Taas yksi 124 spideri..

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
mivot
Viestit: 377
Liittynyt: 01.03.2006 11:27
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Taas yksi 124 spideri..

Viesti Kirjoittaja mivot »

Ostin auton 2003 kiertokanki levinneenä räjähtäneenä projektina. Hiljalleen kuorin aiemmat maalikerrokset ja korjasin korin ruostevauriot sekä kolhut, jossain vaiheessa ehkä 2005 hiontamaalisena siirsin ajamalla auton varastoon, tekniikkana croman alakerta ja vanhempi kansi, ajomatka 40metriä tuolla kokoonpanolla. Sitten ollaan ehkä vuodessa 2008 ja kone hävinnyt pellin alta koska on taas uusia ideoita, mutta inspiraatio on vain mielikuvituksissa siirtymättä käytännön toteukseen. Vedän pikapikaa alkuperäisellä sävyllä väliaikaisen pintavärin koriin, oviin ja luukkujen sisäpintoihin, ajatellen että innostus pomppaa kun alkaisi näyttää valmiimmalta. Menee taas vuosia, rullaava koppa siirtyy taas autotallin puolelle, kerää tavaraa päällensä toimiessaan hyvänä tasopintana. Hyllyssä odottaa fiat 16vt kantta ja alakertoja yms.. Mutta antaa hautua..
Toimin autokorjaamo yrittäjänä, harrastus samaa, ei intoa enää vapaalla tehdä samaa paskaa isommassa kaavassa , eli hiljalleen loppuun palaminen alkaen autoharrastuksista..
Kuitenkin joskus ehkä 2010 aloin vääntämään audin viispyttyisten 20v turbo patojen kanssa ja niissä on kivat soundit, tuli sitten taas yksi kuningas idea..


On vielä keskeneräinen, mutta yksi piste saavutettu: https://youtu.be/PmaunMGeOu4" onclick="window.open(this.href);return false;

Yksi lause mikä innoitti tuon rakentamiseen, jonka minulle sanoi yhden 8v turbo spiderin omistaja muinoin: "ei tule onnistumaan fiatin 16v turbolle katsastaminen, T:KOO"

ajattelin, että vai ei!?
:)

Nyt saunaan...
124 Spider 2200 20vt -77
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Taas yksi 124 spideri..

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Hieno on 8-)
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Rimmed762
Viestit: 90
Liittynyt: 16.04.2019 22:06

Re: Taas yksi 124 spideri..

Viesti Kirjoittaja Rimmed762 »

mivot kirjoitti: Yksi lause mikä innoitti tuon rakentamiseen, jonka minulle sanoi yhden 8v turbo spiderin omistaja muinoin: "ei tule onnistumaan fiatin 16v turbolle katsastaminen, T:KOO"

ajattelin, että vai ei!?
:)
Kaikki mahtavan projektin edellytykset. :thumb:

Hyvän näköistä ja kuuloista.
Oma lisenssi-projekti FSO Polonez 1.5SLE -88
Ja toinenkin FSO 125p pickup -85
mivot
Viestit: 377
Liittynyt: 01.03.2006 11:27
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Taas yksi 124 spideri..

Viesti Kirjoittaja mivot »

Alkuviikosta poltin megasquirt ms3v357 ecun, mutta paikallistin öljyvuodon koneen takapäästä, että itkeä vai iloita, 700€ paukku.

Pitäisi kuitenkin kai kertoa tekniikasta jotain, eli lohkona vanhempi 1994cc js koodinen passatin 5 pyttyinen, johon porasin aan/urs4 öljysuuttimien paikat, muutenhan lohko lähes sama valuinen, kriteerisiltä mitoiltaan sama, muistelen mitanneeni toki että 5kg tai 7kg keveämpi, mutta jopa turbon öljynpaluun paikkakin valussa valmiina.
Päädyin muinoin tuohon lohkoon, koska ostamani aan lohko oli väljä, mutta tuommoinen alle 100tkm priima lohko oli romukasassa, eikä toki haitannut että tehorajojen takia tuo valikoitui.
Turbollisen aan männät, kiina veivit, tasapainoitettu..
Sylinterinkansi 20v eli vaparina nm ja 7a koneissa, yleensä kuitenkin tunnettu aan 230hv koneen hattuna, semmoisen nokat, kanavia hieman työstetty...
Sylinterikannesta leikkasin pois jakajan ulokkeen takapäästä, jolloin tulipeltiä ei tarvinnut muokata niin merkittävästi, samalla toki tuosta nm/7a venttiilikopasta sipaisin samaisen ulokeen pois, hall-anturi nyt nokkapyörällä.
Öljypohjan tiggailin aan mallin kaulusta käyttäen, samaan syssyyn kun kanteen ja venttiilikoppaan tein nuo lyhennykset, öljypohja 6L, mutta vaatii vielä muutoksia tuon lohkon huohotin lähdön takia.. Turbollisen aan mallin imusarjaakin jouduin hieman muuttamaan / poistamaan ulokkeen takapäästä jossa nippu letkulähtöjä.
Vauhtipyörä tuon lohkon mukana tullut potta malli, joka sorvattu tasaiseksi, sekä porasin audi s2/aan asetelmalle reijät, s2 sachs asetelma, 240mm bmw jousitettu levy, bmw gs6-37dz aski eli 6v hitsatulla kytkinkopalla, turpaosa vag monijako eli tohon pulttaantuvia konevaihtoehtoja rajattomasti, työsylinteri joku vanhempi bmw, pääsylinteri poljinasetelmaan modattu, romu 80 audista nappasin.. on todella hyvä ja kevyt käyttää.
Fiat coupe vaihdekeppiasetelma, kardaani käytännössä vakio, toki lyhennetty tarpeellinen määrä etupätkästä, mutta askin perässä olevaan bmw hardy kiekkoon asettui suoraan tuo fiat/lada kardaani..

On tuossa toki myös levyjarrut joka nurkassa, edessä taitaa olla 15" vanne minimi joka noiden jäähdytettyjen laikkojen päälle asettuu..
124 Spider 2200 20vt -77
mivot
Viestit: 377
Liittynyt: 01.03.2006 11:27
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Taas yksi 124 spideri..

Viesti Kirjoittaja mivot »

Taka-akseli ajatuksia tässä illan mielessäni pyöritellyt, pitäisi saada harvempaa välitystä sekä kestävyyttä.
Eli omansahan on käytännössä ladan perä, erona iskarin kiinnityspaikka, sekä vetari lukittautuu seekerirenkaalla laipan sijaan, toki levyjarrut myös. Itse banjo hitsattu puolikkaista kasaan, ei siis tyypillisiä akseliputkia.
Välitys vaihtoehdoista harvin 3.9, ladan lukot sopii, kuten tuo välityskin. Joskus netistä venäjältä metsästin harvaa välitystä, oli jollain tarjolla 3.5 välitys, mutta hinta suhteellisen kova..
Uudemmassa eli 79- spiderissä on harvaa välitystä, mutta niissä eri tyyppinen perä, tuommoisen tehdas uusi 2000i spider välitys 41/11 eli 3.73 mulla näköjään hyllyssä ja se ilmeisesti sopii myös perään(132 kai??? ), joka minulla myös hyllyssä, perä purkaantuu taaksepäin ja murikassa valettu ylätukivarsille korvakot, mutta mistä tuo on, olen unohtanut ?

Tuo taaksepäin purkaantuva fiat perä selvästi vahvemman oloinen noista, lautaspyörä halkaisijat volvo 140/1030 luokkaa, mutta vetarit kalpenee vertailussa, tosin booritus tais olla millin sisään, kuten myös akseliputki.

Volvo periä myös jäänyt varastoon, harvin 3.54 välitteinen, joka olisi varsin hyvä tuon vaihteiston perään...
Varastosta löytyi vain volvo 700 ja 100 sarjan periä, joista tuo kapeampi noin 5cm leveämpi kuin 124 fiatin perä, 200 sarjan volvon perä ois vain pari senttiä leveämpi, pitää semmoinen aihioksi metsästää..
124 Spider 2200 20vt -77
mivot
Viestit: 377
Liittynyt: 01.03.2006 11:27
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Taas yksi 124 spideri..

Viesti Kirjoittaja mivot »

Tulipeltiä vähän muokattu että kone tulee hieman taemmaksi. Toistaiseksi konehuoneen takareunassa olevaan vahvikepeltiin tehty loveus 5 sylinterin puolalle, tarkoitus tehdä myöhemmin vähintään vastaava lujuuksinen palkki taemmaksi kaukalon puolelle ja poistaa tuo nykyinen lovettu pelti, siinä vaan runkonumero, siksi siihen en voinut kajota ennen rekisteröintiä.
Vaihdelaatikolle tehty hieman lisää tilaa, kuten myös downpipelle, pakoputkelle tehty 3" putken puolikkaasta reunat kantaten ohjaamolattian pohjaan kouru, joka samalla jäykistää koria, kardaanitunnelia korotettu. Tuo korotus tehty myös sitä silmälläpitäen että jos joskus tohon rakentaa erillisjousitetun taka-akselin...

Koska tuon projektin valmistuminen venynyt ja venynyt, on rakentelusäännöt moneen kertaan muuttuneet. Muistan että alkuun olisin käytännössä saanut urs4 mallin 230hv aan koodisen koneen menemään omavalmisteena oikeastaan ilman mitään muutoksia, sitten muuttui ja muuttui, tuli vähimmäistehoa jonka sylinterinkansi määritti, lopuksi oli viitteitä että muuttuu taas kerran laki ettei tuota saa ahtimen kanssa leimattua enää ollenkaan tuolle padalle, joten pisti muinoin vipinää rakennukseen että sain aloitettua silloin katsastuksen ja kaiken papereihin..
124 Spider 2200 20vt -77
mivot
Viestit: 377
Liittynyt: 01.03.2006 11:27
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Taas yksi 124 spideri..

Viesti Kirjoittaja mivot »

Tämäkin ajossa taas.
Kevään aikana tein uuden öljypohjan, edellinen pitkissä kiihdytyksissä pakkas öljyt huohotin lähdön takanurkkaan ja sitä kautta pihalle. Uus öljypohja tuli tuolta osin niin syväksi kuin mahdollista, renkaat linkkuun kääntäen raidetanko jää noin sentin öpohjasta, lisäksi tein loiskelevyt jotka jarruttaa öljyn kulun tonne nurkkaan. Tuli toimiva.
Isomman 600 300 76 välijäähdyttimen rakensin myös keulille, josta alakautta 3" konehuoneen reunoista nätisti läpiviennit ahtimelle / imusarjaan. Välijäähdytin jää nätisti maskin taa piiloon ja yritin jos mahdollista käyttää mustia siliconi mutkia, joka hiton paikassa nimittäin tarjotaan vaan sinistä!??
Uus ahdin tuli myös, onkohan se nyt malliltaan Ct5658, kuulalaakeroitu ja muinoin tarkoitettu suoraan asennettavaksi s2 Audiin vaki paikalle. Kiinanpoikien valettu pakosarja tuli myös laitettua, tuo oli enempikin aikataulu juttu, kun säätö ja penkitys aika läheni uhkaavasti, 2kk aiemmin tilattu säätö aika, sen verran oli jonoa, mutta aina loppuu aika kesken rakentaa valmiiks.
Isohkon öljynlauhduttajan myös lykkäsin keulaan, sekä sen tiimoilta rakentelin suodatinjalan termostaatilla kokonaan uusiks.
Koneessa nyt kaikki uudet hydrauliventtilinostimet, edellisessä remontissa jäi muutama vanha, viime kesän ajoissa nimittäin kuumana joku nostin alkoi napsuttaa.
Säädettävät nokkapyörät tuli myös laitettua, sekä jakopäähän teräksinen alapyörä, alkuperäinen valupyörä kuulemma halkeaa 400hv kohdalla, en kyllä ymmärrä mistä se jakopää tietää paljonko kampiakselin takapäästä tulee ulos..
Koneeseen pistin samalla uudet runkolaakeri pultit, viimeks niitä en uusinut ja tulipahan tarkistettua samalla laakereiden kunto, priimat oli.
Jatkuu...
124 Spider 2200 20vt -77
mivot
Viestit: 377
Liittynyt: 01.03.2006 11:27
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Taas yksi 124 spideri..

Viesti Kirjoittaja mivot »

Penkitykseen.
Tietenkään en kerennyt kaikkea muutosta tehdä mitä oli suunnitelmissa. Vaihtamatta jäi vahvempi perä ja kardaani, tehokkaampi camaron pumppupaketti tankkiin, takasillan ylitys ja äänenvaimennin isommiks, jäi 2.5" paikoilleen.
Lopussa oli vielä taistelua kun halpa kiinan valusarja oli semmoinen kun halvan kuuluu olla, eli vähän sinnepäin. Turbon öljynsyötön kuristin aiheutti myös arpomista reikä kokonsa puolesta, mutta lopulta vimmatun googlauksen, kyselyn ja kokeilun kautta selvisi torstai iltana klo 23.00, kuten myös kiinan hukkaportti jousineen..
Sit perjantaina aamulla klo 9 koitti hetki viedä auto säätöön.
Jatkuu...
124 Spider 2200 20vt -77
mivot
Viestit: 377
Liittynyt: 01.03.2006 11:27
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Taas yksi 124 spideri..

Viesti Kirjoittaja mivot »

Auto kiinni tehodynamometriin ja hommiin. Hiljalleen taikurisormin säätäjä loihtii karttoja kohdalleen kierrosalue kerrallaan, itse tarkkailen välistä että mistä alkaa öljyt tai nesteet vuotamaan kuormituksen kasvaessa, kun tuntuu että vaikka miten on huolellinen niin onkin joku klemmari näppituntumalla kiinni, mutta todellisuudessa sen kiristin ruuvi onkin leikannut vaan kiinni. Ahtojen ja kierrosten noustessa tarkkailen bensapainetta, halpa 50€ tankin sisäinen cadillac escaladen pumppupaketti taitaakin hoitaa hommansa kunnialla, kuten 15 vuotta hyllyssä uutena pölyttynyt sombreropoikien ahdin, 120€ kiina valusarja jne.
Hukkaportin edellis iltainen jousijumppa ja kalvotaistelukin taisi onnistua, oma soratie kokeilu että nyt pitää ahdot 1.5bar tienoilla piti paikkansa, portti tuntuu toimivan.
Välillä pidetään kahvitauko, annetaan koneen jäähtyä. Tarkistetaan sytytystulppien väri, hyvältä näyttää. Säätäjällä puhelin soi, kuulen tämän vastaavan kummallisesti, lopulta hahmotan että hitto, tämä Vatanen puhuu italiaa kuin oisin fiatin synnyin seudulla. Tunnistan puheen lomasta tuttuja sanoja, naurua. Puhelun loputtua Sami sanoo että kertoi italialaiselle säätävänsä juuri 124 spider fiattia, oli asiakas kysynyt että semmoista uudempaa varmaan? Vastasi että ei kun vanhaa classikkoa, olivat olleet italian päässäkin innostuneita!
Säätö jatkuu, hieman jo edellis kesänä häirinnyt nostajan naputus häiritsee vaarallisen mäntäpistiäis nakutuksen tunnistamista, välillä kuulen nostajan paukuttavan varsin terävästikkin. Välillä hieman jäähdytellään, jolloin naputus vaimenee ja hetken voidaan taas etsiä sytytysennakon rajoja. Pidetään ruokatauko, säätäjä pitää minä en, lykkään sillävälin hukkaportin letkuihin sähköisen ahtopaineen ohjauksen.
Jatketaan penkitystä, aiemmin vedossa ahtopaine nousi 1.5 bariin ja siitä laski kierrosten noustessa 1.2bariin, nyt ecun ohjaamana paine alkoi kestämään juuri pyydetyssä ilman notkahdusta, mahtavaa!
Lopulta loppu max. paineeksi jätetään 1.55bar,siitä nostaen teho ei lisäänny, luulen sen johtuvan ihan suoraan tuosta 2.5" pakoputkiston loppuosasta, pakopainetta liikaa.
Toisaalta autossa periaatteessa paikoillaan vakio ristikkoinen fiat/lada kardaani, kuten perä, joten ei haittaa vaikka pikku muutoksilla saa reserviin jääneet piiloponit vasta ulos, nyt kaikki kesti läjässä.
Mitä sieltä sit tuuttas ulos, 403,9hv ja 452.9nm, renkaalta 313hv.
124 Spider 2200 20vt -77
mivot
Viestit: 377
Liittynyt: 01.03.2006 11:27
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Taas yksi 124 spideri..

Viesti Kirjoittaja mivot »

Nyt tänään on aurinkoista täällä, joten kävin eräältä yrittäjältä aamupalapöytään tuoreita karjalan piirakoita, fiiatilla tottakai.
Nyt pelaa hyvin, vetää varsin makeasti, ei vuoda öljyjä, ei nosta lämpöjä ja mikä parasta, penkityksen loppuvaiheessa jo huomasin että se pahaenteisesti paukuttanut venttiilinostin on täysin hiljentynyt, ei sipsuta eikä napsuta kylmänä eikä kuumana, ihme!!
Tuo aamuinen piirakan haku reissu venyi 50km cruisailuksi ympäri aurinkoista Liperiä.

Tehonmittausta
https://youtu.be/wClz5byB_s0
124 Spider 2200 20vt -77
mivot
Viestit: 377
Liittynyt: 01.03.2006 11:27
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Taas yksi 124 spideri..

Viesti Kirjoittaja mivot »

Nyt tullut jo useita satoja kilometrejä ajoa. Aika hyvin on pelannut, kaksi pikku juttua tullut vastaan, eilen illalla soratien siltarumpu hypyssä hävisi kulku, sammui. Vika löytyy hetken etsimisellä peräkontista bensapumpun releestä johon integroitu sulake, rele kannakkeessaan sulake alaspäin jolloin rytkäyksessä se irtosi.
Tänään päivällä toinen sähköongelma, hävisi valot, vilkut ja lämmityslaite. Vika löytyi tarvikelämmityslaitteesta jonka laakerit jumii 6h käytön jälkeen. Pitää jatkossa ottaa eri sulakkeelta puhallin.
Hauska sinällään, paljon parjatut italian sähköt ei ole olleet se ongelma.

On myös yksi asia johon pitää paneutua, auton pakoäänet. Tykkäisin että tuo olisi suht hiljainen, nyt se mölisee matkaa ajaessa ohjaamoon. Tässä kesän aikaan olikin tarkoitus tehdä tuo loppu putkisto uusiks, pitää jostain metsästää 3" vaimentaja joka hillitsee tehokkaasti ääntä, muttei toimi tehojarruna. Tuossa nyt suht hyvin leveys suunnassakin tilaa vaimentajalle, jos löytyis valmis niin hyvä.
Takavaimentajan maksimi mitat:
Pituus 50cm
Leveys 40cm
Korkeus 15cm

Kyljen keskeneräiseen mustaan sumurajaan vedin päälle noin 5cm korkeat valkoiset raidat ja äsken niiden yläreunaan vedin 5mm korkean punaisen raitateipin. Mennään nyt noin ennen tulevaa ylimaalausta.
124 Spider 2200 20vt -77
Avatar
Keltsi
GFF
Viestit: 1152
Liittynyt: 16.03.2004 09:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Taas yksi 124 spideri..

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Itse olen mieltynyt Magnaflown RST-vaimentimiin. Ne ovat laadukkaan tuntuisia, lähtöjen suunta valikoimaa löytyy hyvin ja lisäksi ne ovat erittäin matalia. Valitettavasti nykyisin noi pitää melkein tilata ulkomailta, kun ei taida olla suomessa maahantuojaa:(

Muutaman kerran on tullut koitettua Simonssin RST-vaimentimia ja molemmilla kerroilla ne on vaihtunut nopeasti Magnaflowhun. Simonssin vaimentimilla ääni on ollut kova sekä häiritsevän terävä. Audissa viime vuoden lumppariin ajaessa piti olla kuulosuojaimet päässä, kun matkanopeudessa pakoääni oli niin kova :shock:

Justiinsa sunnuntaina mitaittiin äänet Ahvenistolla tuosta omasta A4 1.8T:stä viimeisimmällä putkistoversiolla ja mittari näytti "hurjia" 83dB lukemia :lol: Putkisto on ahtimelta lähtien 3" rosteria race katilla, keskellä iso Magnaflow ja viimeisenä S4:n vakio takapönttö.
"tähän pitäisi ilmeisesti kirjoittaa joku kiva slogani"
mivot
Viestit: 377
Liittynyt: 01.03.2006 11:27
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Taas yksi 124 spideri..

Viesti Kirjoittaja mivot »

Pitää tutkia oisko magnaflowlla passelia. Aikataulullisesti taitaa uuden putkiston ja taka-akselin paikoilleen laitto jäädä ensi talveen, alan olla pessimisti aikataulujen suhteen kun yleensähän kaikki leviää käsiin, tuntuu että tämä kesä on jo taputeltu.
Volvon perä mulla tuohon tosiaan valmistumassa, samalla tulee volvon iso kardaani. Perän korvat paikoillaan, vetarit alkas olla valmiina, tuli 4x98 jaolla pinnapultein, sekä vetareissa on nyt keskinapa, kun 124 perässähän sitä ei ole, vaan vanne keskittyy niillä pulttikehän ohjuritapeilla.
Perään mulla lukko ja harvahko 3.3 välitys.

Mutta tulihan sitä eilen jo ongelmia, kesken matkan sammui, narun päässä lopulta kotiin 12km..
Vian paikallistin kampiakselin asentotunnistimeen, lämmetessään heittäytyy mykäksi.
Ainut pirullinen juttu että se sijaitsee vauhtipyörän alla kampiakselin takastefalla, joten äsken kävin tallilla askin pudottamassa ja kaivamassa anturin esiin. Luulin että mulla sopiva vara-anturi, mutta eihän se sitten käynytkään kiinnitykselleen. Varaosanumeron kaivoin vanhasta anturista ja kokeilla maanantaina jos joensuusta se jostain tiskiltä löytyisi.
Viimeksi muokannut mivot, 05.06.2021 23:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
124 Spider 2200 20vt -77
mivot
Viestit: 377
Liittynyt: 01.03.2006 11:27
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Taas yksi 124 spideri..

Viesti Kirjoittaja mivot »

Kuva
124 Spider 2200 20vt -77
Vastaa Viestiin