Mikä seuraavaksi autoksi Fiat Grande Punton jälkeen ?

Italomerkkeihin liittymätöntä keskustelua, aihe on vapaa.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Mikä seuraavaksi autoksi Fiat Grande Punton jälkeen ?

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

VTO kirjoitti:Omat mieltymykset varmaan uuden kohdalla ne parhaat mittarit. Suunniteltu pitoaika myös hyvä kriteeri, sillä käyttökuluissa ei suuria eroja ole. Jollekin 5v takuu ilman km-rajaa voi olla parempi kuin 7v / 150 tkm.
VAG tekniikan vastustajana on tosin rehellisesti myönnettävä, että ovat aika käteensopivia ajettavia. Korelaisista varmasti löytyy luotettavaa perustekniikkaa, mutta jotenkin ovat pari-kolme vuotta vanhoina kulahtaneen olisia. Laatuvaikutema ei niin hyvä. Ainakaan minun silimissä ja vain 2 auton kokemuksella.
Juuri näin 5v 100tkm korealainen alkaa olla samassa kunnossa kun 25v 300tkm saksalainen.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mikä seuraavaksi autoksi Fiat Grande Punton jälkeen ?

Viesti Kirjoittaja wellu »

Wesulius kirjoitti:
VTO kirjoitti:Omat mieltymykset varmaan uuden kohdalla ne parhaat mittarit. Suunniteltu pitoaika myös hyvä kriteeri, sillä käyttökuluissa ei suuria eroja ole. Jollekin 5v takuu ilman km-rajaa voi olla parempi kuin 7v / 150 tkm.
VAG tekniikan vastustajana on tosin rehellisesti myönnettävä, että ovat aika käteensopivia ajettavia. Korelaisista varmasti löytyy luotettavaa perustekniikkaa, mutta jotenkin ovat pari-kolme vuotta vanhoina kulahtaneen olisia. Laatuvaikutema ei niin hyvä. Ainakaan minun silimissä ja vain 2 auton kokemuksella.
Juuri näin 5v 100tkm korealainen alkaa olla samassa kunnossa kun 25v 300tkm saksalainen.
Ottamatta nyt kantaa kuin seulana öljyä vuotaviin 100tkm ajettuihin ätsiiheihin ym paskaan, niin tuo on tullut kyllä kans huomattua.
Kia(t) ovat tuntuneet hyvin tehdyiltä ja toimivilta vehkeiltä, mutta on iso ero jos vertaa kahta samanlaista, joista toisella on ajettu vaikka 70tkm ja toisella 170tkm.
Se 7v/150tkm on aikalailla niiden järkevä käyttöikä. Ei ne hajoile sen jälkeenkään ihmeellisesti, mutta erilaiset nitinät ja auton yleiskunnon väsähtäminen siellä yli 150tkm on todella nopeaa.

Tosin, onpahan nykyään melkeinpä kaikki autot ihan paskaa siellä 150tkm jälkeen. Jotkut oikeasti kalliimmat dieselautot voivat olla vielä toimivia jopa yli 400tkm asti muttei nekään sinne remontoimatta mene.

Topicin aloittajalle sanoisin, että käy kokeilemassa erilaisia autoja. Ford, Opel, Kia, Hyundai, VAG (volkswagen, audi, seat, skoda), Peugeot, Renault, Citroen, Toyota, Honda. Noilta kaikilta pitäisi ainakin löytyä Grande Punton koko- ja hintaluokkaan sopiva vekotin. Ota auto ajoon vaikka viikonlopuksi ja pyydä "agressiivinen" tarjous (eli tingi). Kirjoittele sitten vaikka tänne mistä tykkäsit niin kokeillaan saataisiinko jotain järkevää vinkkiä aikaan.

Jos itse mietin niin tulee yksi merkki heti mieleen jota välttelisin ja se on nissan. Nissan ei ole enään edes varjoa siitä mitä oli tekniseltä toteutukseltaan vielä 1990 luvulla. Erilaiset pikkuviat ja laadun heittely aika rajua.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Mikä seuraavaksi autoksi Fiat Grande Punton jälkeen ?

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Wesulius kirjoitti:
VTO kirjoitti:Omat mieltymykset varmaan uuden kohdalla ne parhaat mittarit. Suunniteltu pitoaika myös hyvä kriteeri, sillä käyttökuluissa ei suuria eroja ole. Jollekin 5v takuu ilman km-rajaa voi olla parempi kuin 7v / 150 tkm.
VAG tekniikan vastustajana on tosin rehellisesti myönnettävä, että ovat aika käteensopivia ajettavia. Korelaisista varmasti löytyy luotettavaa perustekniikkaa, mutta jotenkin ovat pari-kolme vuotta vanhoina kulahtaneen olisia. Laatuvaikutema ei niin hyvä. Ainakaan minun silimissä ja vain 2 auton kokemuksella.
Juuri näin 5v 100tkm korealainen alkaa olla samassa kunnossa kun 25v 300tkm saksalainen.
Tässä tipahti sellanen paskapökäle nyt kyllä että.
Saksalaisten käteen sopimisesta olen vto:n kans samoilla linjoilla, kivoja ovat.

300tkm veivattu saksalainen paskapökäle on niin täysin loppu mutta rahaa siihen työnnetään silti tonnitolkulla niin kai se saatana vielä liikkuu. Jos korealaiseen 300tkm ajettuun laittas samat rahat mitä 300tkm ajettuun sakemanniin niin saisi uuden koreankoristimen!
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Mikä seuraavaksi autoksi Fiat Grande Punton jälkeen ?

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

väisänen kirjoitti:
Wesulius kirjoitti:
VTO kirjoitti:Omat mieltymykset varmaan uuden kohdalla ne parhaat mittarit. Suunniteltu pitoaika myös hyvä kriteeri, sillä käyttökuluissa ei suuria eroja ole. Jollekin 5v takuu ilman km-rajaa voi olla parempi kuin 7v / 150 tkm.
VAG tekniikan vastustajana on tosin rehellisesti myönnettävä, että ovat aika käteensopivia ajettavia. Korelaisista varmasti löytyy luotettavaa perustekniikkaa, mutta jotenkin ovat pari-kolme vuotta vanhoina kulahtaneen olisia. Laatuvaikutema ei niin hyvä. Ainakaan minun silimissä ja vain 2 auton kokemuksella.
Juuri näin 5v 100tkm korealainen alkaa olla samassa kunnossa kun 25v 300tkm saksalainen.
Tässä tipahti sellanen paskapökäle nyt kyllä että.
Saksalaisten käteen sopimisesta olen vto:n kans samoilla linjoilla, kivoja ovat.

300tkm veivattu saksalainen paskapökäle on niin täysin loppu mutta rahaa siihen työnnetään silti tonnitolkulla niin kai se saatana vielä liikkuu. Jos korealaiseen 300tkm ajettuun laittas samat rahat mitä 300tkm ajettuun sakemanniin niin saisi uuden koreankoristimen!
Kyllä näitä korealaisia on ikäväkyllä jouduttu korjailemaan ovat kuin tuulahdus 80 luvulta ruoste jarru + muineen vikoineen.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Mikä seuraavaksi autoksi Fiat Grande Punton jälkeen ?

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Juu on ne mätiä mutta en ole yhtäkään 5 vuotta vanhaa kia tai mitään koreanraatoa vielä hitsannu. Mazda on toki tässä ainoa positiivinen poikkeus että varsin uuttakin saa pellittää. Jarrut nyt on kaikissa paskoja. Justiinsa skeidaan muutaman vuoden vanha alle 50tkm ajettuun uusittiin taakse jarrut. Asiakas meinasi että jos sen saisi takuuna :lol:
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Mikä seuraavaksi autoksi Fiat Grande Punton jälkeen ?

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

väisänen kirjoitti:Juu on ne mätiä mutta en ole yhtäkään 5 vuotta vanhaa kia tai mitään koreanraatoa vielä hitsannu. Mazda on toki tässä ainoa positiivinen poikkeus että varsin uuttakin saa pellittää. Jarrut nyt on kaikissa paskoja. Justiinsa skeidaan muutaman vuoden vanha alle 50tkm ajettuun uusittiin taakse jarrut. Asiakas meinasi että jos sen saisi takuuna :lol:
No joo levyä ja palaa menee kaikkiin, mut näihin korealaisiin saa pistää aina satulan ja tapitkin uusiks.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mikä seuraavaksi autoksi Fiat Grande Punton jälkeen ?

Viesti Kirjoittaja wellu »

Wesulius kirjoitti:
väisänen kirjoitti:Juu on ne mätiä mutta en ole yhtäkään 5 vuotta vanhaa kia tai mitään koreanraatoa vielä hitsannu. Mazda on toki tässä ainoa positiivinen poikkeus että varsin uuttakin saa pellittää. Jarrut nyt on kaikissa paskoja. Justiinsa skeidaan muutaman vuoden vanha alle 50tkm ajettuun uusittiin taakse jarrut. Asiakas meinasi että jos sen saisi takuuna :lol:
No joo levyä ja palaa menee kaikkiin, mut näihin korealaisiin saa pistää aina satulan ja tapitkin uusiks.
Kuten myös Fordiin, Volvoon, Fiattiin, Renaultiin, Citroeniin, Opeliin, Volkkariin, nissaniin...
Mikäli on jumissa, niin lähes aina menee satula. Ja takaa siis. Etusatuloita en muista milloin olisi ollut tarve vaihtaa, tappeja joskus. Toyotan vikaantuvia jarruja ei ole juurikaan tullut vastaan, tai Hondan, tai Suzukin.

Ajoprofiili vaikuttaa varmaan ensimmäisenä jarruihin. Kaupungissa nussutettu koppimopo niin jarrut on aivan varmasti jumissa merkistä riippumatta.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Mikä seuraavaksi autoksi Fiat Grande Punton jälkeen ?

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

wellu kirjoitti:
Wesulius kirjoitti:
väisänen kirjoitti:Juu on ne mätiä mutta en ole yhtäkään 5 vuotta vanhaa kia tai mitään koreanraatoa vielä hitsannu. Mazda on toki tässä ainoa positiivinen poikkeus että varsin uuttakin saa pellittää. Jarrut nyt on kaikissa paskoja. Justiinsa skeidaan muutaman vuoden vanha alle 50tkm ajettuun uusittiin taakse jarrut. Asiakas meinasi että jos sen saisi takuuna :lol:
No joo levyä ja palaa menee kaikkiin, mut näihin korealaisiin saa pistää aina satulan ja tapitkin uusiks.
Kuten myös Fordiin, Volvoon, Fiattiin, Renaultiin, Citroeniin, Opeliin, Volkkariin, nissaniin...
Mikäli on jumissa, niin lähes aina menee satula. Ja takaa siis. Etusatuloita en muista milloin olisi ollut tarve vaihtaa, tappeja joskus. Toyotan vikaantuvia jarruja ei ole juurikaan tullut vastaan, tai Hondan, tai Suzukin.

Ajoprofiili vaikuttaa varmaan ensimmäisenä jarruihin. Kaupungissa nussutettu koppimopo niin jarrut on aivan varmasti jumissa merkistä riippumatta.
Niin mikäli vag jumi jarrut niin palat on ruostunu kiinni , harvemmin niihin tarvii satuloita vaihtaa , paitsi kun vipu menee jumiin.
Japsit toyotat hondat mazdat jne. ja korealaiset yleensä aina kun jarru remppaa niin myös tapit jumissa ja mäntä myös.
Eipä foordeihin , psa , opeli ja fiattiin oo paljon satuloita tarvinnu vaihtaa , muuta kun sillon kun vivut menee jumiin.
En muista onko bmwhen tarvinnu koskaan satulaa laittaa , mersuihin kyllä.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mikä seuraavaksi autoksi Fiat Grande Punton jälkeen ?

Viesti Kirjoittaja wellu »

Wesulius kirjoitti: Niin mikäli vag jumi jarrut niin palat on ruostunu kiinni , harvemmin niihin tarvii satuloita vaihtaa , paitsi kun vipu menee jumiin.
Japsit toyotat hondat mazdat jne. ja korealaiset yleensä aina kun jarru remppaa niin myös tapit jumissa ja mäntä myös.
Eipä foordeihin , psa , opeli ja fiattiin oo paljon satuloita tarvinnu vaihtaa , muuta kun sillon kun vivut menee jumiin.
En muista onko bmwhen tarvinnu koskaan satulaa laittaa , mersuihin kyllä.
Sielläpäin on pakko olla eri ilmasto, koska niin rajusti näkemykset poikkeaa.

Mutta samapa tuo. Ihmisen kasaamia ne saksalaisetkin on ja ihan samanlaista paskaa samoilta alihankkijoilta kuin muillakin. Vähän ikävämmin kasattuna vaan. :mrgreen:
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Mikä seuraavaksi autoksi Fiat Grande Punton jälkeen ?

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

wellu kirjoitti:
Wesulius kirjoitti: Niin mikäli vag jumi jarrut niin palat on ruostunu kiinni , harvemmin niihin tarvii satuloita vaihtaa , paitsi kun vipu menee jumiin.
Japsit toyotat hondat mazdat jne. ja korealaiset yleensä aina kun jarru remppaa niin myös tapit jumissa ja mäntä myös.
Eipä foordeihin , psa , opeli ja fiattiin oo paljon satuloita tarvinnu vaihtaa , muuta kun sillon kun vivut menee jumiin.
En muista onko bmwhen tarvinnu koskaan satulaa laittaa , mersuihin kyllä.
Sielläpäin on pakko olla eri ilmasto, koska niin rajusti näkemykset poikkeaa.

Mutta samapa tuo. Ihmisen kasaamia ne saksalaisetkin on ja ihan samanlaista paskaa samoilta alihankkijoilta kuin muillakin. Vähän ikävämmin kasattuna vaan. :mrgreen:
Se saatta ollakin , viime talvi ajettiin kokonaan suolapaskassa , lumesta ei tietoakaan.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Mikä seuraavaksi autoksi Fiat Grande Punton jälkeen ?

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Niin. Mikä se oli korealaisten vuosimalli. Ite veikkaan että vanhempia ovat. Meillä on toi firma niin seo entinen hyndai paja ja koreankoristeita siellä liikkuu aika kivasti. Samaa paskaa ne o ku saksanlaadutkin. Uudempiin koreankikottimiin mitään satuloita ole vaihdettu ekassa jarrurempassa. Toisessa saa sitten uusia kaikki sen wellun luettelon mukaan. Itseasiassa on tyhmää jättää taakse vaihtamatta satuloita, kalliiksi tulee ja perästäpäi kuuluu jumissa neo kaikissa. Mutta niin tehdään mitä herra aaasiakas haluaa eli vitu halvalla :lol:
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mikä seuraavaksi autoksi Fiat Grande Punton jälkeen ?

Viesti Kirjoittaja VTO »

Toyotan jarruremppaa saattaa karsia niiden huolto-ohjelma. Palat käytetään pois 2v / 30tkm välein ja samalla uusitaan jarruneste. Näin ainakin perinteisillä moottoreilla olevissa malleissa. Toyotan asiakkaat ovat vielä mielestäni aika merkkiuskollisia, joten autot saavat huoltoa ainakin alkutaipaleellaa. Harvassa autossa jarrujen puhdistus / herkistys on huolto-ohjelmassa.
Avatar
juha66
GFF
Viestit: 1851
Liittynyt: 20.08.2004 13:58
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Mikä seuraavaksi autoksi Fiat Grande Punton jälkeen ?

Viesti Kirjoittaja juha66 »

Tarttis jotain Grande Punton seuraajaksi. Toi uusi Tipo olis kiinnostava, muttei nykyään myynnissä. :? Kävin Keminmaassa koeajamassa 201?, ja tykästyin, vaikka oli perus versio 1.4-16V 95hv. :mrgreen:
-Juha-

-16Valve vuodesta 2000-
Tipo 1,6 E-torQ HB -18 1/23-
Ex.Grande Punto 1,4-16V 3D -07 2014-23
Ex.Punto 80 ELX 5D -00 (2000-2014 256 tkm)
Ex.Punto 75 5D -94 1998-00
Ex.Uno 60i.e. 3D -92 1996-98
Ex.Regata 85 CLS -88 1994-96
Ex.Uno 55 5D -85 1990-94
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Mikä seuraavaksi autoksi Fiat Grande Punton jälkeen ?

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Ai niin yhdellä tutulla oli ainakin pari viikkoa sitten 75tkm ajettu Grande Punto, johon oli jakohihnakin vaihdettu jo kolme kertaa vuosien, ei kilometrien takia. vm. taisi olla 2008.
Oli ostanut tyttärelleen kolmella tonnilla mutta ei oltu sitten huolittukaan kun keksivät että pitää olla maasturi. Joten etsii uutta kotia.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Vastaa Viestiin