui vapaasti 2cm suuntaansa putkien sisällä ennen hitsausta:
Kuva

317tkm pyörähti tänään mittariin.