Tekniikan vaihto säädökset
Re: Tekniikan vaihto säädökset
Joo, eipä tuo kauheasti painoon ja laskentaan vaikuta, kun tekniikan vaihdoksen takia paino ei niin paljon muutu.
Kategoria pysyy samana ( >20kg/kW) jos auto painaakin 615kg mutta sallittuun tehoon ja sen laskentaan se jossain määrin vaikuttaa:
(615 + 10) / 12 = 52kW -> 70,7 hv
(lisäsin kaavan painotietoon tuohon ylös sen 10 kg, jota uusi moottori on vanhaa painavampi noiden tietojesi perusteella).
Tosiaan, alkuperäisen omamassan saanee otteesta.
Painoa kertyy myös hieman lisää jos jäähdytysjärjestelmää päivittää, esimerkiksi jäähdytintä siirretään eteen tai vastaavaa... Auto punnitaan muutoskatsastuksessa. Jos jarruja päivitetään, isommat jarrut on hieman painavammat, jne..
Verrokkiajoneuvoa ei tarvitse olla Suomessa liikenteessä, riittää että sellainen on ollut tieliikenteeseen tarkoitettuna Euroopassa tai Pohjois-Amerikassa ja tästä automallista on olemassa jotkin tehtaan paperit tai vastaavat joilla olemassaolo voidaan todistaa ja josta löytyy noita tietoja tehoista, alustasta ja jarruista. Tässä astuu mukaan katsastusmiehen näkemykset siitä mikä dokumentaatio on riittävää.
Kategoria pysyy samana ( >20kg/kW) jos auto painaakin 615kg mutta sallittuun tehoon ja sen laskentaan se jossain määrin vaikuttaa:
(615 + 10) / 12 = 52kW -> 70,7 hv
(lisäsin kaavan painotietoon tuohon ylös sen 10 kg, jota uusi moottori on vanhaa painavampi noiden tietojesi perusteella).
Tosiaan, alkuperäisen omamassan saanee otteesta.
Painoa kertyy myös hieman lisää jos jäähdytysjärjestelmää päivittää, esimerkiksi jäähdytintä siirretään eteen tai vastaavaa... Auto punnitaan muutoskatsastuksessa. Jos jarruja päivitetään, isommat jarrut on hieman painavammat, jne..
Verrokkiajoneuvoa ei tarvitse olla Suomessa liikenteessä, riittää että sellainen on ollut tieliikenteeseen tarkoitettuna Euroopassa tai Pohjois-Amerikassa ja tästä automallista on olemassa jotkin tehtaan paperit tai vastaavat joilla olemassaolo voidaan todistaa ja josta löytyy noita tietoja tehoista, alustasta ja jarruista. Tässä astuu mukaan katsastusmiehen näkemykset siitä mikä dokumentaatio on riittävää.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: Tekniikan vaihto säädökset
Kaaret sisään, niin tuollaisessa kevyessä autossa paino nousee prosentuaalisesti reippaasti. Ja saattaahan niistä huonolla tuurilla olla muutakin hyötyä.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Tekniikan vaihto säädökset
662 kiloa kun auto painaa niin saa olla 75hv kone tuon 12 kg/kW tehopainosuhteen mukaan.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: Tekniikan vaihto säädökset
Varkaudesta saisi Punto 75:n koneen ajoestottomine ruiskuineen satasella. Laatikko vielä kaupanpäällisinä.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Tekniikan vaihto säädökset
Kiitos tiedoista, On tuommoinen jakohihnavikainen 1.2 75 nurkissa ja megasquirt sille.
10-20kg ehkä vielä onnistuisi äänieristyksellä ja tekniikan päivitysosilla.
Vaikuttaisi turvakaaret olevan ainut keino millä 50kg saa autoa lihomaan joissa olisi järkeä.
Projektina ja kustannuksina vain aikasta iso homma.
10-20kg ehkä vielä onnistuisi äänieristyksellä ja tekniikan päivitysosilla.
Vaikuttaisi turvakaaret olevan ainut keino millä 50kg saa autoa lihomaan joissa olisi järkeä.
Projektina ja kustannuksina vain aikasta iso homma.
Re: Tekniikan vaihto säädökset
Katsastukseen hiekkaa lattiamattojen alle tasainen kerros
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
Re: Tekniikan vaihto säädökset
Saakohan nykysäännöillä käyttää Jm turvakaaria näin vanhassa autossa, vai pitääkö olla katuhyväksytyt kaaret?
Ihmetytti vielä yhden Fiat 600 paino, johon netissä törmäsin. Harmillisesti en muista missä mutta oli paljon enemmän kuin 615kg. Vakiokuntoinen vielä. Olisiko polttoaine vai muu?
Ihmetytti vielä yhden Fiat 600 paino, johon netissä törmäsin. Harmillisesti en muista missä mutta oli paljon enemmän kuin 615kg. Vakiokuntoinen vielä. Olisiko polttoaine vai muu?
- TfP-Motors
- GFF
- Viestit: 1566
- Liittynyt: 22.02.2003 10:20
- Paikkakunta: Suonenjoki
Re: Tekniikan vaihto säädökset
Se sääntö ennen meni jotenkin että "autourheiluliiton hyväksymät" kaaret. Tai sitten oli annettu mitat, putki 50x2 tms. Itse ole kyllä useat kaaret asentanut, saumattomia ja saumallisia, ja ei niihin koskaan ole kaikkia sääntöjen vaatimia putkia laitettu, ja aina on kelvannut katsurille.
Kaikki paitsi internetin kuvapalvelut on ikuista.
Re: Tekniikan vaihto säädökset
Onko joku leimannut tai tiedustellut kaarien asentamisesta uuden määräyksen ollessa voimassa?
Siellä kun ei mainita tuota: "autourheilujärjestön sääntöjen mukainen".
Määräyksen mukaan esim.:
Siellä kun ei mainita tuota: "autourheilujärjestön sääntöjen mukainen".
Määräyksen mukaan esim.:
Turvakaari tai turvakehikko tulee kiinnittää ajoneuvon runkoon hitsaamalla tai itsekantavan korin pohjalevyyn vähintään neljästä pisteestä vähintään neljällä halkaisijaltaan 10 millimetrin ja lujuusluokaltaan 8.8 läpipultilla, jolloin tulee käyttää vähintään 3 millimetriä paksuja kooltaan 150x150 millimetriä olevia teräksisiä vahvikelevyjä pohjalevyn molemmin puolin. Turvakaaren tai turvakehikon putket tulee liittää pohjalevyn sisäpuolella käytettävään vahvikelevyyn yhtenäisellä saumalla hitsaamalla.
Muun kuin alkuperäisen mukaisen turvakaaren on oltava vähintään 42 millimetriä
paksua ja vähintään 3 millimetriä seinämävahvuudella olevaa profiililtaan pyöreää
materiaaliltaan kylmävedettyä, saumatonta teräsputkea tai lujuudeltaan vastaavaa
putkea.
Turvakaaren sijasta voidaan hyväksyä turvakehikko, jonka pitää täyttää vähintään
edellä turvakaarelle määrätyt vaatimukset.
Fiat, petojen sukua - susi jo syntyessään.
https://garagekainola.kuvat.fi/kuvat/
https://garagekainola.kuvat.fi/kuvat/