Fiat Scudo 202?

Yleistä keskustelua Fiateista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Fiat Scudo 202?

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Nyt kun PSA ja FCA yhdistyminen pitäisi tapahtua, saatamme nähdä Fiat Scudon ”uudelleensyntymän” lähivuosina.

FCA jäi siis pois Expert-Jumpy-Scudo yhteistyöstä vuonna 2012 edellisen mallin faceliftin yhteydessä, tullakseen korvatuksi Toyotalla (Proace). Ja kokonaan uusi Expert/Jumpy tuli markkinoille 2017, jota mallia tässä koitan käsitellä. Sitä on tähän asti valmistettu Peugeottina, Citroenina, Toyotana ja Opelina.

Fiat on sillä välin jatkanut Renault-yhteistyötä Vivaro-NV300-Fiat Talentona. Fiat oli mukana tässä yhteistyössä jo edellisen Scudo-mallin aikaan, mutta silloin Talentoa ei tuotu Suomeen.

Kummassakaan pakettiautossa Fiatin panos ei liene kovin suuri. Toinen on Peugeot Expert ja toinen Renault Trafic.

Mutta olisihan se mukavaa, jos ratissa taas lukisi Fiat. Joten tutustutaan sitä odotellessa siis Peugeot Expert mk4 -malliin. (tai neloseksi se toisinaan nimetään, kun edellisestä oli se facelift vaikkei kori muuttunutkaan. Toisaalta samalla logiikalla tämä olisi viitonen... Wikipedian mukaan se on kolmonen..)

Kyseessä on normaali ”tonniluokan” pakettiauto. Lähimmät kilpailijat Renault Trafic, Volkswagen Transporter ja MB Vito. Mittoja lienee turha tässä ihmetellä, ne on melko lähellä toisiaan. Ehkä Trafic on tilavin, koska se on kantikkain. VW on melko tasapaksu ja MB sekä Expert hiukan sukkulamaisia madaltuen takapäätä kohden.

Uutena kokona keskipitkän ja pitkän (M ja XL) rinnalle tuli erikoislyhyt ”XS” -koon malli, mitoiltaan kenties lähellä mk1 Scudon pituusmittaa.

Lyhkäisintä on tarjolla pienemmällä 1,6 litraisella, muut on useimmiten 2-litraisella moottorilla jota on useampaa teholuokkaa. Muistaakseni 120-150-180 hevosvoimaa.

Mitään tietämättä oletan että moottorit ovaa samaa perhettä kuin edellisessä mallissa. Toivottavasti ovat 1,6 mallissa tehneet jotain moottorin öljynkierrolle, nuo olivat tunnettuja rikkomaan turbonsa öljynkierto-ongelmien takia. 2-litrainen on ainakin wanhaa tuttua perusvarmaa DW-10 -mallisarjaa joka tuli jo Scudo mk1 -malliin 2.0JTD -nimellä. (ei pidä sekoittaa Fiatin omaan JTD moottoriin).

Ilmeisesti kaikki (?) on jo euro6 -mallia ja SRC katalysaattorilla ynnä urearuiskutuksella elikkä adblueta pitää lisätä erilliseen säiliöön n. 15-20000km välein.

Alusta pysyi suht samana kuin edellisessä mallissa. Normaalit alatukivarret ja perssonit edessä, takana yhdystukiakselisto.

Hyttipuolella sitten tapahtui suurimmat muutokset. Alusta saakka mukana olleet hytin yläosan hyllyt/lokerot hylättiin ja lattiaa nostettiin merkittävästi ylöspäin. Tällä ja muilla toimenpiteillä oli dramaattinen vaikutus melutasoon. Edellisen mallin lähes infernaalinen sisätilameteli on melkein tiessään. Ei tämä ehkä kaikkein hiljaisin paku ole vieläkään, mutta nyt meteli ei enää häiritse. Kun ajattelee, että Mk1 malli oli henkilöautomaisen hiljainen ja mukava, ihan muuta kuin saman aikakauden ”oikeat” pakettiautot, oli Mk2-3 mallin meteli ja muukin olemus järkyttävä hyppäys työkaluosastolle. Vaikea uskoa että tulivat samalta valmistajalta. Toki pitää antaa tunnustusta että mk2 malli oikeasti kesti lastata kyytiin sen mitä rekisteriote sanoo ja oli edelleen vakaa ajettava, mitä ei voinut sanoa mk1 mallista jonka jousitus toimi parhaiten osakuormalla mutta meni melko pehmeäksi kun oli kunnon poka päällä.

No tämä malli on nyt sitä, mitä olisi pitänyt tulla vuonna 2007. Hiljainen ja mukava mutta silti vakaa ja jämäkkä. Tuttu kehui että on mukavampi alusta kuin hänen ranskalaisessa henkilöautossa. Ovien sisäpuolella on askelma eli hyttiin noustaan, korostaen korkeampaa istuma-asentoa. Tuulilasin yläreuna ei ole kovin korkealla ja penkin liikevarat ovat edelleenkin rajalliset, joten tämä(kään) malli ei ole ihanteellinen kovin pitkille ihmisille.

Tätä on myyty eri versioina jo yli 200 tuhatta kappaletta, joten jonkinlaisesta menestyksestä voitaneen puhua. Ehkä osa menee muotoilun piikkiin, kun edellinen malli oli yritys kopioida Trafic, mutta sulavalinjaisena ja lopputulos oli lähinnä ”outo”, käskettiin tässä selvästi muotoiluosastoa ottamaan mallia mk1 versiosta, joka menestyi aikoinaan niin hyvin. Eritoten takaapäin näkee selvästi, että jonkinlainen ”retro” ajattelu on ollut suunnittelussa mukana. Ja hyvä niin.

Mutta ei työkalumaailmassa riitä pelkkä ulkonäkö, joten lisävarustelista on samaa luokkaa kuin henkilöautossa.

Valitettavasti en pysty sanomaan mitkä olisi vakiovarusteita tai mitä kuuluu johonkin varustetasoon, sen verran paljon myytävissä yksilöissä on eroja.

Useimmissa tuntuu olevan mäkilähtöavustinta ja manuaalisessakin lämmityslaitteessa lämpötilan säätö tapahtuu automatiikalla, joskaan sen toiminta ei ole täydellistä. Ilmastointi kytketään päälle napista. Erikseen on sitten automaatti-ilmastointia tarjolla. Ja kaikki toimivat oman paneelinsa kautta, eikä niitä ole sotkettu kosketusnäytölle, tämä auto on tehty käyttöön eikä turhaan kikkailuun ole lähdetty.

Keskinäyttöä eli radiota/käyttöliittymää oli parina ekana vuonna tarjolla myös hieman pienempänä, mutta nyt tuntuu kaikissa olevan isompi. Pienempi saattaa olla ilman kosketustoimintoa. Ainakin isompaan saa puhelinintegraation, peruutustutkan ja navigaattorin, mutta mikään näistä ei liene vakiovaruste. Volyyminsäädölle on perinteinen rehellinen nuppi, rattipainikkeiden lisäksi.

Mittaristossa on oikea täysvärinäyttö eikä punamatriisi, joten se on selkeä ja hyvin luettavissa. Siihen saa nopeuslukeman isoina numeroina. Ohjauspyörässä on useimmiten mittarinäytön ja radion/puhelimen ohjaus. Ohjauspyörän saa halutessaan nahkaisena. (on muuten hyvä..)

Lokeroita on tullut lisää ja mukipidikkeet on siirretty vakiona kojelaudan päälle, kun edellisessä ne olivat lisävaruste. Turvatyynyistä huolimatta apparin puolen kojelaudasta löytyy myös kannellinen hansikaslokero. Radion kuuluvuus on hyvä, kojelaudassa on yksi USB liitäntä esimerkiksi muistitikulle ja lisäksi ääntä saa sisään bluetoothin kautta. Joskus harvoin olen saanut jonkin Puhelimen/radion toiminnon tilapäisesti jumiin, mikä resetoituu kun auto on vartin paikoillaan ovet lukossa. Nykyautot ja softat..

Taakse saa automaattiset sivuovet, mutta vain avaimettoman käynnistyksen yhteydessä. Autolock toimii samalla periaatteella kuin vanhassakin, eli sen saa päälle ja pois ja voi määrittää avautuuko ovinapista kaikki vai pelkästään hytin ovet. Taakse saa ikkunat sivuoveen tai sekä sivu- että takaoveen. Takaovien pyyhkijätkin ovat erikseen tilattava lisävaruste. Väliseinään saa apukuskin penkin alle luukun (liekö vakio) ja lisäksi on tarjolla ns. ”moduwork” -paketti jossa apparin penkki taittuu kaasujousella ylös ja hyttiin saa lisätilaa tavaroille.

Absit ovat luonnollisesti vakiot, mutta ajohallinta tai hätäjarrutusavustin ilmeisesti lisävarusteita. Mäkilähtöavustin tuntuu löytyvän useimmista. Ohjaus on toteutettu hydraulisena eli tuntuma on yhä tallella, mutta pumppua pyörittää sähkömoottori jotta polttoainetta säästyy. Start&Stop -automatiikka löytyy listalta ja se pitäisi olla vakiona 150 ja 180hv moottoreissa. Mukautuva vakionopeudensäädin on lisävaruste eikä niitä ole juurikaan tullut Suomeen. Tavallisessa joka voi olla vakiovaruste, on tuttu vakkari/rajoitin valinta ja säätö 1km/h portain toisin kuin Traficin 2km/h

Valoissa on menty muotoilun ehdoilla, samoin peileissä ja nämä ovatkin niukan penkin pituussäädön ohella mallin ehkä ainoat huonot puolet. Useimmat tuodut autot ovat halogeenivaloilla ja eritoten pitkät valot (H1) ovat melko huonot, jääden vielä pesurien alueen ulkopuolelle. Peileihin on otettu mallia mk1 Expertistä ja tämän kokoiseen ovat liian pienet. Eritoten oikean puolen kuolleen kulman näkeminen edellyttää peilin olevan säädetty niin, ettei siitä enää näe suoraan auton taakse. Säätö on sentään sähköllä, ei kai mihinkään enää saa manuaalisia peilejä tai ikkunoita? Erikseen on tarjolla päivajovalot ja ainakin omassani palaa aina myös takavalot, joten voi huoleti ajella auto-asennolla eikä ole koskaan takapää pimeänä. Tähän saa myös valovaihto-automatiikan ja sadetunnistimen.

Ainakin 2-litraisella manuaalilla saa vetää 2500kg jos koukussa riittää luokitusta. Automaatilla ja pikkukoneella sitten vähemmän.

Sitten on tietenkin erikoisuutena tarjolla neliveto. Tämä on toteutettu perinteikkäällä Dangelin pajalla Ranskassa, PSA tehtaan naapurissa. Heillä on kokemusta nelivetopösöistä vuodesta 1979.
Expertin neliveto on toteutettu ulosotolla vaihteistosta, jossa on välissä sähköhydraulinen kytkin eli nelivedon saa halutessaan kokonaan pois. Kuitenkin taka-akselin sisäänmenossa on viskokytkin, eli nelivedolla pystyy ajamaan koko ajan kaikissa nopeuksissa, samoin sen pystyy kytkemään ajon aikana päälle ja pois. Poiskytkentä on siis lähinnä polttoaineen säästöä varten. Lisävarusteena saa sähköisesti kytkettävää taka-akselin 100% lukkoa, joka on tarkoittu vain tilapäiskäyttöön.

Nelivedon kanssa taka-akseli on toteutettu kahdella viistosti kiinnitetyllä kolmiotukivarrella yhdystukiakseliston sijaan ja pohja on panssaroitu moottorin ja tankkien sekä perän osalta, sekä esimerkiksi käsijarruvaijerit on suojattu erikseen. Polttoainesäiliö on pienempi ja varapyörä sijaitsee tavaratilassa. Alusta on vakiona +20mm korkeampi, mutta tarjolla on myös +60mm versio.

Ja tietenkin jos ei aja pitkää matkaa tai vedä isoa peräkärryä, olisi juuri tulossa uutena mallina täysin sähköinen e-expert.

Tämä juttu on kirjoitettu lähinnä ulkomuistista, päivittelen kun joskus on aikaa tehdä parempaa taustatutkimusta.

Oma autoni on Peugeot 150XL 4x4, lisävarusteina esim. puhelinintegraatio, taka-akselin lukko, tavaratilan ovien lasit ja pyyhkijät, nahkainen ohjauspyörä, sadetunnistin, moduwork, päivävalot.

Mielelläni kuulisin myös muiden autoista ja niiden varusteista.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
croma_ies
GFF
Viestit: 328
Liittynyt: 10.07.2003 19:02
Paikkakunta: Akaa

Re: Fiat Scudo 202?

Viesti Kirjoittaja croma_ies »

Työmaalle hommattiin 2017 Jumpy XL 180 A, johon edellinen omistaja oli "ruksinut" melkoisen määrän lisävarusteita. Mm. automaatti-ilmastointi, 360-asteen peruutuskamera, kuolleenkulman valvonta, korinväriset puskurit, takalasin pyyhkijät ja tavaratilan ledivalot.

Tuo modywork systeemi on näppärä kun kuljettaa pitkää tavaraa. Väliseinän reiän avaamalla repsikan penkin ylös kääntämällä mahtuu 3m pitkä liikennemerkin varsi komeasti sisään.

Täytyy myöntää, että on kyllä leppoisa ajella ja ei paljoa henkilöautolle häpeä. Voisin sanoa, että ajoltaan on kuin vähän liikaa hiivaa saanut turvonnut farmariauto. Nyt pari kuukautta ajelleena täytyy sanoa, että oli kyllä onnistunut valinta ja tällä ajelee mieluusti monta vuotta.

Ja nyt kun uusi Vivarokin on jo tämän veli niin luulisi, että kohta tulee FIATiltakin vielä oma tähän katraaseen.

https://photos.app.goo.gl/xVfr5K5HkmwRrhPy8
GFF jäsen 1579
GFF:n tapahtumia
Muita italo-auto tapahtumia

Croma 2.0 i.e.S 1990

Exät:
Croma 1.9 Multijet 120 Business 2008
Stilo MW 115 JTD Active 2004
Marea 100 ELX Weekend 1999
Marea 155 HLX 2000
Avatar
croma_ies
GFF
Viestit: 328
Liittynyt: 10.07.2003 19:02
Paikkakunta: Akaa

Re: Fiat Scudo 202?

Viesti Kirjoittaja croma_ies »

Uuden TM:n autouutisissa näkyi olevan, että tähän Jumpy/Vivaro/Expert/Proace katraaseen saadaan vielä Scudo/Ulysse. Saa nähdä tuleeko vielä joskus Lancia ja Ram. Ducato ja Doblohan ovat jo jenkkilässä RAM Promaster City ja RAM Promaster
GFF jäsen 1579
GFF:n tapahtumia
Muita italo-auto tapahtumia

Croma 2.0 i.e.S 1990

Exät:
Croma 1.9 Multijet 120 Business 2008
Stilo MW 115 JTD Active 2004
Marea 100 ELX Weekend 1999
Marea 155 HLX 2000
dagra
Viestit: 29
Liittynyt: 11.04.2018 14:46
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Fiat Scudo 202?

Viesti Kirjoittaja dagra »

croma_ies kirjoitti: 15.11.2021 11:23 Ducato ja Doblohan ovat jo jenkkilässä RAM Promaster City ja RAM Promaster

Opel Movano liittyy tuohon Ducato Jumper Boxer katraaseen ja täten katkaisee yhteyden Renault Nissan yhtymän kanssa. Ja mitä tulee Dobloon niin sen valmistus loppuu nykymuodossaan sillä Doblosta tulee Berlingo/Partner kopio.
Avatar
croma_ies
GFF
Viestit: 328
Liittynyt: 10.07.2003 19:02
Paikkakunta: Akaa

Re: Fiat Scudo 202?

Viesti Kirjoittaja croma_ies »

Nyt saa (ei tosin vielä Suomesta) oikealla merkillä varustettuna.

https://www.fiatprofessional.com/it/scudo/nuovo-scudo

Vajaan kaksi vuotta Jumpyllä työkseni ajaneena, voin edelleen todeta samaa kuin aikaisemmassakin viestissäni, että ei juurikaan huomaa pakettiautolla ajavansa.
https://photos.google.com/share/AF1QipO ... NMc1IwZjd3
GFF jäsen 1579
GFF:n tapahtumia
Muita italo-auto tapahtumia

Croma 2.0 i.e.S 1990

Exät:
Croma 1.9 Multijet 120 Business 2008
Stilo MW 115 JTD Active 2004
Marea 100 ELX Weekend 1999
Marea 155 HLX 2000
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat Scudo 202?

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Hmm, tuohon valittiin Pösön keulaversio. Eli onnistuisikohan pelkkä maskin vaihto...
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
croma_ies
GFF
Viestit: 328
Liittynyt: 10.07.2003 19:02
Paikkakunta: Akaa

Re: Fiat Scudo 202?

Viesti Kirjoittaja croma_ies »

GFF jäsen 1579
GFF:n tapahtumia
Muita italo-auto tapahtumia

Croma 2.0 i.e.S 1990

Exät:
Croma 1.9 Multijet 120 Business 2008
Stilo MW 115 JTD Active 2004
Marea 100 ELX Weekend 1999
Marea 155 HLX 2000
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat Scudo 202?

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Yleistä teknistä päivitystä aiheeseen.

Omassa nyt 140tkm mittarissa. Ei mitään ihmeellistä tuona aikana, toisessa takapyöränlaakerissa joko valmistusvika tai huono asennus, kun meni jossain 65tkm kohdalla. Vaihdoin itse kun takuuvaihtona olisi kestänyt iäisyyden (kaikki lomilla). On napalaakeri-yhdistelmä ja pahuksen suurikokoinen, valmista työkalua ei löytynyt niin tein itse 10mm plootusta. En suosittele hommaa.. toki normikorjaamo painaa prässillä suoraan navasta ja se on siinä, kestää sitten mitä kestää.. nelivedossa ei onnistu oikein auton alla, koska vetari, eli koko tukivarsi pois. Onnistui ilman että tarvitsi irrottaa jarrusatulan letkua lainkaan, mutta aika näperrys ja taiteilu.

Öljyä tuo on vienyt kohtuupaljon. Vaihtoväli on ollut omassa 20tkm vaikka virallinen on 40tkm. Silti on joutunut vähän lisäämään tuolla välillä, ehkä litran-puolitoista. Selvästi kesäisin kun ajaa kovaa moottoritiellä öljyä kuluu enemmän. Öljynä olen käyttänyt Gomman PSA-speksattua kun alkuperäistä Totalia on vähän vaikea saada. Tässäkin normikorjaamo pistää mitälie 0W-30 ja menoksi.. kerran teetin öljynvaihdon korjaamon öljyillä ja öljynkulutus kasvoi, piti jo muutaman tuhannen jälkeen lisätä.

Öljypohja on muovia, öljyproppu on periaatteessa kertakäyttöinen o-renkaalla varustettu muovikorkki jota saa varaosaliikkeestä. Tässä pätee sama, normikorjaamot ei tuota proppua uusi.. Että varovainen saa olla jos autossa ei ole pohjapanssaria.

älypuoli autossa on toiminut yllättävän hyvin ja vakaasti, puhelinliitäntä yms on toimineet moitteetta. Muutaman kerran koko aikana käyttöliittymään on tullut jokin ongelma joka on vaatinut että auto on sammuksissa puolisen tuntia niin laite resetoituu. Mitä on lukenut muista autoista, niin siihen nähden tämä on toiminut hyvin.

Huonointa autossa on manuaali/puoliautomaattisen lämmityslaitteen lämmönsäätö. Liekö vika vai ominaisuus, että pidemmässä reissussa talvella joutuu laittamaan tosi pienelle lämmöt ettei hyttiin paistu, sitten yks naksaus säädintä kylmemmälle voi kuitenkin tehdä sen, ettei tule lämpöä enää ollenkaan. Ei mitään tietoa onko tuossa hytin lämpötila-anturia vai miten lämpö mitataan. Samoin näytön molemmin puolin olevat suulakkeet pitää pitää auki, muuten talvella näyttö ylikuumenee. Ei haittaa missään pikkupyörittelyssä eikä plussakeleillä, mutta sitten kun ajellaan useita satoja kilometrejä pakkasessa putkeen niin tuottaa turhaa vaikeutta. Onko tuosta kenelläkään kokemusta, ei ole tullut oltua yhteydessä merkkihuoltoon..

No se positiivista että kun edelliseen malliin ei saanut lämpöä tarpeeksi, niin tähän paistuu. Mieluummin näinpäin.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Vastaa Viestiin