Fiat 127 -76

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiat 127 -76

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Onneksi olkoon, se on aina työvoitto, kun selviää byrokratian rattaista! :thumb: Muuhan on omissa käsissä, ja siksi helpommin hallittavissa. :lol:
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
matti
GFF
Viestit: 456
Liittynyt: 27.02.2004 00:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Fiat 127 -76

Viesti Kirjoittaja matti »

Onneks olkoon :thumb:
Tää nostattaa fiilistä oman projektin suhteen..

Oliko nuo tekniikka ja alustamuutokset paperihommien suhteen miten hankalat?

Ja tuolla aiemmin tais vetoakseli? luovuttaa, miten sen sait kestää? Eikös se ollut hitsaamalla lyhennetty?
pessimisti ei pety.
Avatar
Jappe
Viestit: 46
Liittynyt: 25.05.2020 20:56
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Fiat 127 -76

Viesti Kirjoittaja Jappe »

matti kirjoitti:Onneks olkoon :thumb:
Tää nostattaa fiilistä oman projektin suhteen..

Oliko nuo tekniikka ja alustamuutokset paperihommien suhteen miten hankalat?

Ja tuolla aiemmin tais vetoakseli? luovuttaa, miten sen sait kestää? Eikös se ollut hitsaamalla lyhennetty?
Kiitoksia :D

Ei se vaikeata ollut koska italialainen luokitustodistus riitti todistamaan jarrut ja mottoorin tehot johon verrataan + 20%. Eli minulle tuli tehoksi 61kw. Alustasta minulla oli punto TÜV lappu mukana josta näki kaikki tarvittavat tekniset arvot. Ja ihan hyvä niin koska keulille tuli paljon lisää painoa joten vahvemmat jouset ja iskarit oli paikallaan ;)

Yks vetari meni jo poikki silloin kun vähän testailin jarrujen pitävyyttä. Siitä ilmeni teko virhe (siis oma) eli ristiporaukset ei mennyt suoraan toiseen vetariin vaan jäivät vajaaksi. Sitä pidätteli vain poikittais sauma aikaisemmin. Korjaus oli suht simppeli. Osat käteen ja porasin uudet reiät valmiiksi toiseen akseliin saakka pienillä upotuksilla ja tulppahitsasin kokonaan umpeen.

Vetari on suunniteltu siten että leikkauskohdalta vetari menee toisen sisään (punto / 127) n.50mm. Tämä siis tehtiin sorvissa. Sen jälkeen hitsaamalla liimattu yhteen
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat 127 -76

Viesti Kirjoittaja wellu »

Miksi +20%? Nyttenhän tuo menisi teho/painosuhteen mukaan verrattaessa mallisarjan tehokkaimpaan.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
RHR
GFF
Viestit: 296
Liittynyt: 29.10.2004 22:31
Paikkakunta: Nurmo

Re: Fiat 127 -76

Viesti Kirjoittaja RHR »

Hienoa, onnittelut.

Voitko avata tarkemmin noita Punton tolppia mitä käytit etupäässä. Pitäs itsellekin löytää coili ratkaisu että sais pyörälle/vanteelle enemmän tilaa. Nyt melkein osuu jousilautaseen.
Avatar
Jappe
Viestit: 46
Liittynyt: 25.05.2020 20:56
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Fiat 127 -76

Viesti Kirjoittaja Jappe »

wellu kirjoitti: 02.04.2021 16:33 Miksi +20%? Nyttenhän tuo menisi teho/painosuhteen mukaan verrattaessa mallisarjan tehokkaimpaan.
Katsastus toimet oli aloitettu jo viimevuonna ja koko auto on rakennettu vanhojen sääntöjen mukaan joten sen takia vanhoilla säädöksillä mentiin. Tuo teho painosuhde tuo muitakin paperi vaatimuksia mistä minulla ei ole tietoa vielä kuin että tehokkaampi sais olla. Mutta nyt mentiin näin....
RHR kirjoitti: 09.04.2021 20:00 Hienoa, onnittelut.

Voitko avata tarkemmin noita Punton tolppia mitä käytit etupäässä. Pitäs itsellekin löytää coili ratkaisu että sais pyörälle/vanteelle enemmän tilaa. Nyt melkein osuu jousilautaseen.
Siellä on punton 188 korin tolpat edessä (TA Teknix) johon porasin vaan uudet reiät oikeaan kohtaan. En suosittele laittamaan koska tolpan runko on aivan liian pitkä 127:aan eli lyhkäsempi runko pitäisi löytää jos ei halua ajaa pohjaan lyöntikumien varassa. Kiinnitys korvat pitäsi olla vähän erillaiset mitä tulee tehtaalta että sais tilaa vetarin kumeille.

Dodii.... 600km:n ajot mennyt rikki ja auto toimii moitteettomasti mitä nyt noilla säädöilläon saatu tehtyä. Kivasti kiihtyy mutta kytkimen luistaminen on tullut oikeen riesaksi asti. Ei käytännössä kestä yhtään ahtoja... No tästäpä viisastuneena hommasin jo toisen kytkimen Englannista ja samalla menee koko kone uusiksi lähi aikoina kun saan kaikki romppeet maailmalta :ugeek: Myöhemmin lisää jos uskaltaa "Stage 2+3 :mrgreen: "
5.jpg
5.jpg (101.82 KiB) Katsottu 2757 kertaa
Tässä muutama seikkailu valokuva viikonlopulta:
3.jpg
3.jpg (58.85 KiB) Katsottu 2757 kertaa
4.jpg
4.jpg (65.86 KiB) Katsottu 2757 kertaa
1.jpg
1.jpg (77.58 KiB) Katsottu 2757 kertaa
Avatar
Jappe
Viestit: 46
Liittynyt: 25.05.2020 20:56
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Fiat 127 -76

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Nyt alkaa projektissa EVO 2 vaihe :roll:

Kytkin on pidemmän aikaa luistellut ja nyt tuli hommattua uusi "parempi" kytkin setti. Tämä setti on todistetusti pitänyt dynossa n. 310nm. Kait se alkaa riittämään tai sit ei... :ugeek:
6.jpg
6.jpg (62.54 KiB) Katsottu 2503 kertaa
Nyt kun joutuu koneen nostamaan ylös niin lähtee lohko vaihtoon ja samalla imusarja turbolle paremmin suunniteltuun versioon. Ihan helpolla se ei mennyt mutta pari muokkaus joutu tekemään ja lisää muokkauksia tulee kun saan koneen keulille. Saas nähdä mitä joutuu muuttamaan. Kait siellä on tilaa :roll:
3.jpg
3.jpg (103.72 KiB) Katsottu 2503 kertaa
Bensanpaineen säädin sai kyytiä :lol:
1.jpg
1.jpg (83.12 KiB) Katsottu 2503 kertaa
Kampiakselikaan ei säästynyt toiminnalta. Piti oikeen sorvissa saakka käydä kiillottamassa kauloja vähän lisää
2.jpg
2.jpg (96.54 KiB) Katsottu 2503 kertaa
Avatar
Jappe
Viestit: 46
Liittynyt: 25.05.2020 20:56
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Fiat 127 -76

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Tässä on tietäjille vähän mäntä pornoa 8-)
4.jpg
4.jpg (70.4 KiB) Katsottu 2503 kertaa
Kasaus on aika helppo ja kaikki tiivisteet ja laakerit tuli vaihdettua uusiin siinä toivossa että ei vuotais kauheasti. Etenee pikkuhiljaa...
7.jpg
7.jpg (110.4 KiB) Katsottu 2503 kertaa
8.jpg
8.jpg (99.16 KiB) Katsottu 2503 kertaa
Avatar
RHR
GFF
Viestit: 296
Liittynyt: 29.10.2004 22:31
Paikkakunta: Nurmo

Re: Fiat 127 -76

Viesti Kirjoittaja RHR »

Hyvältä näyttää. Minkälaiset lukemat on tavoitteena? Tuleeko laatikon puolelle muutoksia vai kestääkö nykyinen?
Avatar
Jappe
Viestit: 46
Liittynyt: 25.05.2020 20:56
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Fiat 127 -76

Viesti Kirjoittaja Jappe »

RHR kirjoitti: 26.05.2021 08:56 Hyvältä näyttää. Minkälaiset lukemat on tavoitteena? Tuleeko laatikon puolelle muutoksia vai kestääkö nykyinen?
Teho tavoite on mutta maltillinen. Se vielä jää arvoitukseksi :roll:

Laatikolle en ole tekemässä toistaiseksi mitään. Renkaat on onneksi eka paikka josta pito loppuu ja se on suunniteltu sellaiseksi ettei paikat säry ihan heti :ugeek:
Vastaa Viestiin